Pe aceeași temă
Ediția a 67 a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14-25 mai) numără nu mai puțin de 21 de premii, oferite unui număr de 20 de filme.
„Facem această meserie pentru că iubim și vrem să fim iubiți. E răzbunarea pentru toate iubirile noastre imaginare. Îi mulțumesc lui Thierry Frémaux (n.r., directorul Festivalului Internațional de Film de la Cannes) care a crezut în mine, mi-a ghidat pașii, m-a îndrumat și protejat“, a spus Xavier Dolan, actor și regizor canadian, care la 25 de ani a fost onorat cu Premiul Juriului, ex-aequo cu Jean-Luc Godard, la ediția din acest an a Festivalului Internațional de Film de la Cannes. Dolan a mulțumit apoi președintei juriului, Jane Campion, al cărei film (Pianul) a obținut în 1993 Palme d’Or. „Să fiu aici, cu voi, pe aceeași scenă îmi pare de neimaginat“, a continuat tânărul cineast care, în 2009, a câștigat tot la Cannes trei premii în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, pentru debutul său regizoral I Killed My Mother (Mi-am omorât mama). Noul său film, Mommy, unul dintre cele 18 filme ale secțiunii oficiale, spune povestea unei văduve care cu greu reușește să-și crească băiatul de 15 ani, diagnosticat cu ADHD, o tulburare psihiatrică, de neuro-dezvoltare, care face imposibilă concentrarea asupra unei singure activități. În încercarea de a stăpâni hiperactivitatea copilului său adolescent, mama primește un ajutor nesperat de la fiica unei vecine.
Cât despre filmul lui Godard, Goodbye to Language, celălalt premiat al juriului, mulți l-au numit un OZN estetic. Cu o durată de 70 minute și realizat în 3D, filmul face o mulțime de trimiteri culturale, citând autori și decupând imagini de arhivă, mixate pe un fir narativ care plasează pelicula în imediata apropiere a unui film de amator, căruia îi sunt atașate cadre minunate, uneori somptuoase. Descrierea în caietul program al festivalului pare mai degrabă o poezie scrisă în vers alb: „Ideea e simplă: o femeie căsătorită și un bărbat solitar se întâlnesc. Se iubesc, se ceartă, se agresează reciproc. Un câine își face veacul între limita orașului și pustietatea de după civilizație. Anotimpurile trec. Bărbatul și femeia se reîntâlnesc. Câinele apare între cei doi. Celălalt este în unul – unul este în celălalt. Și sunt deodată trei. Soțul înșelat distruge totul. Un al doilea film începe: exact ca primul; și totuși diferit. De la om, transcendem spre metaforă. Totul se termină în plânset de copil și lătrat de câine. Iar până aici vom fi văzut oameni vorbind despre moartea banului, adevărul din matematică și moartea unei păsări“. Dacă Cannesul ar fi avut un premiu pentru film experimental, Godard ar fi trebuit să-l primească.
Canadianul Xavier Dolan, laureat cu Premiul Juriului anul acesta la Cannes |
Secțiunea paralelă Quinzaine des Réalisateurs - care există din 1969 - a avut o listă de 19 filme de lungmetraj și 11 scurtmetraje, unde a fost prezent și filmul lui Radu Jude, Trece și prin perete (17 min.) Poate cel mai neobișnuit film al secțiunii de lungmetraje a fost desenul animat japonez Kaguya-hime no monogatari (Povestea Prințesei Kaguya), realizat de Isao Takahata, cofondatorul Studioului Ghibli (Tokyo). Cele 137 de minute de anime impresionează nu numai prin firul narativ (are la bază o legendă japoneză care datează din secolul al X-lea), cât mai ales prin sensibilitatea și frumusețea desenelor neobișuite. Departe de tiparele Disney, care a creat un drum în felul în care personajul desenat trebuie să arate, acest film îmbină tradiția desenului japonez, așa cum îl știm din stampe, cu o simplitate poetică ce ridică desenul animat la rang de haiku vizual – dacă îmi este permisă alăturarea. Povestea unui tăietor de bambus sărac și a soției sale, care trăiesc într-un sat rupt de lume și care culeg o prințesă minusculă dintr-o tulpină proaspăt tăiată, emoționează și impresionează publicul adult de festival, fiind asemenea unei guri cu aer proaspăt. E foarte curajoasă și interesantă hotărârea selecționerilor de a adăuga un asemenea film pe lista oficială, care însă nu știu ce premiu ar fi putut obține.
Un alt lungmetraj interesant care s-a aflat în vizor pentru premiul Camera d’Or (premiu care se acordă pentru film de debut) a fost Lost River (Râul pierdut). Regizorul filmului, actorul canadian Ryan Gosling, a fost poate unul dintre cele mai așteptate evenimente în festival. Filmul său de debut a figurat la secțiunea Un certain Regard, o secțiune înființată în 1978 și care prezintă filme originale, diferite, a căror proiecție are loc la Sala Debussy din Palatul festivalului. Catalogat ca film fantasy-neo-noir, filmat începând din mai 2013 la Detroit, Lost River îi are în distribuție pe Christina Hendricks, Iain De Caestecker, Matt Smith, Saoirse Ronan și Eva Mendes. Filmul a primit critici negative și a fost considerat un melanj de influențe, de la David Linch la Mario Bava, Edward Hopper și lista poate continua. Fiecare critic important a încercat să ghicească câte o nuanță în filmul lui Gosling, care spune povestea unei lumi citadine aproape de disoluție, unde absurdul și neobișnuitul fac parte din peisajul vieții de zi cu zi. În mijlocul acestui tablou în ruină, o mamă cu doi copii – unul adolescent și un altul care de abia a început să umble – încearcă să supraviețuiască. Când un actor ia camera și se hotărăște să facă un film, povestea care rezultă e foarte personală. Ar fi trist dacă Gosling s-ar opri doar la această încercare.
Dintre proiecțiile paralele propuse, unul dintre cele mai interesante filme a fost documentarul tânărului cineast american Gabe Polsky (deja cu un CV care numără o nominalizare la Oscar și cu un Premiu Emmy), al cărui film Red Army (Armata Roșie) spune în 85 de minute povestea celui mai de succes cinci din istoria hocheiului sovietic și mondial: Slava Fetisov, Alexei Kasatonov, Serghei Makarov, Igor Larionov și Vladimir Krutov. Documentarul se bazează pe interviuri foarte bine pregătite, realizate cu fiecare dintre cei cinci, dar în special cu Fetisov, căpitanul grupului de cinci, dar și cel mai intransigent dintre toți. Azi, devenit ministru al Sportului la invitația lui Putin, prosper om de afaceri și unul dintre cei mai puternici susținători ai proiectului Olimpiada de la Soci, Fetisov povestește despre cantonamentele barbare la care erau supuși, viața grea de familie, frăție și trădare pe gheață. Istoria hocheiului sovietic, începând cu sfârșitul anilor ‘70 și până în 1991, a fost strâns legată de istoria URSS ca mare putere; fețe ale aceleiași monede. După destrămarea URSS, acești cinci sportivi au emigrat în SUA, în NHL și au dus la construirea renumelui unor echipe precum Detroit Red Wings, cluburi cu un cult aparte în istoria sportului nord-american.
La a doua întâlnire cu Festivalul de la Cannes, proiecțiile și toate evenimentele conexe par un bazar imens, cu reguli bine stabilite și un protocol elaborat, care te seduce, dar te și obligă. //