Pe aceeași temă
1. Cetățenii britanici vor avea ultimul cuvânt, dar referendumul ar putea avea consecințe politice și economice serioase atât pentru UE, cât și pentru Marea Britanie. Marea Britanie este un stat membru cheie al UE, dar și ea se bazează mult pe UE. În ceea ce privește comerțul și creșterea economică, crearea de locuri de muncă, pacea și stabilitatea, Marea Britanie a beneficiat de apartenența sa la UE, cea mai avansată și integrată piață la nivel mondial. Toate țările din comunitatea internațională creează blocuri și alianțe pentru a face față provocărilor globalizării și amenințărilor comune, deci Brexit ar putea fi înțeles ca o mișcare anacronică, contra progresului. Vechiul motto „putere prin unitate“ este acum mai actual ca oricând.
2. Aceasta este o provocare foarte complexă legată direct de războiul din Siria. Criza refugiaților a pus la îndoială unul dintre principiile de bază ale UE: libertatea de mișcare a cetățenilor și sistemul Schengen. Se pare că UE nu a fost pregătită să acționeze unit pentru a face față unui asemenea aflux masiv de oameni, atât refugiați, cât și migranți. În consecință, populația europeană a resimțit un fel de lipsă de coordonare și de solidaritate. UE a luat deja câteva măsuri, inclusiv acordul cu Turcia, și ar trebui să continuăm să implementăm o politică a migrației adevărată și cuprinzătoare. În final, nu există frontiere spaniole sau române, ci frontiere europene. Trebuie să ne coordonăm mai bine între noi și cu vecinii noștri. În orice caz, UE a făcut un efort financiar și umanitar important și a primit 400.000 de oameni de când a început criza.
3. Parlamentul European a adoptat o rezoluție în acest sens la 12 mai. Noi, deputații europeni, am reiterat importanța parteneriatului Uniunii cu China, în cadrul căruia comerțul liber și loial joacă un rol important. În același timp, rezoluția noastră reamintește că supracapacitatea de producție a Chinei are deja consecințe sociale, economice și de mediu puternice în UE, așa cum arată recentul impact negativ asupra industriei oțelului din Uniune. Ținând cont de nivelul actual al influenței statului asupra economiei chineze, deciziile luate de companii referitoare la prețuri, costuri, producție și consum nu răspund semnalelor din piață care reflectă cererea și oferta. În aceste condiții, potrivit rezoluției PE, China nu poate fi considerată deocamdată o economie de piață și, în consecință, un asemenea statut nu trebuie să-i fie acordat, până când nu îndeplinește toate criteriile stabilite de noi.
4. Relația UE-Rusia a înghețat, iar încrederea a dispărut din cauza încălcării suveranității și integrității teritoriale a Ucrainei de către forțele armate ruse începând din 2014. Nu exclud întoarcerea progresivă la restaurarea relațiilor de cooperare cu Rusia, dacă autoritățile ruse vor respecta principiile elementare ale dreptului internațional și își vor îndeplini obligațiile internaționale, începând cu implementarea Acordului de la Minsk. Cu toate acestea, Rusia este un actor important pe scena internațională (membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU, o putere militară mondială, cel mai mare vecin și cel mai mare furnizor de energie al UE). În consecință, este de dorit să interacționăm selectiv cu Rusia, atunci când e vorba despre interese UE esențiale, cum ar fi terorismul, schimbarea climatică, războiul din Siria, Orientul Mijlociu sau energia.
5. Potențialul UE ca jucător mondial pe arena internațională nu corespunde influenței sale externe actuale. Așa cum a spus Papa Francisc în discursul său din Parlamentul European, în noiembrie 2014, „a sosit timpul să abandonăm ideea unei Europe temătoare și egocentrice“. Lista crizelor și provocărilor crește: Siria, Ucraina/Rusia, state eșuate, terorism, radicalizare religioasă, imigrare masivă, schimbări climatice, performanțe economice slabe în Europa și în restul lumii... Iată de ce obiectivul principal ar trebui să fie continuarea elaborării unei abordări comune a acestor probleme pentru a acționa unit și coordonat. Una dintre principalele slăbiciuni ale UE este lipsa unei idei comune despre rolul Uniunii Europene în lume. Această strategie ar trebui să fie realistă, ar trebui să se concentreze asupra unui număr limitat de obiective, care să corespundă intereselor noastre celor mai urgente. În cele din urmă, cred că aceasta este o ocazie formidabilă pentru o dezbatere aprofundată asupra politicii europene de apărare și securitate. Nimeni nu poate fi actor global folosind numai soft power.
6. Politica de extindere a UE fost una de succes și, în ultimii ani, e una dintre politicile reprezentative pentru europeni. Unul dintre avantajele scurtei istorii a UE – inclusiv a procesului de extindere – a fost ridicarea democrației, a statului de drept și a drepturilor omului la rang de standarde în Europa. Trebuie să fim foarte mândri de această realizare tangibilă și de durată. În prezent, se desfășoară negocieri cu țări candidate și acestea trebuie să-și urmeze cursul cu seriozitate și rigoare. Pe de o parte, condițiile pentru aderare trebuie îndeplinite, pe de altă parte, Uniunea trebuie să ia în considerare propria capacitate de a integra noi membri.