Pe aceeași temă
D-l Baconschi nu rămâne încremenit în fascinaţia faţă de deschiderile social-media. Departe de a cădea la nesfârşit în abisul ferestrelor ce se deschid unele din altele, dânsul se întoarce şi încearcă să refacă drumul pe care ecranul îl aspiră şi îl ocultează în bidimensionalitatea lui.
Ne-am obişnuit să trăim într-o lume în care lucrurile pur şi simplu se întâmplă, într-un ritm pe cât de haotic, pe atât de accelerat, de aşa manieră încât tentativa de a le înţelege – atunci când o mai ispitim – pare sortită eşecului. Această perpetuă adaptare a vieţii fiecăruia la dinamica mereu schimbătoare a lumii marginalizează reflecţia şi, în loc să-i valorizeze puterea de oglindire, o recurbează asupra ei însăşi, într-un nesfârşit cerc al zădărniciei. E drept că nici gândirea nu se lasă uşor antrenată în umilul exerciţiu al semnificării cotidianului, ci se întoarce (prea adesea ostentativ) în amfiteatre pustii şi în monologuri sterile.
Veacul trecut a fost, ca niciunul în istorie, al ştiinţei şi al derivatelor ei tehnologice. O vreme, oamenii de ştiinţă au fost – graţie formaţiei lor de şcoală veche – şi remarcabili gânditori. Iar gânditorii au ţinut pasul cu ştiinţa, mai ales în vremea în care aceasta şi-a păstrat preponderentă dimensiunea teoretică. Apoi drumurile s-au despărţit; cartea clasică a lui Alan Sokal despre Imposturile intelectuale a venit să măsoare distanţa care separă două lumi incomprehensibile una alteia. Pe de altă parte, graţie tehnologiei, ştiinţa s-a socializat, devenind un bun comun. Nu e de mirare că impactul tehnologiilor a devenit destul de repede – încă din vremea începuturilor Şcolii de la Frankfurt – obiect de meditaţie a ştiinţelor sociale. Răspândirea şi banalizarea tehnologiilor informaţionale (sau inteligente) şi mutaţiile pe care acestea le produc, deopotrivă, în social şi în viaţa indivizilor e, de mult, un loc comun al umanioarelor din Occident. La noi, deşi (sau poate tocmai pentru că) aderenţa la aceste tehnologii e pe cât de recentă, pe atât de pasională, meditaţia asupra impactului lor a rămas marginală. În ciuda caracterului lor remarcabil, Ochiul de sticlă al lui Bogdan Ghiu şi Navi-gând-ind al lui Adrian Mihalache n-au reuşit să impună un stil de raportare la tehnologiile media. Nici lucrările traduse, începând cu antologia realizată de G.G. Costandache şi Şt. Trăuşan-Matu (Hermeneutica şi ontologia calculatoarelor) şi continuând cu clasicii Umberto Eco, Marshall McLuhan şi Gilles Lipovetsky, n-au avut parte în lumea noastră de succesul de care s-au bucurat în ţările de origine. Pe cât de mare e dependenţa noastră de noile tehnologii (media şi sociale), pe atât de mic e interesul de a le înţelege şi, implicit, de-a ne înţelege pe noi, ca utilizatori ai lor. Acest fapt e cu atât mai straniu, cu cât avem în universităţi secţii de Comunicare şi Advertising, al căror studiu pendulează între structura anatomică a capitolelor de manual şi contingentul unei practici ce se dispensează de orice cunoaştere.
