Pe aceeași temă
În 1 octombrie 1907 apărea la Paris un cotidian ambițios, intitulat Comœdia, un ziar dedicat artelor spectacolului. Inițiativa jurnalistică îi aparținea lui Henri Desgrange (1865-1940), figură marcantă a presei franceze de început de secol XX, asociat în special presei sportive. Din 1900, Desgrange fusese redactorul-șef al unui cotidian sportiv intitulat L’Auto-Vélo care, în 1903, se va numi simplu L’Auto. De asemenea, el era inițiatorul celebrului Tur al Franței, eveniment ciclist demarat în 1903, de a cărui organizare se va ocupa personal până în anul 1939. Contribuția lui Desgrange este celebrată în fiecare an, Turul Franței oferind un premiu care-i poartă numele și care este decernat sportivului câștigător al etapei desfășurate la cea mai mare altitudine (în general, e vorba de Trecătoarea Galibier – 2.642 m – sau, dacă aceasta nu figurează pe ruta de competiție, este preferat segmentul cel mai înalt al traseului din anul respectiv).
Paul Léautaud, critic literar francez, nota ironic în Jurnalul său Literar: „Am cumpărat în această dimineață primul număr al unui nou cotidian, Comœdia, dedicat în exclusivitate chestiunilor legate de teatru. Nimic altceva decât aroganțe, prostii și greșeli precum atribuirea piesei La Marjolaine lui Jean Richepin în loc de Jacques Richepin“.
Și totuși, Comœdia a fost cel mai important cotidian consacrat spectacolului, artei (în general) și literaturii, publicat înainte de 1914. Era un ziar matinal, care apărea în fiecare zi a săptămânii, de luni până duminică. Cu un format între patru și şase pagini (până în 1922), iar apoi între şase și opt pagini, Comœdia conținea mereu o pagină dedicată programului zilei respective, așezat în opt coloane (teatru, operă, music-hall, turnee, iar mai apoi – odată cu evoluția societății – cinema și program radio). Cele patru foi încep prin a costa 5 cenți (1907), pentru ca în 1931 să coste 25 cenți la Paris și 30 cenți în provincie.
Coperta primului număr al cotidianului Comœdia (1 octombrie 1907) |
Comœdia nu a fost un jurnal foarte popular, în sensul că tirajul a fost modic (în comparație cu marile cotidiane ale vremii). În primii ani, tirajul s-a situat la 20.000 exemplare, atingând un nivel de 60.000 în 1932 (datorită apariției filmului vorbit și interesului public pentru cinema), terminându-și existența cu un tiraj de 30.000. Se pare că ținta pe care directorii și editorii doreau să o cucerească în special era publicul feminin (evident dintr-o analiză asupra conținutului de anunțuri publicitare tipărite). Printre cei care au semnat articole în Comœdia îi amintim pe Tristan Bernard, Octave Mirbeau, Jean Cocteau, Leon Blum.
Publicaţia a influențat enorm cultura franceză, fiind un ziar modern, îndreptat spre orizonturi noi. De-a lungul existenței sale (1 octombrie 1907 - 6 august 1914 și 1 octombrie 1914 – 1 ianuarie 1937), Comœdia a documentat o serie de evenimente naționale și internaționale, care – citite azi – ne fac să înțelegem mai bine evenimentele sociale și politice care au avut loc în a doua jumătate a secolului XX. Comœdia apare ca publicație săptămânală și în perioada 21 iunie 1941 - 5 august 1944, dar este o etapă pe care cercetătorii refuză să o lege de istoria cotidianului și pentru că este o apariție sub ocupație nazistă și tolerantă cu invadatorul.
Cotidianul a avut, de-a lungul existenței, și câteva suplimente extraculturale, dedicate politicii și actualității: Tragœdia, Comœdia - Journal, Le Journal Osso (un program al sălilor de cinema Osso). Publicul parizian face cunoștință cu celebra piesă critică a lui George Bernard Shaw Profesiunea Doamnei Warren în 1908, când textul este publicat, în foileton, în paginile de jurnal. Istoria unei doamne din înalta societate victoriană, a cărei avere se datorează unei case de toleranță pentru high-life-ul londonez, a făcut multă vâlvă în epocă și datorită acestei meditații cu privire la poziția femeii în societate. Doamna Warren, într-o replică celebră, își justifica întreprinderea printr-un raționament just: fetele din bordel câștigă cu mult mai bine și au o viață mult mai sănătoasă decât femeile cinstite care deja lucrau până la epuizare, de la 12-13 ani, în fabricile insalubre ale capitalei.
