Pe aceeași temă
Fie-vă milă de noi! este, în fond, o declarație de iubire. În filigran, toate textele aceasta spun: vorbesc despre o iubire adâncă, autentică pentru o țară în multe privințe neterminată, în care care este încă atât de mult de făcut. Avem de-a face cu o carte care denunță răul ce înconjoară și care devorează această țară – în multiple forme -, dar care indică, de fiecare dată, și direcția binelui.
Am făcut un experiment. Am citit de două ori cartea Fie-vă milă de noi! a lui Gabriel Liiceanu – şi într-un context incandescent din punct de vedere politic, în toamna anului trecut, când apărea în librării, şi acum, în aceste zile, cu calm, relaxat. Reacţia a fost aceeaşi – admirativă şi exclusiv pozitivă. „Are dreptate!“, mi-am spus: este memorabil – de manual (și în privința evaluării, și a diagnosticului și a soluțiilor sugerate) - felul în care formulează în aceste texte în care are dreptate.
Gabriel Liiceanu are dreptate pentru că vede monstruos de clar în prezent – şi vede aşa de clar, încât şi foşti amici au ajuns să îl urască (motorizaţi acum de vadimite adânci – o temă mare, încă puțin atinsă în spațiul nostru public; formulată pe scurt: cândva avocați part time ai democrației, astăzi, aceştia sunt un fel de lideri de opinie toxici, în maniera Vadim Tudor!), pentru că vede atât de clar în viitor. Domnul Liiceanu vede acum foarte bine, iar pentru unii chiar insuportabil de bine şi de clar, pentru că vede departe. Domnia sa vede şi priveşte către patriile – ca să preiau o sugestie prezentă într-unul dintre textele adunate în această carte - în care ar trebui să ajungem. Vede normalitatea şi, deviaţionist conform grilei de lectură a relativiştilor (deviaţionist e, în această accepţiune, cel care ţine drumul drept, chiar şi după ce alţii au luat-o pe arătură...), nu oboseşte să (ne) vorbească despre ea.
Experimentul de lectură pentru care am optat în cazul acestei cărți mai este semnificativ și dintr-o altă perspectivă. Este bine că am lăsat să treacă un timp suficient de mare între cele două lecturi programate – dar am menținut, asupra tematicii discutate în carte, un nivel suficient de alertă încât, pe radarul personal, această tematică să își conserve relevanța. Ce se poate observa, între altele? Ceva care nu ține de registrul normalității – ceva ce ţine uneori, poate, de scenariile după care se manifestă resentimentul la noi. Detaliul ușor de observat este cu siguranță relevant pentru spaţiul nostru public, aşa cum a fost el amenajat (și aceasta, în sine, este o discuţie lungă şi care trebuie să fie purtată la modul cel mai serios posibil!) în cea de-a doua tranziţie în România: cartea aceasta de publicistică, angajată în bună măsură, a domnului Liiceanu a avut parte de ecouri publice destul de palide. Nu ar fi cu totul exagerat să spun că a fost aproape ignorată. Faptul acesta – măsurabil, documentabil – nu ţine, în nici un caz, de irelevanţa tematică şi de abordarea pe care o propune acest volum. Tematica este, maximal, relevantă; cum spune în ceea ce spune este superb argumentat și greu de ocolit de către cineva care este cu adevărat preocupat de spectacolul ideilor, fie ele și civic-politice. Însă acest fapt ţine, cu siguranţă, de amănuntul esențial că agenda publică – sufocată, de regulă, de o agendă mediatică (este valabilă afirmația inclusiv pentru o bună parte din ceea ce se numeşte jurnalism cultural) – nu e tocmai interesată de – vorba lui Alexandru Paleologu – „lucruri cu adevărat importante“. Or, Fie-vă milă de noi! este despre aşa ceva; despre ce e important acum, despre ce efecte – pe termen mediu ori pe termen lung – provoacă acele „lucruri“ importante acum şi nu neapărat drepte, nu neapărat cinstite, nu neapărat bune. Dimpotrivă. Când ai atâtea boli serioase – cum este cazul României – politic, social, educaţional, economic – şi când vine cineva şi îţi vorbeşte clar-cristal despre ele, atunci e ceva serios. Ceva demn de a fi luat în seamă cu toată responsabilitatea. Ar mai putea fi luate în calcul două posibile explicații pentru tăcerea amplă care a însoțit această apariție editorială. Prima: tăcerea majorității „releelor cultural-politice“ cu privire la această carte – una dintre cele mai valoroase despre democrația de tranziție de la noi - provine din oboseală. Ar fi bine să fie așa, după cum, next level al aceleiași ipoteze explicative, ar fi și mai bine, dacă tăcerea ar marca ori masca vina (de a fi negat, de a nu fi recunoscut că, logic, elementar, democratic autentic, Gabriel Liiceanu a avut dreptate). A doua: nici oboseală, nici sentiment al vinovăției, ci altceva, mai dur – un fel de neolichelism. Logica acestui refuz: „chiar dacă are încă o dată dreptate, chiar dacă are dreptate înaintea majorității în ce spune și în ce anticipează, chiar dacă scrie de zeci de ori mai bine și mai clar decât noi, nu primim lecții de la Gabriel Liiceanu!“. O logică care a subîntins opțiuni publice – arhicunoscute deja – de genul acestora: refuzăm adevărul și ne închiriem conștiința – part time ori full time și neapărat lucrativ – celor care vor să distrugă România. Un refuz încadrabil în seria pe care o acoperă foarte bine celebra formulă din idealismul german: dacă realitatea mă contrazice, cu atât mai rău pentru ea! Și, în cazul de față, cu atât mai rău pentru Gabriel Liiceanu!
