Pe aceeași temă
Filosoful francez Alain Finkielkraut a participat, luni, 2 noiembrie, la un dialog cu Horia-Roman Patapievici, la Ateneul Român. Evenimentul s-a desfăşurat în cadrul Galei Humanitas 25 de ani şi al Conferinţelor Ateneului Român.
Încercând să răspundă la întrebarea „Ce se întâmplă cu Europa?“, Alain Finkielkraut şi Horia-Roman Patapievici au analizat transformările radicale prin care trece „bătrânul continent“ în zilele noastre, abordând o temă care, în urma atentatelor care au avut loc pe 13 noiembrie în Paris, capătă o nouă relevanţă.
Discuţia a început de la un fapt greu de contestat: Franţa era cândva, începând cu secolul al XVIII-lea şi în special în secolul al XIX-lea, un model invidiat de multe ţări europene. Imitarea modelului francez a fost esenţială în constituirea statului român modern, influenţa franceză fiind extrem de prezentă în instituţii, arhitectură şi chiar în limbă, franceza având un rol extrem de important în relatinizarea limbii române. Se pune deci întrebarea: ce s-a întâmplat cu Franţa, cum şi-a pierdut această postură privilegiată de model?
Alain Finkielkraut consideră că vremurile de glorie ale Franţei au trecut şi că ţara sa nu mai reprezintă un model nici măcar pentru sine. Declinul Franţei ar avea la bază nu atât cauze economice, aşa cum se crede în general, ci o criză a culturii, rezultatul unei epuizări a Europei, care refuză să se mai asume pe sine şi să-şi păstreze propria identitate şi moştenire culturală. Sursa acestui refuz este descoperită în intensitatea traumatismului celui de-al doilea război mondial, filosoful francez considerând că Europa este astăzi, mai mult decât oricând, post-hitleristă.
Prin tot ceea ce face, Europa luptă încă împotriva posibilităţii repetării actelor criminale ale lui Hitler, a xenofobiei, a demonizării celuilalt şi a încercării radicale a acestuia de a înlocui ideea democraţiei cu un regim ontologic al ierarhiei raselor. Alain Finkielkraut consideră însă că, opunându-se în mod radical vechii xenofobii hitleriste, Europa cade într-o xenofilie ideologizată, transformând ideea asemănării dintre oameni şi regimul ontologic al similitudinii într-o religie civilă, religia umanităţii.
Academicianul francez crede că această luptă contra posibilităţii hitlerismului, la zeci de ani după sfârşitul celui de-al doilea război mondial, se opune unui pericol mai degrabă imaginar, care aparţine trecutului, ignorând astfel transformările radicale ale prezentului, semnul unei realităţi noi, care, prin chiar acest fapt, este mult mai neliniştitoare. Alain Finkielkraut impută Europei faptul că preferă să aibă în vedere această frică a trecutului, deja cunoscută, domesticită, deoarece se simte în siguranţă în apropierea ei, omiţând faptul că situaţiile problematice ale prezentului sunt cu totul altele decât acum 70 de ani.
Susţinând această religie civilă a similitudinii, Europa refuză, după Finkelkraut, să mai fie ceva substanţial, deoarece asumarea oricărei identităţi determinate ar implica o excludere potenţială a ceea ce este diferit. La baza evoluţiei spre o societate multiculturală se află, în viziunea sa, hipermemoria hitlerismului, transformată acum într-o revoltă contra identităţii în Europa. În aceste condiţii, Franţa, la fel ca Europa, intră pe un drum post-naţional şi post-identitar, renunţând atât la valorile sale naţionale, cât şi la valorile republicii, deoarece le consideră discriminatorii. Apreciind că o eventuală asimilare a nou-veniţilor ar implica un proces constrângător de omogenizare forţată, societatea franceză încearcă să-i includă pe aceştia cu tot cu propria lor cultură, fără să le mai ceară să adere la valorile sale, dând dreptate diversităţii şi diferenţelor.
Franţa, ca şi Europa, încearcă astăzi să renunţe la propria lor identitate, pentru a nu mai fi percepute de nou-veniţi ca reprezentând ceva care li se opune, crede Alain Finkielkraut. Puşi însă în faţa schimbărilor imense pe care Franţa le suferă, mulţi francezi nu îşi mai recunosc propria ţară, se simt dezorientaţi şi trec de partea extremei drepte, a Frontului Naţional, crezând în promisiunile acesteia de păstrare completă a vechii moşteniri franceze. Ascensiunea Frontului Naţional aduce cu sine o radicalizare a stângii, aceasta luptând contra islamofobiei la fel cum lupta în anii ’30 contra antisemitismului, ignorând diferenţele dintre cele două situaţii.
Finkielkraut respinge aceste poziţii, deoarece ambele abordări nu fac altceva decât să agraveze criza integrării emigranţilor. În acest context, el critică în primul rând tendinţa Europei de a se învinovăţi mereu şi de a-şi aminti doar de ceasurile negre ale istoriei sale. El crede că, pe fondul rousseauismului propriu Europei contemporane, Franţa, deşi a fost vizată de nenumărate acte de război, ajunge să se considere ea însăşi vinovată şi să-i vadă pe asasini ca victime, intrând într-o logică a căinţei care o aduce într-o situaţie fără ieşire.
Deşi admite că deocamdată nu există semne de schimbare, Alain Finkelkraut consideră că singura soluţie posibilă este ca oamenii politici francezi să înceapă să regândească în mod serios situaţia prezentului, aşa cum este ea, lipsită de precedent, şi să nu se mai ascundă în spatele raportării la trecut. În viziunea sa, pentru a se regăsi pe sine, Franţa are nevoie de o reconstituire a şcolii republicane şi de o conştientizare a faptului că trebuie să apere tipul de civilizaţie pe care îl reprezintă. Franţa ar trebui, în plus, să regăsească adevăratul sens al ospitalităţii, printr-o frânare a vitezei migraţiei, care să facă posibilă integrarea nou-veniţilor.