Pe aceeași temă
În tabăra Artborescent, nouă artişti au lucrat pe materialul denumit juridic „corp delict“, mai precis, lemn provenit din confiscări în urma unor defrişări ilegale.
La sfârşitul secolului XIX, revenea de la Paris, de unde fusese expulzat din cauza unor manifestări anarhiste, poetul, eseistul şi colecţionarul-mecena Alexandru Bogdan-Piteşti (1871-1922). „Alexandru Bogdan-Piteşti era plămădit dintr-un aluat de contraste la care au contribuit în egală măsură geniul binelui şi al răului“, scrie Krikor Zambaccian în Însemnările unui amator de artă (Liternet, 2004). În absenţa unei cercetări monografice publicate până în prezent, Bogdan-Piteşti rămâne o legendă puţin cunoscută în afara comunităţii de specialitate.
Intelectualul rebel se stabileşte în 1894 la Bucureşti, devenind activ în organizarea scenei artistice. Semnează manifestul artei independente şi începe să susţină financiar, intelectual şi logistic organizarea unor expoziţii moderniste, reunite în jurul Salonului Independenţilor şi al revistei Ileana. Din 1908 îşi transformă moşia de la Vlaici (comuna Coloneşti, judeţul Olt) în rezidenţă de vară pentru artişti. Multe nume de vârf ale modernismului autohton, artişti, scriitori sau actori au petrecut verile pe moşia de la Vlaici, lucrând adesea inspiraţi de pitorescul zonei şi farmecul simplităţii vieţii din mediul rural. La sfârşitul verii, cea mai mare parte a lucrărilor realizate aici erau achiziţionate de Alexandru Bogdan-Piteşti, despre care se spune că oferea totdeauna preţuri mai mult decât generoase artiştilor. Până la sfârşitul vieţii, colecţia ajunsese la peste 1.500 de piese – pânze, sculpturi şi desene, completate de o selecţie mare de artă populară, icoane, obiecte de cult şi carte veche. Colecţionarul îşi dorea să întemeieze un muzeu care să păstreze locul viu şi să ducă mai departe povestea acestor întâlniri, continuând organizarea taberelor de creaţie pentru artişti. I.G. Duca respinge însă cererea depusă de Alexandru Bogdan-Piteşti în 1918, iar patru ani mai târziu, la doar câteva luni de la moartea colecţionarului, statul român, prin reprezentantul său C. Banu, a ratat din nou acceptarea acestei donaţii şi întemeierea unui muzeu. Inevitabil, colecţia s-a risipit, iar în procesul firesc al trecerii de la memorie la istorie a intervenit uitarea.
Astăzi, în satul Vlaici se păstrează fantoma vechiului conac aflat în ruină, ale cărui ziduri se macină odată cu trecerea timpului. A fost inclus de câteva site-uri pe lista monumentelor în pericol. Aşteptăm, probabil, să dispară.
Conacul Oteteleşanu din Beneşti (foto: Radu Sandovici)
La începutul lunii august, am ajuns la 250 de kilometri de Vlaici, în satul Beneşti. Conacul Oteteleşanu, ridicat la sfârşitul secolului XVII, este plin de viaţă şi artă. Valentin Ionescu, actualul proprietar, a înţeles că nu deţine o „proprietate, ci o responsabilitate“ şi s-a implicat activ în procesul de restaurare. După mai mult de zece ani, conacul, inspirat de modelul arhitectural al culei olteneşti, completate cu un pridvor deschis în stil brâncovenesc, este consolidat, iar în urma restaurării păstrează intact aerul de altădată. De doi ani a devenit destinaţie culturală, la conac organizându-se tabere de pictură, sculptură în lemn, film experimental, antropologie, muzică balcanică etc.
Trecând pragul conacului şi urmărind artiştii la lucru câteva zile, la finalul taberei de sculptură în lemn Artborescent, m-am gândit la dinamica fermecătoare a verilor artistice de la Vlaici. La Beneşti s-a născut un proiect contemporan care reînvie demersul colecţionarului Alexandru Bogdan-Piteşti. Dincolo de revitalizarea culturală a zonei, „muzeul“ copiilor din sat a devenit şi un loc în care se construieşte o colecţie de artă contemporană, alcătuită diferit de logica acumulării şi stocării de capital din discursul promovat de piaţa de artă emergentă de la noi. În tabăra Artborescent, nouă artişti au lucrat pe materialul denumit juridic „corp delict“, mai precis, lemn provenit din confiscări în urma unor defrişări ilegale. Deşi infractorul a fost prins, a rămas în libertate din indulgenţa nejustificată a judecătorului. Problema tăierii pădurilor devine din ce în ce mai actuală, în condiţiile în care metri cubi de lemn dispar zilnic din pădurile româneşti. Valentin Ionescu, el însuşi împotriva defrişărilor, a hotărât să pună „corpul delict“ la dispoziţia unor artişti, care timp de două săptămâni au dat altă viaţă lemnului. Mi-a plăcut atmosfera locului, comunicarea dintre artişti şi mai ales sprijinul reciproc. Alături de licenţiaţi în sculptură au fost prezenţi şi artişti fără obişnuinţa şi experienţa cioplitului în lemn. Consider curiozitatea şi experimentul o cheie esenţială în dezvoltarea viziunii unui artist. Totdeauna mi-au plăcut personalităţile neliniştite, curioase şi deschise provocărilor creative. Adică, tipul de artist „total“, care nu se mai regăseşte în delimitările impuse de specializările oferite de învăţământul academic şi nici nu se plafonează în manierismul plicticos al „reţetelor de succes“. Surpriza mea a fost să-i văd în tabără pe Roberta Curcă, Alexandru Petre, Adrian Preda şi Lea Rasovszky, artişti a căror activitate anterioară nu a inclus sculptura.
La lucru la conac |
Am ajuns în tabără în apropierea vernisajului, când majoritatea artiştilor terminaseră lucrul. L-am văzut pe Adrian Preda, artist poreclit prin cartier „pictorul“, finisându-şi lucrarea realizată cu atenţie deosebită pentru material. Pornind de la forma buşteanului, el a imaginat un avion, pe care l-a marcat prin pictură ca fiind de luptă. Preda a lucrat în lemn pentru că i s-a părut că a apărut în sfârşit „un context etic pentru lucrul cu acest material“.
Lea Rasovszky şi-a conturat o identitate vizuală inconfundabilă, pe care o poartă fără probleme prin toate materialele cu care lucrează. Mai mult decât în desen, în lemn se vede plăcerea pe care ea o pune în lucru, uşurinţa şi dedicarea cu care viziunea ei devine formă. Pe Codruţ, cerbul metafizic, albastru cu galben şi coarne înfrunzite, l-a lucrat împreună cu scenograful Alexandru Petre. O suprafaţă pe care s-au întâlnit continuu patru mâni, care s-au ghidat reciproc, astfel încât sculptura pare lucrată de un singur artist.
Lucrările realizate în tabăra Artborescent vor fi expuse în septembrie şi la Bucureşti, în cadrul Balkanik Festival, la Grădina Uranus.
Tabăra de sculptură în lemn face parte din programul Artoteca, iniţiat şi coordonat de Claudia Zidaru începând din martie 2014. Artoteca propune „susţinerea şi finanţarea proiectelor artistice“, realizate la conac. Nu ştiu dacă urmărim o evoluţie a unui program la fel de spectaculos precum cel de la Vlaici din trecut. Dar avem, cu siguranţă, o energie nouă care dezmorţeşte mimetismul autohton într-o poveste care abia începe.