Pe aceeași temă
De altfel, invitații au fost preveniți să respecte un dress code al acelei epoci pentru a defila pe covorul roșu desfășurat în fața Teatrului Național din Timișoara (TNT).
Darul cultural a fost bogat, fiindcă spectacolele nominalizate au fost jucate la Timișoara în spații neconvenționale: trupa teatrului din Iași a jucat spectacolul Antonin Artaud. Familia Cenci, după Shelley și Stendhal, în regia lui Silviu Purcărete, cu scenografia lui Dragoș Buhagiar la Fabrica de Decoruri a TNT, iar „Seaside Stories” a constănțenilor, în regia și scenariul lui Radu Afrim, scenografia Theodor Cristian Niculae, s-a jucat la Sala 2, fost manej adaptat pentru spectacole. Ambele s-au bucurat de premii mari în seara de 12 iunie 2023, momentul galei.
Ideea de a improviza un costum al epocii jazzului și al nebuniilor a înveselit din start atmosfera. Pe covorul roșu, cu umbrele sub o ploaie îndărătnică, s-au remarcat înainte de toate actrițele înfășurate în boa din pene colorate, cu șiruri lungi de perle, sau cu bentițe pe frunte. Domnii au abordat papion și uneori o pălărie de epocă. Informal a fost Pavel Bartoș, așa cum îl știm de la Vocea României, ceea ce nu l-a împiedicat să‑și facă numărul plin de umor, oferind un premiu pe scenă.
Organizat cu multă inspirație de echipa Răzvan Mazilu – regie, Dragoș Buhagiar – scenografie și Aura Corbeanu – manager general UNITER, evenimentul a adus energie și strălucire de la un cap la altul. Încă de la conferința de presă care a precedat ziua galei, am aflat că întreg conceptul a fost adaptat aerului Art Deco dominant în Piața Operei, precum și unor valori cu care bănățenii se fălesc:
„Ne-am gândit că ar fi foarte interesant să legăm istoria Timișoarei cu Gala UNITER. În ce sens? Acest oraș a fost un oraș emblemă la începutul secolului XX, dovadă fiind multitudinea stilurilor arhitectonice și dimensiunea urbanistică a acestui loc foarte important. A fost un oraș iubitor de Operă, de musicaluri și, nu întâmplător, ne-am legat organic de această istorie, fiindcă Gala UNITER din acest an va fi constituită ca un spectacol, nu ca o înșiruire de premii; gala vine cu acest concept aplicat spațiului cultural Timișoara”, a dezvăluit la conferința de presă Dragoș Buhagiar, președintele UNITER.
Promisiune onorată pe deplin, cu o scenă Secession sclipitoare, cu premiul simbolic rotativ la scară mare, pentru a aduce cu suspans câte un premiant important pe scenă. Așa au apărut în aplauze Ida Jarcsek-Gaza, Laszló Bocsárdi, Carmencita Brojboiu, Doru Mareș, premiați pentru întreaga activitate pentru actorie, regie, scenografie, respectiv critică de teatru.
Trebuie spus că energia și atmosfera le-au insuflat cei patru tineri actori Monica Odagiu, Ana Bianca Popescu, Lucian Ionescu şi Alex Ştefănescu, care au dansat, au interpretat roluri comice, au prezentat, sub îndrumarea lui Răzvan Mazilu, mai emoționat ca oricând în calitate de regizor. Nici publicul nu s-a lăsat mai prejos, aplaudând frenetic jocul lor, dar și apariția oamenilor de teatru pe scenă, fie ei celebri sau debutanți.
Premiile acordate de Senatul UNITER, care au stârnit controverse în urmă cu câteva luni, au echilibrat într-o măsură lista, fără să facă un compromis cu excelența. Marii regizori ca Silviu Purcărete, absent de la gală, a rămas printre laureați chiar dacă anunțase că se retrage din competiție. Pe scenă s-a auzit un singur suspin din partea unei tinere actrițe, premiată și ea, care a opinat că „premiile ne transformă în monștri”.
