Pe aceeași temă
In memoriam Gherasim Luca, la centenarul naşterii poetului (23 iulie 1913)
Protagoniştii volumului hipererotizat Poemul invectivă, publicat de Geo Bogza în 1933, sunt oameni de rând, umili, de la marginea societăţii: lumpenproletari, mici meseriaşi, comercianţi ambulanţi, şomeri, matrozi sifilitici, prostituate morfinomane, borfaşi, puşcăriaşi condamnaţi pentru deviaţii sexuale, băieţi de prăvălie, slujnice de provincie etc. Destinele lor se intersectează, fluidele lor sexuale se amestecă.
Volumul a fost editat „cu amprentele digitale ale autorului“, care a fost arestat de două ori, în 1933 şi 1937. Pe post de corp delict, pe masa judecătorului nu era vreun cuţit însângerat, ci un volum de poezii. Acuzat de pornografie şi târât prin tribunale pentru „atentat la bunele moravuri“, Bogza s-a apărat ofensat: „Dacă pornografie e să pictezi o femeie goală într-o poziţie lascivă, atunci Poemul invectivă e femeie jupuită de vie într-o sală de disecţie. Nu e pornografie Poemul invectivă, nu e atentat la bunele moravuri. E un atentat la liniştea şi confortul spiritual al lumii“ (Însemnări pentru un falş tratat de pornografie, 1937).
Fetişism sexual
Unul dintre personajele din Poemul invectivă este Gheorghiţă cizmarul, „băiat ca de vreo douăzeci de ani cu armata încă nefăcută / Şi în urechea stângă cu cercel de argint“. El nu este atras sexual de vreunul dintre ucenicii săi (cum se întâmpla adesea), ci „se gândeşte şi se prăpădeşte“ după o tânără clientă, după „frumoasa fată a boierului“. Gheorghiţă o adoră pe fecioară prin intermediul unui fetiş clasic, pantoful, pe care îl încarcă cu multiple semnificaţii erotice: „Pantoful era fraged şi suav ca o pulpă de fată / Pantoful avea încuietori de argint ca un sex de fată / Sex de fată de boier căptuşit cu mătasă / Gheorghiţă a îngălbenit / Şi l-a apăsat în carne, adânc, pînă la oase“.
Sub privirile uimite ale ucenicilor săi, Gheorghiţă face dragoste cu „pantoful domnişoarei“. Derutaţi, ei asistă la un fel de dezvirginare simbolică: „Şi l-au văzut cum se tăvălea prin pat cu pantoful / Cum îl săruta cu buze fierbinţi şi cum striga pe nume fata boierului / Flăcăii satului i-au bătut în geam şi au izbucnit în hohote de râs / Tocmai când Gheorghiţă era mai palid şi din trupul lui sămânţa ţâşnea afară cu furie“.
Apoi, cizmarul se sinucide, spânzurându-se. Finalul poemului pare să sugereze faptul (uzual la Bogza) că autorul a prelucrat un caz autentic, preluat poate din presa vremii. O poveste tragică de dragoste, un fapt aparent banal, întâmplat nu se ştie unde, în mahalaua unui târg anonim de provincie: „Şi pe cruce au scris: / Gheorghiţă Antonescu / Născut la 31 Iulie 1908 / Mort 9 August 1929 / În împrejurări tragice“.
Imaginaţia poetică a lui Geo Bogza era dublată de erudiţie. Conform psihanaliştilor, principalul fetiş erotic al bărbaţilor este laba piciorului femeii sau un obiect feminin de încălţăminte (vezi podophilia sau foot fetishism). Cea mai veche atestare documentară a acestui tip de fetişism sexual datează de pe la 1250, fiind condamnat în predicile călugărului franciscan Berthold von Regensburg. În indexul său de motive folclorice (1932-1937), etnologul american Stith Thompson a abordat această temă: Love through sight of slipper of a princess. Este o temă arhaică de literatură populară, care a generat basme de tip Cenuşăreasa (Perrault, 1697).
