Pe aceeași temă
Între 17-22 iunie a avut loc la Wrocław (Polonia) al 27-lea Congres ISPA (International Society for Performing Arts). Locul de desfășurare nu este deloc întâmplător.
Wrocław va fi Capitală Culturală Europeană în 2016, iar de câțiva ani încoace găzduieșe foarte multe evenimente culturale de primă mână. În 2009 am făcut cunoștință pentru prima dată cu orașul, cu ocazia festivităților legate de decernarea Premio Europa, distincții acordate de Uniunea Europeană pentru performanțe și reușite deosebite în teatru.
Wrocław este al patrulea oraș ca mărime din Polonia, cu o populație de aproximativ 630.000 de locuitori. Aflat pe râul Oder și cei patru afluenți ai săi, orașul este format din 12 insule legate între ele de 112 poduri. Wrocław se recomandă ca un loc al întâlnirilor, acesta fiind și sloganul orașului, unul dintre atuurile cu care a convins comisia ce i-a acordat statutul de Capitală Culturală Europeană pentru 2016. Infrastructura culturală a orașului este deosebit de variată și consistentă. Wrocław are 11 cinematografe, 24 de scene (teatre, filarmonici), 23 de muzee, 32 de galerii de artă și 65 de parcuri (32% din spațiul citadin). Orașul găzduiește anual peste 70 de festivaluri naționale și internaționale de film, teatru, muzică și arte vizuale. Este un oraș cu o foarte bogată tradiție culturală, printre personalitățile care și-au stabilit pentru o vreme cartierul general aici, la Wrocław, îi amintesc pe Jerzy Grotowski (regizor și teoretician de teatru care a înființat aici Teatrul Laborator) şi pe Henryk Tomaszewski (cu al său teatru de mimi). Aici și-au filmat capodoperele importanți regizori polonezi de film: Jerzy Has și Andrzej Wajda.
ISPA are o istorie de 65 de ani. Organizația, începută pe teritoriu american, a avut primul congres la New York, în 1948, când un grup de manageri de concerte s-au întrunit și au pus bazele unei entități care trebuia să se ocupe de problemele specifice acestui domeniu aristic. Un an mai târziu, Patrick Hayes devine președinte fondator. Mediul academic care avea departamenul său de producții artistice se desprinde de organizație și în 1956 înființează o entitate distinctă care, în 1961, devine internațională. Între 1982-1985 organizația începe să aibă o deschidere care să faciliteze globalizarea și cosmopolizarea entității, astfel că în 1987 are loc primul congres internațional la Londra, unde participă 200 de delegați, din 4 țări. În 1991 din organizație făceau parte 480 membri din 27 de țări. În 1995, organizația devine ISPA – International Society for Performing Arts (Societatea Internațională pentru Arte Performative). Din 2008, sediul central se află la New York. În fiecare an au loc două congrese, unul de obicei la New York, iar al doilea într-o țară foarte bine reprezentată la nivel de delegați. În 2013 a fost Polonia, prin orașul Wrocław, iar în 2014 va fi Bogota (Columbia), între 7-12 aprilie.
Congresul de la Wrocław s-a desfășurat sub sintagma Capitolul următor. În cuvântul său de deschidere, Bogdan Zdrojewski, ministrul Culturii și Patrimoniului Național din Polonia, spunea: „Cultura este una dintre cele mai importante zone de dezvoltare din țara noastră. Iar acest fapt este un factor determinant pentru dezvoltare socială și economică, un factor care dă formă și conținut comportamentului nostru civic. Felul în care arta este produsă ne servește ca model pentru înființarea atât de necesarelor organizații sociale și stabilirea de relații interumane. A ne asuma un proiect artistic nu înseamnă numai oameni care colaborează pentru a face cultură, ci ridică colaborarea umană la un alt nivel – nivel de care au nevoie societățile avansate“. La rândul său, primarul orașului Wrocław, Rafał Dutkiewicz, care în cei zece ani de mandat a triplat fondurile pentru artă și cultură, în cuvântul său de deschidere a subliniat faptul că zecile de evenimente culturale care au loc în oraș de-a lungul unui an „schimbă definitiv societatea și care aduc calitate vieții, datorită participării și implicării directe a cetățenilor“.
Primele două zile, 17 și 18 iunie, au fost dedicate unui concept nou: Academia ISPA, unde au fost oferite cursuri, prezentări și ateliere, pe teme ce țin de managementul artelor performative și problemelor specifice legate de național și global în lumea artistică de azi.
