Pe aceeași temă
Istoria României pe care, în mai multe volume scrise în mod exemplar, greu de ocolit pentru cine vrea să cunoască temeinic despre această ţară, dar şi în această cea mai recentă carte, ne-o propune Keith Hitchins este una, în multe feluri, palpitantă.
Când suntem dispuşi să înţelegem mai mult(e) decât aflăm atunci când rulăm locuri comune despre istoria noastră sau când dorim să exersăm şi o perspectivă detaşată, este util – poate chiar obligatoriu – să ne raportăm şi la ceea ce au spus alţii despre noi şi despre istoria noastră. Este cu atât mai util – din nou, poate că obligatoriu – să luăm seama despre ceea ce au spus cei care, din afara României, au fost interesaţi, în mod aplicat, despre noi şi despre istoria noastră. Avem ce să alegem – nu e nevoie să inventăm „istorici“. Avem câţiva specialişti în istorie care au avut pasiunea, răbdarea şi cu siguranţă că vocaţia de a încerca, decenii de-a rândul, să „citească“ România – trecutul ei, mai îndepăratat ori mai recent, ba chiar şi prezentul. În lumea specialiştilor, trei nume la care mă voi referi de îndată – mă grăbesc să adaug: ele nu sunt singurele, există mult mai multe! – sunt foarte cunoscute şi respectate. Pentru spaţiul public, un supliment de cunoaştere şi de recunoaştere faţă de cei trei cred că ar fi, oricând, binevenit.
Aşadar, pentru istoria recentă ori recentissimă, Tom Gallagher (colaborator, între altele, ani de-a rândul, al revistei 22) este un nume-reper sau trebuie să fie aşa. Seria sa de cărţi despre România – România după 1989. Democraţie şi naţionalism (1989-1998); Furtul unei naţiuni. România de la comunism încoace şi Deceniul pierdut al României – constituie, practic, până acum câţiva ani, canonul decent cu privire la istoria noastră de după 1989. Alături de aceste cărţi, zecile, poate chiar sutele de articole ale istoricului britanic despre ţara noastră cândva ar merita să fie ele însele adunate într-un volum distinct. Ca o paranteză, nu întâmplătoare: aceste trei cărţi pot fi citite complementar cu volumele de dialog dintre Vladimir Tismăneanu şi Mircea Mihăieş (O tranziţie mai lungă decât veacul). Împreună, cărţile lui Tom Gallagher, Tismăneanu & Mihăieş dau o amplă, nuanţată şi foarte utilă istorie a ţării noastre, aşa cum a fost ea sau cum ar fi trebuit să fie, după 1989.
KEITH HITCHINS - Scurtă istorie a României (Editura Polirom, 2015)
Dennis Deletant este bine cunoscut, mai ales, graţie excelentei lucrări România sub regimul comunist, dar domnia sa este autorul mai multor cărţi ori studii dedicate ţării noastre (volumul despre Ion Antonescu este de neocolit; după lectura lui, în mod normal şi la oameni normali, nu mai pot există îndoieli cu privire la cine a fost cu adevărat acest, în fond, funest personaj, care e denumit în cartea invocată „aliatul uitat al lui Hitler“). Dacă Tom Gallagher pare să se fi specializat, cu privire la România desigur (căci aria de acoperire a lucrărilor acestuia este, în mod fericit, mult mai vastă), cu precădere asupra perioadei post 1989, Dennis Deletant este unul dintre cei mai străluciţi şi mai rafinaţi cunoscători ai istoriei ţării noastre de dinainte din 1989, cu un accent special pe deceniile comuniste.
Keith Hitchins acoperă o arie istorică, despre România, mult mai largă. Hitchins vede, analizează şi scrie despre istoria României mult în spate. Insistă, în cărţi-reper inclusiv, asupra unei perioade pe care o consideră relevantă pentru modernitatea şi modernizarea românească (ultimele trei secole). Şi, în genere, scrie despre istoria României aşa cum, cu referire la cea mai recentă carte a sa (dar afirmaţia e valabilă şi pentru restul lucrărilor profesorului Hitchins), apreciază că o face Marius Turda: „o carte pe care orice istoric român şi-ar dori să o scrie: cu o naraţiune captivantă şi bazată pe numeroase surse, perfect integrată în istoriografia naţională românească“.
Aşadar, cei trei – Gallagher, Deletant, Hitchins - panoramează ori, în anumite pasaje-fragmente-capitole ale lucrărilor domniilor lor, focusează asupra unor aspecte importante şi/sau fierbinţi din istoria României, în maniere care ar trebui să îi încânte pe cei care, fie direct din câmp istoric, fie din afara lui, privesc către profesionalismul vestic al acestei discipline. Cei trei – dar, încă o dată, ei nu sunt singurii – reprezintă, mutatis mutandis, ceea ce, în Polonia, reprezintă Norman Davies. Fapt e că, à propos de Norman Davies, la Polirom, relativ recent, a apărut o lucrare realmente monumentală – Polonia. Tărâmul lui Dumnezeu.
