Pe aceeași temă
Prin experiența exilului, culorile trecutului se aprind, iar în combustia dorului lucid pentru ceva irecuperabil, individul se înclină cu duioșie deasupra unui spațiu topit în nostalgii.
Pentru ca sociologia artei să poată fi un instrument de analiză pertinent, spune Pierre Francastel (Études de sociologie de l’art, Gallimard, 2006), și pentru ca ea să poată propune interpretări potrivite unor opere din epoci diferite, opera ar trebui privită altfel decât un simplu reper care trimite către exterior, pentru că ea oferă un model selectiv de ordonare a senzațiilor vizuale, care nu sunt niciodată, ține să precizeze, figurative. Așa s-ar explica posibilitatea oricărui privitor de a se putea raporta la opere ce vin din epoci diferite, distanța temporală și cea adusă de apartenența la un model cultural diferit sunt surmontabile, pentru că fiecare operă conține o privire individuală, întâi de toate, înainte să fie și un exponent al unui tip de cultură. Comunicarea, spune Francastel, apare între spectatorul îndepărtat și operă la fel cum apare între cel contemporan operei și obiectul privit: arta se naște într-un cerc strâmt, iar abia apoi ea își deschide aria de iradiere către privitor și către societate. Acceptând că opera oferă ordonarea senzațiilor unui individ, ea devine, printr-o experiență individuală ordonată în actul artistic, o dare de seamă a unei viziuni, iar accesul la ea se petrece în primă instanță prin accesul la individual.
Experiența exilului, temporară sau permanentă, e transpusă în actul artistic printr-o alterare a felului privirii încărcat de dorința recuperării unui spațiu inaccesibil, dar familiar, revizitat prin nostalgie. În pictura lui Paul Hitter, culoarea aleasă din gamele stridenței se despică pe suprafața lipsită de profunzime: o pictură ce se scrie, ivită în marginea graficii, din explorarea unui imaginar al pathosului balcanic recuperat prin experiența distanțării de spațiul familiar. Îndepărtarea nu poate avea loc fără să altereze felul de a privi spațiul din care individul se desprinde, revizitat prin nevoia unei recuperări integrale, ficțională în mare măsură și terapeutică. Privirea din distanță vine cu necesitatea coerenței și, atunci când exilatul pleacă, revine asupra a ceea ce rămâne în urmă cu un alt tip de atenție, determinat de voința de recuperare. Privirea din distanță aduce, în cazurile lui Saša Stanišić și al lui Paul Hitter, tocmai o constituire a unui model de ordonare a unor senzații recuperate care dau seama, în cazul amândurora, de o experiență individuală determinată de exil prin atmosfera densă de nostalgie și lucidă, în cazul celui dintâi, și prin integrarea într-o formulă vizuală ce ordonează, tot nostalgic, imaginarul spațiului balcanic.
Paul Hitter - Ciuma lui Caragea, ulei pe pânză, 2011 |
În singurul său roman, Cum repară soldatul gramofonul (Luchterhand, 2006, Polirom, 2007), Saša Stanišić, autor exilat în Germania, recuperează în ritmul unei scriituri dense, nevrotice copilăria trăită în fosta Iugoslavie, cu nostalgia precoce pricinuită de distanță. Prin experiența exilului, culorile trecutului se aprind, iar în combustia dorului lucid pentru ceva irecuperabil, individul se înclină cu duioșie deasupra unui spațiu topit în nostalgii. Întoarcerea acasă, după un exil îndelungat, aduce invariabila, teribila dezvrăjire, iar nostalgicului îi rămâne doar fantazarea. Distanțele îl plasează pe insul desprins din matcă într-o mai mare familiaritate cu trecutul, individual și comunitar, dar și într-o complicitate imediată cu universul infantil-simbolic al spațiului de unde s-a extras și unde nu se mai poate întoarce. Atât la Saša Stanišić, cât și la Paul Hitter, efectul exilului se citește în insistența de a revedea, miop, urieșesc detaliul ce umple până la refuz spațiul. În pictura celui din urmă, densității lirice a frazelor de unde emană atmosfera îi corespunde o anumită oroare de vid, manifestată prin fundalurile suprasaturate, ipostazieri ale unor referințe vizuale la lumile locuite figurativ de personaje. Raportarea la spațiul balcanic se face printr-un model multiplicat în imagini, acolo unde personajul, fie că este Ivan Turnică, Zaraza, o Gioconda oacheșă, Baba Yaga sau Ivan cel Groaznic, se ivește pestriț într-o lume balcanică pestriță, cu stridențe și contururi topite în decoruri, acolo unde se animează viața lor în convulsii colorate. Decorul, care se dă drept decor, înlocuiește perspectiva, fiindcă pe el se mișcă profilurile, iar sensul său rezidă în posibilitatea de a acomoda personajele într-un mediu propriu ce le determină și dă expresie proprietăților lor constitutive. Pictura este una a personajului, de fiecare dată, a personajului plasat într-un fel bizantin în tablou, cu povestea desfășurată în jurul său prin detalii, figuri și filactere.
Pictura lui Paul Hitter trimite la reprezentările medievale ale figurilor prin mijloacele de reprezentare alese și prin atitudinile personajelor, dar și prin faptul că fiecare figură face referire la o narațiune, la un fond legendar căruia îi sondează valențele simbolice și îl plasează apoi într-o continuitate de tip iconografic cu celelalte figuri imaginate. Pictura nu este narativă, ci reprezentativă, iar decorurile fracturate emană moduri de a fi ale personajelor. Tablourile oferă întocmai un model selectiv de ordonare a senzațiilor vizuale, căci formula de construire a imaginilor este una conștient asumată și folosită constant: personajul sau personajele respiră sens prin decorurile discontinue, unde atributele lor sunt vizibile prin felul în care detaliile se țes și determină figura. Personajele nu sunt doar balcanice – termenul este oricum imprecis – iar referințele, deși precise în mare măsură, la personaje istorice sau episoade nefericite, precum ciuma din vremea lui Caragea, sunt ipostaze ale unui imaginar local, absorbit pe calea inerțiilor vizuale asumate și denunțate, așa cum se întâmplă cu modelele ce țin de tablourile de talcioc, de tatuajele și desenele de mahala. Argoul vizual și folclorul urban, cu figurile lui, istoria sau istoriile curioase, alegoriile pasiunilor, sunt toate proiectate într-un decor plin de contraste, unde culoarea și ritmul absorb în decor detaliile și, fixate acolo, detaliile valorizează figura. Fondul legendar explorat e pus într-o nouă ordine vizuală a multiplicității și a ritmului, iar figurile se aseamănă, toate sunt figuri familiare, viețuind după ritmuri cunoscute. Suprafețele de inscripție se multiplică în imaginea unde, pe alocuri pointilist, pe alocuri expresionist ori bizantin, alteori cu iz folcloric, decorul nimbează personajul și îl trece din nemișcarea obișnuită a portretelor în vibrația ruperilor de ritm. Isteria culorilor animează decorul, proiectează personajele într-o mișcare incertă, iar distanțele sunt reduse prin apropierea adusă de contraste. //