GABRIEL LIICEANU - Fie-vă milă de noi! (şi alte texte civile) |
Spuneam anterior despre două lecturi aplicate acestei cărți – au fost două, dar programate. Căci așa au fost pentru cartea ca întreg. Cu textele din acest volum însă am luat contact mai înainte, pe bucăţi, cum s-ar spune. Ele sunt texte publicate pe fluxul de presă cotidian, așa încât este bine de menționat că avem de-a face cu o carte născută pe un excelent portal de atitudine, comentariu, analiză şi opinie – www.contributors.ro. Nu este singura carte născută acolo şi, cu siguranţă, nici ultima. Fie-vă milă de noi! este una dintre radiografiile de mare acurateţe – mie, dar nu numai mie, mi se pare din ce în ce mai evident asta – ale celei de-a doua tranziţii pentru ţara noastră. Căci, după intrarea României în NATO şi mai ales în UE, s-au petrecut o sumă de fapte care ne invită la o reflecţie amară. Odată cu 31 decembrie 2006 – când am intrat, dar nu ne-am integrat în UE – nu am marcat, parafrazez Fukuyama aici, „sfârşitul democraţiei originale“. Nu, nici pe departe. Atunci am scos dopul de la o sticlă oarecum magică şi, totodată, am eliberat noi duhuri rele. Despre unele dintre acestea, dar şi despre duhuri rele mai vechi rebranduite este vorba, între altele, în această carte. Despre triada „sacră“ a programului comunist – jaf, minciună, distrugere – este vorba aici, în această carte, dar și – sau mai ales – despre diversele forme în care această triadă este „replicată“ în postcomunismul românesc.
Menționez, pe scurt, doar două dintre ancorele solide care pot apropia cititorul, într-un mod cred că adecvat, de litera și de spiritul acestor texte născute din luciditate și, nu de puține ori, din exasperarea faptului că matricea răului în România pare mult mai eficientă decât matca binelui, aceasta parcă prea delicată și prea fragilă.
1) Fie-vă milă de noi! este o carte despre splendoarea și normalitatea „patriilor mici“ și despre nevoia, despre urgența ca „patria mare“ să se lase tot mai mult contaminată de aceste „patrii mici“ (în termenii descriși de Gabriel Liiceanu). Imaginea aceasta – a „patriilor mici“ - este una de mare forță și relevanță. „Patria mică“ are, descrierea e în carte la paginile 36-39, câteva figure tutelare, are valori sigure de viață, are cărți, are mulți prieteni. Și, desigur, are graniţe deschise. „Speranța mea în toți acești ani a fost că, în ea, vor veni tot mai mulți locuitori ai «patriei mari», că, încet-încet, noi ăștia, nu prea mulți la început, vom deveni un popor în miniatură al cărții, ba chiar că, treptat, patria mea mare, România, se va muta în patria mea mică și că România cea mare – cea populată de politicieni cu apucături de prădători și de ziariști vânduți, cea cu lichelele mele dragi apelate cândva – va rămâne, într-o bună zi, goală“. Mai mult: „patria mică este locul libertății fiecăruia dintre noi, cuibul pe care fiecare dintre noi și-l face pe lume, fără să-i deranjeze prea mult pe ceilalți. Iar «patria mare» e liberă atunci când devine garantul libertății tuturor «patriilor mici», al dreptului pe care-l are fiecare dintre noi de a-și cultiva în liniște grădina“.
2) Fie-vă milă de noi! este, în fond, o declarație de iubire. În filigran, toate textele aceasta spun: vorbesc despre o iubire adâncă, autentică pentru o țară în multe privințe neterminată, în care care este încă atât de mult de făcut. Avem de-a face cu o carte care denunță răul ce înconjoară și care devorează această țară – în multiple forme -, dar care indică, de fiecare dată, și direcția binelui.
Referitor la oboseala invocată în acest text, iată încă o referință, dar, de data aceasta, cu un alt semn. 2010, prima jumătate a lunii decembrie, rezumatul unui dialog: „Vă mărturisesc că am trăit momente de disperare când mi-ați spus că ați obosit și ați decis să vă retrageți din viața publică. Pentru că ceilalți nu au obosit. Ați fost un reper, rămâneți un reper și sper să nu mai obosiți încă o dată. «Nu, mi-a trecut, gata», a replicat Gabriel Liiceanu, zâmbind“. Schimbul de replici se petrecea la lansarea de la BCU a cărții lui Dan Tăpălagă – el este cel care declara că „am trăit momente de disperare când mi-ați spus că ați obosit și ați decis să vă retrageți din viața publică“. Cartea lui Dan Tăpălagă se chema Bulversarea valorilor – și tot despre bulversarea, ba chiar inversarea valorilor este vorba și în volumul domnului Liiceanu. Un volum care e și dovada directă a faptului că autorului ei i-a trecut oboseala. De altfel, după textele adunate în Fie-vă milă de noi!, pe aceeași platformă online invocată mai sus Gabriel Liiceanu a mai publicat în ultimul an și altele, din aceeași serie a publicisticii angajate și, uneori, exasperate. Le-am citit, admirat, adnotat și numărat; adunate, sunt, din nou, aproape de o carte.