Pe aceeași temă
Matei e un baiat bun. El este probabil singurul artist comunitar de la noi sincer angajat, un expert al crizei sociale care crede in ceea ce face si vrea, utopic, sa miste lumea cu arta. Matei este victima unui sistem ce cultiva iluzia iesirii din sistem, critica datului, dar nu si pe aceea a mijloacelor critice. Daca si-ar fi investigat propriile presupozitii tacite (atat nevoia conservatoare de semnatura, cat si convingerile despre dreptatea sociala, dar si gramatica laxa ori cadrajul strict comercial al fotografiilor ce-i documenteaza actiunile), ar fi inteles mai multe despre ceilalti pentru ca ar fi stiut mai multe despre sine. Dar sistemul in care a intrat ii cere sa-si puna intre paranteze ultimul strop de sine. Ceea ce ramane este un gol populat cu imagini, o masa de ping-pong la care nu joaca nimeni (instalatia Mehr Chancen für unsere Jugend) sau un dejun la restaurant cu doi invitati lejer crispati, care nu stiu mai nimic unul despre altul si nici nu vor sa stie, pentru ca i-a adus laolalta doar jocul unui proiect artistic efemer si factice (documentatia video Looking for Caslav).
Bertalan
Pe Stefan Bertalan nu l-am intalnit niciodata. Fondator al grupului sigma de la Timisoara, cel mai influent nucleu de experimentalism constructivist din arta autohtona, Bertalan mi-a parut intotdeauna oarecum inactual, intrat in canon si inchis acolo. Odata am avut de-a face cu proiectul sau pentru o mare expozitie colectiva. Era un adevarat palimpsest, un amestec de notatii tehnice, filozofice si lirice, de schite precise si divagatii grafice care se anihilau unele pe altele. Era "efectul Hölderlin", teroarea si innegurarea aduse de hiper-luciditate, implozia semnificatiei sub apasarea nenumaratelor forme ale intelesului, intuite dar nu stapanite, stranse laolalta pana alcatuiesc o masa critica neagra din care nu mai razbate sensul. Nimic din ceea ce caracterizeaza constructivismul ortodox nu se manifesta la Bertalan: plantele sale nu sunt reduse la structuri, iar compozitiile tin de un cubism moale, topit in simbolism, ca al ultimului Braque. A lua in considerare din perspectiva "realista" cercetarile sale sociale, de urbanism si pedagogie, a readuce la sens, la conventie, nenumaratele gesturi, notatii si forme ce nu reprezinta decat o perseverenta spargere in farame a inteligibilului este doar o lasitate in fata unui adevar aspru: irationalul a fost miezul operei sale, si nu locul in care ea s-a infundat. Operele sale sunt insemnari nemediate despre sine, cu caracter aproape clinic: un desen-jurnal datat 22 mai 1977 are sus recomandarea (auto)terapeutica "in fiecare dimineata un desen". Neindoios, Bertalan "se ocupa" si de tot felul de lucruri reale. Avea studenti, avea colegi artisti cu care intreprindea diverse experimente comprehensibile. Desenele-jurnal tin insa de o permanenta des-centrare a propriilor cautari, care nu mai au nimic tehnic, ci par simple refugii interioare, demisii inca vag active in fata unei lumi ce devine tot mai impenetrabila pe masura ce este inteleasa. Un desen datat "Mai 1977", cu o notatie obscura, "La o aniversare", contine atat o (falsa) pista tehnicista in formula relativ confuza si pretioasa "extensia unor piramide succesive in progresie vitala" (auto-protectoare, gratificatoare prin certitudinea si emfaza terminologica ce sugereaza performanta intelectuala datatoare de stabilitate emotionala), cat si o explicita izbucnire care incepe cu "niciodata acest popor nu a fost mai dependent - decat in aceste ultime trei decenii - dependent de uratul unor semeni" si se incheie cu notatii despre "sclavia spirituala". Bertalan a fost (si inca este) un