Pe aceeași temă
În centrul literaturii naționale este scriitorul român, iar noi, toți ceilalți, avem un rol (neîndoielnic, important) predeterminat de munca sa.
Am identificat de mult un simptom de suficiență în raportarea la scriitorii români și mă amuză să-l urmăresc de la o ediție la alta a Bookfest. Scriitorul român nu e cool. Scrie cărți prea groase. Nu le citește mai nimeni. E intraductibil. Nu este un bun vorbitor. Televiziunile nu se țin după el, ca după o mărime politică. Nu vinde, spre deosebire de cutare vedetă dâmbovițeană, care scrie mai multe cărți decât a citit. Scriitorul român e „provincial“; e vetust; n-are aia, n-are ailaltă, așa că, precum la roșcovanul lui Daniil Harms, la ce bun să mai vorbim despre el?
Cu această desconsiderare în fundal și în context, m-am bucurat să aud, la deschiderea oficială a Bookfest 2015, cum Grigore Arsene, directorul Curtea Veche Publishing și președintele Asociației Editorilor din România, a marcat un fapt simplu, de ordinul evidenței: fără scriitorii români, fără cărțile lor, Bookfest și orice alt târg de carte din România nu ar avea „marfă“ de oferit vizitatorilor. Fără scriitorul român (care nu e cool, scrie prea mult ș.a.m.d.) n-ar exista deci Bookfest.
Instantaneu de la Bookfest 2015 (foto: Matei Cristea-Enache)
Aș adăuga că fără scriitorul român generic n-ar exista nici literatură română contemporană, și atunci profesiunile de editor, difuzor, librar, traducător, profesor, jurnalist cultural ori critic literar și-ar pierde, odată cu obiectul de activitate, rostul pe piața muncii. De pe această platformă se cuvine să amendăm simptomul de suficiență despre care vorbeam și să reamintim tuturor cum stau lucrurile. În centrul literaturii naționale este scriitorul român, iar noi, toți ceilalți, avem un rol (neîndoielnic, important) predeterminat de munca sa.
Despre politicile culturale publice, aplicabile instituțional, menite să ofere scriitorului român un cadru de manifestare specifică s-a tot vorbit. De notat că, în fine, un ministru al Culturii de afiliere PSD pare să și facă ceva pentru cultura română, ceva concret; Ionuț Vulpescu a vorbit la deschiderea Bookfest despre scăderea cotei TVA la carte (de la 9% la 5%) și despre susținerea de la buget a revistelor culturale, două măsuri care ar afecta liberalismul pieței de carte, dar în bine, nu în rău. Editurile, ca și revistele, nu pot face performanță de profit economic, astfel că măsurile concrete, la îndemâna unui „jucător“ ce va rămâne mereu important (statul), erau de mult așteptate.
O editură care publică autori români, o revistă care reflectă fenomenul cultural fac, la rândul lor, un serviciu incalculabil spațiului românesc și generațiilor noi care se formează în el. În această ordine de idei, la lansarea cărții semnate de Daniela Zeca-Buzura și apărute la Polirom, La taclale cu idolii, eu am mulțumit public autoarei care, ca director al defunctului post TVR Cultural, a oferit un spațiu ideal de expunere scriitorilor și artiștilor români. Să sperăm că nu vom rămâne cu mulțumitul, iar copiii noștri - cu tabloidele și emisiunile junk, care de dragul rating-ului pășesc pe noi culmi ale scabrosului.
O diferență netă poate fi înregistrată, aici, între sfera culturii și cea a subculturii, între artă și comerț cu lături. În Infernala comedie a lui Emil Brumaru, apărută în condiții sărbătorești la Editura Adenium și ilustrată cu desenele „minimaliste“ ale lui Felix Aftene, dulcile porcării capătă, în sfârșit, drept de cetate, într-o limbă literară dumnezeiesc de porcoasă. Oximoronul a devenit posibil prin arta unui mare poet pe care se fac, deja, lucrări de doctorat. Să ne înțelegem, deci. Pornografia și, cu sintagma lui Andrei Pleșu, obscenitatea publică sunt de găsit nu în versurile licențioase, ci în emisiunile pe care le putem vedea seară de seară. Scabros nu e Brumaru, după cum nu era Eminescu. Scabros e un ministru „fin“ care ascunde tablouri în pereți.
Destul de comic este interesul pentru volumul lui Klaus Iohannis, la care s-a făcut o coadă lungă și lată de fani, pornind de la standul Curtea Veche Publishing și mergând spre standul Tracus Arte. Am o dublă curiozitate rea: cum s-ar fi dimensionat acest interes, dacă președintele Iohannis n-ar fi fost președinte, ci doar Klaus Iohannis și, apoi, unde erau acești admiratori de dată recentă atunci când Iohannis se lupta cam de unul singur cu adversari având toate resursele? „Pas cu pas“, eu sper să depășim într-un viitor apropiat acest val de oportunism urmărind funcții și să fim niște ruginiți urmând niște principii.
Gabriel Liiceanu şi Andrei Cornea la Bookfest 2015 (foto: Matei Cristea-Enache)
Pe de altă parte, principiul urmat n-ar trebui să excludă diferența de idei și diversitatea opțiunilor. Sunt mai degrabă triste decât amuzante împărțirile și subîmpărțirile pe tabere, grupuri, grupuscule care îi favorizează pe ai noștri și îi elimină pe ai lor. Dacă publici la Humanitas, ești automat exclus din panoramele „unei anumite părți a presei“, după cum, simetric, dacă publici la Polirom ești „mizerabilist“. Normalitatea, după mine, stă în altă parte: în secvențele în care Horia-Roman Patapievici, autor Humanitas, putea fi văzut la standul Polirom, iar Andrei Oișteanu, autor Polirom, putea fi văzut la standul Humanitas.
Normalitatea este incluzivă și, pe termen mediu, nu dau nicio șansă talibanilor culturali, de orice culoare ideologică ar fi ei. În sumarul volumului „omagial“ Ileana Mălăncioiu 75, apărut la Paralela 45, figurau nume care au purtat polemici, de-ar fi să mă refer numai la Paul Goma și la regretata Monica Lovinescu, dar care aveau, ca numitor comun, admirația pentru o mare și verticală poetă. Sigur că nu găsești prea ușor asemenea exemple și, totuși, cu puțin efort, reușești. Ion Vianu este unul. Pentru asemenea autori merită să stai în căldura sufocantă de la Bookfest.
După cum merită (oricum, intră în fișa postului de cronicar) să participi la lansări ale unor prozatori ca Radu Țuculescu, Cristian Teodorescu sau Doina Ruști, primii doi publicați de Cartea Românească, Ruști, de Polirom, cu romane noi. Mierla neagră, Șoseaua Virtuții. Cartea Câinelui și Manuscrisul fanariot sunt dovezi, cum se spune în jargon, peremptorii pentru efervescența literaturii române de azi. „Optzeciști“ și „nouăzeciști“, autori deja canonici ca Emil Brumaru ori Radu Cosașu, Gabriela Adameșteanu ori Livius Ciocârlie și încă-tineri precum Dan Lungu și Filip Florian, Liliana Corobca sau Tatiana Niculescu Bran oferă „marfă“ târgurilor de carte ca recent încheiatul Bookfest și un rol analitic-evaluator criticilor literari.
Cât despre politicienii noștri... Să stea ei la coadă - fie și simbolic - pentru autografe de la scriitorii români.