Pe aceeași temă
Ceea ce afirmam public în 2006 rămâne valabil: Adrian Ghenie este cel care a brevetat cea mai bună rețetă a Școlii de la Cluj, iar meritele sale în marketing cultural sunt reale. Întrebarea este dacă cei care schițează politica culturală națională au realizat că prin hiperbolizarea sa se trece atât de brusc de la apologia noncomercialului, a artei critice, la apologia comercialului, a artei de cabinet, a unui academism redivivus, grizonat cultural.
Mama spăla cu Dero. Dero era Detergentul, cum PCR era Partidul. Arta picta cu CiucuBaba. CiucuBaba era Stilul, cum frica era Libertatea. După 1989 a venit Diversitatea. Diversitatea purta două nume: diversitatea diversă, CSAC (Centrul Soros pentru Artă Contemporană), și diversitatea adversă, identitară (Catacomba). Unii jucau rolul descheiaților, alții rolul încuiaților; pentru descreierați nu era rol. Era ca-n politică, ca-n western: cowboy-ii și indienii. Se fugăreau unii pe alții, dar jucau în același film, singurul care rula la Cinema-Cultura. Dualitatea era chipul nou al vechiului unic: nu exista Diversitate în afara CSAC, cum nu exista Identitate în afara Catacombei. Fără CSAC nu era progres, Occident, prezervativ. Fără Catacomba nu era românitate, Ortodoxie, iconiță.
Spre 2000, polii s-au topit: nu mai aveau un pol în buget, nici idee-n cuget. Bezmetică, perplexitatea, diversitatea vie s-a abătut peste România pictorească. Barbari cu studii în doi peri au năvălit pe rinoceri, mânjind cu gunoi fața bleagă a artei mistice sau angajate. Delirul-delict de vitalitate a fost scurt: orgasmul era deja vis în 2005. Minoră, fecundată cu piața în viol consensual, arta a născut galeria: mașina de pictat bani-gata. A fost prima cezariană făcută cu bancnota, cu marginea ei tăiosă, ce hăcuiește fonduri profunde. Cea care a demarat în trombă, pe un culoar imobiliar liber, a fost mașina gri-metalizat din Cluj, cu număr Plan B (unde B nu-i București, ci te ferești!). Metalul era plumb: ușor la ochi, greu la mână, inert la suflet, doldora la buzunar. Buzunarul altora, Tuymans-Borremans, cei care au făcut din poza artei arta pozei: gri pe gri, cenușa culturii (rețeta: o linguriță de perversitate la două linguri de naivitate, se consumă nocturn, pe tabula rasa, cu multă apă de foc stins). De la Belgia, România a luat tot ce are ea mai prețios: prima Constituție, în secolul XIX, și Școala de la Cluj, în secolul XXI. Lecția de democrație și lecția de artă. Cu câștig cinstit - pe munca (în lohn) și pe cultura (altora), cu păcatul unic al dumping-ului.
Adrian Ghenie (foto: pagina oficială de Facebook a artistului)
Griul de Cluj e ca Dero - marca locală a fost cumpărată de străini, care ne-o vând tot nouă, drept produs global. Inițial, picturatura clujeană era doar mult mai ieftină și mai multă decât originalul belglobal. În timp, a devenit - ca orice start-up - atractivă pentru brokerii de celebritate contra-cronometru, versați în a scoate bani din bulă seacă. Așa se face că acum numele diversității la noi a ajuns iarăși unic: tabloul clujit. Clujit din Carei în Țăndărei, din Deta-n Denta, clujit în temă, clujit în gând, clujit în pasta făinoasă. Tablouri în care traume inventate, cu obscurități transparente politic sunt puse pe tapet de artiști cu un aplomb plastic de PVC, bazat pe bibliografii de google și afectivitate de fb. Tablou în care suspină (iar) ciucubabismul insipid, morbid, prețios, ros de voluptăți precare. Totalitarism democratic, plebiscitat și de fratres minores și de maiores terrae, tabloul clujit e monopol, e brand, e ban-Iban. E povestea de succes pe care o vor mass-media: artiștii dintr-un târg de provincie inventează roata și se dau cu ea de-a dura (grav, serios, cultural, to be or not to be), până-n Sotheby’s. Nu-i bai (ba-i ca la Cluj!): jocurile pieței sunt și ele feste ale vieții.
