Pe aceeași temă
Primejdiile ascunse în cumsecădenie sunt mai mari decât acelea ale ieşirii din şleauri.
„Cred că ai o datorie şi faţă de inteligenţa ta, şi faţă de mediul artistic românesc... să fii activ, măcar punctual, dar cu consecvenţă şi vizibilitate, tocmai ca să impui alte ştachete intelectuale; să lupţi pentru «trezirea» unui spirit critic mai just, pentru alte ierarhii de nume şi de valori“, îmi scria, pe 11 octombrie 2004, Magda Cârneci. Din 1993 am perseverat în detabuizare, şi chiar asta aştepta - „s-ar putea să fii mai degrabă pentru atac, conflict, separarea apelor, şi e bine să fie aşa“, continua scrisoarea nepierdută.
La scurt timp am publicat în 22 primul text despre MNAC. De atunci textele mele pe acest subiect au fost consecvente în delegitimarea instituţiei, a programului ei, a clădirii, a expoziţiilor. Şi atunci se glosa în spaţiul public sofisticat pe „complexitatea“ coabitării MNAC cu Casa Poporului, pe „subtilitatea“ delimitării de politicul omniprezent în buncărul devenit Parlamentul României. MNAC reprezenta chintesenţa sistemului artei româneşti, în tot ce are acesta mai arbitrar şi servil. MNAC a fost scobit cu un scop anume în Casa Poporului, operaţie inaugurată de Ion Iliescu şi Adrian Năstase, şi care i-a ajutat la pierderea alegerilor prezidenţiale şi parlamentare din 2004. Sunt elocvente pentru statutul MNAC cuvintele puse pe propriu-i blog, în 2013, de către Adrian Năstase: „A murit Mihai Oroveanu, unul dintre cei mai distinşi oameni din domeniul artelor plastice din România. L-am cunoscut în urmă cu mulţi ani. În 2001, făceam eforturi mari pentru realizarea Muzeului Naţional de Artă Contemporană în unul din corpurile dezafectate ale Casei poporului. M-a ajutat enorm în realizarea sa, finalizată în 2004. Împreună cu Răzvan Theodorescu, l-am numit atunci director al muzeului“. Cuvintele ctitorului consacră instrumentul. Ceea ce, în altă parte şi cu alt program, ar fi devenit un ferment al conştiinţei a rămas o instalaţie de conservare a stângismului postcomunist şi consumist.
În cei 10 ani scurşi de atunci, pe Magda Cârneci a vexat-o mai mult discreditarea sporadică a MNAC decât acţiuni precum răstignirea (la un moment dat) de către direcţiunea acelei instituţii, acolo, în muzeu, pe un veritabil stâlp al infamiei (ca la gazeta de perete de altădată), a articolelor mele din 22, pentru atragerea oprobriului public. Arta, ca întotdeauna, oferă cea mai bună înţelegere a acestor situaţii: în cea mai pregnantă operă a generaţiei 2000, din seria lui Nicolae Comănescu, Zgîţii mă-tii dă fluture, un rinocer aleargă turbat, hărţuit de un fluture. La MNAC din Casa Poporului, în inima autoritară a puterii, tropăitul rinocerilor deranja mai puţin decât atacul nemilos al fluturelui. Aşa s-a ajuns la paradoxul că textele mele colorate retoric, niciodată atinse de vulgaritate lexicală ca atare, ci doar de o violentare profilactică a convenţiilor ideatice şi a protocoalelor deontologice osificate, au devenit - pentru cei comozi şi compromisorii - etalon al agresivităţii, în timp ce cuvintele elegante, gen Adrian Năstase (care aştern comanda pe un ton cald, dar infinit mai tumefiant), au devenit măsură a bunului simţ.
