Pe aceeași temă
Teatrul independent a aparut in replica la cliseul manierist rasfatat de lenevia expresiei/gandirii inclusiv. Marcata, inevitabil, de remanenta cenzurii. Stiati ca spectacularul decembrie transmis in direct si fara ceata discretionara preconiza un comisar al culturii? Alternativa a insemnat dintru inceputuri o miscare turbionara de protest fata de starea de fapt.
Infiintat in 1994, Green Hours s-a impus in felul sau ca o miscare de pionierat. Sfidand o profitabila hibernare - soarta Nationalului bucurestean ramane exemplara pentru circumstantele favorizante infatigabililor oportunisti -, conjunctura nu-i era incurajatoare. Situatie care avea sa prolifereze totusi prin imprumut, daca nu mai comoda confiscare de proiecte originale in institutii de sine statatoare. Cu un distinguo: minima rezistenta isi gaseste intotdeauna cate un subterfugiu incat ar fi o greseala sa o asimilam automat oricarei formule.
I-a fost pusa sub semnul intrebarii substanta insasi, luandu-se diferenta specifica drept gen proxim. Caragialiada, atasata prin definitie oamenilor de casa noi si vechi, marota adevaratilor "endependenti", consta in strangerea randurilor sub aceeasi pulpana, sacrificandu-se pe altarul comun vegheat de eternul Pristanda. Cel cu numaratoarea steagurilor - la scoala, primarie, prefectura, va amintiti -, curat ludic, ce mai... Curat murdar pe esichierul calculat de inconturnabilii arbitri ai gustului.
In sfarsit, dupa mirajul eliberarii de sub tutela partidului-stat, realitatea statului in stat da masura democratiei autohtone. Importanti regizori si directori de constiinta, "straini" in mentalitatea curenta, sunt victime privilegiate ale unei astfel de tranzitii. Repede indepartati de Capitala, ceea ce nu i-a impiedicat sa-si urmeze vocatia. Cazul regretatului Vlad Mugur, revenit dintr-un exil de peste doua decenii in Germania, unde si-a creat propria companie, pentru a restructura prafuitul Giulesti in modernul Odeon, talonat de bravi sindicalisti, convertiti universitari, e de-a dreptul halucinant. Ignorandu-se ca teatrul nu suporta vidul, desi exodul secund spre varii centre culturale a augmentat geografia valorilor.
Alaturi de reputati regizori formand insule de interes pe clasicele scene bucurestene, Teatrul LUNI si alternativa in paradigma experimentului (lansand texte insolite, montari relevabile spiritului si sensibilitatii actuale, tineri actori ce-si regasesc, sub bagheta unui Dabija, Tocilescu, Cristian Juncu, Ana Margineanu..., adevarata personalitate, alta decat in limita prestatiilor prin angajament permanent) nu a incetat sa-si exercite influenta benefica. Nici cand, decretata strategic de la centru, criza de public exprima in fond triumful ipocriziei. Multe, putine, acestea sunt "valorile noastre", multi, putini, acestia sunt contestatarii nostri - mai devreme sau mai tarziu un pariu castigat. Pentru ca sistemul se consolideaza, putem face abstractie de schimbarea liderilor. Curat tablou de familie.
Am incetat sa tratam la modul exclusivist un fenomen recent introdus in normalitatea perceptiei critice de catre un public care, impotriva prezumtiilor, isi cauta inca identitatea. Cei care au asistat in plina vara la repetitiile cu public ale lui Andrei Serban (Lear, spectacol ce va inaugura Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa in noiembrie, la Bucuresti), pot face diferenta. Unde incepe si unde se sfarseste experimentul!? O traducere a capodoperei shakespeariene consonand spectatorului contemporan, interprete in dubla distributie, angajand vedete ale teatrului gazda si actrite preluate din sfera underground, parte manierizate deja, extrase de sub crusta succesului de-a gata, intr-o montare monumentala despre care vom mai vorbi. Familiar al salilor mari, ca si al unor impresionante creatii de studio - Unchiul Vania de la T.M. Cluj ramane in aceasta propunere o reusita memorabila -, Andrei Serban e printre rarii artisti de azi care au dislocat granitele asa-zis traditionale. Rafinat precursor el insusi al avangardismului romanesc (prin spectacolul studentului, pe atunci in anul III Regie, Arden din Feversham de la Piatra Neamt impunand actori precum Ion Fiscuteanu si Olga Bucataru, initiind ceea ce in albumul Calatoriile mele in teatru, Editura ICR, 2008, isi revendica retrospectiv punctul de pornire al "stilului meu fara stil"); privitorul de atunci putea citi nu doar metafora poetica, ci o istorie in plina desfasurare.
