"Ca pe vremuri"

Razvan Braileanu | 02.10.2008

Pe aceeași temă

Boogie, noul film al lui Radu Muntean, are un public-tinta foarte precis: barbat, putin trecut de treizeci de ani, de preferinta casatorit (dar se poate si burlac), nostalgic dupa chefurile din liceu. Cine nu corespunde s-ar putea sa respinga filmul; insa cei vizati vor gusta Boogie la nebunie.

 

Cum arata criza de identitate pe care o traieste un barbat atunci cand isi da sea­­ma ca adolescenta s-a terminat de mult si iremediabil, cu tot ce a insemnat ea, mai ales distractiile lipsite de griji? Boo­­gie, cel mai recent film al lui Radu Mun­­tean (Furia, Hartia va fi albastra), este povestea "early-mid-life crisis"-ului unui roman si demersul oarecum auto­bio­gra­fic al regizorului.

Bogdan "Boogie" Ciocazanu (Dragos Bucur) are treizeci si ceva de ani, o sotie, Smaranda (Anamaria Marinca), si un ba­ie­tel de 4 ani, Adi (Vlad Muntean), si con­du­ce o mica afacere cu mobila. De 1 Mai plea­ca, impreuna cu familia, la Neptun, unde se intalneste cu doi colegi de liceu, Pe­­nescu (Mimi Branescu) si Iordache (Adrian Vancica). Cei trei barbati se intind la bautura si deapana amintiri din liceu, in timp ce Smaranda, bosumflata, pleaca im­­­preuna cu copilul la hotel. Boogie mai sta cu baietii, care-i propun o escapada ba­hico-sexuala ca in vremurile bune, insa el, rupt intre familie si distractie, o alege pe cea dintai si se retrage, la randul lui, la ho­tel. Aici il asteapta Smaranda, care-i re­pro­seaza ca a lasat-o sa aiba grija de copil in timp ce el se distra. Urmeaza o cear­ta in care cei doi isi arunca in fata re­pro­suri si cuvinte pe care, mai tarziu, le vor regreta. Boogie se enerveaza si plea­­ca, ii cauta pe cei doi colegi de liceu si ii gaseste la agatat, intr-o discoteca, de unde iau o prostituata si o duc la hotelul in care stateau Penescu si Iordache. A do­ua zi, Boogie se intoarce la Smaranda, cu care se impaca dupa cearta din ajun.

Radu Muntean, aflat la cel de-al treilea lungmetraj, renunta la actiune si la mon­ta­jul alert in favoarea unei tensiuni excelent gradate. Scena certii conjugale este un raz­boi psihologic in toata regula, in care cei doi parteneri de casnicie par dusmani de moarte. In realitate, ei se iubesc, dar fie­care are frustrarile lui: Smaranda in prin­cipal fiindca Boogie nu are timp de copil si de ea, Boogie fiindca i s-a dus ti­neretea si il napadesc grijile. El cauta aproape cu disperare sa se distreze ca in liceu, dar constata, cu o si mai mare dis­pe­rare, ca nu se mai poate. In escapada pe care o face alaturi de colegii de liceu nu este niciodata in largul sau, desi in­­cearca sa se distreze "ca pe vremuri". Care vremuri nu mai sunt aceleasi, ca sa nu mai vorbim de oameni... O idee ex­ce­len­ta, legata de ideea trecerii timpului, se ga­seste pe situl filmului - www.boogiemo­vie.com -, unde actorii principali sunt pre­zen­tati cu fotografii din adolescenta.

Primul lucru de remarcat la Boogie sunt dialogurile extrem de realiste - Radu Muntean face din nou echipa cu sce­na­ris­tii Razvan Radulescu si Alexandru Ba­ciu, asa cum a facut si la precedentul sau film, Hartia va fi albastra. Discutiile celor trei barbati, purtate intr-un limbaj foarte "colorat", nu cad in vulgaritate, ci ex­prima nostalgia dupa o frivolitate pier­duta. Umorul se bazeaza aproape ex­clu­siv pe "glumele de baieti" (ceea ce poate in­­departa o parte a publicului) sau pe replici seci, dar savuroase ("Cum e saramura de crap?" "E crap... in saramura!").

Insa punctul forte al filmului este dis­tri­bu­tia. Dragos Bucur se simte foarte bine in pielea lui Boogie, de la scena de des­chi­dere - in care se joaca pe plaja cu co­pi­lul, vorbeste la mobil in interes de afaceri, apoi face o baie teribilista in apa rece a ma­rii - pana la finalul in care, cu o mutra vi­novata, recunoaste in fata sotiei ca a fu­mat doua tigari. Anamaria Marinca este excelenta in rolul "nevestei" (expresie pe care personajul sau o uraste) resemnate ca o sa-si creasca singura copiii, in timp ce sotul are treaba. Burlacii - Mimi Bra­nes­cu si Adrian Vancica - au partituri pli­ne de culoare, iar Roxana Iancu, in rolul pros­tituatei, este o surpriza foarte pla­cu­ta.

Dupa premiera mondiala de la Can­nes, în cadrul sectiunii Quinzaine des Réa­li­sa­teurs, Boogie a fost prezentat la fes­ti­va­lurile de la Karlovy Vary, Palic (Serbia) - unde a primit Premiul Special al Ju­riu­lui -, la TIFF, München, Ierusalim, Ano­ni­mul (Sf. Gheorghe) - Premiul pentru cea mai buna regie -, Sarajevo, Melbourne, iar zilele acestea se afla in competitia ofi­ciala a Festivalului International al Fil­mu­lui Francofon de la Namur (Belgia). Mai mult, Boogie a fost desemnat sa faca parte din cele 20 de filme ce vor can­di­da la Premiile Academiei Europene de Film (EFA), echivalentul Oscarurilor în Europa. Nominalizarile vor fi facute pu­blice la inceputul lui noiembrie, iar cere­mo­nia de decernare a premiilor va avea loc în 6 decembrie, la Copenhaga.

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22