Pe aceeași temă
Dacă n-ar fi filtrul poetico-ironic prin care Radu Afrim vede lumea, am putea spune că spectacolul Tihnă - una dintre cele mai bune producții ale sale din ultimii ani - e imaginea de coșmar a tot ce ne-a dus și ne duce spre o dispariție lentă, dar sigură ca oameni. Romanul lui Attila Bartis pe care l-a ales pentru a exprima această viziune neagră asupra derizoriului existenței e cam din aceeași plămadă cu a regizorului; și, cum experiențele de viață sunt la prima vedere asemănătoare (ne referim mai cu seamă la contextul social-politic care formează rama întâmplărilor), cei doi artiști s-au întâlnit fericit în corpul acestui spectacol tulburător. Bartis posedă, cum se vede, o colecție halucinantă de povești din vremea comunismului lui Kádár din Ungaria, care nu diferă de ale transilvăneanului Afrim (Bartis s-a născut, de altfel, la Târgu Mureș). Și amândoi se „salvează“, artistic vorbind, printr-o plonjare în oniric, care singur poate da relevanță unui peisaj uman pe care realitatea nu-l poate cuprinde în toate semnificațiile lui, vorbind despre ceea ce aparent nu se vede. Imaginația celor doi se simte astfel provocată, creând în paralel cu viața trăită o alta fabuloasă, visată, care formează substanța spectacolului acesta. Sub forma coșmarului, adesea, dar și a poeziei, căci visele sunt, nu-i așa, și urâte, și frumoase, granița dintre cele două planuri fiind extrem de fragilă și vulnerabilă.
Câteva teme jalonează această întreprindere autoficționară. Prima este cea care declanșează acțiunea, având în centru un caz de autoexilare din iadul comunist a personajului–reper, o tânără violonistă de succes care emigrează, aruncându-și viața și familia în debusolare. La acest cadru de istorie recentă se raportează și destinul mamei, care e în centrul romanului, actriță celebră căzută în dizgrația regimului în urma acestui accident biografic, care duce la prăbușirea ei umană, psihică. (Mai ales că își pusese toată ambiția și versatilitatea în slujba carierei.) Alături de ea, fiul scriitor, care traversează cu cinică asumare fazele acestui sfârșit mizerabil, comentându-l în cartea pe care o scrie. O faună specifică mișună în jur, descriind o lume alienată, maculată, pe cale de a se autonimici în hohote de râs. Marasmul în care se zbate viața personajelor e centrat pe obsesii sexuale, altă temă decelabilă, sexul fiind omniprezent, ca maladie a secolului. Fie că funcționează ca mijloc de defulare sau de răzbunare, din perspectiva unor ratări umane iminente, scenele de sex funcționează ca un motor vital ineluctabil. (Trebuie să ai nervii tari ca să le înghiți.) În fine, cartea și spectacolul pun problema fundamentală a relației dintre literatură și viață, dintre realitate și ficțiune, aceasta fiind o altă temă importantă a romanului lui Bartis preluată de regizor, netranșată în favoarea niciuneia dintre părți, lăsând însă prin fraza de final impresia că literatura, în speță, poezia, e o cale de evadare din acest vis urât, trăit la comanda împrejurărilor. Nu suficientă, însă. „N-aș putea să scriu altceva, spune în final Andor, personajul principal, scriitorul care-și scrie romanul în timp ce-l trăiește... mă fascinează un singur lucru, cerul înstelat care-i deasupra mea și asta e foarte puțin.“ Probabil, Attila Bartis face trimitere aici la imperativul moral kantian, la legea morală care lipsește din sufletele rătăcite ale acestei lumi care nu-și găsește tihna.
Există însă în spectacol un fir narativ esențial reprezentat de relația dintre mamă și fiu, o relație tensionată, incestuoasă, cu un trecut greu de trădări reciproce, fără iubire și fără viitor. Din punct de vedere al construcției romaneşti preluate de regizor în spectacolul său, care respectă pretextul literar chiar și în explicațiile din paranteze, acest fir focalizează toate celelalte planuri ale realității cărții, aducând la matcă apele revărsate dintr-un prea plin al nevoii de confesiune care domină. (Romanul e scris la persoana întâi, iar spectacolul exploatează acest mijloc literar pentru a umple hiatusurile tipice fragmentarismului postmodern.) Într-un interviu publicat cu ocazia premierei, autorul atrăgea atenția acelora tentați să politizeze excesiv deplasând accentul pe cauze exterioare conflictului, că nu tot ce vedem în acest roman-piesă despre degradarea lumii contemporane e cauzat de comunism, că nu se poate explica și motiva chiar totul astfel („nu putem arunca toate zoaiele noastre asupra comuniștilor“). Cu alte cuvinte (și aici intervine viziunea poetică a scriitorului), să privim mai atent omul, care e sub vremi, dar poate fi și deasupra, dacă-și păstrează demnitatea și puterea de a iubi. Or, tristețea personajelor care populează Tihnă vine tocmai din pierderea acestor repere, din absența sentimentelor adevărate și a speranței. Viața trăită în travesti, ca la teatru, cu butaforiile ei de care uzează din belșug actrița din piesă, cu patetismele și ridicolul prefăcătoriei e, până la urmă, mobilul dramei actriței-mamă, care ratează ambele ipostaze din lipsă de autenticitate.
