Pe aceeași temă
Tudor Greceanu (1917-1994) a fost unul dintre aşii Aviaţiei Române de Vânătoare din cel de-al Doilea Război Mondial, având la activ peste 6.000 de ore de zbor pe timp de conflict, efectuând aproximativ 1.000 de misiuni de luptă, doborând 27 de avioane inamice (victorii omologate - în sensul că au existat martori fie în aer, fie la sol care au atestat doborârea avionului inamic de către cel pilotat de Greceanu, la care se adaugă 11 neomologate, la care nu au existat martori), dar fiind şi doborât de 11 ori, aterizând forţat. Provenind dintr-o veche familie boierească, trăindu-şi copilăria într-un sat de lângă Râmnicu Sărat, Tudor Greceanu a făcut parte din Grupul 7 Vânătoare, dotat în principal cu unele dintre cele mai performante avioane de vânătoare existente în 1940-’41, Messerschmitt 109. La un moment dat, recunoscând valoarea piloţilor români, Comandamentul german a solicitat detaşarea Grupului 7 în cadrul Flotilei Udet, cea mai prestigioasă unitate a Luftwaffe. Greceanu povesteşte cum aviatorilor români li s-au repartizat aeronave care purtau însemnele Germaniei naziste, considerându-se, superior, că românii nu puteau ridica pretenţii. Nemţii au fost neplăcut surprinşi când au constatat refuzul aviatorilor români de a pilota avioane cu alte însemne decât cele ale Forţelor Aeriene Regale Române. Într-o singură noapte, nemţii s-au descurcat şi au redecorat toate avioanele alocate românilor.
Miezul memoriilor lui Tudor Greceanu, publicate de Editura Vremea sub titlul Drumul celor puțini (reunind o serie de mărturii, unele scrise chiar de Tudor Greceanu, altele decupate din interviuri sau reportaje care l-au avut drept personaj principal pe aviatorul român), îl reprezintă experienţa sa pe front. Fiind unul dintre aviatorii noştri de elită, a luat parte la aproape toate confruntările de pe Frontul de Est. Trecând prin ofensiva germano-română pentru recucerirea Basarabiei şi Bucovinei de Nord (el acţionând în sprijinul infanteriei române în Basarabia, atacând puncte de comandă sovietice, concentrări de trupe sau noduri feroviare importante), trecând şi prin asediul sângeros al Odessei (a atacat navele sovietice care i-au preluat pe ultimii apărători sovietici ai importantului port, după ce aceştia produseseră pierderi grele trupelor române, prea puţin experimentate faţă de un astfel de tip de luptă), a fost repartizat la 1 octombrie 1942 pe frontul de la Stalingrad, deservit de un aerodrom militar românesc situat la 80 de kilometri de oraşul unde se duceau lupte violente. Pentru a ajunge aici, piloţii români zburaseră timp de trei zile cu 500 km/h din România. Condiţiile în care au trăit şi luptat militarii români în zona Cotului Donului au fost extrem de dure, testând până la limită atât moralul (practic, niciodată până atunci trupele române nu luptaseră atât de
TUDOR GRECEANU - Drumul celor puțini. Amintirile unui pilot de vânătoare ieşit din încercuirea de la Stalingrad (Ediţia a II-a revăzută și adăugită, Editura Vremea, Bucureşti, 2016, 225 pag.) |
departe de ţară), cât şi dotarea, iar aviatorii români nu au făcut excepţie, chiar dacă importanţa lor era mult mai mare decât a simplilor infanterişti din tranşeele îngheţate. Greceanu descrie destul de lapidar, dar în culori sumbre întreaga atmosferă şi sforţările aviatorilor români de a-şi ajuta camarazii mai puţin norocoşi. În preajma lui 8 noiembrie, „vremea s-a deteriorat. Ninsoarea şi îngheţul acoperiseră totul. Făceam zilnic câte 3-4 misiuni fiecare, căci distanţa era mică, la înălţime mică şi cea mai mare parte a misiunilor consta acum în atacul la sol al trupelor şi blindatelor. Cele pe care le puteam descoperi, căci camuflajul ruşilor era o artă“. După ce frontul a fost spart, Greceanu observa de la înălţimea altitudinii avionului său cum cleştele sovietic se strângea progresiv. „În zori găseam linia frontului tot mai avansată şi lărgită în cele două capete de pod. Acţiunea blindatelor se petrecea numai noaptea.“ Până să accepte situaţia de pe un front în mişcare, comandamentul german, terorizat acum de Hitler, s-a trezit cu Armata a 6-a germană încercuită, alături de ea regăsindu-se rămăşiţe ale trupelor româneşti. Chiar şi aerodromul de pe care opera Grupul Aviatic Român se afla în interiorul acestei încercuiri.
