Pe aceeași temă
Aceasta este concluzia raportului pe care ministrul Justiției l-a întocmit după evaluarea facută procurorului general Augustin Lazar si procurorului-sef al DNA, Laura Codruta Kovesi. Toader a decis sa ii evalueze pe cei doi dupa ce CCR a stabilit ca DNA a perturbat activitatea Guvernului prin ancheta asupra emiterii OUG 13.
”Am întocmit un raport de evaluare care are un număr de 19 pagini, eventual și o concluzie”, a spus ministrul Tudorel Toader. El a făcut o sinteză și a punctat ”reperele importante”.
raportul integral, AICI
LIVE TEXT (Hotnews.ro)
- Sa stabilim termenii procedurali. In intervalul de timp trecut, am intocmit un raport de evaluare de 19 pagini
- Propunerea mea e sa nu citesc cele 19 pagini, ar lua prea mult timp, le prezinta in sinteza, voi puncta reperele importante si voi posta pe pagina internet a MJ raportul complet
- Aceasta evaluare a procurorului general al Romaniei si a procurorului sef al DNA a survenit in contextul in care Guvernul a adoptat OUG 13/2017 iar DNA a procedat la anchetarea circumstantelor adoptarii respectivei ordonante
- In urma anchetei, presedintele Senatului a sesizat CCR cu existenta si constatarea existentei unui conflict juridic de natura constitutionala
- In acest context am evaluat la evaluarea activitatii
- Cand am anuntat evaluarea, au aparut reactii diferite legate de competenta mea de a proceda la evaluare
- Daca nu eram sigur, daca nu aveam certitudinea competentei, nu faceam afirmatia si respectiva evaluare
- Art 132 din Constitutie spune ca procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, impartialitatii, controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului Justitiei
- Care au fost reperele in realizarea evaluarii
- Am solicitat informari de la cele doua autoritati, Parchetul General si DNA, pe care le-am primit, complete si la timp
- Am avut intalniri punctuale cu sefii celor doua autoritati
- Am vazut ca s-au facut speculatii cu privire la momentul in care au venit cei doi procurori sefi, va asigur ca am realizat aceasta evaluare in deplina concordanta cu legea si fiecare dintre cei doi au venit in mai putin de 10 - 15 minute din momentul in care i-am invitat
- Suprapunerea cu vizita ambasadorului SUA a fost o pura coincidenta
- Am observat reactiile publice fata de OUG 13, de decizia CCR, pe toate acestea luandu-le in considerare
- Premisa acestei evaluari, a functionarii normale a statului de drept, este aceea ca fiecare autoritate sa ramana in matca ei constitutionala
- Fiecare autoritate trebuie sa isi cunoasca competentele, sa respecte cu buna credinta respectivele competente
- Statul de drept are o arhitectura bine conturata si delimitata
- Autoritatile au competente complementare si sa-si respecte corect competentele
- Ce spune decizia CCR: A existat un conflict juridic, de natura constitutionala, generat de ancheta procurorilor DNA asupra membrilor guvernului
- Ne mai spune ca aceasta ancheta, ingerinta in activitatea de legiferare e de o gravitate foarte mare, incalcand principiile legii fundamentale iar pe viitor procurorii nu pot ancheta astfel de proceduri de adoptare a actelor normative
- Echivaleaza cu o incalcare grava a principiului separarii puterilor in stat
- DNA si-a arogat competenta de a efectua o ancheta intr-un domeniu ce excedeaza cadrul legal ce poate duce la un blocaj institutional
- Ministerul Public a creat o presiune asupra membrilor guvernului care afecteaza buna functionare a sa, avand drept consecinta intimidarea legiuitorului delegat de a-si indeplini atributiile constitutionale
- Cateva precizari. Cine a realizat evaluarea. Eu, personal
- Am realizat evaluarea fara nicio presiune, fara nicio ingerinta, fara nicio sugestie de la absolut nimeni strain de ministerul Justitiei
- Nu am verificat solutii din dosare, nici nu ar fi fost posibil. Procurorul are autoritatea sa decida in legatura cu soarta unei anchete, se supune administrativ procurorului sef ierarhic superior dar toti isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului Justitiei, despre care din pacate in ultima perioada nu s-a vorbit
- Un lucru trebuie sa fie foarte limpede: justitia in Romania se infaptuieste de judecator, independenta e garantata de CSM iar autoritatea e exercitata de ministrului Justitiei
- Imi voi exercita pe deplin aceasta autoritate de ministru asupra activitatii desfasurate de procuror fara a face ingerinta pe solutii
- Am verificat modul in care DNA, Parchetul General s-au raportat la valorile constitutionale, pentru ca statul de drept nu functioneaza daca autoritatile nu-si exercita cu loialitate si corect atributiile care ii revin
- Am urmarit modul in care procurorul de la DNA sau de la PICCJ s-a limitat la valorile constitutionale
- A fost conflict juridic pentru ca procurorul a iesit din marja lui de competenta si a intrat in zona legiuitorului delegat, a Guvernului
- CCR a stabilit si remediul de urmat: procurorii nu pot ancheta ... a restabilit echilibrul constitutional intre autoritati
- Procurorii nu pot ancheta ministri, parlamentari, autoritati decidente in opera de legiferare, indiferent de nivelul normativ pe care il adopta, nu pot ancheta oportunitate, constitutionalitate, circumstante
- In activitatea CCR, au fost pronuntate numeroase decizii de conflicte juridice de natura constitutionala
- Toate conflictele care au fost sesizate si constatate au fost conflicte de competenta pozitive si niciunul negativ. Nimeni nu s-a derobat de competenta pe care o are, fiecare a uzurpat ceva din competenta celeilalte autoritati
