Pe aceeași temă
Coerența este principiul de aur al Ioanei Pârvulescu, motiv pentru care tot ce a scris până acum își ocupă, treptat, locul într-o structură regulată și spectaculos extensibilă, de tip fulg-de-nea.
A fost un noroc să citesc în suită cele două romane ale Ioanei Pârvulescu, Viața începe vineri (2009) și cel recent, Viitorul începe luni. Prozatoarea nu le-a gândit într-o serie, dar cum cărțile își scriu singure destinul, acestea două arată că trebuie luate la un loc. Altfel, atâtea simetrii directe și inverse, atâtea micro-codificări ludice savuroase și-ar pierde efectul. Ca în fotografiile surprinse în momente diferite, aceleași personaje își distribuie diferit influența asupra întregului, sunt încărcate altfel de lumină (cheia tehnicii fotografice a fost de altfel rapid descoperită de comentatori). Pe de altă parte, dar poate înainte de orice, istoriile de la 1900 ale Ioanei Pârvulescu ilustrează reconfortant un profil scriitoricesc neobișnuit de omogen.
Text după text și carte după carte, Ioana Pârvulescu a dovedit darul rar de a se cunoaște pe sine, într-un fel supus celei mai bune măsuri: inteligența, talentul, ingeniozitatea și autodisciplina coexistă în permanentă calibrare reciprocă. O busolă interioară misterioasă a ghidat-o mereu, de la Lenevind într-un ochi, la Alfabetul doamnelor, trecând spre În intimitatea secolului 19, Întoarcere în Bucureștiul interbelic și Lumea ca ziar, și a făcut-o să renunțe la critica de întâmpinare, chiar dacă fusese chemată să ocupe locul ultratitrat al foiletoanelor lui Nicolae Manolescu din România literară. A optat, în schimb, pentru o expresie mult mai sofisticată a implicării în actual: eseul istorico-literar și, de curând, literatura.
Că scrie studii cu aparat critic sau eseuri, poezii ori interviuri, prefețe sau proze, Ioana Pârvulescu face din cuvinte atrăgătoare hărți multidimensionale, pe care le poți privi de aproape, de departe, sau în care poți pur și simplu intra. Descifrarea lor presupune un nivel normal de inițiere, nimic prohibitiv așadar. Trebuie doar să consimți, adică să-ți alegi unghiul dorit și scara potrivită. Vei descoperi mereu una și aceeași lume, dar cea mai bună dintre câte au fost în istoria României, explorată la infinit prin expunere suprapusă, etalabilă panoramic sau, dimpotrivă, stratificată pentru un efect de adâncime. În acest „joc“, orice alegere este răsplătită. Căci autoarea deține o rețetă secretă de superioară pedagogie cu care câștigă, infailibil, colaborarea cititorului.
Viitorul începe luni te ademenește de la bun început cu o stare de bine, de copilărie trează – aceea săltată la bucuria cunoașterii. Mii de resorturi neștiute sar brusc, activându-se, creierul sensibil desface delicate canalicule, destupate stimulativ de o narațiune vag cunoscută, dar mereu nouă și captivantă de la început la sfârșit.
Au trecut aproape trei luni de la întâmplările din romanul anterior, de când Bucureștiul Crăciunului 1897 consuma emoția duelului dintre George Lahovary și Alexandru Filipescu, și de când unii nu-și reveneau din stupoarea altui fapt divers (totul, în ambele cărți, e scris la ziar): un bărbat de 43 de ani fusese găsit mai mult mort decât viu la marginea pădurii Băneasa, părând căzut din cer - la propriu ori la figurat, nu mai contează. Treisprezece zile, interval echivoc care desparte calendarul gregorian de cel iulian, încep odată cu trezirea lui din leșin și se vor încheia în clinchet de șampanie, la Revelionul pe stil nou, cu dorințe de viitor spuse cu glas tare.
