Pe aceeași temă
Ce mi se pare că dă o notă inconfundabilă ultimelor montări semnate Silviu Purcărete este spiritul ludic sub care invariabil sunt articulate. Purcărete a ajuns la o vârstă artistică în care (îmi imaginez) consideră că a spus tot ce avea de spus; că și-a etalat harul într-un mod care nu mai reclamă noi probe și că singura plăcere pe care și-o mai poate oferi și la care ghiduș ne invită să-i fim părtași este Jocul. Fără să ignore și fără să arunce în derizoriu pretextul de la care pleacă, fie el teatru sau proză, spectacolele lui mă fac să mă gândesc la un lung șir de aplicații pe un imaginar cub al lui Rubik, în care niciodată nu se caută finalitatea, ci doar posibilități inedite de-a pune lucrurile în ordinea cea mai neașteptată. Nu m-am suspectat niciodată de aptitudini profetice, dar m-aș încumeta să mărturisesc că aștept cu speranță și cu o nerăbdare bine temperată ziua în care Silviu Purcărete ne va invita la un festin teatral în care, de-a lungul unei săptămâni întregi, în fiecare seară, ne va oferi câte o nouă montare a unuia și aceluiași pre-text. Până atunci, ca o eventuală „încălzire“: Conul Leonida față cu reacțiunea...
Cea mai succintă „cronică“ a spectacolului: „O mai ia o dată de la capăt, pe invers“, s-a transmis după prima reprezentație prin „telefonul fără fir“ și nu cred că sunt mulți dintre cei care intră în sală care, la fel ca și mine, să nu fi aflat clou-ul montării. Dacă au venit numai pentru plăcerea de-a urmări recitalul de zile mari susținut de Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, secondați convingător de Florentina Țilea, au toate motivele să fie pe deplin satisfăcuți. De regulă, superlativul, când e de domeniul evidenței, nu reclamă și argumente, așa că am să mă rezum la a spune doar că mi se pare o șansă uriașă ca într-un peisaj cotropit de impostură, de vulgaritate, de kitsch să mai poți vedea artiști de anvergura celor doi oficiind într-o ambianță scenică fabuloasă, ca acea creată de Dragoș Buhagiar, colaborator permanent și unul dintre cei mai inspirați ai lui Silviu Purcărete.
Dar cine vine doar pentru interpretare se mulțumește cu puțin. Pentru că jocul la care ne invită Purcărete, dincolo de hazul care umple scena, este amar și plin de sensuri la care merită reflectat cu luare aminte. Ne-am obișnuit să vorbim despre autorul Scrisorii ca despre „Caragiale, contemporanul nostru“ și fiecare reîntâlnire cu scriitura lui ne induce un implacabil sentiment de încremenire în timp. Nu e vorba de capacitatea de vizionar a unui om care, în urmă cu mai bine de 100 de ani, a anticipat, a prefigurat lumea noastră - este proba felului în care, inapți să facem vreun efort de depășire, ne complacem să rămânem veșnic blocați în lumea lui. Provocăm râsul? Da, suntem simpatici. Omenirea merge mai departe și noi suntem veșnic de căruță? Treaba lor; suntem aici de 2.000 de ani și aici rămânem. A vorbi despre „modernitatea“, despre „actualitatea“ lui Caragiale înseamnă a nu sesiza o evidență frapantă: nicio notă definitorie a lumii lui, nicio tușă caracterologică sau comportamentală a personajelor lui nu trebuie adaptată timpului în care trăim. Nu avem ce retușa: am fost și am rămas așa cum ne-a văzut; secolul care calendaristic ne desparte de România lui Caragiale nu a produs în trecerea lui nicio modificare semnificativă și nu a lăsat niciun rid în mentalul nostru colectiv. Dacă un om onest mai avea astăzi nevoie de o probă în plus pentru a se acomoda cu acest adevăr, spectacolul lui Purcărete i-l oferă în modul cel mai convingător.