- E o tentatie a puterii de a se extinde si mai mult, de a acapara mai multa putere din zona altei puteri
- Am selectat mai multe astfel de conflicte, constatate de CCR si ca exemplu in 2008, intre ministerul Public, PICCJ, si cele doua camere ale Parlamentului
- Era vorba de procedura de urmat in cazul in care se formulau cereri pentru urmarirea penala a membrilor guvernului care erau si parlamentari
- A fost o speta, eram si eu acolo, foarte interesanta. In constitutie se spune ca avizul poate fi dat de camera, senat sau presedinte dupa caz, dar nu se stia unde merge procurorul
- Am intrebat la cine se adreseaza cererea si raspunsul a fost la cine credem ca il da mai usor
- Intr-un stat competenta o stabileste legiuitorul, nu tu, tu stabilesti competente la tine acasa
- Atunci, CCR a constatat un conflict si a statuat ca pe viitor avizul se cere la camera, daca e deputat, senatului, daca e senator, sau presedintelui daca nu e parlamentar
- Un alt conflict intre ICCJ, Parlament si Guvern
- ICCJ a apreciat ca anumite norme legale sunt neconstitutionale. Ori judecatorul, indiferent de instanta nu verifica constitutionalitatea unei legi, nu abroga o lege, nu o repune in vigoare, nu adauga la lege, trebuie doar sa o interpreteze
- Asadar, cele doua decizii exemplificate evidentiaza o varietate de situatii in care autoritatile publice de rang constitutional si-au incalcat reciproc competententele iar remediul a fost realizat de CCR prin pronuntarea deciziilor de constatare a conflictului, prin aratarea cauzelor, indicarea procedurii de urmat, ce nu mai trebuie facut pe viitor
- Fara a antama concluziile, o concluzie intermediara e urmatoarea: echilibrul a fost restabilit de CCR prin pronuntarea deciziei, fara alte masuri extraconstitutionale
- Raportul are si o parte de oportunitate
- In acest context in care indiscutabil DNA si-a arogat o competenta pe care nu o avea, si-a asumat o atributie pe care nu o avea, pentru ca nu ar mai exista separatia puterilor daca procurorul ar legifera
- Partea a doua vizeaza oportunitatea, necesitatea declansarii unor mecanisme de sanctionare in limite legale pe care legea le pune la dispozitie, alta decat cele constatate prin conflictul juridic
- Analiza s-a deplasata din sfera elementelor de constitutionalitate in cea a oportunitatii
- Se impune o analiza contextuala. O aceeasi fapta comisa intr-un anumit context are un plus de gravitate date fiind imprejurarile decat o fapta comisa in alt context
- Sub aspectul oportunitatii, analiza s-a facut in contextul in care Romania se afla sub MCV
- Sistemul judiciar are multe probleme de remediat. Avem o practica inca neunitara, de natura sa incalce egalitatea in fata legii
- E nefiresc ca o parte judecata sa primeasca o anumita solutie la Constanta si alta la Oradea
- Avem probleme cu privire la inflatia legislativa
- Avem legi atat de modificate si complicate incat uneori si noua ne e greu, trebuie sa relecturam ca sa vedem vointa legiuitoriului daca e cea de la inceput
- Niciodata legiuitorul nu a dat o lege de interpretare prin care sa arate vointa originara, nu cea de azi
- Rapoartele de monitorizare au cele 12 conditionalitati, am trimis o adresa la toate autoritatile implicate, in spiritul colaborarii dintre autoritati
- Informarile punctuale realizate releva derapaje institutionale in sensul unor actiuni cel putin exagerate din partea DNA, derapaje care au produs reactii negative in media si la opinia publica
- Veti spune ca si societatea e divizata
- Cert e ca societatea a trait aceasta emotie colectiva, a avut aceasta preocupare fata de procedura de legiferare si de respectarea principiilor statului de drept
- Din perspectiva derapajelor, DNA nu poate functiona decat in acord cu rigorile statului de drept. Derapajele institutionale nu pot fi justificate prin invocarea combaterii coruptiei, pentru ca nu avem o ierarhie e valorilor, pentru ca in numele apararii unei valori nu iti e permis sa incalci o alta valoare
- Constitutia spune ca ingerinta in viata privata trebuie sa fie proportionala cu scopul urmarit, nu care cumva in numele unui obiectiv generos sa incalci alte valori cel putin egal protejate
- Constitutia stabileste obiectivele asumate la nivel national si european, international
- Aceste valori, cu respectarea filtrului de constitutionalitate, a preemptiunii nivelului cel mai ridicat de protectie, se regasesc in programul de justitie din programul de guvernare. Sa nu imi spuneti ca intru in zona politica, dar in partea pe justitie se vorbeste despre aceste valori care trebuiesc protejate.
- Consideram oportuna necesitatea instituirii unei atente monitorizari, a unei obligatii de raportare a activitatii procurorilor de la DNA, DIICOT, PICCJ, o autoritate pe care trebuie sa o exercite ministrul Justitiei, fara ingerinte in activitatea procurorului de a da solutii, pentru a identifica modul in care procurorii inteleg sa respecte limitele de competențe. Aceasta monitorizare se va exercita ca un mecanism care sa dea eficienta, consistenta prevederilor art 132 din Constitutie, de exercitare a autoritatii ministrului Justitiei asupra procurorilor
- Evaluand toti factorii de constitutionalitate, legalitate si oportunitate am apreciat ca in acest moment nu este oportuna declansarea mecanismului institutional de revocare a procurorului general si a sefei DNA
****
Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a venit, miercuri, la Palatul Victoria, înainte de întâlnirea premierului Sorin Grindeanu cu ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, care urmează să îi prezinte concluziile evaluării procurorului general şi şefei DNA.
