Pe aceeași temă
În spectacolul Păi... despre ce vorbim noi aici, domnule? de la Teatrul Act, artiștii câștigă și un pariu cu marea literatură. Punctul lor de vedere e, ca și al lui Ilie Moromete, unul omologat, având adevăr și frumusețe.
În stilul special care amestecă vorba neaoșă cu expresiile radicale, replica lui Ilie Moromete din titlul acestui articol e un laitmotiv al spectacolului Păi... despre ce vorbim noi aici, domnule?, scris de Cătălin Ștefănescu și regizat de Alexandru Dabija, de la Teatrul Act.
Punctul de vedere al personajului Ilie Moromete, devenit simbolic pentru lumea satului românesc genial intuită de Marin Preda, exprimă nu doar relativismul și nesiguranța stratificate în atitudinile șovăitoare ale românilor în anii transformărilor istorice, ci și, de ce nu, o preferință ideologică, Moromete fiind un liberal convins. Să nu credeți însă că autorii acestui încântător spectacol ne-au chemat la o dezbatere politică. Miza acestuia este de fapt o nouă (la Dabija, mai ales) și subtilă incursiune în misterele mentalității românești. Iar personajele alese să o exprime aici din cartea lui Preda sunt, fără rezerve, exponențiale. O știam, firește, cei care ne-am mai întors la roman cu diferite prilejuri (film, adaptări, retipăriri) și ne închipuiam greu aducerea pe scenă a acestei lumi, pe care Preda însuși n-a reușit s-o transleze în registru dramatic scriind piesa Tinerețea lui Moromete, care a produs un spectacol nereușit la Teatrul Național, prin anii ’80.
Iată că, fapt incredibil, prin intermediul a doar două personaje, Ilie Moromete și Cocoșilă, în doar o oră și ceva, doi actori hărăziți, precum Marcel Iureș și George Mihăiță, ne deschid în spectacolul lor o ușă spre un univers românesc deopotrivă realist și mitic, de o sensibilitate și înțelepciune mai presus de vremurile în care se petrece acțiunea.
Am încercat să relaționez textul lui Cătălin Ștefănescu cu cartea. Imposibil. Autorul a reușit un lucru aparent imposibil. Să o conțină fără să o reproducă, să o concentreze fără să o reducă, să viseze cu ochii deschiși la ce a rămas după lectură în noi din atmosfera fantastică și adevărurile rostite acolo de autor. De aceea, cred că scenariul acesta e greu de clasificat, chiar dacă se subintitulează „după Marin Preda“. Titlul e și el în aceeași cheie de ambiguitate productivă: Păi... despre ce vorbim noi aici, domnule?. Chiar așa, despre ce? Cei doi simpatici comentatori sui generis ai vieții la țară din cartea lui Preda vin în scenă în straie de sărbătoare (cum indica chiar autorul romanului, descriindu-i pe participanții la parlamentul ad-hoc din poiana lui Iocan). Haine nemțești, adică de oraș, și nu de la țară, pantalon negru și cămașă albă, impecabilă, semn că și-au depășit condiția sau că, oricum, o pun deocamdată între paranteze. Și vorbesc. Aparent fleacuri. Dar cu tâlc, așa cum le stă bine unor eroi de roman aleși de autor să-i comunice ideile. Sunt țintite cu abilitate multe dintre temele care le dau de furcă psihologilor, sociologilor, etnologilor, când vine vorba de țăranul român, de la Dumitru Drăghicescu la Vulcănescu și Dimitrie Gusti, pe care autorul scenariului le-a surprins bine, conturând un mic îndreptar explicativ despre tot ce poate fi definitoriu pentru un popor, de la felul cum vede viața, munca, familia, istoria, moartea, în teorie și practică.