Sigur ca da, emancipati, avem gale‚ festivaluri‚ entuziastilor sponsori - ridicati in slavi. Acelasi sef de orchestra da tonul. Avem actori sub lumina proiectoarelor. Mai sunt si culisele cu protagonistii lor‚ parte figuranti rebeli de circumstanta‚ care pun la cale marea reprezentatie. Si pare-se ca toata lumea scrie teatru, de vreme ce pana si secretariatele literare‚ excedate‚ s-au repliat in zona mondena a protocolului. Departe de arhivele prafuite, daca mai exista cumva‚ departe de obligatia de a raspunde intr-un fel sau altul macar formal conform fisei postului‚ oportunitatile sustin efortul.
Intr-o economie de piata spre care tot ambitionam prin apele tulburi ale tranzitiei fara tel lectura e facultativa‚ selectiv desigur si "cu dedicatie". Nu v-am recomanda Colonia ingerilor de Stefan Caraman, montata la Teatrul Mic, decat daca doriti sa vedeti interpreti onorabili in roluri inexplicabil grotesti. Una dintre ofertele alimentate de pretentii metaforice si numele dramaturgului‚ inclus intr-o ierarhie consolidata a comediantilor de succes. Gratie (si) vedetelor cap de afis lasate sa zburde in voie, daca orice ar face au public asigurat. Apare pe afise sfarsitul lumii reprezentat recent intr-o importanta institutie bucuresteana, dupa un scriitor disparut prematur si devenit port-drapel in tara de origine. Numai ca, tradusa, piesa public(it)ata e mai degraba prozastica, greu incadrabila vreunui gen, jucata inert de tineri talentati care au uitat parca sa-si coordoneze mainile. Criza valorilor se globalizeaza, profitabila autodeclaratilor purtatori de cuvant; imbraca deopotriva formele poeticului, limbajul marginal (o moda epuizata deja) e o constanta, vrand-nevrand, ce ne angajeaza.
Altfel, marele maestru al combinatiunilor reintra in actualitate: nu exista text, nu exista decor, nu exista actori, iata ceva nemaivazut. Ceilalti autori sunt stersi din catastif.
Sistemul functioneaza imprescriptibil‚ precis si anapoda. De prisos sa te intrebi atunci de ce un teatru independent e decretat mai independent decat celalalt‚ de ce productiile unuia "unde fumatul e interzis" sunt oficializate, spre deosebire de vecinul sau "unde se si consuma". Si‚ ca o splendida ironie‚ e inutil sa te intrebi cine iese mai castigat din aceasta artificiala confruntare, daca trecem peste revolta orgoliilor de moment. Suntem inca sub spectrul provincialismului - desi "provincia" nu e redevabila doar prin calitatea relatiilor‚ minate de interese‚ ci in egala masura prin putinatatea ofertei. La care se adauga numele textelor majestuos laureate‚ publicate pe la vreo editura cu un singur redactor‚ totodata corector si posibil lector - principiul legaturilor de familie in arta afacerilor. Un (alt) model ce depaseste imaginatia, unitar tiparite, jucate asemenea.
Nu vom osteni in schimb sa apreciem bunele intentii asa cum se prezinta obstinat pe scenele noastre. Desi nu le lipsesc nicicand sustinatorii de pe margine‚ simpli fani sau lideri de grup. Incurajati‚ acestia‚ sa impuna o directie ori, cu o sintagma de galantar festivalier si avangarda depeizata: cele mai noi tendinte in dramaturgie‚ scenografie‚ regie etc. "Motto de atelier‚ varianta «fara frontiere»‚ exportata de medicii francezi curand dupa '89, devenita pe loc panaceu universal." Oricum, suna frumos daca privim peste umar spre oferta bulevardiera in floare - atasabila poate cititoarelor derivatului Elles‚ cu titlu de exemplu -‚ confirmand nesperat rezistenta sloganelor la real. Ca sa nu mai vorbim de contradictia in termeni a formelor fara fond care au subminat de-a lungul ultimelor decenii insasi fibra organismului social, pus la "incercare" intr-un experiment de masa‚ de unde rasar inca mladitele viitorului. Asa se face ca‚ dupa o perioada de antrenament a extazului autohton‚ se naste olimpian "noul teatru nou" pana la alte comandamente, iar mult trambitatul "acum" aluneca modest intr-o nota de subsol. Concurenta continua... Chiar daca premiantii se cam repeta.
Orice apropiere de realitate e pur intamplatoare, de unde si solidaritatea de breasla, liber acceptata.