Pe aceeași temă
Apariţia în limba română a dizertaţiei doctorale a lui Reinhart Kosellek, Critică şi criză, lucrare ce conţine in nuce abordarea metodologică revoluţionară a istoriei intelectuale care îl va impune drept cel mai creativ şi mai influent istoric german din a doua jumătate a secolului XX, reprezintă – ca să reluăm un trop mult prea uzitat în publicistica românească – un eveniment editorial.
Reinhart Koselleck nu este, sau nu ar trebui să fie, un nume necunoscut în mediul istoric românesc. Dimpotrivă. Ca urmare a lucrărilor lui Victor Neumann şi a studenţilor săi de la Universitatea de Vest din Timişoara (care, de altfel, adăposteşte din 2014, la dorinţa familiei, biblioteca privată a istoricului german dispărut dintre noi în anul 2006), am putea spune că niciun alt mare istoric occidental nu a fost absorbit atât de organic de sistemul universitar autohton. Cu toate acestea, opera sa – care este alcătuită, în bună parte, din contribuţii la lucrări colective enciclopedice dedicate istoriei germane, încă netraduse şi probabil de netradus în limba română – rămâne în realitate insuficient asimilată în toată complexitatea şi adâncimea sa de către istoricii români, fiind totodată puţin cunoscută de publicul autohton interesat de istorie şi de ştiinţele sociale în general.
REINHART KOSELLECK - Critică şi criză. O contribuţie la patogeneza lumii burgheze |
Inainte de a fi, retrospectiv, un laborator pentru o nouă şi originală abordare interdisciplinară a istoriei, Critică şi criză este, indubitabil, o remarcabilă interpretare istorico-filozofică a secolului al XVII-lea şi al XVIII-lea. În analiza riguroasă şi fascinantă pe care o oferă Koselleck, Iluminismul radical-utopic al secolului al XVIII-lea a reprezentat o reacţie intelectuală la apolitismul impus în societate, după războaiele civile religioase, de raţiunea de stat a monarhiilor absolute: „Aşa cum contextul politic iniţial al Iluminismului a fost sistemul absolutist, cel al absolutismului au fost războaiele religioase interconfesionale. Formarea şi sfârşitul absolutismului se află într-o conexiune internă“ (p. 18). Edificate în cursul „epocii raţiunii“ din secolul al XVII-lea, aceste monarhii absolute reuşiseră să pacifice societăţile europene scindate confesional de Reforma protestantă, furnizând o soluţie la problema identităţii teologico-politice: „Supunerea faţă de legile «suverane» era posibilă numai dacă supusul putea separa în continuare convingerea şi fapta, care în războiul civil se contraziceau deja, pentru a putea trăi în armonie cu sine însuşi, indiferent de conţinutul legilor pe care trebuia să le urmeze“ (p. 44). Critica social-politică a Iluminismului radical de la sfârşitul secolului al XVIII-lea a reprezentat, aşadar, o transmutaţie, extindere şi – datorită dezvoltării unei filozofii a istoriei – o amplificare a criticii teologico-politice ce apăruse pe fondul crizei religioase din secolul al XVI-lea şi începutul secolului al XVII-lea: „Emergenţa intelectualităţii burgheze are loc în spaţiul interior privat la care statul îşi limitase supuşii. Orice pas în afară este un pas către lumină, un act de iluminare. Marşul triumfal al Iluminismului înaintează în măsura în care extinde spaţiul interior privat spre spaţiul public“ (p. 65). Pe scurt, patogeneza lumii burgheze, în care încă ne regăsim în ciuda metamorfozelor importante pe care patologia le-a cunoscut în ultimele două secole, constă din două momente de criză, între care a existat o scurtă perioadă în care monarhiile absolute au încercat fără succes să ţină în frâu conştiinţa morală a individului, iniţial religioasă, apoi preponderent seculară, excluzând-o din politică şi îngrădindu-i aspiraţiile nelimitate la spaţiul privat, adică subordonând-o autoritar autorităţii publice: „Societatea în curs de dezvoltare implică statul suveran într-un proces dualist, distanţându-se de el, criticându-l cu aparentă autoritate, judecându-l ca instanţă morală şi încercând totodată să-i aplice sentinţa ca executor secret“ (p. 121); „De aceea, în Republica Literelor, fiecare este stăpânul fiecăruia şi fiecare poate fi judecat de fiecare. Războiul civil, pe care statul l-a eliminat, reapare astfel pe neaşteptate; şi asta tocmai în spaţiul lăuntric privat pe care statul trebuise să i-l acorde omului ca om“ (p. 138).