Într-o societate tetanizată de mitomanie, adevărul nu este ascuns în manipulare (care este totală), ci în evidenţe, care nu sunt privite în faţă, ci oblic, pentru a fi văzut luciul bocancului, nu talpa lui groasă. Pentru Magda Cârneci, textele mele (niciodată vituperante!) fac dovadă de „agresivitate“, „ton violent“, ele fac „poliţie ideologică“ şi sunt „defulaţii“ (poate defulări, dacă nu e vorba despre o licenţă, scuzabilă pentru o poetă). Pachidermice, cuvintele sale sunt cu adevărat agresive, chiar dacă sunt invocate defensiv, căci agresivitatea veritabilă apare la victimele închipuite, pentru care orice retorsiune e scuzabilă. Năucitoare (exact ca mai an, la colegul „optzecist“ Călin Dan) este însă culpabilizarea audienţei, căci poziţia mea plăcea „unei părți a publicului cititor - cea care nu cunoaște bine lumea artelor vizuale“. Presupusa incompetenţă a publicului, dincolo de jignire, este un semn al inaderenţei la chiar procesul de resemnificare dramatică a inserţiei artei în lumea actuală. Elitismul acestei atitudini arată ravagiile gândirii pozitive, tirania blândă a zilelor noastre PR-iste, când cu vorbe bune se face rău definitiv. Din unghiul acesta este propusă şi o definiţie-corset, drăguţă şi vetustă: „critica de artă plastică... nu e nici analiză socio-filosofică, ci e o ocupație mai nuanțată, chiar mai delicată. E un demers care, analizând și explicând mecanismele operei de artă, o însoțește pe aceasta în ieșirea ei în lume spre a-și dezvălui și împlini întregul ei potențial uman și creator“. (Nu ştiu de ce chicotesc elevii răi din ultima bancă!) De ce s-ar reduce critica la gherghef şi arnici, iar cei ce rup aţa (inclusiv publicul) ar trebui amendaţi?!
Magda Cârneci este cu osebire bine intenţionată, dar primejdiile ascunse în cumsecădenie sunt mai mari decât acelea ale ieşirii din şleauri. Cenzura se hrăneşte tocmai din „binele general“, impunând norme cu nume de protejare şi chip de discriminare. Aceasta o face să declare, inadvertent, că „e mai ușor, mai comod să «tai și să spânzuri»“ (ce altceva decât comoditatea o face să creadă acest lucru, dacă nu are exerciţiul respectiv?). Fără să îi pese de contrazicere, constată că efectul presupusei comodităţi a criticii critice pe care o practic ar fi faptul (presupus incomod!) că volumul meu recent, „X:20. O radiografie a artei româneşti după 1989, va rămâne probabil fără cronici și comentarii“, în condiţiile în care, încă de la apariţie, într-o amplă recenzie apărută în Dilema Veche, Ioana Tamaş preciza că „Volumul pune la dispoziție date obiective, cuantificabile, care ancorează afirmațiile pe un sol științific și orientează lectura cititorului prin conexiuni de cauzalitate între componentele atât de subtile și interdisciplinare ale unui mecanism cultural... X:20 devine relevantă nu numai pentru domeniul artelor vizuale, la care se rezumă, dar și pentru celelalte sectoare artistice“. Probabil că X:20 nu va avea cronici din interiorul sistemului elitist, închis şi narcisist al lumii artei autohtone, la care se referă Magda Cârneci. Nu e o problemă a volumului, ci a sistemului. E sistemul fetişist pe care l-am demistificat şi contestat în permanenţă, cu clerul şi pontifii săi de mucava firitisindu-se-n vernisaje angelice. Cât despre presupusa mea „nemulțumire de sine și de țară“, orice cititor o poate evalua, nu doar prin volumele publicate de mine în ultimii ani, ci prin simpla comparare a prezenţei în paginile revistei 22. Contrar celor ce trăiesc cu spaimele drobului de sare, nu negativitatea, ci conformismul necrozează. (Nu ştiu de ce clipesc elevii buni din prima bancă!)
PS. A spus cineva Mircea Cantor?