Pe aceeași temă
În 26 noiembrie, câteva cinematografe de la Paris au prezentat o nouă lansare a filmului Domnul Klein, realizat în 1975, cu Alain Delon în rolul principal, și considerat cel mai bun film despre perioada ocupației naziste a capitalei franceze.
Cei care vizitează Parisul pentru prima dată sunt în primul rând surprinși de numărul mare de plăcuțe comemorative fixate pe clădiri, dar care nu poartă numele unor personalități obișnuite: nu sunt nici scriitori, nici pictori, nici actori, nici arhitecți, ci sunt francezi de rând care au murit în timpul ocupației naziste (1940-1944) – oameni care au făcut parte din Rezistență. Se estimează că numărul francezilor care au făcut parte din Rezistență sau au colaborat cu aceasta se află undeva între 200.000-300.000 de oameni, dintr-o populație care la începutul ocupației număra aproape 40,6 milioane de locuitori, iar la finalul războiului coborâse la 38,8 milioane.
Domnul Klein este considerat cel mai bun film despre perioada ocupației naziste a Parisului, un film în care însă nu apar svastici sau soldați naziști decât într-o scurtă scenă de final, filmată la Strasbourg, unde personajul principal face o călătorie pentru a-și vedea tatăl și a încerca să urgenteze obținerea certificatelor de naștere ale bunicilor, care să demonstreze că nu este de origine evreiască.
Joseph Losey (1909-1984), regizorul filmului Domnul Klein, și-a trecut în palmares numeroase distincții importante. Pentru Domnul Klein a obținut în 1977 trei Premii César (pentru cel mai bun film, cea mai bună regie și cea mai bună scenografie), dar are de asemenea trei Premii ale Academiei Britanice de Film, un Palm D’Or la Cannes (1971), un Mare Premiu al Juriului de la Cannes (1967) și patru Premii BAFTA (1972).
Losey s-a născut în Statele Unite și a început prin a face teatru. A studiat cu Bertolt Brecht în Germania, fapt care l-a marcat pentru tot restul carierei artistice. Brecht este considerat cea mai novatoare voce din teatrul secolului XX, cineva care și-a dorit ca publicul său să nu se iluzioneze la spectacole, ci să continue să gândească. Pentru Brecht, practician al formulei teatrului epic, scena trebuia să fie un mijloc prin care spectatorul dobândește cunoștințe despre om și societate. Losey va face în 1975 un film, Viața lui Galileo Galilei, după piesa omonimă a lui Brecht.
În 1935 Losey întreprinde o călătorie de studii în URSS, iar în 1946 se înscrie în Partidul Comunist, ceea ce-l face indezirabil la Hollywood în timpul prigoanei anticomuniste americane, începută la finele anilor ’40. Urmare acestui episod, se mută și se stabilește în Marea Britanie, la Londra.
În anii ’60 Losey începe colaborarea cu dramaturgul Harold Pinter, care va semna trei scenarii de film pe care cei doi le fac între 1963-1971. Cele trei filme îi aduc numeroasele trofee și premii enumerate mai sus.
Alain Delon în Domnul Klein
Domnul Klein (1975, 123 de minute) este un film pe tema dublului. Robert Klein, un speculant de artă, se pierde într-un labirint coșmaresc, când este confundat cu un alt Robert Klein, evereu, fiind somat ca atare de către regimului de la Vichy. Filmul începe cu examinarea unei femei de către un doctor care face măsurători bio-fizice, în încercarea de a determina puritatea ei etnică. Următorul cadru îl arată pe Rober Klein, speculantul de artă, care cumpără un tablou foarte scump cu bani puțini. Vânzătorul este un evreu care încearcă să vândă cea mai de preț comoară a familiei pentru a face rost de bani. Ca o ironie a sorții, același vânzător de ocazie va sta discret în spatele domnului Klein, în vagonul cu destinația Auschwitz, în timp ce dialogul lor de început curge peste un cadru cu oameni tăcuți, care privesc în gol ușa unui vagon care se închide.
Franco Solinas, scenaristul filmului, a încercat ani buni să plaseze scenariul Domnului Klein, fiind refuzat de numeroși regizori și producători de film, printre care și Costa-Gavras. Scenariul ajunge, prin Norbert Saada (producător de muzică, film și televiziune francez), la Alain Delon, care devine extrem de interesat. El este cel care îl contactează pe Joseph Losey, cu care lucrare deja la Asasinarea lui Troțki (1972, cu Richard Burton în rolul lui Leon Troțki). Dacă Losey ar fi refuzat, filmul nu s-ar mai fi făcut niciodată. Solinas nu mai credea în scenariu, iar refuzul precaut al vârfurilor cinematografiei europene de atunci îi dăduseră de înțeles că, la 30 de ani după ocupația nazistă a Parisului, subiectul era încă sensibil și de neatacat. Losey îi propune rolul principal lui Alain Delon, care figurează și ca producător al filmului.
Delon l-a convins pe Losey că filmul trebuie să fie francez, filmat în Franța. Filmările au durat trei luni, între octombrie 1974 - ianuarie 1975, și au fost realizate la Paris și Strasbourg. A fost un proces dificil, cu multă figurație și cu reconstituiri costisitoare de cadre în epocă, fapt apreciat și distins cu un Premiu César pentru scenografie.
Despre interesul pentru scenariul acestui film, Alain Delon spunea într-un interviu recent cu Denitza Bantcheva (critic de film francez): „Subiectul mă interesa, pe de-o parte, datorită conținutului său istoric, dar și datorită rolului titular – Klein, o propunere total diferită de rolurile pe care le făceam în acea perioadă. Ideea de a juca un individ căzut în capcana istoriei din cauza unui tiz și care descoperă că are origini evreiești, într-un moment istoric nepotrivit, m-a sedus. Parcursul și transformarea lui Klein sunt puternice, ceea ce, până la urmă, interesează orice actor”. Filmul a fost unul dintre favoritele la Palm D’Or (Cannes, 1976) dar a pierdut în fața lui Taxi Driver (regia Martin Scorsese).
Poate ar fi interesantă o selecție a câtorva filme semnate de regizorul Joseph Losey la următoarea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica de la București. Domnul Klein și Asasinarea lui Troțki ar face săli pline în 2015, la Cinema Studio sau Cinema Elvire Popesco. Și ar fi interesante discuțiile care ar urma unor asemenea proiecții, poate chiar cu Alain Delon invitat.