Pe aceeași temă
Aspiraţiile arată limitele mai clar decât eşecurile. Lipită, în ultimele decenii, de politică, de social, de tehnologie sau filosofie, arta contemporană, în fuga ei de obositele valori ale „binelui“ şi „frumosului“, atât de relativizate acum, a ajuns să se refugieze (ca mai întreaga societate) în cea mai sigură lagună a vremii, divertismentul. Travestit ştiinţific, sportiv, ecologist sau sentimentalist, divertismentul absoarbe energii, patimi, imaginaţie. Precum alergiile iscate din nimic, divertismentul extrem este o imunodeficienţă ce pune în pericol existenţa celui ce-l practică tocmai pentru că progresul şi bunăstarea îl îndestulează şi-l protejează excesiv. O artă atât de bine şi profitabil plasată în lume precum cea recentă, asistată-n cele mai mici nevoi, trebuie să se revanşeze faţă de societate oferindu-i trăiri riscante, apoplectice.
După ani de cercetări şi proiectări, secondat de o echipă de biologi, arhitecţi, ingineri, Tomas Saraceno şi-a văzut imensa pânză de păianjen intitulată In orbit instalată în hăul de peste 25 de metri adâncime al Muzeului K21 din Düsseldorf. Alcătuită din cabluri şi reţele întinse pe 2.000 de metri pătrați, între care sunt prinse imense baloane transparente, In orbit este concepută ca experienţă estetică ultimă, o utopie împlinită sublim, deschisă consumării-parcurgerii de către privitorul însetat de artă ca supremă provocare, ajunsă efectiv la mare altitudine. Reproducând cu mijloace tehnologic-industriale procedeele diverselor arahnide şi fantasmele infantile ale popularului Om-păianjen, In orbit este proxima constelaţie culturală „alien“ la îndemâna exploratorilor urbani. Pentru ei, un tur prin pânza de păianjen deschisă deasupra abisului este promis de K21: îmbrăcând un combinezon alb pe care e scris doar numele artistului şi al lucrării (ca într-o echipă de sport alcătuită din pseudo-astronauţi), vizitatorul peste 14 ani poate să exploreze universul arahno-stelar, dându-se huţa pe cablurile întinse peste golul ameţitor. Sponsorizată de cel mai mare concern din domeniul adezivilor şi cosmeticelor (evident, german!), In orbit, manopera de artă totală, arată că „animal planet“ poate fi trăită ca un Disneyland mai ferit de kitsch, un loc al reveriei cosmi-comice în care, la nevoie, chiar şi Dumnezeu ar putea fi sintetizat, (a)live, ca un extraterestru printre atâţia alţii. Avatar actualizat al idealului romantic al unui Caspar David Friedrich, şi el un contemplator al abisului, In orbit, antiexistenţialist precum timpul nostru, arată că străfundul nu-i decât o gaură pe care consumatorul (de cultură fizică) poate să calce cu picioarele, belfer, făcându-şi selfie deasupra hăului. Totul e posibil, totul e un miracol al tehnicii şi al divertismentului, chiar şi arta, drog productiv-recreativ şi sport extrem, neletal. Orice „proiect“ elucubrant prinde viaţă dacă un sponsor e cointeresat. Doar limitele inerente umanului mai pot funcţiona critic în faţa tăvălugului: a doua zi după vernisaj, circulaţia pe reţeaua orbitală era suspendată „pentru revizie tehnică“. Două săptămâni mai târziu, la fel. După trei luni, tot nu se putea circula pe pânză şi poate că nici până în toamna lui 2014 circulaţia pe autostrada arahnoidă nu va fi permisă, din motive de securitate. Apoplexia promisă-i simplă fandacsie. Sublimul va trebui, în continuare, contemplat, şi nu consumat: răzbunare tăcută şi neştiută a lui Caspar David Friedrich.
Tomas Saraceno - In orbit |
Tot o reţea, dar departe de cea orbitoare a lui Saraceno este şi aceea vorbitoare a lui John Cage, de la Kunsthalle Bremen. Instituţie cu totul aparte în peisajul german (şi nu numai), muzeul din Bremen este în proprietatea privată a asociaţiei (civice) care l-a fondat şi care funcţionează neîntrerupt de la începutul secolului XIX, având la ora actuală peste 8.000 de membri. Independenţa faţă de sistemul de stat i-a dat şansa de a expune ce şi cum vrea: în Kunsthalle Bremen, arta veche (Madona lui Masolino) stă alături de arta strict contemporană (James Turrell), epifania luminilor divine fiind încoronată, la ultimul etaj, de Writing through the Essay On the Duty of Civil Disobedience (1985-1991), una dintre cele mai percutante instalaţii de John Cage. Alcătuită dintr-un păienjeniş de 36 de difuzoare, 24 de lămpi şi câteva scaune risipite într-o mare sală, instalaţia este pe cât de simplă, pe atât de copleşitoare pentru auditor-privitor: fiecare difuzor emite vocea lui Cage, niciodată identică cu sine, în timp ce recită, mai tare sau mai încet, rapid sau lent, electrizată sau cu ironie, aplomb, plictis, revoltă, entuziasm, răutate sau reverie pasaje parafrazate din faimoasa biblie anarhistă Resistance to Civil Government (1849) a lui H.D. Thoreau. Cunoscută ca On the Duty of Civil Disobedience, cartea lui Thoreau a fost o sursă inepuizabilă pentru opera lui Cage, fascinat de fraza-cheie a acesteia, elogiu al individualismului