Or, viitorul avea să (re)înceapă luni 23 februarie 1898, când același București adulmecând neliniștit secolul următor se agita între două evenimente: conferința tânărului chirurg Dimitrie Gerota despre corset și pericolele purtării lui și, respectiv, un atentat al anarhiștilor la viața Regelui Carol I. Perimetrul - acela de bon ton, dintre Ateneu și Teatrul Național, pentru care avem la final și o frumoasă hartă trasată „de mână“ de Mihai Coșulețu. Primul reper polarizează atitudinile și afectele majorității personajelor moștenite din Viața începe vineri. Cel de-al doilea pune în mișcare figuri noi, dar de căutat și în istoriile vremii, în trama polițistă care alimentează, prin rezolvări, senzația confortabilă de rotund.
Pavel Mirto, timidul reporter de la Universul, face și aici pe naratorul. Noua bulă de cristal în care crește un alt episod din viața Bucureștiului de la 1900 va fi spartă iar, jucăuș: citim un roman al lui Mirto care e rescrierea unui alt roman, ars pentru că-i fusese refuzat la publicare, dar care, în același timp, nu încetează a fi al Ioanei Pârvulescu. Ea nu dispare nicio clipă de deasupra acestei lumi cuibărite în transfocator.
Ioana Pârvulescu n-a avut cum să scape de compararea celor două cărți. Unii cronicari au găsit că Viitorul începe luni este adevărata reușită, că reprezintă maxima cizelare a modelului încercat în Viața... Alții au prețuit continuitatea. Cineva, dimpotrivă, a susținut că noul roman nu trebuia scris, că e o „autopastișă“, că personajele ar fi aici mai palide, iar detaliul istoric, întrebuințat tendențios. E vorba despre comuniști și complotul lor dejucat de autorități, or pe ei, la vremea respectivă, mai toți îi numeau fără menajamente anarhiști, colportând chiar că ar fi fost stipendiați de Moscova. Potențialul de malinterpretare e asigurat, așa că elegantele salturi în timp, înainte și înapoi, au fost tratate aberant de... încifrare a unor evenimente politice mult prea zgomotoase, din 2012. Mai rar o asemenea înfocată obtuzitate. Dar nu e nimic de făcut, cărțile sunt pentru cititori, deci și pentru cronicari.
Pentru mine, lucrurile stau tocmai pe dos. Doctorul Leon Margulis, devotatul îngrijitor al săracilor pe care-l cunoaștem din Viața începe vineri, e aici mai convingător ca oricând. Face față unei împrejurări dramatice la modul balzacian: îl paște iminenta executare silită, căci se împrumutase imprudent de la un cămătar. Criza focalizează asupra cuplului Leon-Agata și pune în valoare personaje-schiță, precum slujnica Safta ori vizitiul Nelu, în curs de nostimă obrăznicire pentru că nu-și mai primeau simbriile la timp.
Polițaiul Costache Boerescu înaintează mult spre primul plan. Aici, nu e doar comisarul talentat care descurcă ițele atentatelor „anarhiste“ și cazul de escrocherie care era să-l coste totul pe Margulis, ci și un cavaler melancolic, resemnat să fi iubit-o pe mamă (Agata) și să n-o poată cuceri pe fiică (Iulia). Generalul Algiu și-a consumat depresia post-văduvie și revine la profilul de ambițios pe care i l-a conservat istoria. Lecțiile lui de știință a codurilor fac pagini savuroase și păcălesc prin bănuiala că și ceea ce citim ar putea fi altfel citit.
Micul comisionar de la Universul, Nicu, a crescut în câteva luni cum numai copiilor li se întâmplă. În Viața începe vineri era senin și împăcat cu soarta lui de puști cuminte și sărac. Aici, dă primele semne de ursuzenie puberă.
