Candidul Chiron și nesăbuita sa mamă

Catalin Bogdan | 28.03.2017

MOONLIGHT / ÎN LUMINA LUNII (2016) · Scenariul şi regia: Barry Jenkins · Cu: Alex R. Hibbert, Ashton Sanders, Trevante Rhodes, Mahershala Ali, Naomie Harris, Janelle Monnáe · Câştigător a trei premii Oscar, inclusiv pentru Cel mai Bun Film · Distribuit în România de Transilvania Film începând cu 10 martie 2017

Pe aceeași temă

 

Un film serios despre homosexualitate în­că trebuie să facă apel la drame conexe. Op­țiune care, inevitabil, schimbă accen­te­le: homosexualii devin actori într-o altă poveste, cu alte mize. Să ne amintim de Philadelphia, unde adevărata problemă era SIDA, dincolo de ho­mo­fobia din fundal. În fond, eroul nu și-ar fi pierdut slujba, dacă efectele îm­bolnăvirii – după o aven­tură cu un necunoscut, într-o epocă încă inocentă în raport cu epidemia – nu ar fi devenit imposibil de ascuns. Filmul lui Jonathan Demme vor­bea, mai întâi de toate, despre stigma­ti­zarea unor bolnavi nu doar vinovați (prin desfrâu și promiscuitate) în ochii multora, ci și demni de a fi separați (ca pericol sa­ni­tar) de restul populației. Niște bolnavi per­cepuți atât de ușor drept dezumanizați – semn că mai degrabă observatorii erau ca­renți în umanitate. Era și un mod de a de­nunța vulnerabilitatea statutului de homo­sexual – prilej, încă, de ironii de­făi­mă­toa­re și premiză a unei eventuale de­clasări. Brokeback Mountain / O iubire secretă se referea, și mai mult, la dificultatea unui coming out, mai ales într-un context socio-cultural aparte – printre cowboy, mai atașați ca alți americani de tradiții. Dar și în acest caz, decisivă era, în ecuația existențială, ambiguitatea bisexualității. Situația o regăsim în Carol, unde una din­tre lesbiene tocmai divorțează și e preo­cu­pată de custodia copilului. Există, însă, și filme care se concentrează pe amorul ho­mo­sexual ca atare, celelalte aspecte de­ve­nind mai mult sau mai puțin periferice – este perspectiva lui Abdellatif Kechiche în La vie d’Adèle / Adèle: Capitolele 1 şi 2. Tensiunea dialectică deriva dintr-un ames­tec de pornografie, gros-planuri și pictură de gen – scene de viață cotidiană: o gră­diniță, o petrecere, un vernisaj. Drama era mai specific erotică, datorată visceralei versatilități a libidoului, dar și a cuplului – în plus, Adèle e încă bisexuală. În L’inconnu du lac / Străinul de pe malul la­cului chiar și crima e un pretext pentru a ilustra atmosfera unui loc – asumat ca pro­miscuu – de întâlniri ocazionale. Alain Gui­raudie exhibă libertinajul din boschete, iar ambivalențele ucigașe doar întrețin fio­rii erotici – după rețeta Basic Instinct. Problema de conștiință – nedenunțarea proas­pătului amant, deși atracția nu e lip­sită de teamă – doar prelungește o în­to­vă­rășire erotică inevitabil pasageră.

 

