Pe aceeași temă
Filmul De ce eu? este important, deoarece readuce în discuţie un caz de eroism nu atât personal, cât profesional.
Filmul De ce eu? (2015, regia Tudor Giurgiu) poate fi văzut în primul rând ca reflectare a realităţii. În această situaţie, de interes ar fi acurateţea relatării faptice, adică verificarea modului în care filmul lui Tudor Giurgiu corespunde istoriei care îl are în centru pe Cristian Panait, un procuror în vârstă de 29 de ani, numit de superiori să-și ancheteze colegul de la Bihor care investigase primul caz răsunător de corupție după ’89. În al doilea rând, ca realizare cinematografică, accentul punându-se pe analiza de specialitate. În al treilea rând, ca discurs cinematografic asupra interacţiunii dintre fenomenul social al corupţiei şi reacţia instituţiilor statului. Din acest punct de vedere, filmul De ce eu? se alătură unei deja consacrate tradiţii cinematografice care cuprinde filme precum The Untouchables (1986, regia Brian de Palma), Al Capone (1959, regia Richard Wilson), dar şi seriale precum La Piovra (1984, regia Damiano Damiani). Totuși, un lucru deosebeşte profund filmul comentat de producţiile enumerate: discursul cinematografic asupra corupţiei se construieşte în jurul unei definiţii formale şi, cu precădere, substanţiale asupra instituţiei procurorului (cu apel la rațiune, mai mult decât la emoție). În calitate de cetăţean, acesta este unghiul pe care prefer să mi-l asum în receptarea acestui film important în sine şi în contextul actual.
Inainte de a explora conţinutul, mai trebuie acceptată o evidenţă, deja anunţată: filmul este important, deoarece readuce în discuţie un caz de eroism nu atât personal, cât profesional. S-a exprimat deseori temerea că democraţia nu produce eroi. Aceasta este, de fapt, o falsă temere, în măsura în care democraţia autentică (prin care înţeleg, înainte de orice, statul de drept) nici nu are nevoie de eroi, chiar dacă nu e neobişnuit ca fapta unui cetăţean să fie recompensată (prin acordarea titlului de cetățean de onoare ori prin avansarea în grad, atunci când gestul se face într-o anumită cădere profesională). Democraţia, aşadar, nu are nevoie de eroism, ci de îndeplinirea datoriei şi, cel mult, de fapte bune (care sunt un fel de gratificare a semenului, în prelungirea datoriilor). Este adevărat, democraţia s-a construit pe baza eroismului, însă, odată construită, omul n-a mai putut fi erou deoarece a devenit cetăţean. Cetăţenia reprezintă o calitate atribuită omului prin care acesta se înzestrează cu drepturi şi datorii pe care le cunoaşte (îndatoriri care reprezintă preţul pentru libertatea şi siguranţa pe care statul de drept i le oferă). Corupţia, însă, reprezintă o întoarcere la starea de predemocraţie în care interesele private nu doar că le nesocotesc pe cele generale, dar sunt satisfăcute în paguba lor. Această întoarcere nu se face oricum, ci, în mod paradoxal, în deplină existenţă formală a instituţiilor. Astfel, se poate distinge, din perspectivă politică, o etapă predemocratică de supremaţie a aranjamentelor personale, o etapă democratică, definită după criteriul principal al statului de drept şi corupţia în care starea predemocratică coexistă cu instituţii formale, neutralizate în chiar misiunea lor. Aceasta este prima lecţie implicită a filmului De ce eu?. Într-un mod surprinzător şi aproape rarisim, imaginea pare mai convingătoare decât cuvântul în ce priveşte indicarea naturii corupţiei.
Emilian Oprea în rolul procurorului Cristian Panduru din filmul De ce eu? al lui Tudor Giurgiu
Filmul este important şi în raport cu contextul actual, când instituţiile produc rezultate vizibile şi tot mai palpabile (condamnări definitive, administrarea unor sancțiuni penale complementare de tipul interzicerii accesului, pe o perioadă de timp, în funcţiile cele mai predispuse la recidivă) în lupta contra corupţiei. La limită, filmul este un motiv cert de optimism, conştientizând saltul uriaş pe care statul şi societatea din România le-au făcut din 2002 (când procurorul Panait a cedat psihic la presiunea superiorilor şi s-a sinucis) până în prezent. Filmul se situează în răspăr cu acel curent al opiniei publice care îi pune sub învinuire pe procurori, arătându-ne că nu procurorul arestează, ci alcătuieşte un dosar despre adevăr, pe care, ulterior, judecătorul îl admite în tot sau în parte, iar celelalte organe pun în aplicare hotărârea judecătorească (poliţie, sistem penitenciar). Dar, ca să ştim acest lucru, nu e neapărată nevoie să vedem filmul, fiind suficient să citim diferite acte normative. Contribuția filmului este în altă parte: înţelegere substanţială a procurorului drept combinaţie armonioasă între idealism şi eficienţă birocratică, necesitate care decurge atât din rolul procurorului de a descoperi adevărul, cât şi din obiectul activităţii sale – legea.
