Pe aceeași temă
Culele olteneşti sunt o parte importantă, foarte originală, dar puţin pusă în valoare a patrimoniului nostru. Organizarea pe tema lor a unor circuite turistice ar constitui o atracţie de nivel internaţional.
Colţul de sud-vest al României ascunde câteva comori ale patrimoniului ei istoric şi artistic: culele olteneşti.
În câte o poiană cu flori, lângă un colţ de pădure, pe un clin de deal, în poziţii dominante, aceste mici cetăţi farmecă atât prin încadrarea lor în peisaj, cât şi prin arhitectura lor armonioasă şi originală.
Dacă ar fi să le găsim o asemănare în Europa, ar trebui comparate cu castelele Loarei. Desigur, proporţiile diferă. Dar aşa cum, în arhitectura religioasă, bisericile noastre nu au proporţiile catedralelor Franţei, tot aşa nici aceste castele ale boierilor de pe Jii nu le au pe cele ale regilor şi nobililor de pe Loara. În „calea răutăţilor“ cum am fost, toate creaţiile noastre au fost de proporţii mai mici, dar nu ne putem mândri mai puţin cu ele.
Dacă bogăţia monumentelor noastre arhitectonice religioase se întinde pe tot cuprinsul ţării, nu acelaşi este cazul celor de arhitectură civilă. Cu atât mai mult, culele merită o preţuire deosebită.
Ridicate, în cea mai mare parte, în secolul al XVIII-lea, culele au fost bastioane ce asigurau protecţia împotriva unor trupe turceşti neregulate care, de la Vidin, Rusciuc sau Silistra, treceau Dunărea pentru expediţii de jaf. În afară de rolul de apărare, culele îl aveau şi pe cel de avertizare, prin semnalizarea la mare distanţă a apropierii prădătorilor. În aceeaşi epocă s-au construit cule şi în Serbia şi în Albania. Cele de la noi au însă o caracteristică arhitectonică aparte, care le dă o calitate estetică deosebită: cerdacul. Într-adevăr, iscusiţii meşteri populari care le-au construit au ştiut să le împodobească cu acest element arhitectonic, care, plasat la ultimul etaj, dă farmec întregii faţade. Balustrada cerdacului se împarte în deschideri egale, despărţite prin stâlpişori de zidărie sau de lemn. Zidurile foarte groase nu au ferestre sau le au foarte mici, dar au ambrazuri pentru armele de foc. Acoperişurile, cu pantă accentuată, sunt de lemn, cu învelitoare de şindrilă. Interiorul este împărţit în general în beci şi trei nivele, legate printr-o scară interioră de lemn. Accesul în culă se face printr-o uşă masivă, care, în caz de asalt, se putea bloca din interior cu mai multe grinzi.
Mai există, în prezent, în ţară, 25 de cule, incluzând în acest număr şi casele-culă, deoarece, în fond, această distincţie este greu de făcut.
Cum spaţiul unui articol nu permite mai mult, ne vom limita la prezentarea a numai 5 dintre ele, alese ca adevărate bijuterii ale genului, deşi multe altele (cula Crăsnaru de la Groşerea, cula Cartianu de la Cartiu etc.) pot fi considerate la fel de valoroase. Iată-le, de la nord spre sud:
Cula Greceanu (Măldărăşti, jud. Vâlcea) e cea mai veche din ţară, după unii autori, din secolul al XVI-lea. Balustrada cerdacului are pe două laturi ale culei, câte trei deschideri cu arce trilobate. Interiorul se distinge printr-o frescă realizată cu măiestrie, în anul 1934, de Olga Greceanu, ultimă descendentă a proprietarilor culei.
Cula Duca (Măldărăşti, jud. Vâlcea) este situată în aceeaşi incintă cu cula Greceanu. Şi aici, cerdacul – cu 7 deschideri – constituie elementul arhitectonic care dă întregii construcţii o notă de deosebită distincţie. Culele Greceanu şi Duca formează un complex muzeistic, care mai cuprinde şi casa memorială a marelui om politic care a fost I.Gh. Duca.
Cula Cornoiu (Curţişoara, jud. Gorj), după unii, este cel mai strălucit exemplar al genului. Faţada sobră este dominată de cerdacul cu 5 deschideri. Ca şi la Măldărăşti, cula este muzeu etnografic, secţie a muzeului judeţean de artă populară.
Cula Cernătescu (Cernăteşti, jud. Dolj) are cerdacul, integral de lemn, situat în consolă, la partea de sus a faţadei. Cu 20 de ani în urmă, gradul de deteriorare a construcţiei a necesitat lucrări de restaurare, la care au contribuit şi descendenţii familiei Cernătescu, stabiliţi în Belgia. În prezent, cula este muzeu de artă populară.
Cula Izvoranu-Geblescu (Brabova, jud. Dolj) poate fi considerată drept unul dintre cele mai reuşite exemplare, atât ca proporţii armonioase, cât şi ca încadrare în peisaj. Ca şi la precedenta, cerdacul – în consolă – domină faţada. Soarta acestei cule este mai vitregă decât a precedentelor. O condamnabilă neglijenţă o pune în pericol, după ce zidurile ei masive au rezistat timp de secole. Deteriorarea învelitorii de şindrilă a permis pătrunderea precipitaţiilor şi formarea de fisuri. Structura este însă în picioare şi starea ei actuală permite refacerea. Ca şi la Cernăteşti, urmaşa familiei al cărui nume îl poartă cula, doamna Nicole Geblescu, a suportat singură executarea unei învelitori provizorii care să oprească – măcar temporar – înaintarea degradării. Acest provizorat nu exclude însă nevoia unor lucrări temeinice de consolidare, la realizarea cărora doamna Geblescu ar fi gata să contribuie, nu cu intenţia ca apoi să o folosească personal, ci cu cea de a face din ea, ca şi din cele 4 citate anterior, un centru dedicat artei populare româneşti. Condiţia elementară pentru această realizare este însă ca justiţia judeţului Dolj să recunoască ultimei urmaşe a boierilor Gebleşti dreptul de proprietate asupra culei. Procesul durează însă de mai mulţi ani şi este greu de înţeles cum amânări peste amânări formale pot duce la punerea în pericol a unei asemenea comori.
Culele olteneşti sunt o parte importantă, foarte originală, dar puţin pusă în valoare a patrimoniului nostru. Organizarea pe tema lor a unor circuite turistice ar constitui o atracţie de nivel internaţional.
Asemenea monumentelor brâncuşiene de la Târgu Jiu, câteva dintre culele olteneşti ar merita să fie incluse în lista patrimoniului mondial UNESCO.