Iulia Margulis are 22 de ani și este din nou una dintre vocile narative. E mai puțin proaspătă în reacții, dar nu pentru că nu i-a mai „ieșit“ autoarei, ci pentru că slujește unei demonstrații, simetrice cu cea avându-l drept protagonist, în Viața..., pe căzutul din „cer“ Dan Crețu. Cât zace cu febră, Iulia călătorește în viitor, așa cum Dan Crețu călătorise în trecut. Între timp, pe el îl vedem acomodat (și-a găsit perechea într-o văduvă simpatică, de familie bună) și e normal, căci lumea de la 1900 era, cum am mai spus, cea mai bună din câte au fost. În schimb, Iulia nu e deloc la largul ei în anii 2000. Cenușiul „relatării“ din viitor spune ce era de spus: tot ce ne înconjoară acum nu e decât imaginea iremediabil corodată a adevăratei vieți de atunci. Mâncărurile nu au gust, hainele nu au linie, relațiile dintre oameni sunt de natura teatrului absurd, când nu a dialogului între surzi. Trecutul s-a estompat, sărăcind jalnic prezentul de o dimensiune esențială.
Așadar, efectul e unul de coerență atent studiată și este tipic pentru scriitura cerebrală, sensibilă și ingenioasă a Ioanei Pârvulescu.
Viitorul începe luni e o carte adorabilă, calmă și ritmată, complicată ca harta unui oraș vechi și inteligibilă exact ca el. Plină de jocuri și semne, pe care uneori nu le guști, pentru că nu le vezi, dar le regăsești urma câteva pagini mai încolo și revii, ca să înnozi firul, și tot așa, până la final.
Coerența este principiul de aur al Ioanei Pârvulescu, motiv pentru care tot ce a scris până acum își ocupă, treptat, locul într-o structură regulată și spectaculos extensibilă, de tip fulg-de-nea. Într-un articol-evocare din 2007 (România literară), aducea, de pildă, un intens elogiu Danei Dumitriu: „este incredibil de riguroasă în reconstituirile ei de personaje, a citit cam tot ce se putea pe temă şi a adăugat doar «carnea», mirosurile, consistenţele, gusturile şi gustul gândurilor personajelor ei. N-a inventat, dar a creat. Voi da un singur exemplu. Într-una din scene (în romanul Prințul Ghica, n.m.) poetul Bolintineanu apare într-o adunare, congestionat la faţă şi vorbind uşor exaltat. Detaliul pare întâmplător, dar nu este aşa. Dana Dumitriu ştie că Bolintineanu a făcut, mai târziu, congestie cerebrală (paralizând), aşadar descrierea ei e coerentă cu viaţa personajului“. Poate fi oare ratată legătura și gândul că avem aici un model?!
Ficțiunile Ioanei Pârvulescu brodează pe un suport foarte original, prin ambivalența perisabil-durabil: ziarul, adică palpitul fragil al realității cotidiene, așa cum a fost el impregnat prin scris, ca o amprentă indestructibilă, capabilă să reconstituie întregul în orice moment ulterior, oricât de îndepărtat în timp. Narațiunea are tehnicalitatea unui ceasornic rasat și dă, simultan, același vertij de plăcere ca observarea minusculelor angrenaje. Comparația se impune, chiar dacă pare la îndemână, pentru că jocul cu timpul este tema obsedantă a scriitoarei.
Lectura „intelectualistă“, pregătită de skanderberg-ul cu cifruri culturale, dar și cea „ușoară“, de identificare, în care cartea n-ar fi decât prelungirea ideală a universului empatic, se dovedesc deopotrivă de inoperante. La Ioana Pârvulescu totul e altfel: răspunzi chemării subtile, de complicitate „băiețească“, la o partidă de ceva - nu se știe ce, dar cu siguranță ceva delectabil, un pic „sportiv“ și foarte bine organizat - iar la sfârșit răsplata e garantată. Rămâi prieten, nu doar cu ea, ci și cu personajele ei, împreună cu care, fără să știi, ai făcut parte din joc. //
// IOANA PÂRVULESCU
// Viitorul începe luni
// Editura Humanitas,
2012, 311 pag.