Pe aceeași temă
Coriolan Babeți este un intelectual împlinit. În confortabilul său exil, nu-l simt nici încrâncenat, nici revendicativ, nici resentimentar, nici frustrat. E, prin urmare, un om fundamental bun, adânc știutor, care a salvat, la zenitul vieții și al carierei sale, tot ce oferise și tot ce i se dăruise mai bun. Sunt convins că va continua să fie bântuit de geniul fericit al lagunei exemplare și trag nădejde ca scrierile sale să primească, măcar în școlile noastre de artă, sigiliul palid al clasicității.
Așa cum Veneția și-a dăruit în Massimo Cacciari primarul filozof al unei Republici ideale, tot astfel l-am vedea și pe Coriolan Babeți înveșmântat în togă bănățeană, ca prim edil al Timișoarei: orașul eclectic, solar, sybarit și totodată harnic din care criticul, istoricul de artă și eseistul cu prenume clasic și-a construit întâiul tipar uman. Firește că asemenea fantezii sunt, la noi, interzise!
Coriolan Babeți se înscrie – valoric, nu neapărat cronologic – în generația Radu Bogdan, Victor Ieronim Stoichiță, Andrei Pleșu, Dan Hăulică, Anca Oroveanu, Daniel Barbu, Andrei Cornea (cel de început), Alexandra Titu: critici pentru care arta explică întregul semnificant al condiției umane. Oameni care din tinerețe au practicat studiul celor mai semnificative școli occidentale de exegeză modernă, personalități care au survolat cosmopolit riscul provincializării, creatori care – uniți cu multiplele lor „umbre“ (în sens jungian) - au cultivat cu egală devoțiune spiritul frontierei, gustul secretului și inspirația snobismului. Chiar dacă îi amintesc aici împreună, ei n-au format o școală cu firmă recunoscută, ci mai curând o familie spirituală fertilă, care s-a întâlnit cu arhitecții, literații, filozofii și esteticienii pentru a salva, în România comunistă, memoria artei înalte, concertul european al epocilor și geniilor, pe scurt: memoria românească a imaginarului occidental. Chiar dacă s-au ocupat de arta românească veche și nouă, chiar dacă au cunoscut în profunzime și versantul bizantin al tradițiilor noastre, aceste personalități au rămas vectori ai europenității în vremuri dure, când o atare opțiune părea (când nu era de-a dreptul) eroică. Iată pâlcul prestigios din care se desprinde Coriolan Babeți. O face plin de amenitate, fără orgolii luciferice, bântuit de o tristețe pe care permanentul său surâs invitant s-a deprins de mult să o mascheze cu eleganță. E un om al convivialității symposionice, dar și un solitar impenitent. Combinația optimă pentru o operă de gestație lentă, cu mature întruchipări zenitale: așa aș defini luxuoasa trilogie Ateleriele de arte Veneția & New York, apărută în 2015 la Editura Curtea Veche.
CORIOLAN BABEȚI |
Formal, triologia are un prim volum pivotal, de insolită comparație între Veneția și New York (emporii mondiale, arhetipuri ale plămânului acvatic) și alte două de cronici artistice legate de bienale, expoziții colective sau de autor, mari evenimente intelectuale: totul are însă coerența minții autorului. Nu contează registrul (sistematic sau antologic) – rezultatul degajă același aer de interconexiune secretă, de țesătură universal descifrabilă. Ar fi nerușinată ambiția eventuală de a rezuma aici aceste mii de pagini mereu punctate de fotografii alb-negru deosebit de grăitoare. Mă bucură faptul că autorul le-a adunat în volum, salvându-le de la uitare și, mai mult, punându-le în vitrina memorială a lumii noastre decadente, bolnave de estetism și retorică alexandrină.
Îl știam pe Coriolan Babeți – pe care l-am cunoscut ca adjunct al lui Andrei Pleșu, la Ministerul Culturii, în 1990 – mai ales prin petulanta lui prezență de manager cultural: am avut, ca diplomat, fericirea de a-l surprinde în exercițiul atribuțiilor sale de director al Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din lagună, dar și în insula Manhattan, unde oficia ca director al ICR New York. În ambele posturi, Coriolan Babeți avea o frenezie jubilatorie absorbantă și iradiantă. Știa mereu ceva nou, rupea arhivele și tălpile pantofilor în delirul spiralat, bulimic, al unor căutări și scufundări arheologice fără capăt. În veselia lui de amfitrion perfect delicat, mereu disponibil, palpitau mici note anxioase: părea să se teamă că nu va reuși să învețe totul despre orașele sale scenografiate existențial ca oaze, labirinturi, golgote și sinaiuri. L-am înțeles, pentru că făceam și eu parte, mai modest, din această stirpe a călătorilor prin spații imaginare: o seminție hăituită de melancolii și fantasme, chinuită de nostalgii obscure și aspirații epopteice.
Avalanșa de cărți publicate de Coriolan Babeți în ultimii ani, de când s-a instalat în SUA, la New York, în Long Island, ne arată că acest savant efervescent a fost mereu și un salahor al scrisului: teoria sa capitală, despre Democrație ca religie a Zeiței Mame, subîntinde critica de artă și mai toate gesturile hermeneutice. Rămâne formidabil elanul scriitoricesc, care amintește, prin precizia gramajului, de Stendhal și, prin filigranul ideatic, de Proust... Poate că multă lume îl știe pe Coriolan Babeți descins din sterilitatea sublimă, în orice sens prețioasă, de care dăduse dovadă inegalabilul animator cultural Dan Hăulică. Iată însă că trilogia veneto-newyorkeză, dublată de trilogia „bănățeană“ (Atelierele de arte Timișoara, Triade/Brumar) conturează o ditamai opera, de proporții pe care puțini le-ar fi anticipat. Avem la îndemână cea mai vibrantă enciclopedie a gândirii plastice românești din 1970 și până astăzi: grupările, corifeii, curentele doctrinare, manifestele estetice, influențele încrucișate și uneori retroactive, relația cu sistemul comunist (castrator) – iată parchetul cu intarsii pe care dansează silueta bonom rafinată a lui Coriolan Babeți. Nu prea a fost receptat în afara lumii artistice profesioniste. Presupun chiar că superioritatea lui un pic deconcertată și deconcertantă a iritat feluritele mediocrități cu care s-a încrucișat pe traseu. Ah, vechea și mereu repetabila istorie! Etern valabila silă valahă față de excepția care profilează critic apatia gregară a majorității... Să nu cedăm însă acestor aporii autohtone. Coriolan Babeți este un intelectual împlinit. În confortabilul său exil, nu-l simt nici încrâncenat, nici revendicativ, nici resentimentar, nici frustrat. E, prin urmare, un om fundamental bun, adânc știutor, care a salvat, la zenitul vieții și al carierei sale, tot ce oferise și tot ce i se dăruise mai bun. Sunt convins că va continua să fie bântuit de geniul fericit al lagunei exemplare și trag nădejde ca scrierile sale să primească, măcar în școlile noastre de artă, sigiliul palid al clasicității.