Pe aceeași temă
Lustruind consumist neocomunismul, MNAC a ratat mereu prioritatea artistică a timpului, cu o miopie faţă de actualitate, egalată poate doar de aroganţa endemică.
Casa Poporului a intrat în mintea locatarilor săi. Aşa reiese din textul publicat de Raluca Velisar („Şef Departament Curatoriat-Cercetare“ la MNAC), ca răspuns la articolul meu din 22, O realizare de vârf a artei româneşti. Departamentului în cauză i-au trebuit săptămâni de muncă istovitoare pentru a produce respectiva replică, grăitor pentru profesionalismul MNAC, instituţie cunoscută la nivel global nu prin realizări, ci prin faima detractorilor săi. Dan Perjovschi a făcut, prin campania consecventă de delegitimare a MNAC, mult mai mult pentru notorietatea acestei instituţii decât a făcut tot conclavul de şefi din conducerea ei, „istorici de artă“ fără vreo carte publicată şi „curatori“ de expoziţii primite de-a gata de la muzee străine. Despre asta se vorbeşte în „cercurile profesionale“ invocate de Raluca Velisar, despre cum stau lucrurile cu adevărat într-o instituţie-butaforie politică, edificată şi inaugurată pentru campania electorală din 2004 a lui Adrian Năstase, ca să spele imaginea celei mai odioase înfăptuiri a Epocii de Aur, Casa Poporului, sub falsul nume de Muzeu (fără colecţie permanentă şi cu rare, încropite expoziţii proprii), condusă discreţionar după un program politic stâng(aci), extras din platforma CSAC-subREAL de promovare a artei (pseudo)radicale. Despre aceste lucruri am scris, neabătut, din 2004. MNAC este adevăratul trofeu al calităţii regimului Năstase, locul în care neocomunismul şi-a luat nickname de video jockey. Ca şi în dosarul Trofeului Calităţii, birocratic, lucrurile stau aparent bine. Numai că în textele mele nu mă refer la aspectul birocratic al lucrurilor, ce poate fi cosmetizat la infinit, ci la adevărul din spatele machiajului.
Chiar dacă în acte totul pare bine, realitatea este frecvent alta, iar acest lucru îl vedem cu toţii: pentru a avea o atitudine, trebuie să iei în considerare altceva decât suprafaţa lucioasă a lucrurilor, să vezi firul istoriei în fapte nu mereu transparente. În 1990, în mijlocul unui sobor de preoţi, episcopul-vicar Daniel Ciobotea, acum patriarh, vernisa expoziţia Filocalia (piatra de temelie a neoortodoxismului) în sălile ONDEA, instituţie condusă de actualul director MNAC, acelaşi împreună cu care Ion Iliescu şi Adrian Năstase tăia panglica MNAC, în 2004. Curând, MNAC va sta nas în nas cu Catedrala Mântuirii Neamului. Hipsterii noilor media vor da like la odăjdiile bunilor preoţi în curtea stalinistei Case a Poporului. E o logică istorică a simulacrului perfect, angrenată de patologia al cărei grotesc ne vizează pe toţi.
