Pe aceeași temă
Soclul gol din Piaţa Presei era un piedestal al libertăţii şi un reper posibil al ascuţirii conştiinţei morale publice. Demolarea şi înlocuirea lui cu un monument de guinness-bani-gata este încă un moment al turtirii etice naţionale.
După soclu nu va mai fi nimic. Mai grav, va fi doar un monument. Pe când Piaţa era a Scânteii, nu a Presei („Libere“?!), pe soclu şedea Lenin şi păstorea lenea faptelor din Epoca de Aur - măreţe-n scripte, mărunte-n viaţă şi crunte-n cozi. După 1989, Lenin a căzut din Piaţă şi a ajuns, ca toţi pensionarii (fie ei comunişti de bronz), la palat, la Palatul Mogoşoaia, cu nasul înfipt în iarbă. În locul lui, pe soclu s-a înălţat golul, mândru precum Goliat.
Golul a scrutat Bucureştii din înaltul soclului de granit vreme de 20 de ani bătuţi. În tot acest timp, oraşul s-a umplut de monumente ca de acnee: codri de bronz bolborosiţi, ghiduş, pe hotare (sau, după caz, spătare) citadine. După demolări abuzive, oraşul a ajuns să sufere de cosmetizări sălbatice; Piaţa Palatului, Piaţa Universităţii, parcurile şi aleile au fost înzestrate nu cu ţâşnitoare de apă, necesare tuturor pentru a potoli setea şi a curăţa feţele, ci cu monumente, pompe de bani utile doar unora, pentru a le potoli o altă sete.
Singuratic şi abandonat, roşu ca sângele uscat, urât şi stingher, dar ţanţoş, solid şi îndărătnic, tot mai încărcat de sens pe măsură ce golul de pe creştetul său devenea adevărata figură a timpurilor de acum, soclul din Piaţa Scânteii Libere a ajuns să fie, prin contrast, monumentul anonim ce ipostazia, doar el, starea naţiunii. Cu atât mai percutant era cu cât apăruse nu dintr-o aspiraţie artistică, ci, din contră, din renunţarea la artă, prin demiterea colosului proletcultist al lui Boris Caragea, sculptorul academician. Departe de vuietul şi vaietele unora dintre noile monumente, de decorativismul altora şi de evlavia indecentă a tuturor, golul de pe soclu prezenta crucea noastră cea de toate zilele - vidul neted, fără rest, precaritatea ca absolut. Era întremătoare vederea butucului de granit ce evoca un eşafod pe care era executat perpetuu trecutul, prezentul şi viitorul, dând sentimentul că stă acolo ca mărturie a conştiinţei profunde şi ultime - mintea din urmă a românului -, care îl absolvea oarecum de pacostea firii sale caragialeşti. Era însă doar o iluzie, ca atâtea altele care par să transforme în acte de conştiinţă simple strategii de piaţă. Monumentul golului nostru era (încă) acolo doar pentru că negocierile privind succesiunea sa erau aprige.
De acest interregnum a profitat, din anul 2010 până acum, Proiect 1990, o serie de instalaţii şi acţiuni artistice care au re-introdus soclul (ce se eliberase de artă şi se împlinise ca sens) în circuitul artistic „normal“ al scenei de artă curente, scena artei ca partener de nădejde (adică amuzant şi inofensiv) al societăţii spectacolului. Era un pas înapoi faţă de inflexibilitatea tăioasă a golului pe care îl proferase soclul timp de 20 de ani, dar era un pas înainte faţă de solemnitatea searbădă şi veroasă a monumentelor ce îndoliau oraşul. Memorabile, momente precum Replacing Lenin, când Alexandru Tomescu & Co a susţinut un recital nocturn, cocoţat cu Stradivarius pe soclul lui Lenin, sau Rechinii roşii, când Mihai Balko a plasat doar nişte aripioare dorsale roşii, triunghiulare, în jurul soclului devenit insulă într-un Pacific primejdios - oceanul capitalismului sălbatic - sau, cel mai recent, Reabilitare, împachetarea alegorică a soclului, de către Nicolae Comănescu, cu polistiren expandat, pentru izolarea termică a răcelii sale cosmicronice, au punctat parcursul unui tipic „proiect“ artistic trendy-cool, de mântuire a brandurilor de coşmar prin relaxantul botez al artei critice.