Gherasim Luca, Geo Bogza şi Jules Perahim într-o fotografie „Suvenir din Moşi“, 1934 |
Geo Bogza: „Să turbeze de ciudă fetele burgheze“
Simpatia explicită a poetului stângisto-avangardist pentru lumpenproletari este dublată de motivaţia clasică a avangardiştilor, preluată de la artiştii şi poeţii decadenţi de la sfârşitul secolului al XIX-lea: pour épater les bourgeois. „O, servitoare cu care am făcut dragoste într-un oraş murdar de provincie / Scriu despre tine poemul acesta / Pentru a face să turbeze de ciudă fetele burgheze / Şi să se scandalizeze părinţii lor onorabili“ (Geo Bogza, Poem ultragiant, 1933).
Este o temă uzuală în scrierile lui Bogza în epocă. O temă exprimată explicit şi ostentativ: „Poemul invectivă e un vitriol menit să ardă, să stupefieze şi să clatine din siguranţa lor pe oamenii împăcaţi cu soarta şi cu ei înşişi“ (1937). Poetul privilegiază relaţiile erotice cu fetele din pegra societăţii, de pildă cu o prostituată morfinomană: „iată te mângâi şi îţi spun sora mea / te idealizez spre disperarea fetelor burgheze“ (Zizi, 1928).
Pentru a salva „copilele din popor“ şi „a voastre fiici frumoase“ de la pierzania etico-erotică, „proletarul“ imaginat de Eminescu cerea imperativ să fie distruse elementele excitante ale senzualismului „burghez“, să fie sfărmată „statuia goală a Venerei antice“, să fie arse „pânzele cu corpuri de ninsori“ (Împărat şi proletar, 1874). Peste circa jumătate de veac, Geo Bogza compunea şi el un „poem ultragiant“ din punct de vedere politico-erotic. El omagia actul sexual cu o slujnică umilă cu scopul de a le scandaliza pe „fetele burgheze“ printr-un gest pervers, fetişist, care pare să mascheze o stranie deviaţie de comportament sexual: „Deşi m-am culcat cu ele de nenumărate ori / Nu vreau să le cânt / Şi mă urinez în cutiile lor cu pudră / În lenjeria lor / În pianul lor / Şi în toate celelalte accesorii care le formează frumuseţea“ (1933). G. Călinescu l-a ironizat pe poet, despre care credea că e „nepotolit la simţuri“ şi că „suferă de priapism“: „Sfătuim pe tinerele fete cu pian să nu primească pe d. Geo Bogza în casă“, conchidea Călinescu.
Gherasim Luca, gravură de Jules Perahim, apărută în revista Alge, nr. 2, 1930 |
Gherasim Luca: „Erotizarea fără limită a proletariatului“
În 1945, poeţii suprarealişti Gherasim Luca şi Dolfi Trost trimiteau de la Bucureşti un amplu mesaj redactat în franceză şi adresat „prietenilor noştri suprarealişti, răspândiţi în întreaga lume“. Era conceput ca un mesaj pus într-o sticlă şi aruncat în valuri de doi naufragiaţi pe o insulă pustie. Un mesaj trimis „Mişcării suprarealiste internaţionale“, cea care „a ştiut să reacţioneze prompt faţă de devierile de dreapta care o înconjurau sau chiar o combăteau“. Evocându-i pe Marx, Engels şi Lenin, pe de o parte, şi pe Sade, Freud şi Breton, pe de altă parte, cei doi poeţi îndemnau proletariatul la o revoluţie socială, dublată de o revoluţie estetică, dar şi de o inevitabilă revoluţie sexuală: „Noi proclamăm iubirea, eliberată de constrângerile ei sociale şi individuale, psihologice şi teoretice, religioase sau sentimentale, ca principala noastră metodă de cunoaştere şi de acţiune. Chiar sub aspectele sale cele mai imediate, noi credem că erotizarea fără limită a proletariatului [l’érotisation sans limites du prolétariat] constituie garanţia cea mai preţioasă care se poate găsi pentru a-i asigura, în epoca mizeră pe care o traversăm, o reală dezvoltare revoluţionară“ (Dialectique de la dialectique, 1945).