Moonlight / În lumina lunii aparține primei categorii, în­trucât în prim plan e o dra­mă de familie. O mamă cam degenerată – singură, dro­gată, instabilă, iresponsabilă – și un puști sensibil, victimă a hărțuirii permanente de către unii colegi. Băiatul e inițial mai scund, ulterior mai slăbuț decât ceilalți – o pradă ușoară pentru hăitașii de aceeași vârstă. În cele din urmă se va antrena și va deveni un mușchiulos – singura șansă pentru a nu se mai lăsa umilit; un parcurs similar urmase și Yukio Mishima, doar că pe acesta noul patos viril îl va conduce mult mai departe, la exaltarea mi­li­ta­ris­mului (samurailor) –, iar ura față de ma­mă se va transforma în milă. E departe de a fi o situație rară. Multe mame – ori chiar tați, precum în Kramer vs. Kramer – sunt constrânse să-și crească singure co­piii, cu toate dificultățile de rigoare. Unele cedează, iar prețul îl plă­tesc aceștia – nestruniți, ne­în­drumați, neprotejați, ne­consolați. Cu alte cuvinte, copiii lor cresc mai singuri decât alții, dacă nu chiar cu povara unei mame de care trebuie să aibă, pre­matur, grijă. Deseori simt acut lipsa unui tată – în acest caz, puștiul luat în grijă de un străin îi va co­pia apoi stilul de viață și chiar anumite detalii exterioare, ca un fel de omagiu pos­tum. Ilustrarea acestei paternități sub­sti­tutive – chiar dacă respectivul e o com­bi­nație mai puțin credibilă de familist sen­sibil și de dealer tenace – susține în bună măsură arhitectura emoțională a filmului. Mult mai mult decât distincția rasială – per­ceptibilă cel mult în surdină, ca o vul­nerabilitate suplimentară; în fond, to­tul se desfășoară parcă într-o lume fără albi – ori cea sexuală. Moonlight e un film des­pre singurătatea tragică a copilului, con­strâns să crească cu frica în sân, fără to­va­răși – excepția, nu lipsită de ambiguități de-a lungul anilor, îi va oferi, în cele din ur­mă, un iubit – și fără alinare din partea părinților de sânge. Nu e clar de ce cuplul care aproape îl adoptă nu avea copii, dată fiind afecțiunea pe care i-o vor dărui mult timp. Bărbatul – mort prematur, probabil da­torită profesiei – e un uriaș (față de mi­cuț), dar depășit de situație, incapabil să-i ofere vreo eficientă pedagogie socială – poate și datorită sensibilității, mai de­ter­minante decât forța mușchilor. Femeia – o mamă mult mai bună, dar tot un out­sider în contextul dublării celei naturale – e doar o șansă ocazională și un pan­sa­ment pe o rană mereu sângerândă. Fiul asis­tă zi după zi la degradarea mamei in­ca­pabile să regăsească un echilibru – putem bănui și că niciunul dintre iubiții ei nu vrea să-și asume și rolul de tată vitreg. E un cerc vicios, pentru care e greu de găsit un vi­novat principal.

 

http://revista22.ro/files/news/manset/default/foto-catalin-bogdanasdsadasda.jpg

Imagine din filmul Moonlight, marele câştigător la Premiile Oscar de anul acesta

 

Și mai elocvent în acest sens e La madre / De ce, mamă?, realizat de spaniolul Alber­to Mo­rais. De un minimalism admirabil – pe mă­sura universului cu puține opor­tu­ni­tăți al protagonistului –, filmul prezintă în­cer­cările unui adolescent încredințat unui cen­tru de minori de a reveni la o viață co­mună cu mama sa. O mamă ca cea a lui Chiron, micuțul de culoare din Miami: tur­mentată, dependentă de vreun bărbat tre­cător, la nevoie hoață. Miguel e mult mai voluntar decât ezitantul Chiron, dar re­zul­tatul, în cele din urmă, e la fel de deza­mă­gitor: certați cumva cu regulile sociale, ma­ma și fiul sunt separați de autorități. Astfel de tragedii familiale sunt con­ver­gente cu cea a lui Oedip: o familie de­structurantă, nu formatoare. În cazul lui Miguel, relațiile cu potențialii părinți de substituție – un fost iubit al mamei, în­soțit însă de un fiu natural ostil, precum și o hangiță incapabilă să-l dezbare de fur­tișaguri – sunt doar iluzorii și pasagere. În final, va alege, cu o surprinzătoare tărie de caracter, s-o elibereze de povara res­ponsabilității materne.