strigat, nu o constructie. El insusi se caracterizeaza intr-un alt desen, un fel de ecografie simbolica a unui copac, alaturi de care noteaza "dintr-un alt punct de vedere omul isi gaseste in natura, in peisaj, in lumea vegetala, o activitate practica - un aliment vizual pt. disparitiile sufletului". Aparitiile halucinante din desenele sale nu sunt studii instrumentaliste ale structurilor lumii, ci grafice de stare ale acestor "disparitii ale sufletului". Pare ciudat ca un artist, si inca unul constructivist, care ar fi trebuit sa faca abstractie de amanuntele lumii, sa le puna intre paranteze pentru a extrage esentele, a putut sa fie atat de ravasit de fiecare adiere a vietii. Bertalan nu a facut abstractie de nimic. Pentru el, asa cum scrie intr-un desen datat "März 980", "orice intalnire irupe timid - si-ti cauti un punct de sprijin pt. viata." Bertalan devine interpretul plantelor cu seve fatale si nume incantatorii, al lui echinna vulgare, malva neglecta sau onobrychis espersata (daca am descifrat corect scrisul artistului), aceste "organe care traiesc dar nu vorbesc", cum le defineste intr-un desen din "8 Juni 984". El se opune contemporanilor sai, atat colegilor din sigma (caci contrazice tacut formalismul triumfalist, sec si consecvent, al lui Roman Cotosman, dar si calofilia meschin edulcorata a lui Flondor, atat de potrivit esuat in neo-ortodoxismul grupului Prolog), cat si experimentalismului "macho", eteroclit si zgomotos al lui Paul Neagu si Horia Bernea. Chiar daca notatiile in latina, romana si germana sunt frecvent ilizibile, iar cele in maghiara sunt (pentru mine) complet ininteligibile, este putin probabil sa apara in opera scris-desenata a lui Bertalan consideratii precum acelea ale lui Bernea, dintr-o pagina reprodusa pe coperta celui mai important album al sau, editat de MNAR cu ocazia ultimei retrospective, si in care artistul declara ca "Ma p… pe el de ideal" (fara puncte de suspensie). E greu de spus daca Bertalan are un ideal, dar, desi arta sa este la limita nebuniei, ea e de-o curatenie si de-o responsabilitate ce inspira respect. Si asta nu doar atunci cand scrie "Mama si fructul" pe un frumos desen cu forme gestante, ci si atunci cand relateaza, eliptic si febril, intr-un alt desen, despre "copii - tineri de scoala cu caietele cl. IX C, lasate locul cu studii de poesii si matematica in caiete, au devastat ciresul - l-au facut una cu pamantul numai schelet. ci i-am prins si am omorat trei dintre ei". Desigur, artistul nu e un asasin, ci un hipersensibil auto-reprimat, care sufera pentru intreg universul, ale carui legi crude le accepta, caci, noteaza el in josul aceleiasi pagini, "atat de multa ploaie seaca - searbada incat oamenii se tampesc din generatie in generatie - iar buruiana sporeste din ce in ce". Apasatoare, echilibristica sa pe marginea prapastiei ramane exemplara: un monument al integritatii morale obtinute cu pretul integritatii mintale.
P.S.
Matei si Bertalan intruchipeaza doua modele concurente pe scena artei actuale. Matei nu e cel mai rau dintre cei rai, iar Bertalan nu e cel mai bun dintre cei buni. Matei este artistul alternativ de treaba care vrea "sa ne faca interesul": stie cum stau lucrurile lumii si ne face un bine aratandu-ne si noua. Dar cum arata el nu prea stim: se pune intre paranteze. Militantismul sau este inofensiv, iar dreptatea la care ne face partasi este inca unul din pliurile in care ne invaluie iluzia. Bertalan este artistul clasic-modernist care iese din paranteze, se izbeste de lume, o vede ca pe un miracol, dar nu ne poate arata decat urmele unei perplexitati nesfarsite. Unde este adevarata alienare, la Bertalan sau la Matei?!