Tot la Polirom, de câteva săptămâni doar, a apărut şi un nou Keith Hitchins – Scurtă istorie a României. Lucrarea, apărută anul acesta în româneşte (ediţia originală, publicată la Cambridge University Press, datează din 2014), condensează şi completează alte două tomuri, apărute, în mai multe ediţii în româneşte, de-a lungul ultimilor 10 ani, România. 1774-1866 și România. 1866-1947. Volumul Scurta istorie a României survolează două milenii de istorie pentru acest spaţiu, iar accentul, în mod evident de la primele zeci de pagini, cade totuşi pe istoria ultimelor trei secole (mult mai bine susţinută documentar decât ce era înainte de aceste trei secole). Cartea aceasta – care completează un demers ştiinţific realmente impresionant şi întru totul respectabil dedicat ţării noastre – merge, aşa cum era de anticipat şi cum lasă să se înţeleagă chiar profesorul Hitchins la ieşiri publice din România, şi către o serie de determinanţi istorici din ultima noastră jumătate de secol. Spus în alte cuvinte: aproape 100 de pagini din această lucrare de aproximativ 350 de pagini sunt dedicate comunismului şi postcomunismului românesc; lectura lor nu poate să fie decât una folositoare, căci aceste aproape cinci decenii de istorie recentă şi recentissimă sunt analizate de unul dintre cei mai buni şi mai bine intenţionaţi cunoscători ai României şi ai istoriei sale.
Keith Hitchins notează, în preambulul cărţii: „Istoria de 2.000 de ani a unui popor îi tentează pe scriitor şi pe cititor să caute tendinţe pe termen lung care să elucideze evoluţiile complexe şi contradictorii“. Şi, în sensul depistării recurenţelor în măsură să faciliteze înţelegerea şi explicaţia, istoricul de cursă lungă al României (dar nu numai – un proiect la care lucrează domnul Keith Hitchins de mai mulţi ani vizează o Istorie a Europei de Est) numeşte situaţia confruntaţională perpetuă între Est şi Vest în care s-a aflat România (şi ce a fost aici înainte de statul naţional...) drept cheia privilegiată de lectură şi de înţelegere a istoriei acestei ţări. „Locul între Vest şi Est“, condiţia intermediară, situarea „la graniţă“ – acestea îi definesc, pe termen lung, pe români, spune, explicit, Keith Hitchins. Şi adaugă: „competiţia dintre Est şi Vest pentru sufletul şi mintea românilor a început cu adevărat în anii 1830 şi odată cu Revoluţia din 1848 şi romantismul“.
Cum nu a făcut-o în alte lucrări ale sale, în acest volum, Keith Hitchis vine, aplicat, şi către prezent – mai ales spre modernitatea comunistă (dar există şi câteva pagini despre postcomunismul românesc). Comunismul autohton e, într-un fel, modern – în sensul în care „au continuat modernizarea cu metode şi mijloace proprii“. Prin urmare, făcând uz de „metode şi mijloace proprii“, comunismul autohton („o epocă aparte în istoria României“) este catastrofic. „Aplicarea consecventă a modelului stalinist vreme de patru decenii a fost uluitoare. Însă tocmai lipsa de flexibilitate a fost cea care s-a dovedit, în cele din urmă, fatală pentru proiectul elitei comuniste“, notează istoricul născut în 1931, în SUA. Comunismul este, pentru România, modern, mai precis modern-toxic. Într-atât de toxic, încât, deşi oficial cunoaşte un sfârşit rapid (un final cu un desfăşurător care nu încetează să uimească şi astăzi), el lasă, în postcomunismul românesc, multe matriţe – ideatice, sociale, comportamentale, politice, culturale, economice -, cu care are serioase asemănări de familie. Bunăoară, „răsturnarea regimului Ceauşescu nu a pus capăt dezbaterii cu privire la identitate şi la modelele de dezvoltare. Într-adevăr, continuitatea discursului este frapantă, deoarece s-a învârtit în jurul aceloraşi două noţiuni aparent contradictorii – integrarea în Europa şi naţiunea etnică. De o parte au stat naţionaliştii care, după cum am văzut, s-au agăţat de imaginea unei Românii tradiţionale pentru românii ghidaţi de virtuţile unei existenţe mai simple, de dinaintea modernizării, iar de celalaltă parte s-au aflat cei care au rămas încredinţaţi că viitorul ţării nu putea fi decât în cadrul unei Europe democratice şi pluraliste“.
Istoria României pe care, în mai multe volume scrise în mod exemplar, greu de ocolit pentru cine vrea să cunoască temeinic despre această ţară, dar şi în această cea mai recentă carte, ne-o propune Keith Hitchins este una, în multe feluri, palpitantă. Direcţia – direcţie de analiză, de cercetare – identitară reprezintă, cum am sugerat şi în unele paragrafe de mai înainte, un filon extraordinar de bogat pentru un istoric. „Cine sunt românii?“, „cine suntem?“ sunt întrebări, desigur, deschise. Ştim cam cine am fost – ştim, dacă suntem de bună-credinţă şi dacă nu înlocuim faptele şi argumentele de bun-simţ cu retorică ieftin ideologizantă şi cu proiecţii care nu ne scot dintr-o zonă de confort, dar care sunt paralele cu ceea ce, documentabil, a fost cu adevărat – şi tocmai de aceea e încă de răspuns, este încă de aflat cine suntem şi cine vom deveni. „Dacă istoria ultimelor două secole ne învaţă ceva, atunci cel mai probabil controversa legată de cine sunt românii şi cum ar trebui să îşi făurească ei destinul nu se va fi încheiat nici după integrarea în Uniunea Europeană“ – acesta este finalul cărţii lui Keith Hichins. Unul, cum se vede şi cum pesemne că nu poate exista altfel, deschis.