Pe aceeași temă
1914 - Die Avantgarden im Kampf, Bundeskunsthalle, Bonn, noiembrie 2013 - februarie 2014
Artistul se zbate sub stânca vremii, iar de acolo i se aude tânguitul fermecător, mărturia. E clişeul factice de care se prevalează cei ce fac din artă o melodramă cu final ştiut. Profesionişti ai naturelului sensibil, artiştii sunt în mentalul colectiv victimele perfecte ale istoriei. Dar ce se întâmplă când artiştii nu sunt prizonierii, ci agenţii istoriei, când sunt piatră din piatra timpului, fier din ţeava tunului? Nu atunci când vin din domeniul bălaşa.ro şi pretind că motoarele de căutare le-au fost virusate de sistemul comunist prin violarea secretului inspiraţiei, ci atunci când vin din zorii modernităţii şi poartă numele pe care s-a clădit eşafodajul artei aşa cum o ştim, branduri intitulate expresionism, cubism, futurism.
Seducerea militaristă a artiştilor în timpul primului război mondial nu e o noutate. Noi sunt dimensiunile şi profunzimea acesteia, revelaţia majoră a unei expoziţii salutare, în care peste 300 de opere spun povestea elanului războinic al celei mai frumoase lumi artistice posibile, la belle époque. Cutreierată de idei cu o argumentare implacabilă, expoziţia nu acuză, ci descrie exhaustiv un mediu şi o stare de spirit mistificate de istoria artei care, atunci când a pus laolaltă cioburile unor cariere disparate, a reconstituit mereu rănile războiului pe trupul artei. Din aceleaşi cioburi acum este reconstituit însă pumnul artistului în ochiul timpului.
Preambul este un diptic de Lovis Corinth, două pânze gemene născute la patru ani distanţă (se întâmplă şi altor gemeni decalaţi). Prima, din 1914, îl reprezintă pe artist echipat în armură medievală, cu lancea în mână, teatral, beat de sfidarea potenţată prin tuşele expresioniste ce-l cuprind în culoarea fieroasă. Războiul era tânăr şi era al său, nou-născut cu viitor de oţel. Artistul plesenea din artă şi-şi certa din ochi privitorul încă ezitant. Cealaltă pânză, din 1918, arată doar armura goală, aruncată pe podeaua atelierului, ca o carapace spartă. Artistul lipsea din ea. Ascuns după şevalet, picta, fugea de privitorul debusolat. Războiul era mort, un mort pierdut, respingător.
Artist e doar alt nume pentru narcisist, dar cazul Corinth nu e excepţia, ci regula unei serii de opere belicoase, risipite iniţial în briza duioasă a anilor nebuni dinaintea conflagraţiei, ilustraţi cu o serie de capodopere, de la Bărcile cu pânze (1912) a lui Kirchner sau peisajul abstract al lui Kandinsky, la compoziţiile cubiste ale lui Picasso, Metzinger şi Gleizes ori Turnul Eiffel văzut prin fereastră al lui Delaunay. Opere frumoase despre lucruri şi locuri plăcute, având acea seninătate a modernismului clasic ce induce starea paradisiacă a unui timp aporetic, oprit într-un progres perpetuu, îmbibat de infinite potenţialităţi exclusiv pozitive. Dar viermele rodea catifeaua estetismului absolut: Friza maimuţelor (1911) a lui Franz Marc nu este doar una dintre capodoperele Der Blaue Reiter, ci emană ritmul colectiv ca aspiraţie spre încolonare, are deja mecanicitatea înaintării unui pluton cu ţintă hipnotică (Marc scria că „războiul va face curăţenie, vărsând sângele bolnav“). 14 iulie (1914) de Fernand Léger, una dintre cele mai importante lucrări timpurii ale sale, multiplică şi verticalizează tricolorul francez exaltat ca un Manhattan de patriotism erect, cristal roş-alb-albastru ce edifică tabloul şi iradiază privirea. Nu e de mirare că în 1915 el nota exaltat că „nu există ceva mai cubist decât acest război“.
