Pe aceeași temă
La două săptămâni după ce i s-a oferit Premiul Oscar pentru cel mai bun documentar, filmul americancei Laura Poitras, Citizenfour (o coproducție SUA-Germania), a rulat la Cinema Studio și la Muzeul Național al Ţăranului Român, în cadrul celei de-a opta ediţii a festivalului One World România.
Cu câteva săptămâni înainte de Gala Premiilor Oscar, Citizenfour a putut fi văzut online gratis pe www.videoneat.com. Dar nimic nu se compară cu filmul văzut într-o sală de cinema, cu sute de oameni care realizează încetul cu încetul că Big Brother există și lucrează cu o viteză de trilioane de gigabytes pe secundă.
Potrivit paginii de Wikipedia, Laura Poitras provine dintr-o familie înstărită, părinții ei donând în 2007 20 de milioane de dolari unui centru de cercetări medicale pentru studierea creierului uman, centru care funcționează sub umbrela MIT - Massachusetts Institute of Technology, în multe topuri văzut ca una dintre cele mai bune și mai performante universități din lume din punct de vedere academic.
Laura Poitras își alege subiecte controversate pentru documentarele ei. În 2007 a realizat filmul My Country, My Country despre Irak în timpul ocupației americane. Timp de opt luni a lucrat pe cont propriu, documentând viața unor irakieni de rând, în vremuri tulburi pentru țara lor. Deși a obținut o nominalizare la Premiile Oscar și multe alte distincții importante, filmul a avut un efect nefast asupra autoarei, care a devenit ținta Departamentului de Securitate Internă american (Department of Homeland Security), ceea ce i-a îngreunat mult deplasările în străinătate sau întoarcerile pe teritoriul SUA. Reținerile repetate, timp de câteva ore, la intrarea și ieșirea din țară, au făcut-o pe Laura Poitras să se mute din SUA, în prezent având rezidența la Berlin.
Citizenfour încheie trilogia pe care regizorul american a dedicat-o programului de supraveghere al NSA-ului (Agenția Națională de Securitate americană), care, după atentatele teroriste din 11 septembrie 2001, a devenit o rețea complexă interconectată care nu numai că supraveghează cetățeni americani (încălcându-le drepturile constituționale fundamentale), dar supraveghează şi străini, chiar dacă aceștia nu se află pe teritoriul SUA, fără mandat și fără să înștiințeze instituțiile de resort ale țărilor ai căror cetățeni sunt.
Edward Snowden şi Glenn Greenwald în Citizenfour
Filmul începe cu o serie de mesaje schimbate între Laura Poitras și cineva care semnează Citizenfour. Comunicația are loc după ce amândouă părțile au luat măsuri de securitate excepționale, accesând site-uri ce oferă confidențialitate corespondenței, fapt încă posibil în 2013 (www.lavabit.com). Schimbul de e-mail-uri este rapid, cu multe detalii tehnice. Fluxul de informații tinde să copleșească spectatorul care, timp de 15 de minute, este bombardat de denumiri tehnice și cu promisiunea de revelații fără precedent, care vor periclita poziția SUA în ochii partenerilor internaționali și ai propriilor cetățeni. Se stabilește o întâlnire față în față, într-un oraș care va fi ulterior indicat.
Întâlnirea între Poitras și Citizenfour – Edward Snowden, un angajat al unei firme (Booz Allen Hamilton) care lucra pentru NSA, are loc la Hong Kong, în hotelul Mira. Poitras filmează ore întregi, documentarul fiind un ciné-vérité: camera observă totul. Snowden are 1,7 milioane de documente care explică sistemul mondial de supraveghere inițiat și implementat de NSA, fără ca cineva să-și poată imagina întinderea sa. Toate marile companii online (Google, Yahoo!, Skype, Facebook) au fost obligate să lase portițe de acces în propriile servere, pentru ca orice byte de informație și comunicație să poată să fie analizat și urmărit. Laura Poitras este însoțită de doi jurnaliști de elită: Glenn Greenwald și Ewen MacAskill (The Guardian, reporter specializat pe intelligence). Fără să-și dezvăluie sursa, The Washington Post și The Guardian au publicat pe 5 iunie 2013 articole devastatoare la adresa programelor ultrasecrete ale NSA. Pe 9 iunie, sursa își dezvăluie identitatea, Snowden devenind cel mai vânat om din lume. Între timp, alte ziare importante preiau și documentează dezvăluirile lui Snowden: Der Spiegel (Germania), O Globo (Brazilia), Le Monde (Franța), L’Espresso (Italia), NRC Handelsblad (Olanda), Dagbladet (Norvegia), El País (Spania) și televiziunea suedeză. Situația era atât de periculoasă, încât premierul Marii Britanii, David Cameron, a încercat să oprească publicarea de documente. În final, The Guardian va publica 27 de documente incriminatoare din cele peste 57.000 pe care ziariștii acestei publicații le-au cercetat. Munca lor jurnalistică le va aduce un Pulitzer pentru serviciu public, premiu împărțit cu cei de la The Washington Post.
Documentarul urmărește evoluția emoțională și psihologică a unui tânăr care umblă pe linia fină erou-trădător: erou pentru că e cineva care își asumă lupta cu un sistem mamut, infailibil, dezvăluind abuzuri care n-au ce căuta într-o societate democratică; trădător pentru că aceste dezvăluri vor dezavantaja SUA în relația cu partenerii săi externi. (La un moment dat se descoperă că NSA supraveghea mobilul cancelarului german Angela Merkel - numărul ei de mobil era înregistrat în rețeaua Vodafone D2 și începea cu 0173948xxx.)
Este foarte greu de privit stresul la care este supus tânărul Snowden. Deși pregătit pentru ceea ce avea să urmeze, nimic din lucrurile imaginate nu se compară cu realitatea. Este filmată o scurtă întâlnire cu un avocat specializat în drepturile omului, a cărui misiune era să-și scoată clientul din Hong Kong. Liniștea unei camere de hotel este invadată de dezastrul în desfășurare, iar repercusiunile la adresa tânărului Snowden devin insuportabile.
Ultima secvență din film arată o bucătărie, filmată de afară, într-o zi de vară, cu siluete de flori ce înconjoară drumul de acces spre casă. Îl recunoaștem pe Snowden, de data aceasta însoțit de o tânără cu păr lung. Împreună pregătesc cina. O imagine obișnuită, banală chiar. Suntem la Moscova, în Rusia lui Putin, țara care i-a acordat americanului azil, după ce SUA îi revocase paşaportul.
Documentarul Citizenfour este o excelentă analiză a unui om aflat într-o situație limită. Niciun film de ficțiune n-ar fi reușit să inventeze un scenariu la fel. Datorită parcursului ei profesional, Laura Poitras a avut acces la un moment istoric de excepție. Actorul principal, omul care a provocat istoria, a căutat-o pentru a-și lăsa povestea în mâinile unui artist militant ce se remarcase prin obiectivitatea relatărilor. Ca membru al Generației Milenialilor, Snowden crede în presă, dar mai mult crede în film și în artist – artistul independent, care nu slujește nici un interes decât acela al adevărului; artistul idealist.
Faptul că unui asemenea film i s-a decernat premiul suprem într-o lume a Hollywood-ului, foarte americană și foarte patriotică, arată – pe undeva – că Snowden este un Prometeu american.