Premierul Sorin Grindeanu s-a intalnit, miercuri dupa-amiaza, la Palatul Victoria, cu ministrul Justitiei, Tudorel Toader, care i-a prezentat concluziile evaluarii procurorului general Augustin Lazar si sefei DNA, Laura Codruta Kovesi, au declarat pentru News.ro surse guvernamentale.
Ministrul Justitiei a intrat in sediul Guvernului pe la o alta poarta de acces, nu pe cea principala.
Potrivit surselor citate, ministrul Justitiei se afla in Palatul Victoria in momentul sosirii presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu, la Guvern, in jurul orei 14.30.
De asemenea, aceleasi surse au precizat ca Tudorel Toader a plecat din Guvern inainte cu cateva minute ca seful Senatului sa paraseasca Palatul Victoria, insa ca si la sosire, ministrul a ales sa iasa pe alta poata de acces si nu pe cea principala.
Presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu, a ajuns la sediul Guvernului in jurul orei 14.30 si a plecat dupa aproximativ o ora.
***
Tudorel Toader s-a intalnit, luni, cu procurorul-sef al DNA, Laura Codruta Kovesi, dupa ce in prealabil a avut o intrevedere cu ambasadorul SUA la Bucuresti, Hans Klemm si, in 15 martie, cu procurorul general, Augustin Lazar.
Prezentarea evaluarii trebuia facuta luni, dar Tudorel Toader a "prorogat" termenul pana miercuri.
"Am facut evaluarile, cele 14 zile s-au implinit chiar de aseara (duminica, n.r.), voi proroga termenul cu doua zile, dat fiind ca am fost la Bruxelles, astazi (luni, n.r.) voi avea o intrevedere cu ambasadorul SUA, voi pleca din nou la Bruxelles. Miercuri, la orele pranzului, voi organiza o conferinta de presa, va voi invita si va voi da toate amanuntele", a declarat Tudorel Toader duminica seara.
Ambasadorul SUA, Hans Klemm, a declarat dupa intilnirea cu ministrul justitiei ca i-a transmis oficialului roman sprijinul sau si al tarii sale pentru intarirea statului de drept. Întrebat dacă procurorul-şef al DNA ar trebui să demisioneze după decizia Curţii Constituţionale privind ancheta în cazul OUG 13, ambasadorul american a precizat: "Nu am discutat despre probleme legate de persoane".
Dupa intalnirea de la Ministerul Justitiei, Kovesi a declarat ca Tudorel Toader nu i-a cerut demisia, iar ea nu intentioneaza sa demisioneze, deoarece DNA si-a facut treaba.
"Nu mi-a cerut demisia. Nu intentionez sa imi dau demisia, nu am de ce sa imi dau demisia, DNA si-a facut treaba. A fost o discutie despre care nu doresc sa dau foarte multe detalii, veti afla dupa ce se termina aceasta etapa (evaluarea anuntata de ministrul Justitiei, n.r.) ", a precizat procurorul-sef al DNA, dupa intalnirea care a durat mai bine de o ora.
Intrebata daca a actionat corect in cazul anchetei vizand OUG 13, Kovesi a raspuns: "Intotdeauna am actionat corect".
Si procurorul sef, Augustin Lazar, a spus ca nu-si va da demisia si nici ministrul nu i-a cerut-o.
Tudorel Toader a motivat evaluarile prin faptul ca, potrivit Constitutiei, "Ministerul Public isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului Justitiei", iar ministrul Justitiei are dreptul si obligatia de a verifica eficienta manageriala si modul de indeplinire a atributiilor de serviciu de catre procurorul general si procurorul-sef al DNA, potrivit legii privind organizarea judiciara.
Ministrul Justitiei a precizat ca verificarea activitatii procurorului general al Parchetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie si a procurorului-sef al DNA au fost facute in baza Legii 304/2004, dar, dupa cum a aratat revista 22, nu a precizat nici procedura dupa care s-a facut evaluarea si nici care au fost procurorii desemnati.
Presedintele Klaus Iohannis s-a declarat "foarte multumit" de procurorul general si procurorii sefi ai DNA si DIICOT si a spus ca nu crede ca Toader va cere demisiile lor.
In schimb, premierul Sorin Grindeanu a anuntat ca are "mare incredere" in Toader si ca asteapta evaluarea.
Liviu Dragnea a declarat la Antena 3 ca il va sustine pe ministrul Justitiei, Tudorel Toader, indiferent ce decizie va lua, adaugand ca abordarea acestuia trebuie sa fie "cinstita, bine argumentata si corecta".
Cum au ajuns Lazăr și Kovesi ținte ale evaluării lui Tudorel Toader
Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a spus pe 13 martie la Antena 3 că în zilele următoare va avea discuții cu procurorul general Augustin Lazăr și cu șefa DNA Laura Codruța Kovesi și că, în cel mult două săptămâni, va lua o decizie, lăsând de înțeles că nu exclude posibilitatea demisiei celor doi.
Ministrul Justitiei Tudorel Toader spune că discuția vizează ancheta privind OUG 13, el considerand ca s-a incalcat legea in acest caz, conform deciziei CCR, si da de inteles ca nu exclude varianta ca cei doi sa demisioneze pana atunci.
