Pe aceeași temă
Exagerările de pe vremea comunismului privindu-l pe Bertolt Brecht, vulgarizarea mesajului său politic și social au deformat nu de puține ori viziunea în privința perceperii spectacolelor cu piesele sale, mai mult decât aceea privind crearea lor. Fiindcă avem în amintire succese internaționale (Giorgio Strehler, de pildă, îndrăgostit de Brecht) sau românești precum Opera de trei parale, în regia lui Liviu Ciulei, Omul cel bun din Sâciuan, în regia lui Andrei Șerban, Galy Gay, în regia lui Lucian Giurchescu, și chiar Arturo Ui, în regia lui Horea Popescu, invocat zilele acestea, care i-au redat lui Brecht locul cuvenit în spectacologia modernă, în pofida comentariilor partizane care mai mult l-au deformat. Nu doar pentru contribuția sa la demonstrarea funcției politice și sociale a teatrului (hélas!) Brecht n-a putut fi marginalizat, dar și, mai ales, pentru estetica teatrală elaborată pe care ne-a lăsat-o în Micul Organon, reductiv și păgubos transmisă în folclorul oral (că de studiu mai rar vine vorba) de cei care n-au reținut decât două sintagme golite de conținut: teatrul epic și distanțarea.
Recenta premieră de la Teatrul Odeon cu Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită (apropo, un spectator mă tot întreba dacă titlul e cu „nu“ sau fără) e de două ori importantă în raport cu aceste date de istorie. E adevărat că dă prilejul unei creații actoricești majore lui Ionel Mihăilescu, ales pentru rolul titular, fapt meritoriu asupra căruia ne-a atras atenția chiar directoarea teatrului, actrița Dorina Lazăr, uitând că și ea avea o ocazie în plus să... demonstreze în rolul care i-a fost încredințat, dar și mai important e parcă ceea ce încercam mai sus să spun privind dreptul la scenă al autorului est-german, redevenit de actualitate în condițiile capitalismului reșapat pe care el îl critica încă în anii de glorie. Faptul se produce printr-o întâlnire fericită și neașteptată între Brecht și preocupările de estetica formelor (mai vechi) ale regizorului Dragoș Galgoțiu, care ne provoacă, iată, stupoare (!) jucându-se atât de... colorat cu rigurosul Brecht, asta pentru cine vrea să uite poezia dramaturgului și poetica pieselor sale de început (Baal, de exemplu) care-i anunțau talentul.
Mult mai decis și clar în viziunea sa ca alteori, mai coerent și mai relaxat (îi simțim bucuria creației), Galgoțiu aplică temei lecția expresionismului german, din care făceau parte și celebrele cabarete berlineze sau müncheneze. Intuind, din perspectiva timpului, marea doză de naivitate a acestui mod de a reacționa la pericolele zilei și ridiculizându-l, el face din ascensiunea lui Arturo Ui o imensă mascaradă, cu râs forțat și umor negru, care nu-i era la-ndemână lui Brecht la vremea lui. Realitatea era prea aproape. În locul muzicii greoaie, tenebroase a lui Kurt Weill, inundă scena sonoritățile zglobii ale cabaretului, cu şlagăre cunoscute și ritmurile pe care adesea le-am asociat nemeritat pasului de gâscă. Tonul caricatural al expresiei plastice împlinește viziunea spectacolului și dă sens poveștii naive din piesă, lățind parabola despre Trustul Conopidei peste realitățile noastre legumicole sau nu. Și gangsterimea care l-a inspirat pe Brecht din Chicagoul anilor ‘30 se aseamănă cu clanurile mafiote de care auzim azi la televizor seară de seară. Şi dacă în spectacol împușcăturile vin din pistoalele jucărie din lemn roșu (puteau fi și cu bile), e încă un semn că jocul n-a fost luat în serios, ca și pe vremea lui Al Capone, căruia unii i-au găsit chiar calități poetice (vezi filmul A fost odată în America).
Revenind la spectacolul lui Galgoțiu, să observăm mai întâi că reprezentația astfel transferată, la cabaret, își poate permite toate licențele. Și în privința abrevierii oportune a textului (cum ştim, Brecht excelează în detalii plicticoase) și a schimbării accentelor în distribuție, și chiar în ceea ce-l priveşte pe compeur, aici Brecht însuși (cam didactic, redundant și, până la urmă, inutil). Rama luminoasă a scenei proprie varieteului, cortinele care se deschid una după alta, prologul dansatoarelor, dar mai ales distribuirea scheciurilor urmează reţeta genului, în vreme ce personajele iau chipul unor figuri familiare, mai ales datorită pictorilor și gravorilor vremii, un Grosz, Kirchner sau Kokoschka, de pildă, care, într-o istorie a grotescului, ne dau cheia interpretării acestei lumi.
