Pe aceeași temă
Poate nu e mare lucru ca un spectacol de teatru să se joace 5 ani la rând. Și totuși, faptul că spectacolul Cui i-e frică de Virginia Woolf? a aniversat pe 27 mai 5 ani de la premieră, eveniment întâmplat pe scena Studioului de Teatru Casandra al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale“ (UNATC), este un lucru ieșit din comun.
Studioul de Teatru Casandra nu mai există. Aflat pe Strada Franceză, la numărul 9, micul teatru cu 166 de locuri a marcat debutul tuturor generațiilor de actori români începând cu 1957, ultima generație fiind cea din 2007: Florina Gleznea, Ionuț Grama, Emil Măndănac, Sînziana Nicola și Mariana Cămărășan, 5 dintre cei 6 sărbătoriți ai serii de 27 mai. Primii 4 sunt actori, clasa prof. Ion Cojar, iar Mariana Cămărășan este unul dintre cei 2 regizori ai spectacolului, celălalt fiind Alexandra Penciuc, absolventă UNATC din generația 2008. Între timp, Casandra stă să devină un club de noapte, sub o firmă cunoscută a vieții de noapte bucureștene. Ultima dată când s-a jucat teatru acolo a fost în iunie 2007, iar în vitrina de la stradă a imobilului încă se mai văd poze din spectacolul Cui i-e frică de Virginia Woolf? de Edward Albee, examen de licență al Marianei Cămărășan (absolventă de regie-teatru) și pentru 3 dintre actori (Florina Gleznea, Ionuț Grama și Emil Măndănac).
Când s-a jucat spectacolul în Gala Absolvenților 2007, o foarte serioasă sesiune de examene de licență, dar prinse sub un nume glamour, toată sala s-a ridicat în picioare și a aplaudat minute în șir. O colegă implicată în organizarea evenimentului a pus bani din buzunarul ei pentru ca, în locul garoafelor pe care tinerii actori-absolvenți le primeau pe scenă, la finele fiecărui spectacol din Gală, cei din Cui i-e frică de Virginia Woolf? să primească trandafiri – o extravaganță și în același timp gestul sincer al unui om deja cucerit. Un altul eram eu. Vedeam piesa a treia oară, dintre cele 8 spectacole pe care examenul le avusese programate, potrivit regulamentului intern al UNATC.
În martie 2007, am participat la un festival de teatru destinat universităților de teatru din Balcani. Atunci am cunoscut întreaga distribuție. Drumul până la Skopje, destinația noastră finală, a fost parcurs într-un microbuz în care am stat cu toții înghesuiți, printre obiecte de decor și genți de voiaj. Lucram deja la Teatrul ACT și pregăteam premiera unui alt text Albee: Capra sau Cine e Sylvia?. Ionuț Grama m-a întrebat chestiuni tehnice legate de obținerea drepturilor de reprezentare în România. M-am plâns de agentul lui Edward Albee și exigențele la care eram supuși, exigențe dictate de însuși dramaturgul. „Cum? Edward Albee trăiește?“, am fost întrebată ezitant. Am răspuns afirmativ, banal. A urmat o clipă de liniște apăsătoare, iar apoi un imens strigăt de bucurie, așa cum oamenii reacționează când se întâlnesc după mulți ani și se recunosc, din greșeală. Repetând la piesă, cei 6 aveau un singur regret, că practic nu mai exista nicio șansă pentru a-i spune dramaturgului cât de mult iubesc ei textul pe care l-a scris, personajele și tot ce se poate întâmpla pe scenă, necrezând că Edward Albee mai era încă în viață. Credeau că niciodată n-au să poată să-i mulțumească pentru minunata piesă pe care o scrisese, că niciodată Albee nu va ști de existența lor, 6 tineri fascinați de un text pe care și azi îl consideră cel mai bun pe care l-au citit vreodată.
Așa am aflat de proiectul lor, spectacolul Cui i-e frică de Virginia Woolf?, la care lucrau. În final, spectacolul a fost pregătit timp de 16 săptămâni, perioadă impusă atât de programul încărcat al repetițiilor de la Casandra, dar și datorită retraducerii textului, un demers absolut necesar după ce Ionuț Grama a citit textul în original, iar versiunea românească datând de la finele anilor ’60 și semnată de Anca Boldur i s-a părut mult prea cuminte, nimic din limbajul violent și frust propus de Albee neregăsindu-se în traducerea ce introduce în România comunistă teatrul american contemporan.
În acea seară, la Casandra, cu toții am crezut că spectacolul moare, la fel cum celelalte spectacole ale generației 2007 urmau să moară. A fost prima înmormântare de spectacol la care asistam. Și era la fel de dramatic ca și când ar fi fost vorba de un om, cineva drag. Fără să am un plan, i-am chemat în vara lui 2007 să repete la Teatrul ACT, sugerându-le o adaptare pentru scena de 7x4 metri, o mare problemă pentru un spectacol ridicat pentru o scenă italiană.
În 2007, Edward Albee nu a fost de acord cu distribuția. Principala lui obiecție era vârsta mult prea mică a actorilor și lipsa de experiență a acestora. În text, Martha și George, cele 2 personaje principale, aveau 52, respectiv 46 de ani, iar Florina Gleznea și Ionuț Grama, 2 doi actori care jucau rolurile respective, aveau atunci 22, respectiv 23 de ani. Totuși, în octombrie 2008 s-a ajuns la o înțelegere cu William Morris Literary Agency – reprezentantul lui Edward Albee, astfel că s-a obținut dreptul de a se juca spectacolul pentru o perioadă limitată la 10 spectacole. În martie 2009, spectacolul era nominalizat de 2 premii UNITER prin Florina Gleznea și Ionuț Grama, ambii tineri actori fiind prezenți la categoria Debut în Teatru. Niciunul dintre ei nu a luat însă trofeul acasă. Acesta sau altul a fost motivul pentru care Teatrul ACT a renunțat la spectacol, deși de fiecare dată când era programat, biletele se epuizau în maximum 48 de ore.