"Eu nu exclud ca in lipsa unei proceduri declansate de mine sa aiba dansii initiativa unei proceduri launtrice individuale privind modul in care s-au pozitionat la dispozitiile legale, constitutionale" - a spus Tudorel Toader la Antena 3.
"Zilele urmatoare, voi avea discutii cu procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte, domnul Augustin Lazar, si separat cu procurorul sef de la Directia Nationala Anticoruptie, pe tema despre care vorbim, evolutiile acestea, modul in care dansii s-au raportat la lege, s-au raportat la standardul constitutional, s-au raportat la standardele Comisiei de la Venetia. In decizie acolo ati vazut multe paragrafe in care Comisia spune ca trebuie trasa linie intre raspunderea politica si raspunderea juridica-penala, ca decidentul, legiuitorul, trebuie sa aiba libertatea alegerii, oportunitatea actului normativ, ca legiuitorul nu trebuie sa aiba presiunea raspunderii penale, ca actele normative pot fi cenzurate prin proceduri legale si constitutionale. Voi avea zilele urmatoare discutii separat cu dansii pentru a le vedea punctul de vedere", a spus ministrul, citat de Agerpres.
Tudorel Toader a criticat ancheta DNA privind oportunitatea şi constituţionalitatea OUG 13 și spune că CCR a demonstrat că DNA şi-a depăşit atribuţiile.
"Un conflict juridic şi constituţional pe care l-au comis procurorii prin anchetarea Guvernului. Cunosc această decizie din perspectiva fostului judecător, dar şi prin prisma celui care a reprezentat Guvernul la CCR. Este o decizie foarte corectă a CCR care face lumină asupra a ceea ce nu trebuia să se întâmple. Procurorul anchetează infracţiuni, niciodată nu a avut şi nu poate avea competenţa de a se substitui emitentului unui act normativ. Decizia trage această linie de demarcaţie între competenţa procurorului şi legiuitorul delegat, adică Guvernul. Decizia, corectă în principiu, dar şi în conţinut. Procurorul nu poate ancheta nici legalitatea şi nici constituţionalitatea actului normativ. A încălcat legea separaţiei puterilor în stat. ", a spus Tudorel Toader, citat de stiripesurse.ro.
Tudorel Toader a lăsat de înțeles că nu exclude nici demisia a celor doi.
"Sigur, eu nu exclud ca in lipsa unei proceduri declansate de mine sa aiba dansii initiativa unei proceduri launtrice, individuale, privind modul in care s-au pozitionat, repet, la dispozitii legale, constitutionale si chiar in dezbaterile din spatiul public, intr-o perioada atat de sensibila, cand lumea are o traire deosebita, pentru ca are o asteptare deosebita, in 2017, in care ne aflam."
Intrebat ce va face daca cei doi nu vor demisiona, Toader a spus:
"Nu as vrea sa speculez ca stiu ceva in acest sens. Doar ma refeream la faptul ca exista aceasta posibilitate. Si veti spune dumneavoastra: Si daca ea nu se va concretiza? Eu ce voi face? In paralel, probabil incepand de maine, prin intermediul colegilor mei de la Ministerul Justitiei, voi face o fundamentare, o evaluare a activitatilor desfasurate de Ministerul Public pe de o parte, de DNA pe de alta parte. Si atunci, evaluarea va avea doua componente: pe de o parte, cea profesionala, pe cauze, pe de alta parte, cea manageriala, privind institutiile pe care domniile lor le conduc. Dupa ce am discutia cu dansii si voi face aceasta evaluare pe doua directii, voi stabili masurile pe care le voi lua si voi comunica presei hotararea pe care o voi lua".
Întrebat cam în cât timp estimează că va lua o decizie, șeful de la Justiția a răspuns: ”Cred că maxim 10 -14 zilei”.
"Orice măsură voi lua, va avea o semnificație deosebită de importantă. Această măsură trebuie să fie bine fundamentată și nu numai pe decizia Curții. Cu siguranță, mulți vor spune că este o încălcare gravă și este suficientă pentru a declanșa procedura de demitere. Dar, trebuie să vedem și efectul, impactul acestei măsuri. Mă întorc la condiționalitățile MCV, mă întorc la modul în care noi ne raportăm la instituțiile europene. De aceea, sunt convins, în detrimentul unor critici, sunt convins în detrimentul celor care vor spune: 'suficientă încălcare pentru luarea măsurii', că o astfel de măsură necesită o abordare, o fundamentare complexă și completă", a mai spus Toader.
.
***
Tudorel Toader, ministrul Justitiei, a anuntat după publicarea deciziei CCR că ancheta Parchetului General privind adoptarea OUG 13 va continua, insa, ”pe infractiuni, pe fapte prevazute in Codul penal si nu poate continua pe oportunitate, circumstante, constitutionalitate". "Orice autoritate trebuie sa respecte decizia Curtii Constitutionale", a spus Toader, ministrul Justitiei, la Digi24. El a participat sambata la intrunirea Comisiei de la Venetia, unde a prezentat un raport privind adoptarea OUG 13 si decizia CCR in acest caz.
Context
Curtea Constitutionala a publicat vineri motivarea deciziei CCR
CCR spune că prin ancheta sa asupra modului în care a fost adoptată OUG 13, a perturbat buna activitate a guvernului, stabilind ca Ministerul Public nu are competenta de a desfasura activitati de cercetare penala cu privire la legalitatea si oportunitatea unui act normativ adoptat de legiuitor.
Livia Stanciu, fostul președinte al Curții Supreme a făcut opinie separată
Judecătorul CCR spune că, dimpotriva, Curtea Constituțională este cea care și-a depășit atribuțiile atunci când stabilește că activitatea guvernului nu poate intra sub incidență penală.
