Pe aceeași temă
// Retrospectiva Ştefan Râmniceanu: Urme
// Palatul Mogoșoaia şi ATELIERAMNICEANU
// 10 octombrie – 4 decembrie 2014
Cine l-a cunoscut personal știe că Ștefan Râmniceanu – artist reprezentativ al generației ’80 în artele vizuale - este categoric o natură puternică, de o forță uneori copleșitoare, dar care dezvăluie în același timp o finețe și o delicatețe de gust neverosimile. Orgolios și combativ, cuceritor și deopotrivă constructor în impulsurile sale profunde, el este, de asemenea, un pictor de o sensibilitate a detaliilor și nuanțelor picturale surprinzătoare.
Artist deranjant și inconturnabil pentru colegii de breaslă, deopotrivă autoritar și seducător, ceea ce Râmniceanu concepe și produce ca pictură - și mai recent ca sculptură - e adesea ieșit din scară, hipertrofiat, de-măsurat, pentru că percepția și simțirea sa sunt astfel, deschise spre energie și magnificență. Într-o altă epocă, el ar fi fost un ctitor de biserici sau de palate neverosimile. De aceea, arta lui are monumentalitate și profunzime, e când dezlănțuită, când foarte controlată, e adeseori oceanică, are uneori grandilocvență la nivelul materialelor și facturii, dar și o măiestrie aproape ameţitoare pentru alchimia formelor și culorilor.
Angajamentul lui Râmniceanu în artă este total, devoțiunea lui pentru pictură e absolută, obsesivă, pare aproape mistică sau ascetică. Felul în care Râmniceanu îți vorbește despre tonuri, gestualități și texturi nu te poate lăsa indiferent – el trăiește în ceremonialul Artei, în religiozitatea Picturii. Râmniceanu pare un sacerdot al unui cult esoteric - poate mai puțin popular astăzi, dar nu mai puțin prețios și eficace pentru spiritele fine: cel al mântuirii prin artă. Iar angajamentul în artă nu poate fi în cazul lui decât masiv, total, absolut.
Ce propune arta sa prin ciclurile deja cunoscute – Ziduri, Insule, Scrieri, Urme şi Labirinturi din anii 1990, Manuscris, Carte, Ferecături, Cărturari sau Omul universal din anii 2000, iar mai recent Cămașa zidurilor, Apostoli de lut, Stâlpul, Idoli, Centauri, Nopțile de aur etc. - este o desfășurare superlativă a regnului „purei vizualități“, de fapt al purei emoții cromatico-gestuale, străbătute de aspirația constantă, obsesivă, către depășirea acestei descărcări uneori uriașe de energie creativă înspre subțiere și o eventuală transsubstanțiere a materiei, fie ea pigment intens, pastă groasă, tablă, lemn, cabluri și buloane de fier în compoziții de dimensiuni adeseori impresionante.
Există la Râmniceanu o tensiune, o luptă între acești doi poli aparent ireconciliabili: vizualitatea opulentă, pe de o parte, și, pe de altă parte, dorul de un „dincolo“ informulabil, setea de dezmărginire și, prin inferență, de spiritual. Aici stă și dimensiunea straniu șamanică și deopotrivă aulică a operei sale, pe care de la un punct încolo orice privitor începe s-o simtă în fața imaginilor lui.
Mulți pictori au, desigur, acest cult al artei ca o formă specifică a religiozității culturale moderniste și, din acest punct de vedere, Ștefan Râmniceanu se așază într-o galerie sonoră de artiști predecesori sau contemporani, fie ei români sau din alte spații culturale. Afinitățile lui cu pictura lui Horia Bernea, Marin Gherasim, Sorin Dumitrescu, Horia Damian sunt evidente. Dar ce-l caracterizează pe Râmniceanu este, cum spuneam, de-măsura, ne-măsura, supra-măsura, scara la care se petrece această alchimie estetică de proporții. La Râmniceanu, din cauza dimensiunii fenomenului și a cantității impresionante de artefacte, acest lucru devine evident, sare în ochi, provoacă uimirea și, în cele din urmă, „transportul psihic“ al receptorului - transpus și el la o altă scară, integrat și el într-un metabolism vizual de proporții.
Într-o epocă în care, în artele vizuale ale noilor generații, estetismul pare o urmă depășită (și chiar jenantă) a trecutului fie el și foarte recent, iar frumusețea pare o relicvă psihologică fără credibilitate și neglijabilă, dacă nu aproape ridicolă față de cotidianismul redundant, artificializat şi brutal care predomină, artiști ca Ștefan Râmniceanu mai au curajul să afirme, cu enormitatea unui discurs impresionant, tocmai forța și magia acestor valențe ireductibile ale artei, necesitatea lor încă vitală pentru psihismul uman, valoarea lor modelatoare, transformatoare. Adică tocmai capacitatea lor de a ne deschide către un nivel mai fin de percepție a existenței, către un palier mai amplu al raporturilor care alcătuiesc relația noastră cu lumea, către o perspectivă mai cuprinzătoare a realității mult mai vaste în care suntem inserați.
Demn urmaș al marii școli de pictură românești din secolele XIX și XX, și mai ales al lui Ion Andreescu, cum au recunoscut specialiştii, Ștefan Râmniceanu este și un excelent cunoscător al picturii moderne de vârf a celei de-a doua jumătăți a secolului XX. Trăitor la Paris din 1992, timp de aproape un sfert de veac, Râmniceanu a asimilat și metabolizat lecția marilor muzee ale lumii, din care și-a luat, așa cum îi este și semnul zodiacal, partea leului. E surprinzător să observi cum a reușit să integreze într-o sinteză eclectică şi somptuoasă sintagme vizuale din abstracția lirică franceză și din expresionismul abstract american, din Miró, Tapies, Soulages, Hartung sau din Pollock, Kline, Albers și alții. Dar toate influențele conlucrează la el fericit, fără să se excludă, spre a da naștere unui discurs vizual impetuos, fie de o rigoare neobișnuită, fie de o strălucire aproape incandescentă, mai ales în ultima vreme. Toate influențele sunt alese de Râmniceanu după un filtru al expresivității maxime și se topesc într-un limbaj al unei metamorfice frumuseți. Căci numitorul comun al acestei producţii vizuale abundente a lui Râmniceanu, întinse pe decenii, se vrea a fi până la urmă frumusețea, cea „strigătoare la cer“, ca să spunem așa, în forța afirmării ei violente.
Cele peste 300 de lucrări expuse în spațiile diverse și generoase de la Mogoșoaia - multe împrumutate din colecții private occidentale, însumând pictură, desen şi obiect, dar și 30 de lucrări în lemn sau metal, multe de dimensiuni monumentale, create în ultimii ani – nu te pot lăsa indiferent. Însă și mai surprinzătoare este ampla desfășurare de forțe de la ATELIERAMNICEANU – un fel de muzeu-galerie de artă privată, o originală clădire modernă de sticlă, marmură și beton, concepută de artist pentru a-i cuprinde opera și a o arăta în toate unghiurile și „armonicele“ sale vizuale posibile. Acolo înțelegi că Râmniceanu, asemeni regelui antic Cressus, e tentat să transforme tot ce atinge în aur estetic - o utopie pe cât de uluitoare, pe atât de fatală, ca o aleasă damnare.
Scriam altă dată că din spatele imaginilor dezlănțuit expresioniste sau riguros abstracte ale lui Ștefan Râmniceanu se străvăd adesea câte un sfert de aureolă, câte un colț de icoană ortodoxă, sau un bulon de scut, sau o bucată de armură medievală. Din spatele acestei impozante dezlănțuiri de energii picturale sau sculpturale pe care artistul ne-o propune în retrospectiva din 2014 - deschisă la 26 de ani după celebra lui expoziție din 1988 de la Curtea Veche din București -, se străvăd la Ștefan Râmniceanu, din nou și din nou, rădăcinile lui adânci şi ireductibile într-o spiritualitate locală, pe care am numit-o „post-post-bizantină“, parafrazând o sintagmă celebră a lui Nicolae Iorga. Dintre toți reprezentanții curentului neobizantinist din arta românească a ultimelor trei decenii, Ștefan Râmniceanu rămâne după mine unul dintre cei mai puternici și mai constanți. Aș încheia spunând că Râmniceanu e într-adevăr un fel de „Pollock neobizantin“, cum mi se pare că ar fi afirmat cândva Răzvan Theodorescu: nebunia forțelor creative venind din abisalitatea noastră subconștientă se decantează la artistul român în energia purificată a unei deschideri, prin artă, către abisalitatea noastră supraemoțională. Este demonstrația convingătoare a unui mare artist. //