Diversitate la Gaudeamus

Daniel Cristea-enache | 22.11.2016

Târgul internaţional de carte Gaudeamus, organizat de Radio România, a avut loc în acest an în perioada 16–20 noiembrie la Romexpo, invitatul de onoare fiind China.

SHARE 4

Pe aceeași temă

 

S-a încheiat o nouă ediție din Gau­dea­mus, unul dintre cele două târguri de carte din România la care editorii, cu mic, cu mare, participă an de an. Gaudeamus e în no­iem­brie, când dă frigul, iar Bookfest e în iunie, când le­șini de căldură în Bu­cu­rești: evenimentele cul­tu­rale nu mai pot fi desprinse de condiția meteorologică de­venită determinantă.

 

Nici de weekend-ul devenit spațiul temporal în care, li­teralmente, o mare de vi­zi­tatori umple până la refuz culoarele de la parterul im­pozantei clădiri din Pavilionul Romexpo unde se desfășoară Gaudeamus. În week­end, în fiecare an, editorii noștri se în­se­ni­nează, fiindcă vânzările și, implicit, în­casările cresc; iar cei cu simptome de ago­rafobie preferă să rămână acasă. A te duce sâmbătă sau duminică dimineață la un târg de carte din București a devenit si­nonim cu a te călca în picioare.

 

La o asemenea aviditate pentru cultură, n-ar fi stricat și o garderobă la care miile de vizitatori să-și poată lăsa hainele. De câți­va ani tot li se bate obrazul orga­ni­za­torilor în acest sens - și degeaba. Men­ta­li­tatea omului care, într-o funcție publică, pe banii contribuabilului, merge în toată lu­mea la business class nu se poate schimba la simpla vedere a cititoarelor și ci­titorilor mergând prin târg cu brațele în­cărcate de propriile haine și de pungi pli­ne cu cărți cumpărate. Aceștia din urmă e musai să rămână niște pălmași ai culturii, pe când oamenii din prima categorie (a „de­cidenților“) e firesc să-și păstreze re­laxarea și mâinile în bu­zu­nare. În România lucrurile merg încă așa - dar pentru cât timp?

 

Tot la capitolul minusuri trebuie menționată rari­ta­tea punctelor de informare. Există unul la intrare, dar într-un târg cu atâtea inele și standuri, e dificil să te orientezi în „teren“, când e vorba de locul unde este amplasată o editură mai mică. Asta te obli­gă să dai roată întregului târg, fie pe un inel, fie pe altul, pentru a descoperi tu în­suți, pe cont propriu, ceea ce ar fi trebuit să-ți arate un oficial, pe un punct sau al­tul al traseului circular.

 

http://revista22.ro/files/news/manset/default/foto-daniel-cristea-enache-interior.jpg

Peste 125.000 de vizitatori au participat la ediţia din acest an a Târgului Gaudeamus, conform organizatorilor.

 

Într-un mod nu chiar atât de neașteptat - pentru mine cel puțin -, la standurile unor edituri, mai mari sau mai mici, era mult mai plăcut decât pe drumul spre ele. Destui editori au investit fonduri, muncă și imaginație în concepția și execuția stan­dului de la Gaudeamus, astfel că unele standuri au devenit niște adevărate obiec­te artistice, de dimensiuni variabile, în care îți făcea plăcere să stai, să răsfoiești cărți, să privești în jur. La alte standuri, dimpotrivă, te simțeai fie ca la Obor (ve­chiul Obor), cu un comerț strident și un kitsch îngrijorător, fie precum într-o ali­mentară ceaușistă din anii ‘80, cu cărți, în loc de borcane, aliniate pe rafturi.

 

Recunosc că sunt nițel mirat: dacă la un târg de carte de o asemenea amploare nu poți face un stand mai de Doamne ajută, cum vei face față concurenței? Cititorul a devenit, astăzi, tot mai greu de „prins“ și de surprins, tot mai sofisticat și mai dificil de „fidelizat“. De aceea, dincolo de zâm­bete (împrumutate parcă de la invitatul de onoare, China), concurența în lumea edi­­torială este dură. Toate aceste standuri, pe care e greu să le și vezi într-o „flanare“ prin tot târgul, darămite să le vizitezi unul câte unul, împart același public au­tohton - iar dacă publicul nu crește, suc­cesul unor edituri va echivala cu insuc­cesul altora.

 

Iată de ce i-am privit cu întristare și cu so­lidaritate intelectuală pe micii editori „de sus“, cei care nu au avut resurse fi­nan­ciare decât pentru un stand de câțiva me­tri pătrați, situat în afara fluxului de vi­zi­tatori. Am găsit la ei, ca în fiecare an, și cărți bune, și un program editorial va­lo­ros, și încăpățânarea de a rezista pe piață.