Selectii din motivarea CCR, publicată vineri:
- „Niciun ministru nu poate fi tras la răspundere pentru opiniile politice sau acțiunile exercitate în vederea elaborării ori adoptării unui act normativ cu regim de lege”, se arată în motivarea deciziei privind conflictul juridic de natură constituțională între Guvern și DNA în contextul adoptării OUG 13. Cu alte cuvinte, din motivarea CCR reiese indirect ca membrii Guvernului nu pot răspunde penal dacă adoptă acte cu încălcarea legii.
- ”Doar Curtea Constitutionala este abilitata sa efectueze controlul asupra ordonantelor simple sau de urgenta ale Guvernului, nicio alta autoritate publica neavand competenta materiala in acest domeniu", se arata in motivarea deciziei din 27 februarie 2017 publicată vineri.
- CCR a mai stabilit ca imunitatea parlamentara se transfera si membrilor Guvernului "in activitatea lor de legiuitor delegat".
- De asemenea, CCR a decis ca "nu este de acceptat ca autoritatea legiuitoare primara sau delegata (parlamentari sau ministri) sa intre sub incidenta legii penale prin insusi faptul adoptarii sau participarii la actul decizional al adoptarii actului normativ, aceasta indeplinindu-si o atributie constitutionala". ”A admite contrariul inseamna a lasa, indirect, posibilitatea intruziunii in procesul legislativ a unei alte puteri, cu consecinta directa a incalcarii separatiei puterilor in stat", au decis magistratii CCR.
- Mai mult, CCR a apreciat ca acțiunea Ministerului Public "creează o presiune asupra membrilor Guvernului" care afectează buna funcționare a acestei autorități, consecinta fiind descurajarea sau intimidarea legiuitorului delegat (Guvernului - n.red.) de a-și exercita atribuțiile constituționale.
- "Declanșarea unei ample anchete penale care s-a concretizat prin descinderi la Ministerul Justiției, ridicarea de acte, audierea unui număr mare de funcționari publici, secretari de stat și miniștri a determinat o stare de tensiune, de presiune psihică, chiar pe durata derulării unor proceduri de legiferare, creându-se premisele unui blocaj în activitatea de legiferare. Astfel, sub imperiul unei temeri declanșate de activitatea de cercetare penală și de formularea unor viitoare acuzații care pot determina incidența răspunderii penale, Guvernul este blocat în activitatea sa de legiuitor", se arata in motivarea deciziei CCR.
- ”Ministerul Public nu are competenta de a desfasura activitati de cercetare penala cu privire la legalitatea si oportunitatea unui act normativ adoptat de legiuitor", se arata in motivarea deciziei CCR.
Motivarea contine si o serie de concluzii dure pentru DNA:
- "Asadar nu este de acceptat ca autoritatea legiuitoare primara sau delegata (parlamentari sau ministri) sa intre sub incidenta legii penale prin insusi faptul adoptarii sau participarii la actul decizional al adoptarii actului normativ, aceasta indeplinindu-si o atributie constitutionala. In virtutea imunitatii care insoteste actul decizional de legiferare, care, asa cum Curtea a retinut in prealabil, este aplicabila mutatis mutandis si membrilor Guvernului, niciun parlamentar sau ministru nu poate fi tras la raspundere pentru opiniile politice sau actiunile exercitate in vederea elaborarii ori adoptarii unui act normativ cu putere de lege. A admite contrariul inseamna a lasa, indirect, posibilitatea intruziunii in procesul legislativ a unei alte puteri, cu consecinta directa a incalcarii separatiei puterilor in stat".
- "Intrucat, doar prin ea insasi, adoptarea actelor normative nu poate constitui elementul material al unor infractiuni, Curtea constata ca faptele reclamate prin denuntul care a stat la baza intocmirii Dosarului nr.46/P/2017, inregistrat pe rolul Sectiei de combatere a infractiunilor asimilate infractiunilor de coruptie din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, nu pot intra sub incidenta legii penale, indiferent de incadrarea juridica data", se arata in motivarea CCR.
- "Pentru aceste considerente, avand in vedere ca prin Ordonanta din 1 februarie 2017 a Directiei Nationale Anticoruptie se retine ca 'nu exista vreunul dintre cazurile care impiedica punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale' si, in consecinta, se dispune inceperea urmaririi penale si se efectueaza acte de urmarire penala cu privire la savarsirea infractiunilor mentionate in denunt, apare cu evidenta faptul ca Ministerul Public, ca parte a autoritatii judecatoresti, s-a considerat competent sa verifice oportunitatea, respectarea procedurii legislative si, implicit, legalitatea adoptarii ordonantei de urgenta a Guvernului. O astfel de conduita echivaleaza cu o incalcare grava a principiului separatiei puterilor in stat, garantat de art.1 alin.(4) din Constitutie, deoarece Ministerul Public nu doar ca isi depaseste atributiile prevazute de Constitutie si de lege, dar isi aroga atributii ce apartin puterii legislative sau Curtii Constitutionale", arata judecatorii.
- "Curtea constata ca prin verificarea circumstantelor in care a fost adoptata Ordonanta 13 "Directia Nationala Anticoruptie si-a arogat competenta de a efectua o ancheta penala intr-un domeniu care excedeaza cadrului legal, ce poate conduce la un blocaj institutional din perspectiva dispozitiilor constitutionale ce consacra separatia si echilibrul puterilor in stat", se arata in motivare.