Din vara lui 2009, spectacolul a încercat să se descurce singur, iar parcursul său povesteşte și despre oportunitățile și limitele pe care scena teatrului românesc le oferă tinerilor creatori de teatru, odată ce au părăsit mediul protector al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale“.
Spectacolul n-ar fi supraviețuit dacă n-ar fi existat generozitatea spectatorilor, oameni care l-au văzut și au ieșit transformați. Aceștia s-au apropiat de actori, dorind să-i cunoască, să-i vadă mai des. Generozitatea lor s-a soldat cu punerea pe picioare a unui întreg sistem de PR fără de care spectacolul n-ar fi avut forța să se păstreze viu în amintirea publicului, chiar dacă, uneori, treceau luni întregi de la o reprezentație la alta. În ultimul an, spectacolul s-a jucat la Teatrul Nottara. Numai că felul în care un teatru de stat a putut să ajute supraviețuirea spectacolului în vreme de austeritate financiară a reprezentat un real test de stres dus la limită, spectacolul fiind obligat să vândă 100% din locurile din sală pentru a asigura celor 6 tineri (4 actori și 2 regizori) încasarea unei remunerații constând într-o sumă injust de mică. Cu doar 50% din sală vândută, niciun actor nu încasa vreun ban.
La finalul reprezentației din 27 mai a rulat un clip de câteva minute, cu imagini din timpul pregătirii spectacolului, în urmă cu 5 ani. Doar atunci am realizat că am parcurs această distanță de timp, iar emoția ne-a cuprins pe toți. E greu să lași un spectacol să moară; iar după 5 ani de existență e și mai dificil. Supraviețuirea vine însă odată cu fiecare spectator care își pune în gând să-l vadă. Fie că a citit despre el, fie că cineva i-a vorbit despre spectacol, anonimul care se hotărăște într-o seară să caute compania actorilor din Cui i-e frică de Virginia Woolf? nu va regreta. Seara care urmează, pentru spectacol, este 12 iunie, la Café Godot, noua scenă independentă la modă, locul unde se întâmplă de ceva timp evenimente culturale de excepție, pentru toate vârstele și toate gusturile.
Cui i-e frică de Virginia Woolf? de Edward Albee (Premiul Tony pentru Cea mai bună piesă de teatru în 1962) este una dintre cele mai amuzante și mai tulburătoare radiografii ale mitului „familiei perfecte“. George (Ionuț Grama), profesorul ratat de la catedra de istorie, și Martha (Florina Gleznea), exuberanta sa soție și fiica șefului universității, se întorc acasă după o petrecere. Dar noaptea abia începe, iar publicul devine prizonier în casa celor doi și martorul unui șir de „jocuri și glume“, în care barierele anduranței vor fi testate, iar demonii vor ieși la lumină. Pentru că Martha i-a invitat la ei acasă pe noii veniți în campusul universitar, blondul Nick (Emil Măndănac) și naiva lui soție, Honey (Sînziana Nicola). Ceea ce urmează va demonstra că nimic nu e mai irezistibil și mai terifiant decât cruzimea și că adevărul și iluzia pot spune uneori aceeași poveste.
„Cui i-e frică de Virginia Woolf? ar putea să pară la prima vedere o convenţională dramă domestică. Dar, ca toate textele bine scrise, devine cu fiecare replică o dovadă despre ce suntem atunci când schimbăm puţin perspectiva din care ne analizăm micile noastre cămine fericite“, scria cu ocazia premierei din octombrie 2007 Tom Sellar, redactorul-șef al revistei Theater, editată de Yale University.
Am avut ocazia, în primăvara lui 2011, să văd la Arena Stage din Washington D.C. un spectacol american cu Cui i-e frică de Virginia Woolf?. Având o distribuție selectă - Tracy Letts, Amy Morton, Madison Dirks și Carrie Coon -, spectacolul avea ca atmosferă lumea clasei de mijloc americane, cu livingul decorat cu corpuri de bibliotecă și cărți, canapea și fotolii, un șemineu – genul de decor care te trimite cu gândul la o viață ordonată și curată. A fost un alt fel de a spune povestea, mai aproape de gustul unui public cu vârsta peste 50 de ani – publicul pe care teatrul american vrea să-l mulțumească pentru că acesta este cel care plătește bilete de peste 100 de dolari. Mi s-a părut un spectacol cuminte, anti-Albee aproape, fără dezordine și schizofrenie. Singurul element pe care-l avea și pe care l-am regretat că nu poate face parte din spectacolul independent al Marianei Cămărășan și al Alexandrei Penciuc este faptul că, înainte să se ridice cortina, o voce din off ruga publicul, în cel mai diplomat fel cu putință, să-și închidă telefoanele mobile. În final, vocea se prezenta: „Sunt Edward Albee și vă doresc vizionare plăcută la spectacolul meu“.
Cui i-e frică de Virginia Woolf? în regia Marianei Cămărășan și a Alexandrei Penciuc a deschis drumul spectacolelor de teatru care încep în mediul universitar pentru a face saltul în lumea profesionistă și independentă a teatrului românesc. Ar fi imposibil să-mi doresc încă 5 ani pentru acest spectacol? În 2017, când generația UNATC 2007 va aniversa 10 ani de la absolvire, îmi imaginez un program al zilei aniversare care să înceapă cu spectacolul însuși. În fond, ce alt mod de a celebra memoria prof. lor Ion Cojar, căruia i-a fost dedicat și spectacolul din 27 mai? //