 

Iar la editurile mijlocii și mari, la stan­du­rile lor cu glamour și „dichis“, am desco­perit ceva ce m-a bucurat la fel de mult: o apreciabilă diversitate tematică și pro­blematică. Lumea cărții a redevenit mai plurală, mai deschisă și mai ofertantă de­cât cea a politicienilor care vin la Gaudea­mus și la Bookfest să-și facă un anumit capital de imagine. Ce spun ei - știi di­na­in­te; culoarea ideologică exclude dubiile. La destule edituri, dimpotrivă, vezi dife­rența, nuanțele, cromatica diversă, plu­ra­lismul. E de preferat ca volumul tău să stea pe același raft cu al unui adversar de idei, decât să ilustreze o serie mono-ideologică și un același „tipic“ de gândire. S-a înțeles că prefer editurile deschise ce­lor închise, după cum, între ecumenism și sectarism, optez pentru primul termen.

 

De remarcat în final, la această ediție din Gau­deamus, impactul tot mai mare al social-media. De la autori care își făceau selfies și le postau în timp real pe Fa­ce­book la copii care filmau cu smartphones și puneau filmulețele pe YouTube, de la reu­nirea participanților la o lansare printr-un Event la crearea de albume foto la un stand - am avut tot tacâmul.

 

E de presupus că Gaudeamus se va schim­ba tot mai mult; însă, ca autori și cititori mai „conservatori“, nu știm încă în ce fel anume. Viitorul vine peste noi.

Comentarii 4

ion - 11-28-2016

n-ai oameni educati, chiar si cei mai buni profesori universitari din Romania sunt semidocti dupa standarde occidentale si depasiti, ei inca citesc cel mult carti din anii '70! nu sunt in stare nici macar sa puna o editura sa traduca literatura stiintifica moderna, ce sa produca, decat impresii generale?

Răspunde

cititor - 11-25-2016

cartile de aurtori romani, care apar de mai multi ani sunt o gluma : idei generale si supeficiale, subtirele, putina substanta, calitate scazuta, oricum putine, in mod normal multe n-ar trebui publicate, universitatea romaneasca e varza si autorii romani la fel! multi sunt oameni de singura carte si aia nu cine stie ce si apoi mai scot o divavagatie sau o variatie la un capitol pe aceeasi tema sau o reeditare, nu mai zic ca multi isi zic doctori pentru editari de documente sau compilatii, sau niste chestii jurnalistice! dezastru dupa orice standarde! dar multi dintre intelectualii astia semidocti au aere de zei mai ales cand sunt si ministri! nu se compara cu nivelul din afara sau standardele minime pe care le proclama orice universitate!

Răspunde

cristi - 11-23-2016

Daca ii zici de economie intelectualului roman, umanist cum isi zice ei, sau alte stiinte sociale din astea mai ferme si mai noi, asta crede ca ii vorbesti de astrofizica! e praf la noi domeniu, nici macar n-au auzit de tot felul de teorii rational-choice care domina domenii ca istorie, stiinte politice si altele in multe locuri unde se face carte! - noi avem poeti si istorici, nici astia prea destepti ci flecari dedati generalizarii si neinformati teoretic, ce mai, suntem in secolul XIX la ce este in universitatea romaneasca! de asta nici nu apar carti mai bune, se traduc numai chestii din anii '70 in Vest, deci vechi de acum 50 de ani, caci aceeasi baroni conduc si edituri sau oricum nu se stie mai multa asta e nivelul

Răspunde

bogdan - 11-22-2016

Editurile autohtone au o oferta de carte insuficient de diversificata. Din nefericire, in Romania predomina literatura si ceva istorie literara, nu exista decat accidental edituri sau colectii de edituri care sa publice carte specializata sau mai universitara din stiintele sociale moderne (economie, stiinte politice etc) sau reale (fizica etc) care macar sa tina la curent publicul romanesc cu cele mai noi evolutii in domeniu, nu sa-l educe, caci in mod evident nu se produc mari inovatii si idei in Romania, aici abia daca se aplica cu intarziere cate o idee sua o moda intelectuala occidentala in vreo teza sau curs mai rasarit... De fapt, in ultimii ani s-a banalizat si redus nivelul intelectual chiar si la cateva colectii mai rasarite specializate in istorie a unor edituri, preferandu-se traducerea si publicarea nu a unor carti academice, tratate si lucrari universitare, ci a unor carti scrise de jurnalisti, de bloggeri de vedete media (ca vorbim despre istoria mafiei, a Statului Islamic, a Angliei sau a nu stiu cui!), adica carti ieftine si de calitate mediocra dar de la care se spera castiguri mari ca sunt usurele si populare - pe scurt, pe piata de carte romaneasca nivelul intelectual, calitatea si diversitatea tematica a cartii sufera mult si chiar a inregistrat un regres in ultimii ani!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22