- In plus, arata Curtea, "nicio alta autoritate publica, apartinand altei puteri decat cea legislative, nu poate controla actul normativ al Guvernului din perspectiva oportunitatii actului de legiferare".
- ”(...) prin derogare de la regula de drept comun, ordonanțele simple sau de urgență ale Guvernului nu sunt supuse controlului de legalitate efectuat de instanța judecătorească de drept comun, ci, în virtutea calității lor de acte de reglementare primară, deci echivalente legii, sunt supuse controlului de constituționalitate consacrat de art.146 lit.d) din Constituție. Astfel, în temeiul normei constituționale și a dispozițiilor Legii nr.47/1992, pot face obiect al controlului de constituționalitate a posteriori, pe care invocării unei excepții de neconstituționalitate, o ordonanţă, în ansamblul său, ori doar anumite dispoziţii din aceasta. Controlul vizează aspecte de constituționalitate extrinsecă, anume procedura de adoptare a actului, și aspecte de constituționalitate intrinsecă, respectiv conținutul normativ al actului. Cu alte cuvinte, cercetarea aspectelor de legalitate a ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului vizează exclusiv raportarea la Legea fundamentală, care consacră procedura de adoptare a acestui tip de act normativ, precum și drepturile și libertățile fundamentale pe care conținutul acestuia trebuie să le respecte. Or, în temeiul art.142 alin.(1) din Constituție, Curtea Constituțională este garantul supremației Legii fundamentale, iar, potrivit art.1 alin.(2) din legea nr.47/1992, aceasta este unica autoritate de jurisdicție constituțională din România. Cu alte cuvinte, în conformitate cu dispozițiile constituționale și legale în vigoare, doar Curtea Constituțională este abilitată să efectueze controlul asupra ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului, nicio altă autoritate publică neavând competența materială în acest domeniu”, se spune în motivarea Curții Constituționale.
- ” În ceea ce privește controlul respectării procedurii de adoptare a unei ordonanțe simple sau de urgență a Guvernului și a conținutului normativ al acesteia, sub aspectul oportunității, Curtea reține că actul de reglementare primară (legea, ordonanța simplă și cea de urgență a Guvernului), ca act juridic de putere, este expresia exclusivă a voinţei legiuitorului, care decide să legifereze în funcție de nevoia de reglementare a unui anumit domeniu de relaţii sociale şi de specificul acestuia”, se mai spune în motivarea CCR.
- ”Curtea reține că aprecierea oportunității adoptării unei ordonanțe de urgență, sub aspectul deciziei legiferării, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar în condițiile prevăzute expres de Constituție, respectiv doar pe calea controlului parlamentar exercitat potrivit art.115 alin.(5) din Constituție. Așadar, doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptând o lege de aprobare sau de respingere”, mai spun judecătorii CCR.
Curtea Constituțională a admis pe 27 februarie sesizarea făcută de șeful Senatului
Călin Popescu Tăriceanu, care a reclamat încălcarea principiului separației puterilor în stat de către DNA pentru că a deschis un dosar penal asupra modului în care a fost adoptată OUG 13 de guvernul Grindeanu.
Comunicatul CCR
În ziua de 27 februarie 2017, Plenul Curții Constituționale (...) a luat în dezbatere cererea de soluționare a conflictului juridic de natură constituţională dintre Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație şi Justiție – Direcția Națională Anticorupție şi Guvernul României, cerere formulată de Preşedintele Senatului.
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a decis:
- Curtea a constatat că a existat și există un conflict juridic de natură constituţională între Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcția Națională Anticorupție şi Guvernul României, generat de acțiunea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcția Națională Anticorupție de a-și aroga atribuția de a verifica legalitatea și oportunitatea unui act normativ, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr.13/2017, cu încălcarea competențelor constituționale ale Guvernului și Parlamentului, prevăzute de art.115 alin.(4) și (5) din Constituție, respectiv ale Curții Constituționale, prevăzute de art.146 lit.d) din Constituție.
- Curtea Constituțională a constatat că aprecierea oportunității adoptării unei ordonanțe de urgență, sub aspectul deciziei legiferării, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat (Guvernul României), care poate fi cenzurat doar în condițiile prevăzute expres de Constituție, respectiv doar pe calea controlului parlamentar, exercitat potrivit art.115 alin.(5) din Constituție.
- Pe de altă parte, sub aspectul controlului asupra legalității/constituționalității ordonanțelor de urgență ale Guvernului (atât sub aspectul procedurii de adoptare, cât și al conținutului normativ), singura autoritate abilitată să efectueze această verificare este Curtea Constituțională, nicio altă instituție publică neavând competența materială în acest domeniu.
În fine, Curtea a reținut că, în acord cu Raportul privind ”Relația dintre răspunderea politică și răspunderea penală în ceea ce privește activitatea membrilor Guvernului” (adoptat de Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept - Comisia de la Veneția, cu ocazia celei de-a 94-a Sesiuni Plenare, desfășurate la Veneția, în 8-9 martie 2013), într‐un stat de drept, guvernat de principiul separației puterilor, standardul de bază ar trebui să prevadă ca procedura penală să nu fie folosită ca sancțiune pentru divergențele politice. Astfel, pentru deciziile lor politice, miniștrii trebuie trași la răspundere prin mijloace politice, iar nu prin mijloace de drept penal.
