Pe aceeași temă
Producția de sens în arta contemporană e invers proporțională cu producția de obiecte. Cu cât cele din urmă se înmulțesc, cu atât cea dintâi scade. Sensul e risc și efort: de ce să-ți bați idei în talpă, când poți să etalezi munți de obiecte și să lași publicul liber să se bucure de artă, în plenitudinea ei entropică? Un sens anume îi va deranja pe unii, pe alții. Neasumarea unui sens îi va aranja însă pe mulți: ne vedem cu toții la artelevizor, ce poate fi mai satisfăcător? Fără sens pe tapet, arta pare diversă, misterioasă, un hățiș tehnocrat cultivat de specialiști în articultură avansată. Dar lucrurile devin uneori străvezii, precum hainele cele noi ale împăratului.
Unul dintre „tinerii frumoși“ mi-a atras atenția asupra acestui impas, la MNAC, când a cerut unei supraveghetoare un plan al expoziției Colecția ca arhivă, cea mai amplă din sediul acestei instituții de stat (pe loc). Plan nu exista. Nici pliant sau catalog. Supraveghetoarea i-a indicat „conceptul“ expoziției, pe un perete. Atunci omul, însoțit de un amic, a izbucnit: de o oră erau în expoziție, văzuseră exponatele, citiseră textul și nu înțelegeau nimic, nu vedeau un sens, un discurs. Veniți din domeniul științelor exacte (a reieșit ulterior), cei doi căutau un fir, un înțeles. Replica lor a fost devastatoare: au citit cu voce tare „conceptul“. Obișnuit cu limba de lemn a acestor producții curatoriale, trecusem rapid prin el, ca să nu-mi stric relația cu exponatele. Dar tinerii chiar foloseau scurtul text drept manual de instrucțiuni pentru artă și, așa cum - exasperat - insista unul dintre ei, ce poate un om normal să înțeleagă din propuneri gen: „abordarea trans-disciplinară a colecţiei şi crearea unor conexiuni între aceste obiecte. Deocamdată, specialiştii MNAC sunt bucuroşi să exploreze colecţia ca pe o arhivă, cercetându-i conţinutul pentru decelarea punctelor forte“? Ce poate fi trans-disciplinar în arta de acolo, insistau, pentru că ei nu distingeau nicio disciplină, nicio ordine formală sau ideatică?!
Am luat inițial acțiunea drept un performance, abil montat de doi tineri isteți. Nu era așa: după cum mi-au mărturisit, chiar veniseră la MNAC într-o expediție spre arta actuală și nu găsiseră niciun muzeu, ci o masă de obiecte mute, însoțite de texte ermetice care măreau confuzia, în ciuda faptului că, precum în „conceptul“ din sală, referirile (fără rost) la „arta recentă“ abundau. Dorința tinerilor de a extrage sens din artă și rezistența sistemului artistic nombrilist CSAC-MNAC, privilegiat de rapoartele date doar în fața unor comisii amicale, nu în fața publicului, a rămas intactă în cei 12 ani de funcționare pe stoc politic. Intactă e și metodologia: Colecția ca arhivă este o variațiune plată a expoziției Depozit, deschisă la MNAC în 2005. O spune titlul (arhiva e un termen elevat pentru depozit) și ideea centrală, formulată în 2005 de fondatorul MNAC, Mihai Oroveanu: „Aceste lucrări nu constituie un fond care să permită realizarea unor expoziții cu adevărat lămuritoare pentru vreuna din orientările artistice a (sic!) ultimelor două decenii“. Conceptul din 2005 pretindea că fondul MNAC este „aleatoriu... în mare măsură haotic“. Cel din 2015 afirmă că MNAC are „un patrimoniu divers și uneori haotic“. Aceleași cuvinte pentru aceeași obsesivă de-legitimare a patrimoniului propriu, o lamentare ce camuflează de 12 ani incapacitatea de a propune un discurs, un sens.
Nu e de mirare: auto-desemnarea organizatorilor drept specialiști este singura afirmație curatorială solidă. Ea devine sordidă atunci când observi că, după luni de zile de la deschiderea expoziției, ei n-au sesizat gafa enormă de a eticheta sculptura lui Gorduz, Himeră cu pui, drept Ramură cu pui (!), tradusă candid ca Branch with Baby. A ignora centralitatea temei Himerelor în opera lui Gorduz e de înțeles la un specialist MNAC (categorie cu extensiune vidă). Dar a nu realiza că fecioara cu piept plin și coapse-șnur, pusă capră ca pe îngustu-i bazin să salte pruncul dolofan, cu mâinile-ntinse-n cruce (o troiță paradoxală, ludic-erotic-mistică) nu e deloc o ramură rămâne absolut impardonabil. La fel de grotescă este și spânzurarea cu capul în jos, pe verticală, a trei dintre decupajele în tablă de Florin Mitroi, tocmai acelea care reprezintă un personaj (autoportret) întins pe catafalc, adică în mod demonstrativ (și necesar) la orizontală. În raport cu aceste inadecvări stridente, faptul că cei opt rinoceri mari și mititei, lipsiți complet de temei ai lui Cristian Răduță se află în preajma celor patru Prapori ai lui Bernea, în care colcăie și vuiește esența temeiului, la fel ca și etalarea unor „puncte forte“ ale artei contemporane, precum producțiile de gang plastic ale unor Anamaria Smigelschi, Corneliu Vasilescu, Constantin Blendea sau „descoperirile“ de debara îmbâcsită-n kitsch, precum Alfreda Sapira și Iulia Oniță, nu reprezintă altceva decât rutina deprofesionalizării inerente unei instituții gen sală de mese, scutită de cercetare și angajament curatorial și profilată cronic pe găzduirea unor expoziții externe.
