Pe aceeași temă
Precar, umil în faptă şi-n arătare, Ion Grigorescu prilejuieşte în tăcere (şi parcă doar în trecere) cele mai importante evenimente de pe scena artistică locală. Atlet de performanţă turat la maximum în anii ‘70, el a sărit cu prăjina peste pictură, psihanaliză, yoga, performance şi body art, video, asamblaje, fotorealism. A sărit la un moment dat dincolo de vanitatea artei de a fi artă şi s-a afundat în viaţa ca atare, rai sărac, dar leac bogat în restriştea din preajma curmării comunismului. Retras, în anii ‘80 a restaurat biserici de ţară, şi-a subţiat trupul şi şi-a îngroşat familia.
Prins parcă fără voia lui în grupul Prolog, în 1989, Ion Grigorescu s-a reînşurubat în artă, în felul său unic, ce poate fi descris doar cu eckhartiana Gelassenheit, eliberarea, detaşarea, punerea fiinţei la dispoziţia proniei cereşti, dincolo de egoism, orgoliu sau voinţă. Arta parcă i s-a întâmplat lui Ion Grigorescu, nu a fost făcută de el. Avangardă, neoortodoxism, mistică, politică, conceptele par prea largi şi totodată prea înguste pentru ceea ce face, de fapt, Ion Grigorescu: un fel de tulburare nevinovată, dar consecventă, a apelor artei actuale, ce par cristaline doar pentru că noroaiele (violenţa, subiectivitatea, autenticitatea, viaţa, inconştientul, neînţelegerile) zac cuminţi pe fundul bălţii de „practici“ artistice curente. Cu plăcerea naivă (şi pe undeva perfidă) a copiilor, ce duc la gură toate celea, artistul atinge tot ceea ce nu se cade. Legitimitatea lui este fondată pe o polivalentă clandestinitate: a produs artă antioficială în vremea comunismului, dar a pictat şi un (triplu!) portret al lui Nicolae Ceauşescu, şi-a explorat corpul, la limita acţionismului vienez, dar a şi documentat, minuţios, ruinarea (de la sine) a urbanităţii româneşti sau demolarea edificiilor religioase.
Reporter al ne-cunoscutului ascuns în cotidian, Ion Grigorescu a stat, timp de decenii, la umbra fratelui, cumnatei, prietenilor, la umbra şi mai largă a altor grigoreşti naţionali. După 1990, el a devenit nu doar singurul Grigorescu ce contează pe scena artistică internaţională, ci şi cel mai semnificativ artist român actual, expus la Documenta de la Kassel, la Bienala de la Veneţia sau la Tate Modern. Marginalitatea sistematică l-a făcut să ocupe centrul atenţiei după 1990. În chip manifest şi militant, el nu a cules fructul faptei sale: artistic, tehnic, stilistic, social, lucrarea vieţii sale e „neisprăvită“. E tenace fără a fi vorace, e copleşitoare fără a fi triumfătoare, e împlinită-n dubiu şi ezitare, şi totuşi tăioasă, clară, decapantă. Altfel decât confraţii săi, Ion Grigorescu nu a aspirat/acceptat să se închidă într-o formă fixă, profitabilă carierei. Asimilat internaţional ca neoavangardist, el nu şi-a dezminţit însă vocaţia neoortodoxistă. Dimpotrivă, s-a adâncit în ea pe măsură ce era extras din ea de către muzee, curatori, critici, colecţionari. Geniu tutelar blând al unui scandal profund, neîndurător în compasiunea sa, Ion Grigorescu a dus la exasperare îngustimea pseudo-tehnocrată a sistemului de piaţă al artei, care a încercat să-l împacheteze („spre binele său“), ca brand consumist, la precedenta Bienală de la Veneţia.
Încăpăţânarea de a fi altfel decât i se cere, rezistenţa la succes şi la blocajele pe care le impune acesta transpar şi din recenta expoziţie de la Curtea Veche. Profitând de profilul compromiţător al noului spaţiu al galeriei, de pe bulevardul Victoria Socialismului, Ion Grigorescu montează un fel de birou de turism/truism artistic. „Operele“ lasă locul unor afişe, reclame, texte, broşuri. Iar în faţa Casei Poporului, unde ar putea ele să invite altundeva decât la emigrare interioară?! Chemarea la exil fecund din sinele facil, aici şi acum, este, ca în toate manifestările lui Ion Grigorescu, în răspăr cu lumea. Mai bine aşezat pe scena artistică decât oricând, el îşi strică aşezarea cu râvnă, dar fără strop de obidă. Expunând într-o galerie de artă, el refuză arta. Foloseşte galeria ca pe o gazetă de perete, un panou al infamiei familiare. Unde te aştepţi să vezi lucruri scumpe, bune şi frumoase, vezi afişele sale „ieftine“, făcute din soft, mouse şi plotter, cu urzeala textului din fir de vis tors în două, de o psihanaliză deviantă (nu interpretativă, ci generativă), peste care vine băteala de cap a comentariilor (inserate în text), a căror logică frizează glosolalia, nu glagoria.