TEODOR BACONSCHI - Facebook. Fabrica de narcisism (Editura Humanitas, 2015) |
Lucrarea cea mai recentă a d-lui Teodor Baconschi, Facebook. Fabrica de narcisism (Humanitas, 2015), vine în acest spaţiu gol dintre cotidian şi reflexiv ca o punte de legătură. Pentru mulţi va fiind uimitor faptul că d-l Baconschi – cunoscut pentru studiile sale asupra gândirii patristice – se învredniceşte să analizeze feţele derizorii ale nimicului zilnic al fiecăruia dintre noi. D-l Baconschi nu e doar un subtil teolog, ci, în egală măsură, un antropolog atent la mersul istoriei, un diplomat capabil să vadă lumea la scară mare, un om deopotrivă retras în spaţiul de studiu şi implicat în viaţa cetăţii. Multiplele ipostaze ale dânsului se regăsesc în acest excurs despre „cartea feţelor“ care pare a avea funcţia unui gât al clepsidrei. Căci ea adună diversele orizonturi şi competenţe ale autorului pentru a le proiecta în multiple direcţii, a căror deschidere e menită a contura un orizont de semnificaţie a fiecăruia dintre noi, a tehnologiei şi a lumii pe care o împărtăşim. Ecranul calculatorului e, pentru d-l Baconschi, deopotrivă punctul de fugă al unei meditaţii asupra contemporaneităţii (descrisă cu o luciditate nocturnă) şi locul în care ni se dezvăluie „perspectiva inversă“ a unei tradiţii pentru care atenţia faţă de realul proxim primează asupra fugii în ficţional. De aşa manieră, că ne putem întreba care e genul acestei cărţi – unice atât în cultura noastră, cât şi în bibliografia autorului: jurnal (al pierderii şi al regăsirii), suită de meditaţii au fil des jours (atât asupra unor teme perene, cât şi asupra unora circumstanţiale) sau o tentativă de a aproxima sensul unei istorii ajunse la ceasul unei ecranări spectrale? E în această carte câte puţin din toate şi tocmai de aceea e o carte vie, care se citeşte în ritmul participării şi al desituării cititorului de lumea la care ea trimite. Şi încă ceva: e o carte cu interstiţii şi cu gânduri deschise, care-i lasă celui ce o citeşte bucuria (şi, poate, datoria) de a răspunde şi de a (se) întreba el însuşi.
Intelectualul e un om ca toţi oamenii în faţa ecranului calculatorului, la fel ca şi în agitaţia străzii. Ceea ce-l individualizează este tentativa de a găsi o semnificaţie gestului comun, proiectându-l într-un orizont de sens. D-l Baconschi se deosebeşte de mare parte dintre „consumatorii“ social-media prin aceea că nu rămâne încremenit în fascinaţia faţă de deschiderile acesteia, fascinaţie pe care a cunoscut-o şi pe care o măruriseşte. Departe de a cădea la nesfârşit în abisul ferestrelor ce se deschid unele din altele, dânsul se întoarce şi încearcă să refacă drumul pe care ecranul îl aspiră şi îl ocultează în bidimensionalitatea lui. În definitiv, ecranul nu are o consistenţă proprie, ci doar pe aceea a fantasmelor noastre care se proiectează şi joacă pe „pânza“ lui. Odată conştientizat acest lucru, antropologul – dar şi istoricul religiilor şi politologul – nu mai e prizonierul noii lumi, căci şi acesteia i se potrivesc uneltele lui. Nu e de mirare că, dintru început, întâlnim un vocabular „clasic“ al disciplinelor socio-umane: secularizarea, utopia, alienarea. Rostul acestor termeni e unul situativ: „noua“ vogă a Facebook-ului nu e nouă decât pentru cei care se pierd (cu trup şi suflet) în ea; pentru cine e capabil de o distanţă critică e vorba de încă una dintre feţele unei istorii în care se întretaie liniile de fugă ale dispersiei şi cele ale convergenţei unor teme recurente. Regăsim astfel tema desacralizării, a pierderii „aurei“ lucrului concret în favoarea banalizării şi a derealizării, pe cea a (pseudo)legitimării – prin număr şi tehnică – a tuturor inepţiilor, la fel ca şi pe cea a transparenţei absolute, care sfârşeşte ca o privire oarbă în vid.