Președintele CCR Valer Dorneanu spune că DNA ”a perturbat buna activitate a guvernului și relația care trebuie să existe între cele trei autorități: judecătorească, executivă și legislativă”. Dorneanu spune că DNA a acționat într-un mod care ”excede cadrul său” și că felul în care DNA și-a intrumentat ancheta este de competența CCR: verificarea avizelor, a oportunității urgenței etc. Dorneanu s-a exprimat inclusiv împotriva descinderilor DNA la ministerul de Justiție. El a spus că procurorii trebuie să se încadreze strict în cercetarea răspunderilor penale fără o încălcare a prerogativelor care sunt de competența CCR.
Declarații ale președintelui Curții Constituționale (fost parlamantar PSD - partidul care a dat OUG 13) făcute presei după deliberări:
- "Consideram ca s-a perturbat buna activitate a Guvernului si relatiile care trebuie sa existe intre cele 3 autoritati: judecatoreasca, executiva si legislativa", a declarat dupa deliberarile Curtii, presedintele CCR, Valer Dorneanu. Acesta a precizat ca un conflict intre autoritati apare in mai multe conditii, inclusiv cand "exista divergente cu privire la intinderea atributiilor fiecareia”.
- "Daca Parchetul s-ar fi limitat sa verifice daca s-ar fi savarsit o infractiune, lucrurile s-ar fi desfasurat firesc. PNA (DNA, n.red.) a inceput o actiune cu descinderi la Ministerul Justitiei, audieri de la cel mai mic la cel mai mare, in legatura cu felul in care a fost adoptat un act normativ. Ordonanta de urgenta e un act normativ cu putere de lege, care se aproba conform art. 115 din Constitutie de Guvern, care in acest caz e o putere delegata din partea autoritatii legislative. DNA s-a apucat sa verifice in ce masura au fost indeplinite conditiile de aprobare a unei OUG, conditia extraordinara, daca s-a motivat sau nu urgenta... A mai verificat daca s-au primit toate avizele de la Consiliul Legislativ, de la CSM, lucruri care exced PNA (DNA, n.red.). Aceste verificari se fac de catre CCR in cadrul controlului de constitutionalitate", a declarat Valer Dorneanu.
- Presedintele CCR a subliniat ca activitatea de legiferare "tine de puterea Parlamentului, care are suveranitate".
- "S-a incalcat dreptul Guvernului de a aprecia oportunitatea legiferarii".
- "Am primit astazi un anunt de la PNA (DNA, n.red.) potrivit caruia s-a clasat urmarirea penala in ceea ce priveste competenta care era de resortul ei, cercetarea conducatorului de partid (...) si s-a trimis la Parchetul General pentru celelalte doua fapte plus alte trei fapte asupra carora s-a extins urmarirea penala. Decizia noastra, are putere obligatorie, erga omnes, ea se aplica numai pentru viitor. Ceea ce a facut Parchetul (DNA, n.red.) pana aici e raspunderea lui, dar de aici inainte si DIICOT sau cui i-o da-o Parchetul General, sau DNA daca ramane solutia la el (proiectul poate fi infirmat de Parchetul General), toate actele de cercetare penala trebuie facute in asa fel incat sa nu se incalce prevederile Constitutiei", a declarat Valer Dorneanu, precizand ca procurorii pot ancheta doar "aspecte penale, care sa atraga raspunderea concreta, penala, nu ipotetica".
Ministrul Justiției Tudorel Toader pledează si isi asuma cauza premierului Grindeanu
Procurorul nu poate ancheta nici legalitatea, nici oportunitatea, nici constituționalitatea emiterii de către Guvern a OUG 13, spune noul ministru al Justiției, Tudorel Toader. De altfel, în pledoaria sa în fața Curții, făcută în sprijinul premierului Grindeanu, Toader a ținut să puncteze de câteva ori care sunt atribuțiile specifice al Ministerului Public, care nu ar avea dreptul să ancheteze felul în care a fost emisă OUG 13.
"Ministerul public nu are niciun rol politic, niciun rol in procedura de legiferare, nu poate initia acte normative, nu poate cenzura acte normative, nu se poate pronunta asupra legalitatii sau oportunitatii adoptarii unui act normativ. Ministerul Public aplica legea, iar, scrie in concluziile pe care le prezint, nu controleaza din niciun punct de vedere procedura de adoptare a respectivelor acte normative", a spus Toader, tranșând lucrurile și ca să nu mai fie niciun dubiu asupra poziției sale.
Tudorel Toader, noul ministru al Justitiei, a sustinut in fata Curtii Constitutionale pozitia Guvernului Grindeanu cu privire la adoptarea OUG 13/2017, cerand magistratilor Curtii sa spuna daca a existat un conflict intre DNA si Guvern, cine l-a generat si ce trebuie facut pe viitor. Poziția lui Toader coincide cu a autorului sesizării, Călin Popescu Tăriceanu.
În fața foștilor colegi, Tudorel Toader a solicitat soluționarea acestui conflict de natură instituțională și a explicat că judecătorii CCR trebuie nu doar să constate existența unui conflict, ci să rezolve această situație pentru viitor.
"Orice conflict de natura constitutionala, daca se constata, presupune sa se raspunda la 3 intrebari: exista sau nu conflict, cine a generat conflictul respectiv si ce este de facut pe viitor ca astfel de conflicte sa nu se mai repete", a declarat Tudorel Toader in fata jurnalistilor, la finalul sedintei CCR si dupa ce magistratii Curtii au ramas in pronuntare.
"Nu e suficient sa spui ca a fost, trebuie deblocat conflictul respectiv si prevenit sa nu se mai creeze", a adaugat Tudorel Toader, el insusi fost judecator la Curtea Constitutionala pana anul trecut.
