Pe aceeași temă
Trei zile de doliu național au fost declarate de președintele Columbiei Juan Manuel Santos în onoarea scriitorului Gabriel García Márquez. Celebrat și în Mexic, unde trăia, cu întreruperi, încă din 1961, știrea decesului său a întristat mapamondul.
Gabriel García Márquez este adesea echivalat cu America Latină pentru că atât de multe dintre romanele și povestirile sale au devenit reprezentative pentru o lume neînțeleasă, privită de sus, abuzată. Pentru mine, care m-am îndrăgostit iremediabil de America Latină, la început ghid mi-a fost și El Gabo (așa cum i se spune pe tărâmul lui), cu realismul său magic, nu fruct al imaginației, ci tocmai al unui real cu inserții neașteptate, dar explicabile acolo. Tărâm magic marcat de suferință continuă, dar și de frumusețe unică.
Celebru odată cu publicarea romanului său vândut în mai mult de 30 de milioane de exemplare, Un veac de singurătate (1967), El Gabo primea în 1982 Premiul Nobel pentru Literatură, ocazie cu care ținea un discurs cu titlul Singurătatea Americii Latine. Discursul trecea în revistă conflictele, războaiele, loviturile de stat, durerile mereu actuale ale Americii Latine și la care Europa rămâne(a) indiferentă.
Gabriel García Márquez a murit pe 17 aprilie, la Mexico City. |
De altfel, Márquez declara: „scriu mai ales despre realitatea pe care o cunosc, despre realitatea Americii Latine... orice interpretare a acestei realități trebuie să fie politică. Nu pot scăpa de propria mea ideologie atunci când interpretez realitatea în cărțile mele; ele sunt inseparabile“. Această realitate traversează toate scrierile sale, dar devine mai clară în anumite dintre acestea, precum: Generalul în labirintul său (1989), despre ultima perioadă din viața lui Simon Bolivar, unul dintre liderii independenței latino-americane; Aventura lui Miguel Littin, clandestin în Chile (1986) despre furișarea în Chile a regizorului cu același nume pentru a filma realitatea din timpul dictaturii lui Pinochet; Toamna patriarhului (1975), unul dintre marile romane ale dictatorului (specie caracteristică Americii Latine și care apare în anii 1970), cristalizând una dintre figurile care domină istoria atâtor țări latino-americane, un dictator imortal care rătăcește, solitar, prin camerele imensului său palat. Jurnalist înainte de a deveni scriitor, García Márquez a continuat să scrie presă, eseu și după ce și-a consacrat zilele literaturii. Astfel apare Știri despre o răpire (1996), o documentare a contextului columbian de la începutul anilor 1990, când Pablo Escobar, faimosul lider al cartelului de la Medellín, comanda răpirea mai multor columbieni, victime directe ale conflictului intern între traficant și stat.
Márquez a fost implicat politic, ca majoritatea artiștilor latino-americani, cu un angajament la stânga, pentru că în această parte a lumii dreapta este de obicei apanajul oligarhiei, pe alocuri încă deținătoare a unor părți impresionante din țări întregi. De fapt, așa cum declara și fostul său amic, iar mai apoi inamic, peruanul Mario Vargas Llosa, în America Latină, un artist, un intelectual nu poate sta deoparte, el trebuie să se implice în viața cetății. Deși alături, cei doi au urmat începând cu 1976 drumuri diferite: Márquez rămânând aproape de Fidel Castro și de mișcările de gherilă (dominante în anii 1960–1970), iar Llosa devenind un liberal, chiar neoliberal, atunci când candida la președinția Peru în 1990. Prezent încă de la începutul regimului Castro alături de acesta, Márquez nu l-a părăsit niciodată. El a participat în mod direct la crearea agenției de presă cubaneze Prensa Latina, dar și a unei importante școli de film, în 1985, tot la Havana, în care mari regizori ai lumii (Coppola, Costa Gavras) au învățat de la Márquez. Blamat fiind că nu l-a abandonat pe Fidel în ciuda dovezilor de abuzuri contra drepturilor omului în Cuba, El Gabo a încercat să amendeze abordarea amicului său Fidel, intervenind în medierea între Washington și Havana în timpul președinției lui Clinton, dar și discret pentru eliberarea mai multor disidenți încarcerați de Castro. Într-un interviu acordat The New Yorker, în 1999, recunoștea prietenia privilegiată care îl leagă de Fidel Castro, marcând în același timp limitele acesteia, date de caracterul privat pe care și-l păstra Fidel.
Nu doar creator al unor mituri legate de America Latină, dar și participant direct la scrierea istoriei zonei, García Márquez era un actor angajat. Astfel, el s-a implicat și în conflictul intern columbian, nu doar ca jurnalist, scriind despre La Violencia (1948-64, una dintre perioadele cele mai violente din istoria Columbiei, timp în care partizanii conservatorilor și liberalilor s-au luptat, cu un bilanț de peste 200.000 de victime), dar și folosindu-se de statura sa, ca unul dintre cei mai respectați columbieni în ceea ce privește medierea dintre mișcările de gherilă, FARC (Forțele Armate ale Revoluției din Columbia), ELN (Armata de Eliberare Națională) și guvernul columbian, în anii 1990. Márquez a participat de altfel și la negocierile privind conflictele din Nicaragua (fiind susținător al Frontului Sandinist de Eliberare Națională) și El Salvador.
Toată America Latină îl plânge pe unul dintre giganții săi. //