Să treci dincolo de fardul actelor oficiale e un gest de responsabilitate, singurul prin care realitatea stridentă îşi relevă sensul real, singurul prin care fapte aparent disparate, bifate sau nu de Raluca Velisar, precum susţinerea MNAC pentru Geta Brătescu, Călin Dan, kinema ikon sau pentru rebelii stângişti ai momentului cimentează istoria lor comună. Geta Brătescu expunea în plin proletcultism în pavilionul României la Bienala de la Veneţia, în 1960, alături de comisarul Jules Perahim, şeful „comisiilor de îndrumare“ prin cenzură. Călin Dan se lansa ca istoric de artă cu volumul Imaginea muncitorului în grafica românească (1982). kinema ikon participa la Cântarea României şi făcea „artă underground“. Rebelii radicali de acum fac artă protestatară pentru a scurtcircuita democraţia. Acesta e lanţul de loialităţi subterane şi de moşteniri comune ce sugrumă nu doar arta, în România. La astfel de excese fac referire mereu în textele pe care mi le asum în nume propriu, nu la modul funcţionăresc, ca în replica Ralucăi Velisar, împănată cu formule impersonale, colectiviste şi ameninţătoare: „ştim“, „simţim“, „considerăm“, „intervenim“. Poate că îmi scapă „complexitatea semiotică a conceptelor vehiculate de expoziţie“ şi „stilul minimalist, de o sobrietate înşelătoare a artei subREAL“ (a asocia minimalismul cu subREAL e prestidigitaţie!), dar nu îmi scapă semantica şi genealogia subtil stalinistă din fondul retoricii sale, ce decopertează o forma mentis fasonată într-un climat de iresponsabilizare şi atrofiere a subiectivităţii, evocat şi de fosila lexicală vie „lanţurile cauzale“ (din specia socialist-şefistică „realitatea obiectivă“, genul „meandrele concretului“). Limba de lemn de birou (politic), la un om relativ tânăr (cred), e un simptom mai grav decât carenţele bibliografice inerente unui profesionist MNAC, precum dezinformările privind revista Arta, care a apărut până în 1993 - când a fost sabordată chiar de către redactorul ei şef, Călin Dan –, nu până în 1990, cum scrie Raluca Velisar, sau referirea la disputele ridicate de preluarea arhivei Arta de către subREAL, care apărea chiar în textul ce însoţea lucrarea respectivă în expoziţie, la fel ca şi durata expoziţiei subREAL, programată oficial, pe afiş, până în octombrie, nu până pe 31 decembrie, cum scrie Raluca Velisar.
Demisia unui om de artă din subiectivitatea proprie e mai gravă decât toate prevaricaţiunile sale, decât manipularea prin omisiune la care se dedă, uitând să amintească faptul că „marile“ ieşiri în străinătate ale grupului subREAL s-au petrecut pe când direcţiunea CSAC, instituţia-dispecer a momentului, era monopolizată de Călin Dan. Eşuarea MNAC pe bancul CSAC-subREAL transpare din faptul că actuala expunere a subREAL timp de opt luni a fost prefaţată de etalarea lui Călin Dan în acelaşi spaţiu (Anturaju & Other Stories, curator… Raluca Velisar), pentru o la fel de monopolistă perioadă, din 2010 până spre mijlocul lui 2011 („subREAL c’est moi!“, poate să spună Călin Dan, cel care mi-a impus prezenţa sa şi la interviurile cu ceilalţi membri ai grupului, pentru realizarea volumului subREAL ca hagiografie strict controlată). În 2010, 2011 şi 2012 Călin Dan a colonizat MNAC. În asemenea circumstanţe, a scrie că „Nu ştim de unde a fost extrasă această informație…“ în legătură cu ideea (nicidecum informaţia!) din textul meu, că modelul subREAL-CSAC constituie platforma pe care stă MNAC, este o dovadă de pură ipocrizie din partea preopinentei. Dacă trei ani consecutivi acelaşi artist este expus la un muzeu (totuşi, de interes public, nu galerie privată), de acelaşi curator şi sub aceaşi direcţiune, trebuie să fii naiv să nu tragi o concluzie din asta.