Pentru fiecare dintre cele trei perspective (alegerea îmi aparţine, în carte sunt mult mai multe), autorul foloseşte un instrumentar de analiză specific: pentru cel dintâi, pe cel al istoricului religiei, pentru cel de-al doilea, pe cel al antropologiei cotidianului, iar pentru al treilea, pe cel al politologiei. Şi totuşi, nu avem de-a face cu nicio ostentaţie metodologică; schimbarea registrului permite mai buna focalizare a problemei care, la rândul ei, nu e fixată într-o tipologie, ci lăsată să se manifeste în curgerea firească a temelor ce o alcătuiesc. Mai avem de-a face şi cu o suită de treceri – adesea fulgurante – de la planul individului (d-l Baconschi reproduce chiar şi mesaje primite pe Facebook) la orizontul geopolitic şi, mai ales, istoric şi cultural care semnifică (sau desemnifică) experienţa concretă a feţelor ieşite pentru o clipă din pura lor virtualitate. Şi, peste tot, ca un portativ subiacent, contrastul dintre spectacolul de masă şi cultura clasică. Ceea ce e frumos în această carte e faptul că autorul nici nu le antagonizează – punându-ne în faţa unei imposibile alegeri –, nici nu le situează pe acelaşi plan – dizolvându-le în magma informă a unei „culturi media“. Pentru d-l Baconschi, tradiţia culturală a Europei, ameninţată deopotrivă de lumea reală şi de cea virtuală, rămâne a fi „sarea pământului“ şi pigmentul contrastiv care face inteligibilă istoria. Fascinaţia social-media constă în dubla lor capacitate de a aboli spaţiul (totul e aici, la un click distanţă de mine) şi timpul (totul îmi e dat acum, într-o permanentă simultaneitate). De asemenea, ştergerea graniţei dintre actor şi spectator, dintre producător şi consumator are ca efect decorporalizarea omului şi transformarea lui într-un subiect ubicuu. De vreme ce avem la dispoziţie totul, acum şi aici, înseamnă că ne e dată şansa de a ne instala confortabil în propria noastră eternitate – una a consumului şi a divertismentului fără sfârşit. E de la sine înţeles că această concluzie sună ca un avertisment pentru teolog şi pentru omul de cultură. Această mitologie a post-istoriei (în varianta ei paradisiacă) e o constantă a ideologiilor post-soixante-huitard-e, obiectivată, ambalată şi vândută la preţ scăzut de noile tehnologii. Ea e, de fapt, chipul ultim care se lasă întrezărit în infinitatea de feţe reduse la dimensiunea minusculă a pixelilor. Şi ei îi răspunde d-l Baconschi ca „spectator angajat“ (deopotrivă în viaţa cetăţii şi în cea a lumii): şansa noastră nu se află în refugii imaginare, ci în viaţa concretă, cu toate neajunsurile ei, care – în fapt – ne dezvăluie fragilitatea condiţiei noastre şi, astfel, ne apropie cu adevărat unii de alţii. În orizontul alb (sau albastru) al ecranului nu avem decât o legătură iluzorie şi o istorie fragmentară; doar aici, „pe-acest pământ rătăcitor“, trecutul nostru diferit converge într-o întâlnire reală, capabilă a ne deschide un drum împreună.
Există în tradiţia apoftegmelor Părinţilor pustiei o foarte frumoasă istorie: într-o zi, un pustnic nu reuşea să-şi ascundă tristeţea. „De ce eşti trist?“, îl întreabă un alt vieţuitor al deşertului. „Deoarece încep a mă îndoi de puterea de judecată a ucenicilor mei. De trei ori le-am arătat o bucată de pânză pe care-am făcut un mic semn roşu întrebându-i ce văd. Şi de trei ori mi-au răspuns: «Un mic semn roşu». Niciunul nu mi-a spus: «O bucată de pânză».“ D-l Baconschi a reuşit performanţa de a ne desprinde privirea de la feţele schimbătoare ale ecranului şi de a ne-o ridica spre marea pânză care alcătuieşte textura istoriei. Undeva, în carte, e o admirabilă imagine de interior cu un ecran deschis şi o bibliotecă în fundal. În ciuda textului vizibil pe ecran, peisajul e unul vid: din el lipsesc oamenii. Ne e îngăduit să bănuim că ei sunt în încăperea alăturată, la adăpost şi de lumea fugară a wall-ului ce curge neîncetat, şi de masivitatea austeră a bibliotecii, vorbind pe îndelete, faţă către faţă.