Începând cu 1919, sub semnătura sau conducerea lui Lugné-Poe, figură marcantă a avangardei teatrale pariziene de sfârșit de secol XIX și început de secol XX, apar zilnic o serie de articole dedicate teatrului pe mapamond: Le Théâtre à l’Etranger. Un articol datând din 7 octombrie 1919 este intitulat Teatrul negru și chestiunea negrilor în Statele Unite. Articolul vorbește despre americani de culoare care au făcut avere în lumea „albilor“ și care acum reinvestesc în modernizarea vieții conaționalilor pentru a le oferi aceleași distracții și facilități ca în lumea albă: „De multă vreme există în SUA sute de săli de teatru, cinema și music-hall destinate cetățenilor de culoare. Dar marea majoritate dintre ele au un număr redus de locuri – cu excepția Howard Theater din Washington, unde se joacă inclusiv Shakespeare într-un mod onorabil. De câteva săptămâni, teatrul de culoare din America are ambiții mari“.
Aflăm că la New-York există un jurnal dedicat populației de culoare, al cărui redactor-șef, Lester A. Walton, a fondat un lanț de săli de spectacole în toate marile orașe americane. În Philadelphia, un bancher de culoare, E.C. Brown, a construit un teatru de 1.600 locuri, care a costat 375.000 de dolari. Același bancher patronează cea mai bună trupă de actori de culoare din toată America și care joacă la New-York (Lafayette Players). Articolul face o observație foarte interesantă: „Precedente istorice au demonstrat că, de multe ori, teatrul a determinat ascensiunea diverselor mișcări naționale și internaționale; că poate contribui la disiparea ignoranței, a prejudecăților și neajunsurilor; că poate trezi simpatia pentru indivizi sau clase sociale mai puțin cunoscute și / sau tratate nedemn“.
Repornirea Comoediei după primul război mondial se datorează unui nou director, Georges Casella (1919-1922). Din păcate, directoratul său este scurt: Casella moare la 42 de ani, în 1922, după ce se îmbolnăvește de oreion.
Comœdia este și un interesant jurnal al susținerii politice franceze de care s-a bucurat România. Încă din primele numere din octombrie 1907, Bucureștiul apare în paginile cotidianului. Turneele internaționale care ating capitala noastră sunt înregistrate cu minuțiozitate și atenție. Multe spectacole sunt văzute mai întâi la București și apoi la Viena sau Berlin. Ateneul este sala de spectacole care apare cel mai des în primii ani ai Comœdiei. Există articole și anunțuri amuzante, ca, de exemplu, o „țeapă“ despre care vorbește actorul de film mult Charles Prince, care a semnat pentru un turneu în România. Și-a eliberat programul refuzând contractele pariziene și acum se află în încurcătură pentru că România a plătit impresarul – deci e așteptat –, numai că el nu a mai dat de acel impresar, care a dispărut cu banii (7 mai 1919). De asemenea, aflăm că la Folies Bergère, celebra sală de spectacole din Paris (inaugurată în 1869), una dintre atracții este „luptătorul mascat“, care nu e altcineva decât un gentilom român bogat care se recomandă sub titlul de conte de San-Marin și care este fratele unui fost ministru român al Justiției (14 decembrie 1919).
Alegerea lui Victor Eftimiu ca director al Teatrului Național este prezentată în numărul din 29 noiembrie 1920. Eftimiu a fost foarte apreciat de lumea teatrală franceză. În 1924 (6 februarie), Comœdia anunță că trei dramaturgi străini își vor vedea piesele montate la Théâtre de Mathurins, la Paris. Unul dintre ei este Victor Eftimiu, cu piesa Akim (premiera a avut loc la București în 1912, la Teatrul Comedia). Cotidianul francez îi urează românului mult noroc, amintind că: „dramaturgul român, împreună cu actorul Edouard de Max, au susținut activ, în timpul primilor ani ai Marelui Război, cauza Franței și au depus toate diligențele necesare pentru ca opinia publică românească să încline pentru intrarea în război de partea Antantei“.
Mulți artiști români sunt prezenți în Paris în acei ani. În 1921 (19 iunie) aflăm că la Olympia (o altă sală de spectacol legendară din capitala Franței) cântă virtuozul român Nitză Kodolban, alături de frații săi, iar toți sunt „țigani autentici“ (d’authentiques Tziganes), subliniază anunțul. Într-un alt articol din 28 iunie 1925, Comœdia adresează întrebări autorităților române (ambasadorului Diamandy) în legătură cu nepunerea în aplicare a testamentului actorului Edouard de Max. Important tragedian al teatrului francez, De Max este român la origine, iar ultima sa dorință fusese să fie înmormântat în țara natală. Jurnaliștii de la Comœdia însă descoperă că cenușa actorului se află în continuare în columbariumul cimitirului Père Lachaise, la numărul 4227, la opt luni după moarte.
Articolele despre teatrul românesc sunt completate cu anunțuri despre evenimentele din București și Iași sau vizitele și evenimentele culturale din sânul familiei regale românești. Dar despre aceste lucruri, într-un articol viitor.