Luca şi Trost nu băteau chiar la porţi deschise. E drept că, de pe la sfârşitul anilor ’20, Breton promovase un soi de „revoluţie sexuală“: „Suprarealismul a făcut totul pentru a ridica tabuurile care împiedică discutarea liberă a lumii sexuale, a întregului univers sexual, inclusiv perversiunile“. Dar revoluţia lui Breton se referea la „discutarea liberă“ a diverselor experimente sexuale (cu, să zicem, Freud ca mentor), şi nu la practicarea lor liberă (cu, să zicem, Sade ca mentor).
Oricum, o adevărată „revoluţie sexuală“, de masă în rândul tinerilor, se va produce abia peste vreo trei-patru decenii, în cadrul contra-culturii hippie din anii ’60-’70. Este „un moment istoric“, va decreta Mircea Eliade în 1968: „Pentru întâia oară în istoria civilizaţiei creştine, sexualitatea neinhibată triumfă pretutindeni şi se redescoperă beatitudinea aproape rituală a nudităţii“.
Ca şi Geo Bogza (Jurnal de sex, 1929), Gherasim Luca avea unele antecedente privind excesele estetico-erotice. În martie 1931 (când nu împlinise încă 18 ani), Luca – împreună cu alţi trei elevi de liceu (Baranga, Perahim, Paul Păun) – a editat revista intitulată Pulă şi subintitulată Organ universal. Ca să-l provoace, i-au trimis revista lui Nicolae Iorga, cu dedicaţia „Tu ai? N-ai!“. Acuzaţi de pornografie, cei patru adolescenţi au fost arestaţi şi duşi la Văcăreşti, dar – fiind minori – au fost eliberaţi după zece zile.
Georges Bataille: „Munca reduce exuberanţa sexuală“
Sexualitatea clasei muncitoare a fost adesea o temă de meditaţie pentru avangardişti. A abordat-o şi filozoful stângist Georges Bataille, un apropiat al cercurilor suprarealiste, cu tot şirul de certuri şi împăcări cu André Breton („un fals revoluţionar cu cap de Crist“, cum îl definea Bataille).
Bataille a fost un admirator al tratatului Psychopathia sexualis (1866), al psihiatrului austriac R. von Krafft-Ebing, pe care l-a recenzat în 1931. În 1950, el a prefaţat celebrul roman al Marchizului de Sade, Justine ou Les Malheurs de la vertu (1791). „Gauchistul“ Georges Bataille a încercat să-l tragă spre stânga chiar şi pe marchiz. În viziunea filosofului francez, Sade ar fi fost o „victimă a tiraniei“, fiind împotriva pedepsei cu moartea (prin ghilotinare) şi dând dovadă – cum zice Bataille – de „maturitate politică fondată pe simpatia pentru popor“.
În lucrarea sa L’Érotisme (1957), Bataille a analizat libidoul sexual al diferitelor clase sociale, folosindu-se de rezultatele sociologice din cunoscutele „Rapoarte Alfred Kinsey“ (Sexual Behavior in the Human Male/Female, 1948/1953). Georges Bataille deplângea faptul că „munca reduce exuberanţa sexuală“ şi, ca atare, că persoanele care aparţin păturilor sociale care nu muncesc mult („clasa dominantă“, pe de o parte, şi „pegra“, pe de altă parte) beneficiază de un număr de orgasme pe săptămână sensibil mai mare decât cel de care beneficiază muncitorii, care se epuizează muncind. Efortul depus în timpul muncii „frânează în mod evident activitatea sexuală“ a proletarilor, conchide resemnat filosoful francez.
(Fragment dintr-o carte în pregătire pentru Editura Polirom: Andrei Oişteanu, Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură. Din lipsă de spaţiu, s-a renunţat la note.)