Pe aceeași temă
Adam şi Eva, după Liviu Rebreanu; regia: Alexander Hausvater; decorul: Adrian Damian; costumele: Alina Lăţan; coregrafia: Andreea Gavriliu; muzica: Adrian Enescu; din distribuţie: Ionuţ Caras, Ramona Dumitrean, Ion Rizea, Ana Maria Cojocaru, Mara Opriş; Teatrul Naţional din Timişoara, stagiunea 2012/2013.
Interesul lui Liviu Rebreanu pentru teme ezoterice, precum aceea din romanul Adam și Eva, a fost și a rămas la fel de surprinzător ca și acela al regizorului Alexander Hausvater, care a montat la Teatrul Național din Timișoara un spectacol după această carte. Marele romancier realist transilvănean care a marcat literatura română cu celebrele sale romane sociale Ion și Răscoala evadează aici din preocupările sale predilecte, pentru a scrie cu un patos aproape romantic un roman de factură mistică, într-un moment de dezabuzare, probabil, când rigorile intelectualului raţionalist cedează presiunii misterelor insondabile, în încercarea de a explica inexplicabilul.
Povestea profesorului de filosofie Toma Novac, confruntat cu adevărurile ultime într-un moment limită, cel de dinaintea sfârșitului, îi deschide scriitorului perspectiva unei alte înțelegeri a lumii, pe care până atunci o măsurase cu grile poate prea rigide. În clipa morții, omul e dezlegat să explice ceea ce n-a putut înțelege pe pământ: începutul și sfârșitul, între care se înșiră cele șapte vieți ale sufletului. E nevoit de situație, cum s-ar zice, să accepte această teorie a unui coleg mai bătrân, pe care o nesocotise până atunci, pentru a putea primi mai ușor sentința finală. Așa se naște istoria celor șapte reîncarnări ale sufletului prin care e obligat să treacă orice muritor înaintea așezării sale în pacea eternă.
Importanța acestei transcendențe e acompaniată de frumusețea înălțătoare a trăirii, un vis halucinant, greu de mister, dar și de înțelesuri. Evident, e și multă naivitate gen „o mie și una de nopți“ în această poveste, dar ce altceva conțin epopeile antice hinduse, orientale, care stau la temelia civilizațiilor euro-asiatice?
Cartea urmărește, așadar, în șapte episoade, aventura sufletului în pragul morții, reîncarnările succesive, într-o căutare perpetuă a sinelui și a perechii. Iubirea e firul călăuzitor, iubirea care i-a aruncat în păcat pe Adam și Eva și mai apoi pe toți cei care au aspirat să-și întregească ființa cu partea ei neştiută, nevăzută, dar bănuită. Metafora inițială, cu toată greutatea ei biblică, dobândește în povestea lui Rebreanu însă concretizări aproape prozaice. Copleșit de amănunte istorice adesea fastidioase, el ne plimbă prin India și Babilon, prin Roma antică și Țara Sfântă, prin mânăstirile Evului Mediu și Revoluția franceză, până la episodul dedicat biografiei eroului și care vine să încununeze drumul de căutări pe temeiul nevoii de întregire prin iubire. Cercul se închide cu revenirea pe pământ, unde se produce expierea, după acel minut lung în care Toma revede trecutul iubirii sale pentru Ileana aglutinat de forța credinței într-o unică imagine multiplicată. Doar că e foarte greu să convingi că se poate trece de la un fapt divers, cum e episodul monden al uciderii amantului de către soțul înșelat, la o atât de înaltă și răscolitoare temă spirituală, fără ca demersul să nu degenereze și să cadă inevitabil în iluzionism ieftin.
Nu știm dacă regizorul Alexander Hausvater a fost conștient de aceste capcane. Cert e că spectacolul său și dramatizarea, în primul rând, încearcă o echilibrare a planurilor. Acțiunea translează, așadar, ritmic, de la realitatea spitalului și rememorările profesorului în confruntare cu mentorul lui spiritual, la călătoriile prin timp și spațiu ale sufletului reîncarnat. Schematizate, prin forța rigorilor scenice, aceste din urmă episoade rămân însă la nivelul ilustrativ al poveştii, grăbită cu concluzia privind ideea sacrificiului din dragoste ce lasă mereu orfan de pereche cuplul.
Prin scenă trec însoțiți de o figurație minimală Toma și Ileana travestiți ba în indieni, ba în sclavi sau cavaleri romani, cetățeni ai republicii franceze sau călugări, într-un iureș de lanternă magică ce nu dă răgaz înjghebării vreunei relații între cei doi. Actorii Ionuț Caras și Ramona Dumitrean, de la Teatrul Național din Cluj, rămân, de aceea, cumva în afara intensității acestei legături, fiind solicitați din greu să-și schimbe fețele și identitatea în această trecere rapidă prin istoria meticulos documentată a mileniului creştin și precreştin.
Spectatorii stau însă cu sufletul la gură, tot așteptând deznodământul, fiindcă între timp pe patul de spital eroul nostru se zbate între viață și moarte. E vegheat de o soră exaltată, amatoare de romane pasionale, spectacolul introducând aici unda necesară de ironie și trăgând de mânecă pe aceia prea lesne cuceriți de misteriile poveștii. Un rol cu greutate îi revine unui personaj inventat, Femeia în negru, care, în interprtetarea coregrafică rafinată și puternică a Marei Opriș, susține dimensiunea metafizică de asemenea necesară a spectacolului. Ea îi ține bine piept lui Ion Rizea care, în rolul lui Tudor Aleman, apologetul teoriei reîncarnării din roman, induce ideea unei pledoarii ex-catedra lipsită de consistența faptelor. Din păcate, nici invocarea acestora, prin cele şapte poveşti superficial redate, nu-i susține convingerile, în prim-planul ideilor rămânând provocările nerostite ale Femeii în Negru (Diavol? Moartea?) ca ispită credibilă.
Maestru al montărilor spectaculoase, Alexander Hausvater tentează și aici superproducția, ajutat de decorul fabulos al lui Adrian Damian, care construiește, între altele, în fundal un uriaș acvariu, în care din apa primordială se întrupează la nesfârșit cuplurile, de costumele fastuoase ale Alinei Lățan și muzica lui Adrian Enescu, ce contribuie la sugestia de stranietate pe care vrând-nevrând o induce spectacolul.
M-am mirat că această intenție nu e urmată și de lumini, care nu excelează în căutări de atmosferă. Din distribuția numeroasă, menită să aducă în scenă ceva din galeria numeroasă a personajelor de fundal din roman, l-am reținut pe Victor Manovici (Poplinski), din ce în ce mai impunător în aparițiile sale pe scena naționalului timișorean, și pe Ana Maria Cojocaru, foarte atașantă în rolul infirmierei care ține bine măsura între sentimental și ridicol în haina acestui personaj-liant între planurile real și fictiv ale scenariului.
Cu siguranță, ideea teatrului și a regizorului de a aduce pe scenă romanul Adam și Eva într-un spectacol de anvergură este, pe cât de surprinzătoare, pe atât de utilă, venind în întâmpinarea unui interes real și din ce în ce mai prezent pentru meditația transcendentală și revelațiile care-i urmează sau nu.
Această ambiguitate stă, intenționat sau nu, și în spatele montării. //