In opinia noului ministru al Justitiei, "o decizie favorabila ar fi o decizie care ar dezlega o problema de principiu", care rezulta din separatia puterilor in stat. Tudorel Toader a solicitat ca judecătorii CCR să consfințească faptul că Ministerul Public are anumite competențe, iar printre acestea nu se numără și modul în care a fost elaborat un act normativ.
"Procurorul ancheteaza acte, fapte infractionale si nu poate ancheta oportunitatea, legalitatea, constitutionalitatea unui act. Daca guvernul adopta un act juridic, hotarare sau ordonanta, procuroul nu poate sa anchteze nici oportunitatea, nici legalitatea, nici constitutionalitatea. Oportunitatea e cenzurata de Parlament, cand aproba sau respinge OUG, legalitatea e verificata de judecatorul de contencios, iar constitutionalitatea de CCR. Ca sa ajunga la judecator inseamna ca actul normativ a fost adoptat, cineva il critica si spune ca i-a vatamat un drept juridic, judecatorul suspenda actul si il anuleaza daca e ilegal", a spus Toader.
"Judecatorul CCR nu verifica fondul dosarului, el stabileste competentele ce revin procurorilor si judecatorilor, el nu se uita in dosar sa vada probele si anchetele (...) Eu astazi am pledat la curte despre un principiu al statului de drept - separatia puterilor. Daca va fi o decizie favorabila, care sa constate existenta conflictului, decizia se publica in Monitorul Oficial, produce depline efecte, care sunt general obligatorii si pentru guvern, si pentru procuror si pentru fiecare in parte. (...) Daca va fi o decizie faborabila, procurorul va fi obligat sa o respecte, nu ma intrebati cum, e nefiresc sa voerbesc eu in locul dansilor", a declarat ministrul Justitiei, susținând punctul de vedere al autorului sesizării, Călin Popescu Tăriceanu.
În expunerea sa de motive, despre care a spus că reprezintă cauza premierului Grindeanu, ministrul Justiției a adus în sprijinul său mai multe decizii ale Curții Constituționale, relevante pentru această cauză, dar și recomandări ale Comisiei de la Veneția.
Cinci infracțiuni a identificat luni Parchetul General în dosarul emiterii OUG 13
Parchetul General arată că în dosar au rezultat indicii cu privire la săvârșirea unor infracțiuni:
- favorizarea făptuitorului;
- prezentarea cu rea-credință de date inexacte Parlamentului sau președintelui României cu privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde săvârșirea unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului;
- sustragerea sau distrugerea de înscrisuri;
- sustragerea sau distrugerea de probe ori înscrisuri;
- fals intelectual.
"Inițial, dosarul a fost înregistrat pe rolul Direcției Naționale Anticorupție, în care procurorii (...) au dispus, prin ordonanța din 24 februarie 2017, clasarea cauzei având ca obiect infracțiunea prevăzută de art. 13 din Legea 78/2000, precum și disjungerea și declinarea acesteia în favoarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție spre competentă soluționare, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor anterior menționate", conform PÎCCJ.
Curtea Constituțională a fost sesizată de președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, privind un posibil conflict juridic de natură constituțională între Guvern și Direcția Națională Anticorupție (DNA)
În urmă cu trei săptămâni, el susținea că anchetarea de către procurorii anticorupţie a modului în care a fost elaborată OUG 13 reprezintă o încălcare a puterii executive de către puterea judecătorească.
„Conflictul juridic de natură constituţională pe care preşedintele Senatului îl aduce în atenţia Curţii Constituţionale a României a fost generat de demersurile procurorilor din cadrul DNA, constând în anchetarea circumstanţelor în care a fost elaborat proiectul de ordonanţă de urgenţă al Guvernului referitor la modificarea şi completarea Codului penal, respectiv a Codului de procedură penală, fapt care a creat blocaje instituţionale”, preciza Tăriceanu, într-un comunicat de presă.
În opinia sa, OUG 13 abordează o temă de politică penală a statului român. Astfel, „măsurile de politică penală se află în competenţa exclusivă a Parlamentului şi a Guvernului, alte autorităţi publice, inclusiv autoritatea judecătorească, pot exprima puncte de vedere în această materie, pot şi trebuie să fie consultate, dar nu pot avea putere de interferenţă, de amestec discreţionar, inclusiv de urmărire penală, nici a structurilor Parlamentului, nici a structurilor Guvernului, se menţionează în sesizarea trimisă Curtea Constituţională a României”.
Totodată, Călin Popescu Tăriceanu a mai argumentat „procedând la anchetarea oportunităţii, circumstanţelor şi împrejurărilor elaborării proiectului de act normativ, reprezentanţii Ministerului Public au uzurpat unele dintre competenţele Guvernului, prin Ministerul de Justiţie, fapt care a condus la apariţia prezentului conflict juridic de natură constituţională, în sensul deciziilor CCR”, se mai arată în comunicatul transmis de Senat.
De asemenea, Tăriceanu cere Curţii Constituţionale să statueze că organele de urmărire penală nu pot ancheta oportunitatea elaborării unor acte normative. Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a criticat ancheta Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) la Ministerul Justiţiei (MJ) cu privire la adoptarea OUG 13, susţinând că aceasta reprezintă o imixtiune nepermisă a Parchetului în activitatea Guvernului.
Direcţia Naţională Anticorupţie a început o anchetă cu privire la modul de elaborarea ordonanţei de urgenţă privind modificarea codurilor penale, în urma unui denunţ formulat în 24 ianuarie de Mihai Poliţeanu, Elena Ghioc şi Răzvan Patachi, membri ai asociaţiei ”Iniţiativa România”.