Pe aceeași temă
Boogie, noul film al lui Radu Muntean, are un public-tinta foarte precis: barbat, putin trecut de treizeci de ani, de preferinta casatorit (dar se poate si burlac), nostalgic dupa chefurile din liceu. Cine nu corespunde s-ar putea sa respinga filmul; insa cei vizati vor gusta Boogie la nebunie.
Cum arata criza de identitate pe care o traieste un barbat atunci cand isi da seama ca adolescenta s-a terminat de mult si iremediabil, cu tot ce a insemnat ea, mai ales distractiile lipsite de griji? Boogie, cel mai recent film al lui Radu Muntean (Furia, Hartia va fi albastra), este povestea "early-mid-life crisis"-ului unui roman si demersul oarecum autobiografic al regizorului.
Bogdan "Boogie" Ciocazanu (Dragos Bucur) are treizeci si ceva de ani, o sotie, Smaranda (Anamaria Marinca), si un baietel de 4 ani, Adi (Vlad Muntean), si conduce o mica afacere cu mobila. De 1 Mai pleaca, impreuna cu familia, la Neptun, unde se intalneste cu doi colegi de liceu, Penescu (Mimi Branescu) si Iordache (Adrian Vancica). Cei trei barbati se intind la bautura si deapana amintiri din liceu, in timp ce Smaranda, bosumflata, pleaca impreuna cu copilul la hotel. Boogie mai sta cu baietii, care-i propun o escapada bahico-sexuala ca in vremurile bune, insa el, rupt intre familie si distractie, o alege pe cea dintai si se retrage, la randul lui, la hotel. Aici il asteapta Smaranda, care-i reproseaza ca a lasat-o sa aiba grija de copil in timp ce el se distra. Urmeaza o cearta in care cei doi isi arunca in fata reprosuri si cuvinte pe care, mai tarziu, le vor regreta. Boogie se enerveaza si pleaca, ii cauta pe cei doi colegi de liceu si ii gaseste la agatat, intr-o discoteca, de unde iau o prostituata si o duc la hotelul in care stateau Penescu si Iordache. A doua zi, Boogie se intoarce la Smaranda, cu care se impaca dupa cearta din ajun.
Radu Muntean, aflat la cel de-al treilea lungmetraj, renunta la actiune si la montajul alert in favoarea unei tensiuni excelent gradate. Scena certii conjugale este un razboi psihologic in toata regula, in care cei doi parteneri de casnicie par dusmani de moarte. In realitate, ei se iubesc, dar fiecare are frustrarile lui: Smaranda in principal fiindca Boogie nu are timp de copil si de ea, Boogie fiindca i s-a dus tineretea si il napadesc grijile. El cauta aproape cu disperare sa se distreze ca in liceu, dar constata, cu o si mai mare disperare, ca nu se mai poate. In escapada pe care o face alaturi de colegii de liceu nu este niciodata in largul sau, desi incearca sa se distreze "ca pe vremuri". Care vremuri nu mai sunt aceleasi, ca sa nu mai vorbim de oameni... O idee excelenta, legata de ideea trecerii timpului, se gaseste pe situl filmului - www.boogiemovie.com -, unde actorii principali sunt prezentati cu fotografii din adolescenta.
Primul lucru de remarcat la Boogie sunt dialogurile extrem de realiste - Radu Muntean face din nou echipa cu scenaristii Razvan Radulescu si Alexandru Baciu, asa cum a facut si la precedentul sau film, Hartia va fi albastra. Discutiile celor trei barbati, purtate intr-un limbaj foarte "colorat", nu cad in vulgaritate, ci exprima nostalgia dupa o frivolitate pierduta. Umorul se bazeaza aproape exclusiv pe "glumele de baieti" (ceea ce poate indeparta o parte a publicului) sau pe replici seci, dar savuroase ("Cum e saramura de crap?" "E crap... in saramura!").
Insa punctul forte al filmului este distributia. Dragos Bucur se simte foarte bine in pielea lui Boogie, de la scena de deschidere - in care se joaca pe plaja cu copilul, vorbeste la mobil in interes de afaceri, apoi face o baie teribilista in apa rece a marii - pana la finalul in care, cu o mutra vinovata, recunoaste in fata sotiei ca a fumat doua tigari. Anamaria Marinca este excelenta in rolul "nevestei" (expresie pe care personajul sau o uraste) resemnate ca o sa-si creasca singura copiii, in timp ce sotul are treaba. Burlacii - Mimi Branescu si Adrian Vancica - au partituri pline de culoare, iar Roxana Iancu, in rolul prostituatei, este o surpriza foarte placuta.
Dupa premiera mondiala de la Cannes, în cadrul sectiunii Quinzaine des Réalisateurs, Boogie a fost prezentat la festivalurile de la Karlovy Vary, Palic (Serbia) - unde a primit Premiul Special al Juriului -, la TIFF, München, Ierusalim, Anonimul (Sf. Gheorghe) - Premiul pentru cea mai buna regie -, Sarajevo, Melbourne, iar zilele acestea se afla in competitia oficiala a Festivalului International al Filmului Francofon de la Namur (Belgia). Mai mult, Boogie a fost desemnat sa faca parte din cele 20 de filme ce vor candida la Premiile Academiei Europene de Film (EFA), echivalentul Oscarurilor în Europa. Nominalizarile vor fi facute publice la inceputul lui noiembrie, iar ceremonia de decernare a premiilor va avea loc în 6 decembrie, la Copenhaga.