Interludiile teatrale bine orchestrate au atenuat câteva discursuri prea lungi. Oraș care se mândrește cu spiritul său deschis, multicultural, Timișoara a primit cu aplauze manifestul transLucid al persoanelor transgender, adus de programul Identity Education al British Council.
Nimic nu a lipsit pentru ca gala să păstreze discret linia profesionistă care definește organizația, ambiție transmisă de Ion Caramitru, președinte UNITER timp de decenii: invitații și programe de sală frumos tipărite, panouri în interior și afară pentru fotografii de album, covorul roșu unde gazdele, Cristian Rudik, directorul Operei timișorene, Ada Hausvater, directoarea TNT, Aura Corbeanu, manager UNITER, au întâmpinat spectatorii. Transmisia TVR, exersată timp de trei decenii, a fost la înălțime.
Anul Capitalei Culturale a adus recunoaștere pentru cele patru teatre timișorene, TNT, Teatrul Maghiar, Teatrul German și Teatrul de păpuși, dar și pentru teatrul independent AUĂLEU, care merită aprecierea pentru calitatea spectacolelor și pentru „rezistență”.
Premiul pentru cea mai bună regie. Premiul „Lucian Pintilie”: Silviu Purcărete, regia spectacolului Antonin Artaud. Familia Cenci, după Shelley și Stendhal, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri Iaşi
Premiul pentru cel mai bun spectacol: Seaside Stories de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul de Stat Constanța
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Victor Rebengiuc, pentru rolul titular din spectacolul „Tatăl” de Florian Zeller, regia Cristi Juncu, Teatrul Bulandra București
Premiul pentru întreaga activitate: Ida Jarcsek-Gaza
Premiul pentru întreaga activitate regie: Laszló Bocsárdi
Premiul pentru întreaga activitate, scenografie: Carmencita Brojboiu
Premiul pentru întreaga activitate critică de teatru: Doru Mareș
Premiul președintelui UNITER: Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeografă și cercetătoare la Muzeul Naţional de Artă Modernă, Centrul Pompidou Paris
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal: Costinela Ungureanu, pentru rolul Ellida Wangel din spectacolul „Femeia mării” de Henrik Ibsen, regia Andri Zholdak, Teatrul Naţional Marin Sorescu Craiova
Premiul special pentru contribuția remarcabilă la viața multiculturală a Timișoarei: Teatrul Național Timișoara, Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely, Teatrul German de Stat, Teatrul pentru Copii și Tineret Merlin
Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: Festivalul Internațional de Teatru Interferențe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Premiul pentru cel mai bun debut: Theodor Cristian Niculae, pentru scenografia spectacolului „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanța
Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: Dan Pughineanu, pentru rolul Marlene, amfitrion din spectacolul „Opera de trei parale”, regia, coregrafia, costumele Răzvan Mazilu, Teatrul Excelsior București
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar: Cendana Trifan, pentru rolul Fiica din spectacolul „Mamă” de Marta Barceló, regia Mariana Cămărășan, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Premiul pentru cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută: Ierbar, scenariul și regia Radu Afrim, după texte de Simona Popescu, Teatrul Naţional Târgu Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”
Premiul pentru cea mai bună scenografie: Oana Micu, pentru scenografia spectacolului „Blasted” de Sarah Kane, regia Bobi Pricop, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
Premiul special pentru creativitate și rezistență în teatrul independent: Auăleu
Premiul pentru cel mai bun critic de teatru. Premiul „George Banu”: Alina Epîngeac
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: Spărgătorul de nuci şi regele şoarecilor de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune
Premiul British Council pentru promovarea şi susţinerea incluziunii sociale: Organizația Identity.Education, pentru spectacolul transLucid
Premiu special acordat Televiziunii Române pentru parteneriatul strategic de 30 de ani. //