Ernst Barlach - Răzbunătorul |
Dacă înainte de război militarismul are nuanţe metaforice, din 1914 artiştii se aruncă orbeşte în luptă. O selecţie de fotografii ale artiştilor înrolaţi îi prezintă pe cei ce acum fac parte din panteonul modernităţii drept ceea ce erau (mulţi dintre ei cu trup şi chiar cu suflet) atunci: nişte soldaţi. Unii, precum Franz Marc sau Umberto Boccioni, vor pieri în război, dar nu ca victime lipsite de apărare, ci ca apţi şi aprigi combatanţi, precum arată, într-o altă serie de fotografii, ultima imagine a lui Franz Marc, văzut din spate, grăbit şi aferat alături de comandantul său, cu doar o zi înainte de a fi ucis la Verdun. Chiar viitoarele conştiinţe pacifiste de mai târziu, ca Barlach, sunt cuprinse în 1914 de vâlvătăia furiei, ce pare să alcătuiască trupul incendiar al Răzbunătorului, sculptura izbucnită din artist la auzul declaraţiei de război a Angliei contra Germaniei, aşa cum a izbucnit din Otto Dix Autoportretul ca Marte (1915), pictat parcă în sânge şi schije. Probabil cei mai locvace militarişti, futuriştii nu doar au acţionat permanent ca un detaşament, ci au şi structurat vizual atât vectorul violent al dinamismului plastic, cât şi genul de diagramă vizuală ce va deveni arhetip al manifestelor avangardiste ulterioare. Guerrapittura (1915) de Carlo Carrà sintetizează raporturile estetico-politice ale momentului, Futurismo fiind ca un vârf de lance infipt în Passatismo. Vârful e susţinut de puterile Antantei (Rusia ca puternică şi solidă, Franţa inteligentă şi curajoasă, Anglia cu spiritul practic şi onestitatea, iar Italia cu toată forţa geniului), iar Puterile Centrale primesc lovitura, al lor Passatismo fiind constituit, în cazul Germaniei, de amestecul de filosofism, brutalitate şi pedanterie, iar în cel austriac de ferocitate, suicid şi inchiziţie. Etichetele brutale de acest fel au „clarificat“ opoziţiile şi au alimentat ura, nu doar în lumea curată a artei. Artiştii s-au identificat cu tabăra lor şi au devenit instrumente entuziaste ale maşinii de război, soldăţei de argint viu, nu de plumb. Fortificaţiile, tehnica de război, artileria, organizarea de front, cartografierea, elementele „ştiinţifice“ ale războiului fascinează artiştii, nu crima în sine.
Chiar dacă a făcut 10 milioane de victime, pentru mulţi artişti războiul pare o resursă de raţionalitate, cale către o viziune epurată asupra lumii ca intersectare de planuri, forţe, vectori şi „material uman“: peisajele sunt câmpuri pe care se disting punctele de sprijin, casele apar ca avanposturi; în desenul ce redă oraşul Pinz bombardat în 1915, Klee indică minuţios mecanica exploziilor, cu săgeţi ce trasează, rece, direcţia tirului. Atracţia avangardei pentru tehnologie s-a întâlnit cu preocuparea militaristă pentru exterminare riguroasă, în locul confruntărilor corp la corp. Războiul s-a adaptat şi el la inovaţiile artistice şi e de înţeles de ce Picasso, când a văzut camuflajul cubist al tunurilor franceze, a exclamat încântat: „asta noi am făcut-o!“. O uimitoare cască germană de oţel din expoziţie, cu camuflaj cubist-abstract, proto-mondrianesc, e poate legată de faptul că Franz Marc a realizat modele de camuflaj pentru armata sa. Armata franceză a beneficiat de o echipă de camuflaj de vârf avangardist, cu Dunoyer de Segonzac, Roger de la Fresnaye şi Jacques Villon, aduşi la pattern painting, în timp ce pânza de camuflaj produsă de Tudor-Hart pentru vasele britanice pare o operă hard-edge.
Strategic, într-una dintre cele mai ample săli ale expoziţiei, cea dedicată artiştilor care s-au opus războiului, pare că bate vântul, cu doar câteva desene şi gravuri de Felix Vallotton şi Hans Richter. Nu pacifiştii au adus schimbarea majoră, ci dadaiştii, încorporarea voluntară şi exasperată a opoziţiei, formă de aberaţie şi violenţă radicală chiar a celor ce se fereau de război, în Elveţia. Descreierarea lor este revelatorul autentic al iraţionalităţii inumane din spatele organizării sistematice a măcelului mondial (simptomatic, dadaismul a debutat în februarie 1916, odată cu bătălia de la Verdun). La capătul itinerariului, după sălile dedicate dadaismului, punctul final al expoziţiei îl pune Pieptenele (1916) lui Duchamp, o ţesală oţelită pentru animale, cu inscripţia sibilinică 3 OU 4 GOUTTES DE HAUTEUR N’ONT RIEN A FAIRE AVEC LA SAUVAGERIE. Înălţimea (dar şi autorul), în stropi puţini, nu au nimic de-a face cu barbaria. Recomandarea sună sadic, (auto)erotic şi sceptic. Dar e o inovaţie, o nouă tehnologie conceptuală de a produce artă. Nu se aud bombe în fundal, dar crima e acolo.
P.S.: Ce uşurare că e 1914, nu 2014! Ce bine că Cântarea României nu a fost război, ci competiţie, arta oficială doar o corvoadă, nu o vocaţie, ce bine că MNAC-CSAC nu e buncăr, ci loc al deschiderii, iar bienalele capitale au doar fitil bancar cu TNT valutar, ce bine că tunurile zilei sunt doar financiare, iar morţii doar de râs, ce bine că arta actuală e angajată pentru binele său! Ce bine că această expoziţie nu ne priveşte! Unde nu e sânge nu e război, unde nu e război nu sunt responsabili. Unde nu sunt responsabili e bună înţelegere. Unde e bună înţelegere viaţa merge şi aşa. //