Pervertirile acestea aproape involuntare sunt urmărite de Radu Afrim în spectacolul de la Teatrul Național din Tg. Mureș, Compania Tompa Miklós, și redate cu o bogăție extraordinară de mijloace artistice. Rareori se întâmplă ca, într-o țesătură atât de complicată de idei, situații, teme și acțiuni paralele, regizorul să găsească măsura artistică unică și să fie coerent în comunicarea mesajului. Afrim reușește datorită unor potriviri extraordinare de viziune de la text la interpreți, de la decor și costume la proiecțiile video și muzică (o extraordinară ambianță de sunete mixate savant într-o gamă bogată de tonuri). De aici unitatea stilistică a întregului, care ne amintește de atmosfera filmelor lui Almodóvar, pe o filiație felliniană a îngemănării tandreței și abjecției. Decorul lui Adrian Damian e de o concretețe agresivă adesea, dar e deschis la propriu prin ferestre prin care vedem filmate personajele în peisaj, aerului proaspăt din afara mediului morbid al spectacolului. Simultaneitatea spațiilor - un puzzle imagistic sugestiv și multifuncțional - inițiază un joc fascinant al imaginației, în care obiectele, culorile și lumina colaborează, dând relief fiecărei scene și vibrație întregului. Ne mutăm cu privirea din dormitorul mamei, înțesat de mobile stil, în bucătăria sordidă, devenită pe parcurs și crâșma locală, unde se deapănă povești aiuritoare despre iubiți ingrați și femei părăsite (una dintre ele face trimitere la litoralul românesc - perla balcanilor); din budoarul unui editor–femeie cu apucături de vampă și anturaj pestriț de luseri în subsolul unei prostituate vegheate de icoana mamei și o colivie din care privește hâtru omul-sticlete. (De altfel, amestecul acesta de regnuri e propriu esteticii spectacolelor lui Afrim, în care oamenii se însoțesc de simboluri animaliere, își schimbă sexul, vârsta sau înfățișarea, cu efecte ilare sau doar derutante de identitate.) În fine, în mijlocul scenei e o insulă cu rolul unui spațiu de evadare sau marcaj. Aici e cimitirul unde e îngropată fictiv violonista fugită, aici e locul iubirilor însângerate sau al ospiciului din final, unde ajunge cartea scriitorului din poveste. Oaza aceasta de aparentă tihnă e pândită de pericolul înecului în apa care o înconjoară, amenințând să înghită lucruri, vieți, povești.
Actorii pe care s-a bazat regizorul în realizarea acestei montări de excepție sunt și ei de excepție. B. Fülöp Erzsébet în rolul Mamei, cu o mobilitate excepțională a stărilor, trece de la sublim la ridicol, de la dramă la comedie cu o naturalețe dezarmantă, realizând un portret scânteietor al eșuării perfecte a condiției umane în împrejurările unui pragmatism feroce și al unei amoralități asumate. Un interpret pe măsură e și Bányai Kelemen Barna în rolul lui Andor, fiul, scriitorul care trăiește scriind coșmarul descoperirii adevărului despre mama sa, dar și despre iubire, adevăr, viață și moarte. Jocul său modern, bazat pe comunicare directă, aduce nota de realism necesară spectacolului. La rândul ei, Kiss Bora în rolul nefericitei Eszter, cu dragostea ei încercănată pentru Andor, e responsabilă de zonele poetice ale spectacolului, pe care le inițiază mai ales improvizând inspirat la clape. Portrete excepționale la granița dintre realitate și coșmar creează Berekméri Katalin (Judit), Nagy Dorottya (Rebeka), Biluska Annamária (Jolika). Părțile de cabaret negru care detensionează atmosfera, provocând râsul eliberator - artă pe care regizorul o stăpânește în chip creativ - pun în valoare întreaga trupă a teatrului, antrenată la realizarea acelui peisaj uman colorat, tragic-grotesc de context. Creația video semnată de Radu Afrim și Sebesi Sándor, luminile lui Aszalos Attila, costumele Erikăi Márton și întreaga echipă a spectacolului contribuie la reușita acestui demers teatral, țintind nu doar performanța artistică, ci și forța de impact a unui mesaj de avertizare al zilelor noastre.