Această strălucită interpretare a unei perioade fundamentale din istoria europeană, pe care Koselleck o va desemna, grosso modo, ulterior, prin substantivele compuse Schwellenzeit (epocă-prag) şi Sattelzeit (epocă-şa) şi care face o trecere în revistă a ideilor tuturor gânditorilor semnificativi, inclusiv dintre cei mai obscuri, ai secolele XVII-XVIII, deşi modernistă prin instrumentele de analiză şi neutră din punct de vedere al atitudinii hermeneutice adoptate, nu reprezintă mai puţin o recuperare – din partea acestui istoric al Prusiei, dispărute în cenuşa celui de-al doilea război mondial, care va fi în dizertaţia sa de abilitare – a acelui ceva specific spiritului conservator care a caracterizat răspunsul germanic sau central-european la tensiunile modernităţii. Un tip asemănător de specific german, de astă dată unul care ţine de tradiţia intelectuală umanistă nemţească, caracterizează şi originalul demers istoriografic pe care Reinhart Koselleck – urmând o tendinţă a scrierilor lui Carl Schmitt, căruia de altfel i-a dedicat Critică şi criză – l-a iniţiat apoi împreună cu Otto Brunner şi Werner Conze: istoria conceptuală (Begriffsgeschichte).
Istoria conceptuală este o abordare modernistă interdisciplinară în studiul istoriei care, pe de-o parte, constituie o revoluţie în continuitate în ce priveşte tradiţia germană de studiu al istoriei intelectuale, iar, pe de altă parte, ea reprezintă o replică eminamente germană la istoria socială franceză a celei de-a doua generaţii a Şcolii Annales. Cartea de faţă nu constituie decât un exerciţiu preliminar, în jurul conceptelor de critică şi criză, a demersului ulterior pe care îl va formula programatic Koselleck, dar ea lasă deja să se întrevadă amestecul de erudiţie istorică şi de sensibilitate filozofică, de structuralism saussurian şi de hermeneutică heideggerian-gadameriană, de antropologie şi de lingvistică, care va da nota atât de originală a scrierilor sale de mai târziu. Ca revoluţie în materie de istorie intelectuală, istoria conceptuală reprezintă o depăşire a acelei istorii a ideilor (Ideengeschichte) dezvoltată în spaţiul german de Friedrich Meinecke (iar în cel anglo-saxon de Arthur O. Lovejoy), prin încorporarea contextului social şi a reflecţiei lingvistice asupra limbii în analiza propriu-zisă a ideilor. În sfârşit, ca replică la istoria socială franceză (şi, într-o măsură mult mai mică, la istoria socială germană a Şcolii de la Bielefeld), istoria conceptuală a lui Koselleck respinge determinismul socio-economic univoc, de sorginte marxistă, care caracterizează cel mai pregnant aşa-numita paradigmă labroussiană (şi care va fi, mai apoi, abandonat de istoria mentalităţilor a celei de-a treia generaţii a Şcolii Annales), în favoarea unei interacţiuni complexe şi independente între gândire, întruchipată istoric prin limbă, şi condiţiile socio-economice structurale care permit supravieţuirea şi reproducerea indivizilor umani.
Volumul Critică şi criză de Reinhart Koselleck reprezintă o excelentă introducere în intimitatea unei gândiri istorice complexe, riguroase şi de o largă erudiţie, care nu îşi găseşte corespondent decât în abordarea înnoitoare a istoriei gândirii politice dezvoltată de istoricul britanic Quentin Skinner, liderul aşa-numitei Şcoli de la Cambridge, pe baza filozofiei limbajului lui J.L. Austin; şi, în sfârşit – ca să reluăm încă un trop publicistic mult devalorizat –, el reprezintă un festin intelectual deopotrivă pentru istorici, filozofi şi diverşi cercetători în ştiinţele sociale.