Pe măsură ce înregistram cu maximă atenție fiecare replică, o întrebare care nu mi-a trecut până acum niciodată prin minte, la repetatele lecturi sau urmărind montări anterioare, devenea tot mai sâcâitoare: Efimița și Leonida sunt o pereche de oligofreni? În pofida tuturor aparențelor, înclin să spun că nu: prea subtilul Caragiale nu s-ar fi pretat să aducă pe scenă și să-și bată joc de doi oameni năpăstuiți de Dumnezeu. În schimb, nu avea de ce să se dea în lături să ne prezinte în toată splendoarea lor două persoane onorabile într-o fază de completă depersonalizare, de transformare și de reducere ireversibilă într-un ecou al lumii în care trăiesc și pe care o percep invariabil prin prisma mesajelor pe care le primesc în paginile de gazetă. Dimineața, primul lucru pe care îl fac este să parcurgă cu sfințenie Jurnalul și momentelor de spaimă li se caută sensul apelând la același leac miraculos: Gazeta! Trăiesc, respiră, sunt încrezători și plini de speranță sau speriați de moarte și gata să-și ia câmpii, în funcție de știrile pe care le citesc în ziar. Mass-media sunt pentru ei periscopul și busola care le ghidează pașii. Au renunțat de mult să mai gândească singuri și, bucuroși că au descoperit firul de pai care să-i țină la suprafață în noroaiele vieții, nu s-ar mai despărți nici morți de el. În fiecare zi, o mână nevăzută le picură în minte și în suflet elixirul fericirii pământești: știu tot, înțeleg tot, nu se încurcă în fața niciunei întrebări, toate au un sens. Nu poți să nu fi un om fericit când ți s-au spălat creierii!
Este rezultatul vivisecției pe care, într-o joacă, Silviu Purcărete o reușește în fața noastră. Cu ani în urmă, după ce am văzut Richard al III-lea, cu Ștefan Iordache într-o creație antologică, am avut revelația că grație lui Purcărete pot să spun că știu ce înseamnă „teatrul politic“ și cum funcționează „marele mecanism“ de care ne vorbește Jan Kott. Cu Conul Leonida..., Purcărete reușește să dezmembreze până la cele mai fine articulații mașinăria infernală care se numește manipulare. O face astăzi, când seară de seară, încremenită ore în șir în fața televizoarelor („gazeta“ electronică a zilelor noastre), o țară întreagă este hrănită cu iluzia deșartă că află, știe și înțelege tot despre cei care i-au confiscat viața. Și pentru ca lucrurile să fie mai clare ca apa de izvor, „coperta“ spectacolului dă o sugestivă mână de ajutor: îmbrăcați în ținută de seară, personajele spectacolului se produc în postura inconfundabilă a unor vedete de talk-show.
În pofida aparențelor umanoide, Leonida și Efimița nu mai sunt altceva decât niște roboți care au fost de mult scutiți să-și mai poarte de grijă. Pentru că, nu-i așa?, „Republica este garanţiunea tuturor drepturilor... Treaba statului, pentru ce-l avem pe el? Datoria lui e să-ngrijească să aibă oamenii lefurile la vreme“...
„O mai ia o dată de la capăt, pe invers?“ Nici vorbă. Zilele curg anodin una după alta, Efimița-Leonida, Leonida-Efimița: unul și același lucru, o mașinărie de serie ieftină care va funcționa cât o mai țin bateriile.
Dacă nu ne-o ajunge Apocalipsa. Am pieri nevinovați. //
Conul Leonida faţă cu reacţiunea,
de Ion Luca Caragiale;
regia: Silviu Purcărete; scenografia: Dragoş Buhagiar; cu: Victor Rebengiuc,
Mariana Mihuţ,
Florentina Ţilea,
Cătălina Sima;
Teatrul Naţional Bucureşti