Pe aceeași temă
Nevoia imperioasa de a vorbi despre tine insuti nu a fost niciodata semnul seninatatii, al armoniei interioare, ci tocmai al dezechilibrului, daca nu chiar al disperarii. Un personaj literar care se confeseaza are structurata, dintr-o data, o anumita silueta: fragil si confuz, in ciuda aparentelor, pe care, poate, le pastreaza inca bine, el se afla intr-o urgenta cautare de sine sau tentativa de a se asuma.
Aceasta abordare pecetluita de emotie nu are cum sa nu atraga, ba chiar sa seduca. Cel mai recent roman al lui Ion Vianu, Necredinciosul (Cartea Romaneasca, 2008), se deosebeste de naratiunile anterioare ale autorului prin escaladarea abrupta, dar atractiva, a persoanei intai. Romanul este bazat pe figura confesiunii: confesiuni nu in piata publica, in stil balcanic, “où tout est pris à la légère”, ci confesiuni de tip occidental, cele ale divanului din cabinetul unui psihanalist. Un decor inca necunoscut noua, romanilor, care, asa cum spunea Cioran, nu facem apel la psihoterapie, multumita culturii noastre mediteraneene, apta a ne ajuta sa ne exorcizam complexele prin tirade facute oricui, la lumina zilei.
Prin Daniel, fost functionar al Bancilor Unite ale Seelandei, tara occidentala inventata, naratorul nu ne propune, insa, o confesiune (malgré tout) mizerabilista, ci un joc “la dublu”, in care doi barbati se pandesc unul pe altul, avand ca miza o (re)cunoastere de sine din care nu lipsesc nici cruzimea, nici neprevazutul.
Daniel traieste dintr-o prima pe care i-a acordat-o fostul lui patron pentru a-i cumpara tacerea asupra unor secrete profesionale, iar, la varsta de 38 de ani, el isi vede realizata una dintre dorinte, daca nu chiar singura: sa traiasca nefacand nimic: “Urma siesta. O numeam mica mea sinucidere. E bine, in plina zi, in lipsa oricarei nevoi de-a dormi, sa inchizi ochii, sa cazi in inconstienta, sa rupi firul timpului. (...) Timpul persista si-n somn, dar nu ca o linie continua si dreapta. Era un timp imperfect, cocolosit, bizar, se incurca, se facea ghem”. (Exercitii de sinucidere care amintesc de acelea ale naratorului din Récit secret de Pierre Drieu la Rochelle). Aceasta lene existentiala isi are originea intr-o viziune asupra vietii in care nihilismul e singura atitudine filozofica acceptabila.
Ar fi simplu sa spunem ca eroii lui Ion Vianu, din Necredinciosul, sunt doar narcisisti: ei sunt astfel, dar dincolo de chipul vizibil, pe care-l scruteaza cu maxima si aproape exclusiva atentie, ei stiu foarte bine ca se ascunde si un “eu” nonavuabil. Tot din narcisism, nu-l neaga, ci incearca sa-l aduca mai aproape de constiinta.
Daniel e luat de Joseph drept “antidot al otravii”, adica al sedintelor acestuia la psihanalistul Dobro. Alcoolic si afemeiat, Joseph e “dublul” lui Daniel si-i va revela acestuia secretul “necredintei” adanc infipta in natura fostului functionar de banca. Cu alte cuvinte, confesiunii platite, de pe divan, ii corespunde una “amicala”, care, gratie reactiei vii a lui Daniel, rascumpara indiferenta psihanalistului. Acesta, Dobro, are o imagine ambivalenta: pe de o parte, este sarjat, pentru ca “grohaie”, in loc sa comenteze, se dovedeste la fel de obsedat de prostituate ca si pacientul sau, dar are si o enigmatica replica, constand in cuvantul “rece”, pe care-l rosteste la un moment dat ca pe o sentinta sibilinica.