Astfel, discursul cinematografic cu privire la corupţie se construieşte în jurul definiţiei substanţiale a instituţiei procurorului. Abia în plan secundar se conferă lui Cristian Panait (Cristian Panduru, în film) statutul de erou în democraţie. Construcţia ideatică şi narativă a filmului se face pe opoziţia dintre idealism şi birocraţie, cele două atribute, aş îndrăzni să spun, ale profesiei de procuror şi, în general, ale oricărui om al legii. Actul suicidar al tânărului procuror Cristian (personaj esenţial, dovadă fiind faptul că este singurul care împrumută de la persoana reală prenumele) nu se explică decât la ciocnirea dintre idealism şi birocraţie, ambele fiind la fel de puternice (şi, în orice caz, mai puternice decât capacitatea psihicului său de a alege ori calea idealismului prin, să presupunem!, demisie şi începerea unei noi vieţi, ori calea birocraţiei prin supunerea la regula jocului de clan, exact ca în predemocraţie). Astfel, în unghiul narativ al filmului, procurorul reprezintă un statut profesional aflat la întâlnirea legii cu acele fapte care prezintă pericol social.
Idealismul reprezintă o necesitate a meseriei de om al legii, în măsura în care viaţa legii începe abia atunci când este invocată în raport cu anumite fapte socialmente periculoase (infracţiuni, dreptul penal) sau dăunătoare din punct de vedere interpersonal (fapte ilicite, dreptul civil). Drama tânărului procuror s-a ţesut abia în clipa când idealismului nu i-a urmat birocraţia; adevărul pe care el l-a aflat din pornire idealistă de-a lungul cercetării faptelor a rămas la statutul declarativ, fără a pune în mişcare o acţiune instituţională corespunzătoare (a emis ordonanța de scoatere de sub urmărire penală, în opoziție cu dorința superiorilor ierarhici). Aici se află miezul conflictului dintre idealism şi birocraţie, restul nefiind decât consecinţe. Astfel, birocraţia se opune idealismului, înăbuşindu-l. În 2002, la momentul desfăşurării faptelor, birocraţia nu avea nevoie de idealism, întrucât de la lege nu se aștepta adevărul (adică să cerceteze faptele cu potenţial de pericol social din perspectivă normativă), ci să îl ascundă printr-o degradare a legii de la artă şi ştiinţă la cea de simplu meşteşug.
Titlul filmului subîntinde o puternică notă justificatoare: de ce tocmai procurorul Cristian a fost ales de către superiori să ancheteze un procuror mai vârstnic (pensionabil peste mai puţin de un deceniu) care se ocupase de un caz de corupţie politico-economică în Bihor? Această întrebare subîntinde, de fapt, obiectul ciocnirii dintre idealismul tânărului procuror şi birocraţia la care este afiliat din punct de vedere profesional. Întâlnirea dintre tânărul procuror Cristian şi superiorul său administrativ (procurorul Codrea), la acesta din urmă acasă, ascunde întregul mesaj al filmului. Când procurorul Cristian întreabă, cu sinceritate, „De ce [am fost ales] eu [ca să mă ocup de anchetarea colegului procuror de la Bihor]?“, superiorul nu alege să răspundă direct, ci îi scoate la iveală existenţa unui veritabil dosar de urmărire, care include filaj, detalii picante din viaţa de student etc. Din acest dosar nu lipsea, evident, foaia matricolă cu notele (maximale) obţinute în timpul facultăţii. De asemenea, mai ştim că: tânărul Cristian avea în folosinţă (posibil, proprietate personală) o Dacie veche; locuia în gazdă (nici măcar în chirie) la o mătuşă; era orfan de un părinte şi, în fine, o asigurase pe prietena sa că nu avea bani să contribuie la cumpărarea unui apartament conjugal. Toată starea materială a lui Cristian contrasta evident cu bunăstarea materială a mai vârstnicului şef pe linie administrativă: casă cu etaj, luxoasă, la curte, familie lărgită. Din coroborarea acestor indicii rezultă răspunsul la întrebarea De ce eu?: birocraţia necesita o persoană în nevoie (nu putem şti dacă, din perspectiva lui Cristian, lipsurile reprezentau, totodată, trebuințe), dornică de promovare, dar şi competentă profesional. Fără contrapunctul idealismului, birocraţia reducea competenţa procurorului Cristian la meşteşugul utilizării normelor juridice (cum să acopere o situaţie problematică, şi nu cum să o descopere). Pentru procuror, dreptul semnifica, întâi de toate, artă, adică acel dozaj de idealism care însufleţeşte litera legii (penale, în cazul de faţă) pentru a-şi atinge dubla finalitate: aflarea adevărului şi modelarea conduitei omului. În mod tacit, avem aici confruntate două perspective asupra cunoaşterii: pe de o parte, cunoaşterea ca meşteşug, având o utilitate practică şi limitată la câteva interese (fie că e vorba de protejarea unor interese private de natură politico-economică, în dauna celor generale, aşa cum este cazul corupţiei, fie că e vorba de interese concrete, imediate), iar pe de altă parte, cunoaşterea ca artă care urmăreşte adevărul şi utilitatea socială.
* Nicolae Drăguşin este doctor în filozofie, cercetător postdoctoral la Universitatea din București, lector la Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir“