Pe aceeași temă
În perioada 18-28 iulie a avut loc, la Râmnicu Vâlcea, ediţia a treia a Festivalului de Teatru „Ariel Inter Fest“.
Cât de greu e să organizezi în ziua de azi un eveniment, un festival o ştiu doar temerarii care îndrăznesc şi mai şi reuşesc. E şi cazul Teatrului Municipal Ariel din Râmnicu Vâlcea, al directoarei Doina Migleczi, secondată de priceputa ei economistă Aura Popescu şi o echipă redutabilă de voluntari. Ei i-au convins pe mai marii locali, primăria în speţă, care e ordonatorul de credite, şi pe toţi invitaţii, nu puţini, care au luat drumul Vâlcii pe caniculă să vadă ce-au pus la cale vâlcenii. Şi n-au regretat. În calitate de sfătuitor de taină, Sebastian Vlad Popa, universitar şi critic de teatru, a vegheat ca evenimentul să fie onorat de prezenţa apreciatului regizor Silviu Purcărete, care a adus la Râmnicu Vâlcea una dintre producţiile sale recente, Conu Leonida, realizat la Naţionalul din Bucureşti în parteneriat cu Ariel, avându-i ca interpreţi pe Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc. Aflat personal la festival, regizorul a condus un atelier de creaţie cu o temă din Hamlet, la care au dat buluc mulţi tineri actori.
Prezenţa d-lui Purcărete la Vâlcea are istorie, de pe vremea Teatrului popular, păstorit de Marinescu Goange şi continuat în spirit de Arielul d-nei Migleczi. Poate că revenirea periodică la Vâlcea va contribui la renaşterea spiritului de echipă de odinioară, fisurat acum de competiţia neloială dintre cele două teatre locale, Ariel şi Anton Pann. Ca să înţelegeţi mai bine despre ce e vorba, trebuie să ştiţi că unul e al municipalităţii, iar celălalt al Consiliului judeţean şi că cele două teatre nu se pot înţelege pentru a utiliza aceeaşi clădire, respectiv construcţia nouă, admirabilă, aparţinând Teatrului Anton Pann, care pe timpul festivalului a stat închisă, respectivul teatru fiind în concediu. Noi ne-am mirat cât casa de astă situaţie, mai ales că am asudat în sălile mai mult sau mai puţin improvizate ale Arielului, unde s-au înghesuit şi sutele de spectatori miraţi ca şi noi că cealaltă sală, construită din bani publici, stă închisă. Ce legi avem în ţara asta, doamne? Nu de alta, dar ni s-a explicat că între cele două instituţii ar fi necesare contracte de închiriere ca să-şi împrumute spaţiile, în cazul în care ar fi mai întâi înţelegere.
Passons!, cum ar spune francezul, francezi fiind cu duiumul pe la acest festival, unii ca invitaţi la atelierul d-lui Purcărete, alţii cu spectacole. Au mai fost şi mulţi italieni, din Florenţa, Torino, Lecce, Sardinia, cu care Teatrul Ariel dezvoltă parteneriate viabile. Şi din Scoţia, de unde a fost adus un spectacol în regia lui Scott Johnston, după piesa Crave a lui Sarah Kane, corect, şcolăresc. Cu totul de apreciat a fost însă prezenţa în număr mare a artiştilor din Republica Moldova: Teatrul „Satiricus Ion Luca Caragiale“, din Chişinău, cu Made in Moldova de Constantin Cheianu, regia Alex. Grecu, în formula unui spectacol agitatoric, cu adresă directă la realităţile dureroase ale societăţii postcomuniste, tarată de corupţie, dar care ne-a amintit, ca realizare, de brigăzile artistice de amatori din trecutul nostru comun. Teatrul „Eugène Ionesco“, companie mai umblată şi mai modernă, s-a afişat în schimb cu un spectacol sofisticat, o elegie inspirată de destinul clovnului care... moare, cum se lamentează cam lălâu autorul, Val Butnaru (Fotografi şi clovni invizibili) şi cu o mai veche performanţă a actriţei Ala Menşicov, redutabilă vedetă a trupei (Ultima noapte la Madrid). Teatrul pentru copii din Basarabia a fost reprezentat de spectacolele hazlii ale Teatrului de păpuşi „Guguţă“.
Imagine din spectacolul Nopatea trece chiar şi prin piatră, de Horaţiu Mihaiu |
Multe şi diverse au fost reprezentaţiile din festival, ca şi gusturile publicului sau preocupările artiştilor. Şi dacă unii dintre noi au mârâit privind lamentabila prestaţie a actorilor Teatrului Mic din Interpretul (Radu Gheorghe, Anca Sigartău, Mihai Bisericanu), spectatorii au aplaudat şi s-au distrat. Ştiu ei ce ştiu actorii, care, mizând pe notorietatea lor, trag de public într-o direcţie nu tocmai înaltă. Dar mai ştim şi noi că nu fac bine şi că se păcălesc. Momentele de elevaţie din festivalul reuşit al vâlcenilor s-au numit Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc, mari în orice împrejurare, Ioana Crăciunescu, într-un spectacol al Teatrului „Radu Stanca“ din Sibiu (O femeie singură), strălucitoare, energică, talent bogat şi la fel de longeviv, Tania Popa, Fata din curcubeu, care a înlăcrimat asistenţa cu povestea scrisă de Lia Bugnar, Mihai Mălaimare, care a susţinut şi un atelier de teatru gestual, Noi 4, adică Ilinca Manolache, Maria Obretin, Lia Bugnar şi Marius Manole, într-un spectacol antrenant mizând pe talentul şi simţul scenic deosebit al celor patru din această producţie independentă, spirituală şi inventivă. Apropo de independenţi, e de apreciat că festivalul a întins o mână trupelor independente (multe din Bucureşti, una din Oradea şi altele din străinătate), care au avut astfel ocazia să se confrunte şi cu altfel de public decât acela al spaţiilor underground, baruri sau cafenele, unde joacă de obicei. Ce aleg aceşti tineri să joace şi cum o fac e altă problemă şi nu e cazul să o analizăm acum. Constatăm doar că trupele mici particulare sunt tot mai multe şi că piaţa începe să selecteze între profesionişti şi improvizatori. Dorim să schimbăm mentalitatea în privinţa teatrului independent şi să netezim drumul spre un sprijin mai consistent de la autorităţi, dar trebuie să avem şi argumente. Deocamdată, lucrurile sunt cam la voia întâmplării.
Cum era de aşteptat, Teatrul Ariel a folosit prilejul pentru a se prezenta oaspeţilor la toată capacitatea. Trei premiere: Căsătoria, de Gogol, regia Aurel Palade, Groparii, scenariu după Hamlet, debut regizoral Vlad Popescu, şi Noaptea trece chiar şi prin piatră, spectacol de Horaţiu Mihaiu (regie, scenografie, design costume) după Leonid Andreev. Dacă la comedia gogoliană a dominat stilul realist şi o tendinţă sui generis de a duce cunoscuta satiră spre vodevil (parcă am văzut un Feydeau), spectacolul lui Horaţiu Mihai a pus trupa într-o stare de creaţie binevenită, reuşind mai ales în scenele de ansamblu, unde, cu ajutorul coregrafei Mălina Andrei, s-au născut imagini memorabile prin care demonstraţia directorului teatrului din piesă iese perdantă în faţa înălţimii sale... moartea. Filosofia subtilă a acestui text-pretext care pune teatrul în centrul meditaţiei tragicomice despre realitatea vieţii şi a scenei trece mai greu însă rampa, poate şi pentru că actorii sunt mai preocupaţi de temele vizual-coregrafice propuse de regizor. Finalul festivalului a fost încredinţat echipei laboratorului Teatrului Bulandra condus de Antoaneta Cojocaru, care, realizând un work in progress după Pescăruşul de Cehov, ar vrea să ne vorbească despre fractura dintre lumea dinăuntru şi cea din afara noastră, după cum ne spun chiar artiştii. Cu ce rezultate? Vom vedea la toamnă, la premieră. Deocamdată, echipa a asigurat un final prestigios unui festival ambiţios şi din ce în ce mai bun, care şi-a conjugat forţele cu serbările locale dedicate oraşului – Zilele Vâlcii - şi ale Imnului naţional, care s-a cântat pentru prima oară în parcul Zăvoi, vis–à-vis de casa lui Anton Pann, pe la 1848, zice o placă memorială. //