Sunt convinsă că regizorul și echipa sa de iluştri colaboratori – Andrei Both, Doina Levintza, Răzvan Mazilu (excelentă contribuția sa) – s-au inspirat din acest faimos capitol al istoriei artelor pe care o ilustrează galeria de tipuri a spectacolului. Estetica lui poate părea disonantă cu lecţia de austeritate a lui Brecht, concentrat mai degrabă asupra mijloacelor literare, dar, dacă ieșim din canon și avem în vedere efectul, putem conchide și dimpotrivă. Despre cum ajunge să domine Arturo Ui lumea de afaceri a oraşului Cicero, să-l înfrunte și împingă la sinucidere pe faimosul Dogsborough, despre ororile și mizeriile celui de al Treilea Reich în devenire, care stau în spatele istorioarei din piesă, se vorbește în derâdere, înlocuindu-se veninul cu gluma, spaima cu râsul sălbatic, cinismul cu rânjetul sadic, îmbrăcând pe scenă crimele în vopsele și butaforie, fără să le piardă sensul tragic. Exemplu, scena finală cu uciderea dansatorului nevinovat (Ionuț Kivu) și plânsul adevărat al logodnicei (Ana Maria Moldovan). Se cântă mult, se dansează expresiv, cele două actrițe Ioana Marchidan și Judith State fac într-adevăr cât un întreg ansamblu de balet, antrenul propriu varieteului mai pierzându-și din suflu pe parcurs, dar redresându-se din mers.
Ionel Mihăilescu are un parcurs interesant în Arturo Ui, studiat și asumat pe linia dată de regizor, care preia imaginea clasică a lui Chaplin din Dictatorul, obsedat la rându-i să semene cu Hitler. Poate citatul e prea insistent, dar actorul e performant, evoluând de la mişcările moi ale onctuosului Ui, mai șters în prima parte, când se consumă în intrigi și machaverlâcuri, la postura dictatorială dinspre final, când comandă omor după omor, cu mâna în șold și celebra meșă în dezordine. Momentul saltului de la un registru la altul e memorabil, respectiv lecția de actorie care-l scapă de bâlbâială, prin declamarea tiradelor unor tirani celebri. Mobilitatea fizică, modulările glasului, forța interioară și stăpânirea de sine sunt calități pe care actorul le pune cu folos în slujba personajului care, fără să fie prea odios, produce panică în numele pericolului neidentificat. Subtilitatea jocului său este cu atât mai lăudabilă. În travesti, Dorina Lazăr dă în schimb forță directă și prestanță magnatului Dogsborough. În costum de general (din nou o aluzie la epocă), făcând din puține vorbe să se înțeleagă drama inteligenței învinse de lăcomie și lipsă de scrupule, actrița domină spectacolul în scenele în care apare. O secondează cuplul Mircea Constantinescu-Mugur Arvunescu, care, împreună cu Laurențiu Lazăr, descriu lumea supraponderalilor din afaceri. Uneltele lui Ui, gangsterii, revin în distribuție actorilor tineri. Galeria pe care o ilustrează e cea mai dinamică și inventivă, fiecare dintre ei având un „ce“ comportamental identificabil. Istvan Teglas în agresivitate, Mihai Smarandache în insinuări și trucuri, Gabriel Pintilei în brutalitatea tipică răilor din basme. Cătălina Mustață, cu un machiaj care nu reușește să o urâțească, încearcă în cele câteva scene să personalizeze parcursul standard al victimei care cedează. Întregul ansamblu, de altfel, la care participă cu aplomb și Marian Ghenea, și Vitalie Bantaș, și Mircea Crețu, și Mihai Lepădatu, și Ioana Anastasia Anton e armonios, jucând cu vervă și reală plăcere în cabaretul lui Galgoţiu despre Arturo Ui, alias dictatorul, alias Hitler, alias... Dar ce importanță mai are. (Când scriam această cronică, la un post de televiziune străin se comenta cu zgomot o recentă apariție editorială cu titlul Superman e arab.) //
Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită,
de Bertolt Brecht;
regia: Dragoş Galgoţiu; decorul: Andrei Both;
costumele: Doina Levintza;
coregrafia: Răzvan Mazilu;
cu: Ionel Mihăilescu, Dorina Lazăr, Vitalie Bantaş, Cătălina Mustaţă;
Teatrul Odeon, Bucureşti.