Eschivarea sistematică a MNAC de la sarcina unui muzeu de a elabora scheletul artei (contemporane) a lăsat câmp liber altor instituții. De ceva timp, Galeria Romană și-a extins spectrul de acțiune. În 2015 a pus în priză Prolog, forțând grupul la un galop de senectute, cu expoziții peste expoziții, pentru a „renumera“ consacrarea celei mai longevive grupări artistice din istoria artei autohtone. Recent, Galeria Romană a montat o ambițioasă expoziție, Cadre. Aparent, e vorba de specialitatea casei - o etalare cuminte de tablouri semnate de mari maeștri interbelici. Sălile sunt dedicate câte unui artist de patrimoniu: Iser, Pallady, Ressu, Ștefan Dimitrescu, Dumitru Ghiață. Iconografia și vocabularul lor plastic converg: peisaje - adesea rurale - interioare și portrete, frecvent de țărani. Un elogiu tacit al tradiției, al modernismului clasic și al artei interbelice a specificului național - valori ideologice și artistice sigure, în acest moment de confuzie a valorilor și de negare a tradiției. Numai că anfilada maeștrilor este doar un cadru (sau o cadră). Între sălile Ștefan Dimitrescu și Dumitru Ghiață este înfiptă brusc o sală Mihai Sârbulescu. Ca și cum n-ar fi nicio ruptură de ritm, de timp. Inserarea lui Mihai Sârbulescu în galeria patrimonială nu e inocentă. E adevărat, grupul neo-ortodoxist Prolog, al cărui membru fondator este, s-a plasat în continuitatea valorilor artei specificului național, în continuitatea ortodoxismului gândirist. Dar continuitatea, acolo unde ea este cel mai sesizabilă, în opera lui Paul Gherasim, este la cu totul alt nivel - senzația de umilă (dar definitivă, fermă) așezare în lume, pe care o emană Ressu, Dimitrescu sau Ghiață, echilibrul și rânduiala inexorabilă a lumii pe care tablourile lor o construiesc, pretinzând că o oglindesc, sublimează, la liderul Prolog, în alcătuiri abstracte, strict simbolice - diafane, dar perene. Avid de lumea reală, Sârbulescu este însă un carnasier, consumator de figurație paseistă. El face ecou explicit iconografiei interbelice, cu Grădinile și Interioarele sale țărănești, cu Fântânile mânăstirești și cu Iernile sale pe ulițe închipuite. Numai că figurația nu e suficientă pentru a asigura filiația. Inadvertența vine din confundarea imaginii cu expresia, din luarea în considerare a ce-ului pictat de Mihai Sârbulescu, nu a cum-ului său definitoriu. Pictura lui Sârbulescu, ca pictură, este strict ne-specific națională: expresionismul său tremură de o astenie incurabilă, de tip german, desprinsă direct din Neue Wilde ai anilor ’80, nicidecum din umbra de expresionism francez din opera lui Iser. Echilibrul static, stenic, de rocă dură, izbitor la Ressu, Dimitrescu sau Ghiață, este contrazis flagrant de formele fluide ale lui Sârbulescu. Pânzele interbelicilor par felii de pită veche. Pânzele lui Sârbulescu par cârnați trandafir. Tablourile primilor par Arcadii perfecte, reținute, impenetrabile, seci și văroase, urcate spre susul/sensul privirii, parcă ignorând publicul. Pânzele expansive ale lui Sârbulescu se scurg patetic spre josul/simțul privitorului conjurat, cu cromatica lor fulminant hăcuită într-o mașină de tocat culoarea, ce huruie vizual. Cât despre suprafețe - contrastul e total: operele interbelice au epiderma subțire, uscată și netedă, în timp ce crusta transpirată a tablourilor lui Sârbulescu se măsoară cu latul palmei. Confuzia care a stat la baza inserării lui în anfilada maeștrilor interbelici îi dăunează, căci ignoră transformarea majoră de mentalitate survenită în anii ’80, atunci când recursul la corporalitate, chiar la stadiul ei sublimat, de intensitate cromatică și densitate a suprafeței, a reflectat o criză a conștiinței (intelectuale) tot mai descărnate, o aspirație spre materialitate care, în contextul românesc al privațiunilor multilateral dezvoltate, capătă și o latură politică.
Eschiva MNAC, ca și alonja oarbă a Galeriei Romane, reflectă criza unei lumi artistice pentru care analiza și critica au sucombat fie în clișeele progresiste corecte politic (diversitate, deschidere, relativism), fie în cele triumfalist neo-tradiționaliste, ce impun continuități abuzive. O ședere și o mișcare ce se anulează reciproc.