Misterul de nepătruns al propriei înţelegeri a lumii e miza acestei „cercetări“ ce simulează tactic hermeneutica, aşa cum Bitzan simula, fastidios, intelectualismul culturalist, de pe poziţiile sadice ale unui prestidigitator în mintea căruia domnea doar manualitatea pură. Similar, într-un text vidat prin chiar densitatea sa vizual-informaţională, complot bibliografic prolix, afişat cu o candoare aproape vexantă, sunt inserate microparticule de biografie frustă, ce demontează brusc sterilitatea aparentă a „metodei“: poza emblematică a bunicului Octav Guşerescu, poza ilizibilă, intimidantă, insesizabil de intimă cu Ruxandra (soţia) în curtea casei din strada Vasile Alecsandri etc. etc. Memoria, vieţuirea ca atare, în fărâme ferite de sens strident, dar intens personale, presărate în textura (finalmente socială) a „lucrării de artă“, îmbibate de proximitatea cu existenţa (sportul extrem/suprem al artei lui Ion Grigorescu), răstoarnă biroul de truism artistic într-un spaţiu al riscului politic, personal.
Ion Grigorescu nu expune obiecte de artă, ci se expune ca om. Şi nu doar pe flancul bine apărat al ideilor cum-se-cade, ci efectiv în avangarda poziţiilor intolerabile. Încă din 2007, când a reluat (la Sibiu) Dialogul cu Ceauşescu (din 1978), Ion Grigorescu trecea fraudulos frontiera rigidă a corectitudinii politice. Purtând masca uriaşă a lui Nicolae Ceauşescu ca pe o pancartă, cu glasul modulat pentru a semăna aceluia, artistul era o portavoce prin care „Odiosul“ biciuia societatea noastră actuală, condusă spre abis de ciocoi neocomunişti. Populismul patent al discursului lui „Ceauşescu“, afin retoricii de România Mare, descoperea inaderenţele personale ale artistului la mersul timpului. Acelaşi lucru era vizibil în confruntarea publică din 2011 cu cuplul dictatorial/curatorial Barak Bojan, care, excedat de cerbicia artistului, îi dădea în cap cu propria-i regresivitate. Cu glas moale, ezitant („With my tongue in my cheek“, tipic duchampian), ireductibilitatea lui Ion Grigorescu se iţea din mormăitul său ininteligibil. În expoziţia de faţă face un pas mai departe. Pe dosul unor afişe tipărite, Ion Grigorescu a desenat (manual sau cu aerograful, în genul voit amatoricesc al adolescenţilor ce haşurează cuvinte pe maculaturi plicticoase) o serie de lozinci „revizioniste“ al căror subiect (politic şi poetic) este Moldova. Din literele kitsch/comic muncite, ca o mască (a „altcuiva“ decât artistul), ies cuvintele periculos de agitate: „Moldova cea mai la Orient Românie“, „Moldova zace netoată“, „Ţara mea de dor“, „Orient Moldova Limanul“ sau cuvântul „Zori“ scris cu (imitaţie de) miez de pâine. Neagră. Act mai deplasat politic - pentru un artist local „progresist“ - decât înjugarea la retorica întregirii ţării este greu de conceput. Acum, când carierele se înfăptuiesc scoţând limba mumos la Goering, nazism&co., revendicarea artistică a Moldovei frizează grotescul. Exact ceea ce ţinteşte Ion Grigorescu. Cine iubeşte nu lasă, nu lasă nimic, cum el nu a lăsat locul acesta atunci când, în anii ‘70, a cutreierat Occidentul, constatând şi acolo o eroare de impostaţie (intelectuală) la fel de gravă ca aberaţia multilaterală din ţară.
Ataşamentul faţă de loc, dragostea (muşcătoare) faţă de semeni, pe care Ion Grigorescu o mărturiseşte cu emoţie şi fără ruşine în mai toate întreprinderile sale, îl lasă liber în faţa penibilului retoricii politice. Sprijin îi este Ovidiu, exilat (nu doar interior) în acest loc. Ion Grigorescu expune acum două „afişe“ în care traduce cu puţina sa ştiinţă, mot-à-mot, nefericirile victimei bunului Octavian August. Ofrandă şi act metanoetic de pietate creştină, făcută cu iubire curată, nu cu ştiinţă boantă (tăios critic la adresa intelighenţiei locale, a cărei fixaţie dogmatic-noicolatră pe traduceri din clasici a fixat reperul performanţei culturale spiritualmente sterile), ordalia transliterară îl pune, şi ea, pe artist în faţa aceluiaşi munte de penibil, pe celălalt versant al căruia se ridică însă emoţia, pasiunea, golită de ambiţii şi pretenţii culturale. Voit nestilizate, versurile sunt când scălâmbe („Ascunşi, varsă, înfipte, luptători, cu săgeţi“), când suple („Şi poezia prin vene mai sărace curge“, „Şi ce e după iarnă continuă iarna“). Ceea ce rămâne nu e însă „traducerea“ textului, ci aducerea la sine a sufletului, prinosul de efort, empatie şi pasiune, lucru la fel de penibil şi grotesc (dar totodată electrizant) ca şi lozincile proreunificare desenate cu tehnici pseudo-profesioniste. Şi-n desen, şi-n traducere artistul se canoneşte-n proceduri „amatoriceşti“, pentru că la amator poate fi regăsită candoarea, autenticitatea. Împăturind avangarda în vălul ortodoxiei, Ion Grigorescu vizează o sinteză poate imposibilă, oricum neavenită, pentru marea majoritate a lumii artei. Dar arta care nu tinde către imposibil e doar „proiect fezabil“, birocraţie goală. //
ION GRIGORESCU, Galeria Curtea Veche, mai 2013