Pe aceeași temă
S-a încheiat o nouă ediție din Gaudeamus, unul dintre cele două târguri de carte din România la care editorii, cu mic, cu mare, participă an de an. Gaudeamus e în noiembrie, când dă frigul, iar Bookfest e în iunie, când leșini de căldură în București: evenimentele culturale nu mai pot fi desprinse de condiția meteorologică devenită determinantă.
Nici de weekend-ul devenit spațiul temporal în care, literalmente, o mare de vizitatori umple până la refuz culoarele de la parterul impozantei clădiri din Pavilionul Romexpo unde se desfășoară Gaudeamus. În weekend, în fiecare an, editorii noștri se înseninează, fiindcă vânzările și, implicit, încasările cresc; iar cei cu simptome de agorafobie preferă să rămână acasă. A te duce sâmbătă sau duminică dimineață la un târg de carte din București a devenit sinonim cu a te călca în picioare.
La o asemenea aviditate pentru cultură, n-ar fi stricat și o garderobă la care miile de vizitatori să-și poată lăsa hainele. De câțiva ani tot li se bate obrazul organizatorilor în acest sens - și degeaba. Mentalitatea omului care, într-o funcție publică, pe banii contribuabilului, merge în toată lumea la business class nu se poate schimba la simpla vedere a cititoarelor și cititorilor mergând prin târg cu brațele încărcate de propriile haine și de pungi pline cu cărți cumpărate. Aceștia din urmă e musai să rămână niște pălmași ai culturii, pe când oamenii din prima categorie (a „decidenților“) e firesc să-și păstreze relaxarea și mâinile în buzunare. În România lucrurile merg încă așa - dar pentru cât timp?
Tot la capitolul minusuri trebuie menționată raritatea punctelor de informare. Există unul la intrare, dar într-un târg cu atâtea inele și standuri, e dificil să te orientezi în „teren“, când e vorba de locul unde este amplasată o editură mai mică. Asta te obligă să dai roată întregului târg, fie pe un inel, fie pe altul, pentru a descoperi tu însuți, pe cont propriu, ceea ce ar fi trebuit să-ți arate un oficial, pe un punct sau altul al traseului circular.
Peste 125.000 de vizitatori au participat la ediţia din acest an a Târgului Gaudeamus, conform organizatorilor.
Într-un mod nu chiar atât de neașteptat - pentru mine cel puțin -, la standurile unor edituri, mai mari sau mai mici, era mult mai plăcut decât pe drumul spre ele. Destui editori au investit fonduri, muncă și imaginație în concepția și execuția standului de la Gaudeamus, astfel că unele standuri au devenit niște adevărate obiecte artistice, de dimensiuni variabile, în care îți făcea plăcere să stai, să răsfoiești cărți, să privești în jur. La alte standuri, dimpotrivă, te simțeai fie ca la Obor (vechiul Obor), cu un comerț strident și un kitsch îngrijorător, fie precum într-o alimentară ceaușistă din anii ‘80, cu cărți, în loc de borcane, aliniate pe rafturi.
Recunosc că sunt nițel mirat: dacă la un târg de carte de o asemenea amploare nu poți face un stand mai de Doamne ajută, cum vei face față concurenței? Cititorul a devenit, astăzi, tot mai greu de „prins“ și de surprins, tot mai sofisticat și mai dificil de „fidelizat“. De aceea, dincolo de zâmbete (împrumutate parcă de la invitatul de onoare, China), concurența în lumea editorială este dură. Toate aceste standuri, pe care e greu să le și vezi într-o „flanare“ prin tot târgul, darămite să le vizitezi unul câte unul, împart același public autohton - iar dacă publicul nu crește, succesul unor edituri va echivala cu insuccesul altora.
Iată de ce i-am privit cu întristare și cu solidaritate intelectuală pe micii editori „de sus“, cei care nu au avut resurse financiare decât pentru un stand de câțiva metri pătrați, situat în afara fluxului de vizitatori. Am găsit la ei, ca în fiecare an, și cărți bune, și un program editorial valoros, și încăpățânarea de a rezista pe piață.
Iar la editurile mijlocii și mari, la standurile lor cu glamour și „dichis“, am descoperit ceva ce m-a bucurat la fel de mult: o apreciabilă diversitate tematică și problematică. Lumea cărții a redevenit mai plurală, mai deschisă și mai ofertantă decât cea a politicienilor care vin la Gaudeamus și la Bookfest să-și facă un anumit capital de imagine. Ce spun ei - știi dinainte; culoarea ideologică exclude dubiile. La destule edituri, dimpotrivă, vezi diferența, nuanțele, cromatica diversă, pluralismul. E de preferat ca volumul tău să stea pe același raft cu al unui adversar de idei, decât să ilustreze o serie mono-ideologică și un același „tipic“ de gândire. S-a înțeles că prefer editurile deschise celor închise, după cum, între ecumenism și sectarism, optez pentru primul termen.
De remarcat în final, la această ediție din Gaudeamus, impactul tot mai mare al social-media. De la autori care își făceau selfies și le postau în timp real pe Facebook la copii care filmau cu smartphones și puneau filmulețele pe YouTube, de la reunirea participanților la o lansare printr-un Event la crearea de albume foto la un stand - am avut tot tacâmul.
E de presupus că Gaudeamus se va schimba tot mai mult; însă, ca autori și cititori mai „conservatori“, nu știm încă în ce fel anume. Viitorul vine peste noi.