 

Familia nu e neapărat o oază de viață fericită ori virtuoasă. Nu o dată – adevăratele statistici ne vor lipsi mereu – deformează grav ori chiar iremediabil per­so­nalități – copii ori părinți. Dacă de­ter­mi­nantă ar fi doar familia, sănătatea morală a umanității ar fi și mai alarmant afectată. Familia e o resursă, dar poate fi și un pu­ternic factor inhibator, astfel încât șansa unor substitute și complemente e o ade­vărată binecuvântare – și pentru că re­la­tivizează un factor atât de instabil. Și ca multe altele în viața omului, relațiile fa­mi­liale se pot degrada, dar și îmbunătăți, fie și la final – e cazul lui Chiron și a ne­săbuitei sale mame. În fond, tipul pri­vi­le­giat de legătură umană e prietenia, nu pa­ternitatea ori maternitatea. Creștinismul, din păcate, a ezitat, concentrându-se pe dispute trinitare și pe o teologie a înfierii, în detrimentul prospețimii evanghelice a celui mai exaltat discurs al lui Iisus: nu există dragoste mai mare decât să-ți pui sufletul pentru prietenii tăi. Și Chiron și-l pune, preferând școala de corecție de­nun­țării singurului său prieten/iubit – unul cam ingrat, ce-i drept.

 

De data aceasta, violența – și substitutul de tată și, ulterior, Chiron sunt, totuși, dealeri de droguri – e (aparent) su­bli­mată, problema nefiind tubulențele ire­presibile ale unui adolescent greu de stru­nit (precum în La tête haute / Capul sus, unde doar multa răbdare a unor re­pre­zentanți inimoși și chibzuiți ai – horribile dictu – statului reușește să răscumpere o vio­lență viscerală), ci excesiva lui vul­ne­rabilitate. Dar tocmai această ca­rac­te­ris­tică permite o perspectivă tandră asupra homosexualității sale. Erotica e fină, la an­tipodul unei perspective de apăsătoare mur­dărire – mâna cu spermă se afundă, fără zvâcniri de scârbă, în nisip. Unele fil­me sunt menite să ilustreze mizeria se­xu­a­lă – precum remarcabilul Whores’ Glory / Gloria târfelor, documentarul lui Michael Glawogger despre bordelurile lumii –, iar altele delicatețea sentimentelor. Să ne amin­tim – pentru a rămâne în universul ho­mosexual – de deja menționatul Carol ori de A Single Man / Un om singur, bi­ju­teria atent șlefuită a lui Tom Ford. Departe de relații ocazionale prin sordidele toalete pu­blice din New York – la care se pre­tea­ză, de pildă, Midnight Cowboy / Cow­bo­y­ul de la miezul nopţii, dispus la pros­ti­tuție masculină –, universitarul scrupulos și reținut – una dintre prestațiile majore ale lui Colin Firth – e într-un doliu prelungit după un univers cu totul casnic și afectiv rafinat. O conviețuire de-a dreptul in­vi­diabilă, de un estetism dens emoțional, la antipodul gratuității. O densitate con­cen­trată și în metafora vehiculată de filmul lui Barry Jenkins – inspirat de piesa În lumina lunii băieții negri par albaștri –, de regăsit, într-o variantă convergentă, și în filmul lui Kechiche – adaptarea ro­ma­nu­lui grafic Albastrul e o culoare caldă.

 

De ani buni, cinefilii români s-au putut familiariza la TIFF cu o largă paletă de filme cu te­ma­tică homosexuală – in­dis­cu­ta­bil, fes­tivalul clujean a fost avan­gar­dist în acest sens. Nu putem ști prea clar cum a schimbat cu adevărat men­talitățile – homofobia poate conviețui foarte bine cu snobismul cinefil –, dar ori­cum e deja un te­ritoriu ceva mai nuanțat perceput. Dacă nu ne împiedicăm în pre­judecăți mo­ra­lis­te, adevărata provocare nu vine dinspre ho­mosexualitate, ci din­spre fluiditatea se­xuală. Ne-o de­mon­strea­ză același Alain Gui­raudie, care deja ne proiectase abrupt în lumea preludiilor nu­diste și a boschetelor pline de pre­zer­va­tive. Rester vertical / A ră­mâne vertical e o apocalipsă a opor­tu­ni­tăților ne­în­gră­dite: orice raport erotic e po­sibil, între so­cru și ginere, de pildă, fă­ră a exclude eu­ta­na­sierea pederastă – un bă­trân decide să-și încheie viața odată cu voluptatea de a fi so­domizat de un tânăr tată (însoțit de fiul sugar). O distopie, mai degrabă, dar nu una fără mize. Între adulți care consimt, mai merită interzis ceva? Și ce criterii mai au suficient prestigiu încât să fie acceptate democratic?

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22