Nicolae Comănescu - Reabilitare (Proiect 1990) |
Veselia generală din aceşti ultimi patru ani de locuire a soclului prin antimonumente temporare făcea mai suportabil golul care se mai iţea şi lucea, totuşi, pe calviţia soclului. Inspirat de festivalul de artă de pe soclul gol din Trafalgar Square (din faţa National Gallery din Londra), liber de statuie de 150 de ani, şi unde au expus temporar lucrări memorabile Rachel Whiteread, Anthony Gormley sau Katharina Fritsch, Proiect 1990 îşi vede, acum, sfârşitul, odată cu sfârşitul soclului. Reabilitare, instalaţia lui Nicolae Comănescu, va fi ultimul costum al soclului gol, care, după aceea, va fi demolat pentru a lăsa loc inevitabilului (românesc) - monumentul. Din vară, noua ghilotină care va asasina Bucureştii se va numi Aripi. Autorul este Mihai Buculei, sculptor onorabil de felul său. Aripile în cauză (trei la număr, evident, ca ale tuturor orătăniilor din regnul zoologic sancta trinitas familiaris), dedicate „luptei anticomuniste“ – cum altfel?! –, cad pradă celor trei (sic!) fenomene care erodează orice autenticitate artistică în spaţiul public actual: tapajul mediatic ce dă aură de dezmăţ şi risipă unor părelnice acte de pietate şi justiţie socială, ipocrizia sentimentalistă anticomunistă, odios de superficială, atunci când nu este manipulare politică cinică, şi ambiţia dezolantă de a depăşi performanţele altora, strict în termeni de recorduri cantitative, ca la Guinness Book. Aripile în cauză, din oţel inoxidabil, vor fi înalte de 27 de metri, ca Arcul de Triumf, şi vor avea, fiecare, o greutate de 40 de tone, fiind executate (altă performanţă) la o uzină specializată, care produce rachete, secrete etcete. Din imaginile difuzate presei, lucrarea, pe cât este de amplă şi impresionantă în termeni de materiale şi de tehnică, pe atât este de infimă în termeni artistici: este o mătură de oţel ridicată bombastic spre cer, cu coada-nfiptă-n piatră, vrând pesemne să cureţe ierarhiile celeste de praful Bărăganului. Ca operă de artă este - în cel mai bun caz - insignifiantă. Ca investiţie, pare obiectul în care cineva îşi caută falimentul.
Acesta va fi monumentul care va ocupa piaţa Scânteii Libere: o resurecţie atroce a poeticii din ciocan a lui Constantin Lucaci, „sculptorul“ de fântâni kitsch-cinetice. Va fi un monument al ocupaţiei, al faptului că „artiştii fără ocupaţie“ (artiştii de tip nou, înrolaţi în Proiect 1990) au lăsat iarăşi locul artiştilor serioşi, artiştilor „cu ocupaţie“, acelora care nu ne lasă să (mai) vedem golul, ne umplu ochii, viaţa, timpul şi lumea cu obiecte ce vor fi îngrijite, întreţinute, tămâiate de un sobor de preoţi, vizitate cu şcoala, arătate la televizor, reparate, expertizate, vândute - pe scurt, artiştii care dau de lucru unui mare număr de oameni, chiar dacă operele lor nu fac plăcere nimănui sau educă în spiritul convenţionalismului cel mai plat.
Soclul gol era un piedestal al libertăţii şi un reper posibil al ascuţirii conştiinţei morale publice. Demolarea şi înlocuirea lui cu un monument de guinness-bani-gata este încă un moment al turtirii etice naţionale. Problema nu este a lor, a artiştilor, ci a incapacităţii societăţii de a ieşi din festivismul costisitor şi găunos. Iar aceasta nu ţine doar de artiştii (sau intelectualii) cu ocupaţie, de ocupanţi, ci şi de artiştii şi oamenii de cultură fără ocupaţie, de-„liberanţi“, de cei din Proiect 1990, în acest caz, pentru care (în spiritul lifestyle curent) soclul gol nu a fost locul unei mize cruciale (căci pentru ei nu mai există mize cruciale, ci doar mize de parcurs), nu a fost locul de care să se lege cu lanţuri, ci simplă circumstanţă pasageră a unei orbitări nesfârşite în jurul luminilor de pe rampa spectacolului cotidian. Îngustimii pecuniar-geniale a artiştilor cu ocupaţie îi corespunde relaxarea auto-terapeutică a proiectitei generalizate printre artiştii fără ocupaţie. Un cinism de fond, poate inconştient, apropie cele două substraturi sociale saprofite. Cinismul le şi separă de aceia care - precum macaragiul responsabil (din proprie iniţiativă) cu eliberarea soclului de povara sa leninistă, în martie 1990 - au luat în serios libertatea. Demoralizat de starea societăţii în tranziţie, omul acela s-a sinucis câţiva ani mai târziu. Poate şi pentru el, soclul ar trebui să rămână acolo. Gol. //