Dar duplicitatea e o obligaţie când ai ajuns, precum Raluca Velisar, „şef“. Eu nu am ajuns şef, probabil pentru că ne despart vreo cinci cărţi de autor şi mai mult de zece volume în colaborare, în România, Olanda, Italia, Franţa, Anglia, Ungaria, Polonia, dar şi câteva serii de conferinţe. Toate de istoria artei. Nu am ajuns „şef“ (cine îşi poate imagina că aş fi urmărit asta, ţinând cont de critica mea de artă din revista 22?!) poate şi pentru că am pus pe tapet paradoxurile avangardei şi antimodernismului românesc, ale comunismului şi ale consumismului actual, într-o serie de expoziţii la Roma, Lisabona, Praga, Viena, Strasbourg, Cracovia etc. Publicat de Centropa (New York), cu conferinţe la Stanford, având ca interlocutori pe Martin Creed sau Udo Kittelmann, mi-e pur şi simplu dificil să înţeleg ce înseamnă pentru Raluca Velisar să „fiu exclus“ din circuitul confirmării internaţionale. Exclus poate de MNAC, dar cum MNAC nu poate legitima pe nimeni, nici nu poate invalida pe cineva. Atunci când eşti „şef“ feudal, ca la MNAC, ţi-e imposibil să crezi că cei ce nu sunt „şefi“ nu sunt resentimentari, ci mulţumiţi de libertatea lor. Aşa cum sunt eu mulţumit de faptul că în ultimii trei ani, prin selecţiile şi expoziţiile făcute la Berlin, la Frieze şi ArtBasel, am contribuit la confirmarea unor artişti a căror operă o promovez consecvent prin publicaţii şi evenimente. Florin Mitroi şi Ştefan Bertalan (expuşi acum alături de Karel Appel sau Neo Rauch) au ajuns acolo unde doar au visat subREAL, a căror „capodoperă“, Castelul din Carpaţi, a fost cumpărată recent (de jenă să nu rămână nevândută) într-o licitaţie Artmark, cu o sumă apropiată de aceea la care este tranzacţionat acum un desen de Bertalan, artist al cărui proiect pentru expoziţia 01010101 a fost respins de către Călin Dan / CSAC şi despre care, atunci când am discutat la MNAC, cu ani în urmă, Direcţiunea, bonomă, a izbucnit cu poftă în râs: „Eu (adică domnia sa) cunosc colecţionari care nu mai ştiu cum să scape de lucrările lui Bertalan, iar tu vrei să-i faci expoziţie! Ha-ha-ha!“. Lustruind consumist neocomunismul, MNAC a ratat mereu prioritatea artistică a timpului, cu o miopie faţă de actualitate egalată poate doar de aroganţa endemică. A continuat să expună, cu zel, cum spune şi Raluca Velisar, artişti a căror stea apusese de mult, Horia Damian, Horia Bernea, Paul Neagu, subREAL. Miop n-a fost însă Hans-Ulrich Obrist, cel care a remarcat rapid artistul, propunând realizarea unuia dintre celebrele sale interviuri, chiar cu Bertalan.
Dar conformismul nu a sufocat totul la noi. M-am intersectat cu atitudinea şi judecata chiar la o recentă prezentare „de artist“ cu Călin Dan, la sfârşitul căreia m-am trezit (amorţisem, era seară, frig, atmosfera era bleagă şi fumegoasă, cei câţiva oameni prezenţi şuşoteau aromitor în beznă, în timp ce „artistul“ îşi debita mecanic poantele, tezele, imaginile), atunci când am auzit singura întrebare pusă din public. O fată s-a recomandat drept designer şi l-a întrebat pe „artist“: „Puteţi să ne spuneţi ceva despre Antichrist de Lars von Trier?”. „Artistul“ a repetat, aiurit: „Antichrist?!“. La care tânăra a continuat: „Despre Antichrist sau despre orice altceva, să nu-mi pară atât de rău că m-am străduit să vin aici, unde mi-am pierdut timpul!“. Cu subREAL se pierde timpul, cel de acum, timpul unei arte de substanţă şi atitudine, nu de banc distant. Călin Dan / subREAL sunt artizanii poantelor „sobre“, o intoxicare promovată în contextul poziţiilor instituţionale acaparate concomitent în anii ‘90. Cinismul lor, vesel atunci, arată lugubru acum. Şi încă ceva: azi, 9 ianuarie, când am fost înştiinţat de redacţie de publicarea replicii Ralucăi Velisar şi am redactat acest răspuns, expoziţia subREAL de la MNAC era încă deschisă, contrar enunţului respectivei, că expoziţia s-a încheiat pe 31 decembrie. La MNAC, mitomania e regină, iar Călin Dan intră în al patrulea an consecutiv de expunere la Casa Nostra.
P.S.: Textul lui Paul Neagu dezgropat de Raluca Velisar ar fi fost obiectiv, dacă nu ar fi apărut după textul meu din Secolul XX despre Nasturele său aflat – cândva - în Piaţa Charles de Gaule (acum a alunecat la vale, regretabil, ca şi cota artistului). Venit după, textul a fost doar răzbunare, ca şi replicile MNAC. //