neîngrădit şi totodată al responsabilizării maximale a conştiinţei cetăţeneşti: „Guvernarea-i bună atunci când lipseşte“, prin care legalitatea intervenţionistă a statului este pusă între paranteze de vocaţia pentru dreptate a individului, care refuză să se lase instrumentalizat de către stat în cauzele nedrepte. Anarhist el însuşi, Cage şopteşte îndemnurile lui Thoreau pentru a crea un for, concomitent un spaţiu public şi un spaţiu sonor al revelaţiei/eliberării. Libertatea şi diversitatea sunetelor în spaţiul gol al galeriei trimit la libertatea şi diversitatea indivizilor în spaţiul gol al societăţii, la fel cum unitatea de conştiinţă a acestora, individualismul anarhist din spatele textelor recitate, trimite la entitatea transcendentă pe care o reflectă conştiinţa umană. Este poate încorporarea absolută a muzicii sferelor de influenţă, susurul ideologic din polifonia propagandei, cea care te învăluie, în instalaţia lui Cage, cu propria-i subminare, pentru a te convinge mai bine, cu propria-i contestare, pentru a te învinge mai bine, cu propria-i uitare, pentru a te folosi mai bine, sub pâlpâitul zen al lămpilor ce se aprind şi se sting molatec. Perfect înşurubată în spaţiul muzeal, instalaţia lui Cage învinge orice rezistenţă şi conduce la ascultare tocmai pentru că produce o muzică sui generis: dacă în cânt tonul face muzica, în vorbire intonaţia, accentul face sensul. Simfonia unui sens unic într-o interpretare multiplă se aude din instalaţia lui Cage, poate cea mai iscusită capcană (sau poartă stelară?!) a spaţiului sonor din arta contemporană.
John Cage - Writing through the Essay On the Duty of Civil Disobedience |
Departe de utopismul scientist-consumist al lui Saraceno, dar şi de idealismul politico-anarhist al lui Cage, estetismul poetizant al unui Ugo Rondinone faţetează, în thank you silence, despărţirea artei recente de ambiţiile cercetărilor de tot felul, prin invadarea teritoriului mereu nou al sentimentului. Încă de la intrarea în spaţiile enorme (şi diferite între ele) ale expoziţiei, instalaţia primitive, alcătuită din zeci şi zeci de mici păsări modelate naiv, de mână, ridică diapazonul unei tăceri acordate universal: păsările nu sunt cântătoare, ci semnificante, căci ele se numesc fie aerul, soarele, luna, fie atmosfera sau universul. Arta poate să transgreseze datul, normalul, întrucât ţine de mecanisme subconştiente ce realizează identificări şi suprapuneri surprinzătoare, peste care ninge (aşa cum se şi întâmplă în galerie, cu ajutorul unui mecanism ce împrăştie fulgi de hârtie la intervale regulate) starea de copilărie perpetuă, nostalgia unei lumi primordiale, în care fuziunea arbitrară a obiectelor cu sensurile e infinită. Precum sania Rosebud din Citizen Kane, vehicul recurent al inocenţei pierdute, păsările-(din)-suflet - modelate apocrif chiar şi de către Iisus copil, pe când se juca cu lutul ce prindea viaţă - pot acoperi/descoperi sensurile cele mai profunde ale trăirii, într-o lume în care diferenţierea stihiilor şi a sensului încă nu s-a produs. Intimitatea cea mai evanescentă, interioritatea, experienţele imposibil de rostit, dar care, wittgensteinian, pot fi doar „arătate“ constituie materia nu doar pentru seria primitive, ci şi pentru cele 14 personaje nude din ceară, risipite prin săli, mulaje scrupuloase după persoane reale (femeile gri, bărbaţii roşii), dar ale căror membre, tors sau bazin, tăiate ca la manechinele de modă, sunt îmbinate mecanic. Păpuşi în mărime naturală, oamenii maturi stau căzuţi, chirciţi sau relaxaţi, abandonaţi uneori în poziţii jenante, direct pe podeaua muzeului, pradă unei reverii inexplicabile, perfect opusă activismului desufleţit al păpuşilor umane asemănătoare, din atâtea şi atâtea instalaţii şi acţiuni ale artei contemporane, angajate în tot felul de poziţionări corecte politic, social, ecologic etc. Păpuşile de ceară ale lui Rondinone sunt angajate şi pierdute doar în ele însele, cu un aparent prost-gust politic nemărginit, de parcă ar ignora toată siria şi coreea zilelor noastre. Şi asta pentru că ele îşi permit luxul real, al fiecăruia dintre noi (dar care a ajuns poezie caraghioasă în arta actuală), de a fi absorbite de propriile trăiri şi de nimic altceva. Trăirea proprie înăuntrul celuilalt este atât de intensă în aceste manechine, încât coapsa unei femei gri este roşie de gândul bărbatului, aşa cum pieptul roşu al unui bărbat este grizat de aşteptarea sânului femeii. Arta redevine astfel un sport sufletesc extrem, un loc al riscului de sine, al pierderii şi al regăsirii trăirii interioare, poematice, aproape neschimbat de la Sappho şi Catullus la Trakl şi Gherasim Luca. //
Ugo Rondinone - thank you silence |
// TOMAS SARACENO - In orbit (K21, Düsseldorf, 2013-2014)
// JOHN CAGE - Writing through the Essay On the Duty of Civil Disobedience (Kunsthalle Bremen)
// UGO RONDINONE - thank you silence (Museum M, Louvain, 26 iun. - 6 oct. 2013)