Problema-i Veneția, unde curge apă-n canale și artă-n bienale. Anul acesta, în Pavilionul României va trona picturatura lui Adrian Ghenie, vârful de lance clujită, montată chiar de către galeristul acestuia, Mihai Pop - de altfel artist și el, pe undeva, cofondator, împreună cu Ghenie, al galeriei Plan B (ajuns acum Plan V). Este vorba despre o galerie comercială, al cărei proprietar face o expoziție cu propriul artist și (cel puțin fost) asociat, pentru a promova un gen de pictură ce exercită o presiune monopolistă asupra artei românești actuale. Nici aceasta nu ar fi o problemă: statul român susține agențiile de turism private pentru a-și promova oferta la târgurile internaționale de specialitate. Până la urmă, galeria sau agenția, tot o tarabă și-o reclamă e. Problema e că Pavilionul național de la Veneția a fost tratat mereu, și nu doar de România, ca un spațiu de reprezentare, nu unul de promovare. Cea din urmă țintește la profitul imediat: dai ce se cere. Prima aspiră altundeva: arăți ceea ce ești sau, cel mai frecvent, ceea ce vrei să fii. Promovarea vinde produse, reprezentarea inculcă o imagine. În anii ’50 deja, SUA impunea la Pavilionul național de la Veneția expresionismul abstract (Jackson Pollock, Willem de Kooning), tocmai pentru a contrapune o imagine discordantă a libertății tipului de realism socialist prea concordant dogmatic, din lagărul comunist. Era o miză de viață, nu una de piață. Nu ținea de Războiul Rece doar, ci de o viziune amplă și asumată asupra propriului rol ca model. Chiar și România, după 1989, a avut o viziune politică asupra Pavilionului național de la Veneția. După unele încercări infructuoase de monumentalizare solo (Horia Damian, 1993), s-a trecut la o perspectivă strict „progresistă“, cu expoziții de grup, pe concept curatorial, nu pe persoană fizică, alăturări care mai de care mai bizare (Ion Bitzan cu Ion Grigorescu, 1997, Dan Perjovschi cu subReal, 1999 etc.), cu titluri funambulești, în care opțiunea pentru arta (pseudo)avangardistă, realizată de colective diverse și cu un pregnant caracter noncomercial, era de o fermitate dusă până la comedia erorilor, ca în Retrospectiva Imaterială din 2013, în care colectivul condus de Pirici & Pelmuș a emulat așa de bine modelul Tino Sehgal - artist nu doar prezent la Bienală, ci chiar premiat cu Leul de Aur atunci -, încât imagini cu performance-urile din Pavilionul României au fost atribuite și distribuite ca fiind imagini din performance-urile lui Tino Sehgal.
Ceea ce și-a dorit România mereu a fost realizat atunci: mimetismul local să fie confundat cu originalul. Anul acesta, după mai mult de două decenii de experiențe contrare, se optează pentru solo-ficarea Pavilionului, pentru punerea în vedetă a lui Adrian Ghenie. E drept, ceea ce afirmam public în 2006 rămâne valabil: Adrian Ghenie este cel care a brevetat cea mai bună rețetă a Școlii de la Cluj, iar meritele sale în marketing cultural sunt reale. Întrebarea este dacă cei care schițează politica culturală națională au realizat că prin hiperbolizarea sa (căci asta este punerea în Pavilionul național) se trece atât de brusc de la apologia noncomercialului, a artei critice, la apologia comercialului, a artei de cabinet, a unui academism redivivus, grizonat cultural. Expoziția din acest an, expresie perfect corporatistă a unei strategii culturale monopoliste, promovează un produs care deja se vinde, fără concurență locală. Mai grav, dacă decenii în șir România a optat pentru o perspectivă „critică“ pentru Pavilion, acum plonjează într-una lucrativă, ceea ce creează dubii în privința coerenței și autenticității propriei poziții. E ca și cum România ar vrea să arate că pictura aceasta, cu toată magma ei realist-consumistă, izvorâtă din prelucrarea la rece a realismului socialist, poate oricând să joace cartea regresivității, ca și pe aceea a progresului, ca și cum acestea ar fi simple măști culturale, împrumutate, cinic, pentru a nu fi recunoscuți. Recunoscuți ca ce, recunoscuți drept cum?
PS: Ce noroc cu Belgia că nu-l expune anul acesta, în pavilionul național de la Veneția, pe Luc Tuymans: ne-am trezi, ca data trecută, că expoziția lor ar fi ilustrată cu lucrările lui Ghenie, din pavilionul nostru. Iar juriul, confuzat, poate că i-ar acorda chiar și vreun Leu de Aur. Căci neștiute sunt căile glam-ului!