Aerodromul a fost atacat în seara de 22 noiembrie, la început cu timiditate, de tancurile T-34, care nu prea ştiau pe cine au în faţă. Apărarea românească fost eroică, tunurile AA şi chiar întregul armament al avioanelor fiind îndreptate spre sovietici. Dacă, la început, pe aerodrom se aflau 30 de avioane, după bombardamentul tancurilor sovietice mai rămăseseră doar 13, care au decolat in extremis, fiecare aparat luând încă un aviator la bord. Căpitanul Apostolescu, comandantul tunurilor AA, s-a sacrificat, trăgând de unul singur la cele patru tunuri până când tancurile sovietice au nivelat întreaga baterie, cu tot cu curajosul militar român. Înainte de a pleca spre Vest, Greceanu şi un coleg au hotărât să nu care muniţia cu ei şi au mai survolat de două ori aerodromul cucerit de infanteriştii sovietici, trăgând din plin.
Ulterior, Tudor Greceanu a luptat şi pe frontul din Moldova şi s-a confruntat cu cea mai performantă aviaţie a momentului, cea americană, care bombarda diverse obiective strategice din România (mai ales Bucureştiul, câmpurile petrolifere şi instalaţiile de prelucrare de la Ploieşti şi Câmpina). „În timpul bătăliilor cu americanii veneau 800 de avioane de bombardament însoţite de alte 500 de avioane de vânătoare, de o calitate comparabilă cu cea a avioanelor noastre. Noi decolam câte 10 avioane. Ce şanse aveam? Niciuna. Decolam pentru că în România nu trebuia să se intre ca într-un sat fără câini, indiferent dacă pentru asta trebuia să cădem cu toţii. Era o chestiune de mândrie, de mândrie a uniformei, de jurământul depus în faţa Regelui şi a comandanţilor superiori ai armatei, de demnitate personală şi educaţie.“
Greceanu a luptat şi împotriva foştilor săi camarazi germani după 23 august 1944 şi nu s-a gândit niciun moment să treacă la inamici, chiar dacă avea un avion extrem de rapid. În ciuda faptului că a fost primul pilot român care a pilotat un avion cu reacţie, Messerchmitt-ul 262, considerat una dintre armele secrete ale lui Hitler, regimul comunist din România nu a uitat isprăvile lui Greceanu de pe Frontul de Est şi l-a arestat. Acum pare evident faptul că regimului bolşevic din RPR i-a fost frică de toţi militarii profesionişti, cu experienţă combativă amplă, care nu au acceptat să se înroleze sau să servească intereselor comuniste. Şi Greceanu a făcut 16 ani de detenţie în Gulagul din RPR, calchiat fidel după cel din Uniunea Sovietică. Împreună cu alţi doi camarazi a şi încercat o evadare spectaculoasă din închisoarea Aiud, parţial reuşită. Sărind zidul, Greceanu şi-a fracturat ambele picioare şi a fost capturat şi bătut cu bestialitate de gărzile comuniste, însă ceilalţi doi au reuşit să evadeze, chiar dacă ulterior au fost prinşi.
Tudor Greceanu a lăsat o impresie puternică asupra tuturor celor care l-au cunoscut, Monica Lovinescu scria acum mai bine de două decenii, tot în revista 22, rânduri care sunt la fel de actuale şi azi: „În România, numele lui Tudor Greceanu n-a fost menţionat decât de o singură publicaţie, 22, care i-a consacrat paginile sale de mijloc. Astfel, modelele noastre sunt sortite anonimatului. S-ar părea că am devenit incapabili să le mai căutăm altundeva decât printre caţavenicii de ieri şi de azi, într-atâta am devenit de convinşi că ne situăm sub indefectabila pecete a deriziunii“. Iar Neagu Djuvara rememorează corpul de elită al aviaţiei militare şi îşi aduce aminte cum erau priviţi aviatorii români de către grosul trupelor româneşti, format din infanterişti, după cum a fost şi el pe frontul de la Odessa.
Mare păcat că Tudor Greceanu nu a reuşit să-şi sintetizeze cu adevărat memoriile, capitolele sunt disparate şi cartea nu are aceeaşi forţă de penetrare stilistică precum cele scrise de un Radu Mărculescu, Aurel State sau Aurelian Gulan. De vină este şi boala care l-a măcinat după 1990, răpindu-l în 1994. În continuare milităm pentru redenumirea unor străzi din oraşele României cu numele eroilor adevăraţi pe care i-a cunoscut istoria noastră contemporană. Din rândul acestora nu are cum să lipsească Tudor Greceanu.