Joseph e un erou compus din cuvinte - cuvintele confesiunilor sale multiple, in care amintiri penibile din copilarie se amesteca cu istorii de Don Juan lipsit de panas. El bantuie in propria sa viata asa cum o fantoma bantuie casa in care ar vrea sa revina. Atunci cand i se pare ca e insufletit, in mod miraculos, de sentimentul iubirii, e strafulgerat, aproape instantaneu, de o senzatie de impietrire: ”Nimic din fericirea acelei clipe suspendate, parca vesnic, intre trecut si viitor nu mai ramasese in mine. Eram din nou aruncat in vartejul tulbure al Timpului”. Neputinta de a sustine sentimentul iubirii, ca si cum acesta l-ar fi smuls de la pamant, catre o inaltime la care aerul tare l-a speriat de moarte si l-a retrimis vertiginos de unde a plecat, aceasta neputinta este dovada apartenentei la tagma incurabila a ratatilor, Don Juani nu lipsiti de un anumit rafinament, prea obositi existential tocmai pentru ca nu au apetenta pentru viata, dependenti de un drog oarecare, asemeni unora dintre personajele aceluiasi Drieu la Rochelle (de exemplu, Blaquans, din Blèche, sau Alain, din Le feu follet). Pentru a-si mai alunga temporar uratul existential, Joseph, ca si Daniel, se refugiaza in practicarea sexului fara obligatii. Doar o pata de culoare, in cel mai bun caz exotica, o reprezinta femeile din viata acestor doi barbati: Hélène, Fatima si Ingeborg.
Dar romanul lui Ion Vianu este captivant mai ales gratie constructiei dialogului dintre Daniel si Joseph: confesiunea de pe divanul lui Dobro nu e descrisa direct, ci (re)vazuta prin ochii lui Joseph; avem, apoi, confesiunea facuta in fata lui Daniel. Disparitia lui Joseph si o confesiune care vine, de data asta, printr-o scrisoare. In fine, o sinucidere care nu e chiar ceea ce pare si o regasire, dupa ani, intre aceste doua fete ale aceluiasi tip. Ca intr-o partitura complexa, vocile lor se cauta si se gasesc, chiar daca se afla adesea pe intervale diferite. Hélène remarca, de altfel, cu invidie ca cei doi barbati alcatuiesc “un cuplu” si incearca, prin descantece, sa-l dezvrajeasca pe iubitul sau, Daniel. Este remarcabil acest joc intre “eu”-ri multiple, care ies la iveala din doua personaje “in oglinda”, ca si jocul cu secventele temporale: naratorul sare de la un episod la altul, de peste ani, fara prea multa tranzitie, in acelasi scop de a urmari doar personajul bicefal Daniel-Joseph.
A doua reusita a romanului este, apoi, ambivalenta temei “tradatorului”: nu doar Don Juan, etern cautator al libertatii masculine, ci si Iuda. Joseph este invitat de Fatima sa adere la Islam, ca sa se poata casatori cu ea. Desi, la inceput, accepta senin, pentru ca e ateu, Joseph va regreta convertirea in momentul in care imamul ii strecoara, machiavelic: “Dar sa stii un lucru, de acum s-a ispravit cu Isus, Fiul lui Dumnezeu”. Angoasa care-l va chinui e legata de amintirea unui episod din copilarie, in care se simtise vinovat de a-L fi tradat pe Isus, tacand intr-o imprejurare. Faptul de a i se fi fortat mana il nemultumeste, de fapt, pe Joseph, atentatul la libertatea personala, intorcandu-ne, astfel, la tema lui Don Juan.
Exista o anumita violenta in unghiul cu care naratorul taie, profund si rapid, in contururile portretelor pe care ni le propune: ca intr-un thriller, viziunea cinica a acestuia atrage si provoaca recul, in acelasi timp, cititorului.
Este la indemana sa spunem ca alienarea individului in societatea postmoderna ar fi perfect ilustrata in acest roman. Mai mult decat o privire amara asupra naturii umane, Necredinciosul lui Ion Vianu este o invitatie la scrutarea intimitatii fara complezente. Este un avertisment asupra “tradatorului” ascuns in aceasta intimitate si intruparea in logos a unui univers tulburator, dar nu mai putin coerent, plin de obsesii, dar si de dorinta de cunoastere.
In fine, romanul dezvaluie un rictus al naratorului, pe care orice traitor al mileniului al treilea il poate intelege, dar, ca si naratiunile kafkiene, nu lasa loc niciunei umbre de speranta. Viziunea fostului psihiatru Ion Vianu, actual romancier si eseist, e deci sumbra, nerecomandata optimistilor, dar si foarte interesanta. Un roman de tradus intr-o limba occidentala, in care s-ar potrivi “manusa” si prin tematica, si prin stil.