Prima dezbatere a avut ca temă Managementul cultural în secolul al XXI-lea. Invitați au fost: Adam Balas (directorul Centrului European pentru Muzică Krzysztof Penderecki, Polonia), Jan Kallish (producător și consultant cultural, Statele Unite) și Michael Mushalla (producător și manager cu o experiență de peste 30 de ani, Statele Unite), iar moderator a fost Csilla Biro (proprietara singurei agenții ce reprezintă interesele artiștilor muzicieni din Ungaria). Discuția s-a axat pe necesitatea sau nu, azi, a managerului / agentului / producătorului sau artiștii sunt singuri capabili să își reprezinte propriile interese, cunoscând sistemul și defectele sistemului din interior și, prin urmare, cei mai în măsură să se vândă și să își găsească de lucru. Discuția s-a desfășurat pe parcursul a aproximativ două ore, iar concluziile au fost foarte interesante. În primul rând, managerul / agentul / producătorul are obligații mult mai largi decât acelea de a vinde un artist și produsele sale. El trebuie să creeze nevoia pentru artiști în comunitatea în care funcționează. Artiștii ar trebui să se concentreze numai pe talentul lor și pe creativitate, iar chestiunile organizatorice le-ar consuma din energie și le-ar ocupa mult prea mult timp. Foarte interesant comentariul, dacă managementul artistic este o afacere / un serviciu sau un stil de viață. De asemenea, s-a pus problema profitabilității aristului: ce se întâmplă când un artist este neprofitabil pentru portofoliul unui manager? Acel manager ar trebui să renunțe la el sau ar trebui să continue să-l reprezinte? În condițiile actuale ale economiei globale, este un moment bun sau nu pentru a fi manager cultural?
Conceptele despre viață și bunăstare în lumea globală s-au modificat. În trecut se știa că, dacă muncești, vei găsi bunăstare. În condițiile economiei globale de azi, a munci nu mai echivalează cu bunăstarea, ci doar cu supraviețuirea. Iar această realitate este cu atât mai puternică în lumea culturală. Într-o lume în care agentul cultural și artistul se văd nevoiți să asiste la micșorarea fondurilor destinate culturii, soluția constă în globalizarea acelui artist, prin mutarea sa într-o societate care și-l permite.
Ce poate produce sistemul cultural? – s-ar putea întreba orice autoritate publică sau privată cu tradiție în finanțarea culturii. Răspunsul este capacitatea culturală, puterea de a-l înțelege pe celălalt, de a colabora cu celălalt – energii și coordonate fără de care nicio societate nu poate construi. De asemenea, se observă o modificare esențială la nivelul societății globale. Generația Baby-Boomers (cei născuți după al doilea război mondial până spre deceniul șapte) a fost educată în morala de a da înapoi, de a întoarce comunității și societății ceea ce au primit la rândul lor. Generația X (cei născuți începând cu anii ‘60 până la finele anilor ‘70) și Generațiile Y (cei născuți începând cu anii ‘80 până la începutul anilor 2000) au devenit individualiști, iar motto-ul lor în viață este: ce obțin eu din chestia asta?
Uniunea Europeană alocă culturii 16% din bugetul său, în timp ce țările membre alocă procente variate, mergându-se până la 0,47%, cum este cazul României. Ceea ce trebuie înțeles este că bunăstarea economică este imposibilă fără bunăstare spirituală, iar cultura ajută acesteia din urmă.
A doua sesiune a fost dedicată rețelelor culturale și importanței acestora. În ciuda tehnologiei care facilitează relaționarea, în cultură – ca prim pas – rămâne importanța contactelor directe, a întâlnirilor și schimburilor de idei care depășesc cadrul profesional, pentru că un manager cultural e egoist, producând și promovând evenimente și artiști care îi plac personal, la fel cum proiectele mari reușesc și datorită coabitării reușite la nivel personal între profesioniști cu gusturi artistice similare sau apropiate.
Arta și cultura sunt afaceri. Ele produc foarte mulți bani, la fel cum pot deveni și niște găuri negre în care se scurg bani fără să reușească să realizeze ceva concret. Nu există o regulă, o rețetă pentru succes, pentru că în artă și cultură nu există succes garantat. Musical-urile de pe Broadway, de exemplu – producătorii lor s-au temut că, odată ce va ieși filmul (Mama Mia! sau Mizerabilii), acele spectacole vor muri. În realitate, filmele nu au distrus spectacolele, ci, din contră, le-au mărit numărul și fluxul de spectatori.
A doua zi a Academiei a fost dedicată unor ateliere pe diverse teme legate de turnee internaționale, arta de a negocia pentru artă, creativitate versus buget, obținerea de finanțări: surse și obstacole, respectiv, drepturi intelectuale într-o eră digitală.
În concluzie, l-aș cita pe Anthony Field, producător cu o experiență de șase decenii în teatru: „Arta depășește guvernele și chiar civilizațiile care le produc. Arta nu poate fi distrusă. Artă înseamnă tot ce rămâne când curățăm ruinele oricărui moment istoric“.
Potrivit primarului Rafał Dutkiewicz, o societate serioasă este cea bazată pe cei trei T: talent, toleranță și tehnologie. Fiecare vine sau este rezultatul creativității și exprimării acesteia prin cultură.
(Deplasarea Ioanei Moldovan la Wrocław a fost susținută de Centrul Cultural Polonez la București. Mulțumiri doamnei Maja Wawrzyk și domnului Tomasz Kluz.)