Pe aceeași temă
În volumul Trei etaje al tânărului scriitor israelian Eshkol Nevo (traducere de Ioana Petridean, Humanitas, 2017) avem trei poveşti, fiecare provenind de la un alt etaj al aceleiaşi clădiri din Tel Aviv. Sunt trei confesiuni despre lucruri greu de mărturisit, iar personajele din primele două poveşti vor apărea sporadic în cea de a treia, făcând legătura între ele. Eroul sau eroina naratoare se destăinuie într-un moment de criză, care pare fatal. Frazele lor se rostogolesc precum apele unui râu, iar cititorul e captat imediat.
Arno şi Ayelet o lasă pe fetiţa lor, Ofri, adesea în grija vecinilor lor pensionari, Herman şi Rut. Într-o zi, Ofri rămâne singură cu Herman, ajung într-o pădure, unde îi găseşte Arno, care simte că fetiţa lui a fost cumva abuzată de Herman. Toate negările medicilor şi ale unui psiholog nu îl conving, ca pe soţia lui, că nu s-a întâmplat acolo ceva groaznic, în plus, fetiţa începe să se poarte ca şi cum ar fi fost abuzată, iar Herman e copleşit brusc de mai multe boli şi moare. Disperat să afle adevărul, Arno cedează avansurilor insistente ale nepoatei lui Herman, care-i promite că vor „intra“ împreună în căsuţa de e-mail a lui Rut, ca să afle ce scrie, pentru că Rut sigur ştie adevărul şi îşi protejează soţul. Dar adolescenta îl minte pe Arno, nu ştie parola e-mail-ului, în schimb obţine de la Arno actul sexual pe care şi-l dorea. Văzându-se respinsă apoi de acesta, îi spune că va dezvălui totul soţiei lui, chiar la înmormântarea lui Herman. Arno e pe cale să piardă tot şi îl întreabă pe prietenul în faţa căruia s-a confesat ce deznodământ găseşte poveştii lui.
După această primă incursiune în calvarul lui Arno, de la etajul superior aflăm povestea lui Hani, care îşi creşte mai mult singură cei doi copii, pentru că soţul ei, Asaf, e plecat mereu din cauza serviciului. Hani îi scrie o lungă scrisoare prietenei ei din copilărie, Neta, aflată acum în America, îi aminteşte cum o liniştea cândva, când Hani se temea să nu înnebunească, şi cum e asaltată şi în prezent de această frică pentru că s-a trezit într-un carusel de fapte teribile. Eviatar, fratele lui Asaf, cu care acesta e de mult în conflict, săvârşeşte o mare înşelătorie financiară, prin care îi lasă fără un ban pe mulţi oameni, minţindu-i, promiţându-le ipotetice câştiguri dacă îi încredinţează economiile lor. Căutat de aceştia, ca şi de poliţie, el se ascunde la Hani, când Asaf e plecat în străinătate. Hani îl ajută pe Eviatar, inclusiv cu bani, pentru că cedează farmecului unui bărbat care ştie să îi asculte frustrările şi temerile, ştie să îi dea impresia că o înţelege şi chiar că a visat mereu la ea, dinainte de mariajul ei cu Asaf. Copiii înşişi sunt seduşi de carisma acestui escroc, în fond. Eviatar reuşeşte să fugă în Cipru, iar Hani rămâne terorizată că propriii ei copii îi vor spune tatălui lor că Eviatar a stat la ei câteva zile. Angoasele lui Hani se materializează în senzaţia că vede o bufniţă care o critică, din când în când. Dar dacă bufniţele se vor înmulţi? Hani e îngrozită că poate a pierdut contactul cu realitatea, mai ales după ce a făcut dragoste în mod imaginar cu Eviatar, alături de el, sub puterea vocii lui.
// ESHKOL NEVO |
La ultimul etaj stă Devora, pensionară, fostă judecătoare, văduvă. Ducând dorul soţului ei Michael, tot judecător, ea înregistrează pe banda unui robot telefonic un lung mesaj către acesta. Devora şi Michael au un fiu, pe Adar, care-i părăsise după ce constatase că Michael refuză să îl ajute să scape de consecinţele juridice ale unui accident de maşină pe care îl provocase. Adar omorâse din culpă o femeie însărcinată, iar la proces nici măcar nu îşi cere scuze de la soţul acesteia. Michael, tatăl lui, îi strigase atunci că merită să putrezească la puşcărie, iar Devorei îi spusese că trebuie să aleagă între el şi fiul lor. Devora îşi alege soţul. Mai târziu regretă alegerea, dar şi-o înţelege. Cu soţul avea o relaţie de complicitate totală, în vreme ce fiul le scăpase amândurora din mână, fiind un adolescent cu mari probleme. Hazardul face că Adar se căsătoreşte cu Esia, fiica unui fost agent al Mossad-ului, acum la pensie, care vrea să o găsească pe mama lui Adar, ca să aibă grijă de copilul abia născut al tinerilor. O duce pe Devora la cei doi, unde Adar îşi ignoră mama. Devora are însă puterea de a ieşi din spirala urii şi a nefericirii, într-un mod neaşteptat.
De ce romanul se citeşte cu sufletul la gură? Pentru că Eshkol Nevo are curajul şi abilitatea de a pătrunde în intimitatea unor personaje, în neînţelegerile şi trădările din fortăreaţa lor de preţ, care este familia: „Fiecare familie este o planetă în sine, iar uneori e nevoie să te viziteze cineva de pe o altă planetă pentru a înţelege“. Pentru că tensiunea creată de cele trei confesiuni e întreţinută mai bine decât într-un roman de suspans, există multă emoţie şi sinceritate în toate desfăşurările de secrete tulburătoare, în monologurile în care se învolburează gânduri şi sentimente inavuabile.
Cum ajung toţi aceşti oameni în malaxorul unor situaţii care depăşesc capacitatea lor de a le preveni, la nişte mici prime semne? Pentru că iraţionalul din viaţă e surprins de scriitor în mod admirabil: „... nu există oameni normali. Sau întâmplări normale. Există doar anumite lucruri pe care anumiţi oameni trebuie să le facă în anumite momente“.
Şi totuşi, conflictul dintre ceea ce se impune ca fiind moral şi (in)capacitatea umană de a i se conforma e ilustrat în cazul Devorei în mod optimist. Ea visează într-o noapte că urmează să îi fie amputat „supregoul“. Intrigată de ciudăţenia cuvântului, identifică în el „Supra-Eul“ lui Freud, îşi comandă cărţile lui şi le citeşte. Şi nu e de acord cu teoria lui Freud despre Sine, Eu și Supra-Eu: „Cele trei paliere ale sufletului nu se află în interiorul nostru! În niciun caz! Ele plutesc în aerul dintre noi şi celălalt, în spaţiul dintre gurile noastre şi urechile celui căruia îi spunem povestea noastră. Iar dacă nu ai cui să i-o spui, povestea nu există“. În cele din urmă, Devora va învăţa, la 66 ani, o lecţie de viaţă veche de când lumea.
Trei etaje ne conduce în lumea ferecată a intimităţii unor personaje care, deşi şi-au rezolvat toate problemele materiale, mai au de lucru în privinţa celor sufleteşti. Iar interlocutorul tăcut, căruia se adresează vocea lor, devine de-a dreptul şters pentru că, de fapt, cei trei ni se adresează mai ales nouă, celor care citim.