George Mihăiţă şi Marcel Iureş în spectacolul Păi... despre ce vorbim noi aici, domnule?, scris de Cătălin Ştefănescu şi regizat de Alexandru Dabija la Teatrul Act (foto: Alexandru Iureş) |
Acțiunea e fixată temporal încă de la început cu ajutorul aparatului de radio, un hârb la care cei doi ascultă știrile, încercând să-i capteze undele cu... lingura. Aș zice tipic, dar să nu aniticipăm. Se transmite mesajul regelui la marele congres agricol... dar aflăm și vești despre evenimentele internaționale, despre campania din Spania, spre exemplu, și căderea orașului Guernica, situându-ne astfel în timp. Lângă gardul care ar putea fi cel descris de Preda ca fiind învecinat cu cimitirul, dar și unul simbolic, la care va face referire regizorul atacând și tema credinței („degeaba te chiorăști să vezi mai departe de gardul acesta, că nu e nimic“), cei doi își dispută părerile despre lume și viață, despre politica vremii și defectele neamului, față de care se arată exigenți mai ceva ca Cioran. Vorbesc despre soiul românului, căci totul e după ei chestiune de soi. Mai ales Cocoșilă se lansează în discuția asta, cu vorbe de duh care-l provoacă în chip plăcut pe Moromete, reflectând: „așa e omul lăsat pe aici pe la noi, dă din gură ca prostu’ de zici că are motor de treierătoare la fălci, și dacă dă din gură crede că e deștept... Omul nu-i la fel peste tot. Alt soi... Nu suntem mai deștepți sau mai proști ca ăia. Soiul e altfel“.
Marin Preda i-a subliniat acestui țăran înstărit mai ales curajul de a se lansa în afirmații categorice venind parcă din filosofia populară și înțelepciunea basmelor. Da, Cocoșilă e un personaj de poveste, pe care autorul l-a caracterizat și în afara acțiunii: „Pe Dumnezeu mai ales, Cocoșilă îl cobora jos în sat, și îl înjura cu o anumită filozofie, învinuindu-l și punându-i întrebări ca oricărui om“. Nu făcea așa și Creangă? Scenaristul și regizorul sunt consecvenți cu această viziune, adăugând, prin distribuirea actorului George Mihăiță, și ceva mai mult umor personajului. Actorul joacă savuros acest fel mucalit de a fi al țăranului, care nu doar face pe deșteptu’, ci și e, de vreme ce știe să glumească inteligent pe seama celor mai importante lucruri, cum ar fi, de pildă, prostia: „Asta mă face praf, Ilie, prostia... nu dăm copiii la școală și rămânem proști... nu vezi că toți zic că suntem o țară fără știință de carte... proștii ar trebui să n-aibă drept de vot fiindcă din cauza lor suferă țara“.
În pandant cu stilul de a face politică al lui Cocoșilă, Marcel Iureș îl caută pe Ilie Moromete mai degrabă în mitologie. Lui îi revine misiunea de a iniția în spectacol ritualurile clasice care complinesc studiul de mentalitate cu dimensiunea spirituală. Ilie e cel care deține secretul gardului, cel care va scoate la iveală, la un moment anume, printr-un artificiu regizoral surprinzător, funcția lui sacră. Fiindcă lângă gard găsesc cei doi blidele cu pomană și tot de acolo vine lada cu amintiri, chipurile morților fixate în medalioane de porțelan aidoma celor de pe morminte, prilej de a-i evoca și de a vorbi despre cei care-au fost cândva familia lui. Sunt vii? Sunt morți? Nu se știe. Oricum, sunt plecați pentru Ilie, care-și trăiește acum singurătatea funciară. Marcel Iureș decupează exemplar momentul, abandonându-se acestui dialog cu lumea de dincolo, care nu se știe dacă nu e cumva tot cea de aici. Nici Cocoșilă nu scapă de un astfel de minut al adevărului, rostind cam în aceeași răscruce a spectacolului o poezie despre lumea nevăzută: „Sub câmpia de sub talpă e o alta. Și-ncă una/ Lungi livezi, glasuri de trestii, ape care curg smintit,/ Lumi prin foi de ceapă care beau din asfințit...“. Inedită sarcină pentru George Mihăiță, care schimbă aici cu mare pricepere tonul spectacolului, devenind nu doar liric, ci și grav, dramatic. Actorul, cu siguranță, ar fi meritat aici aplauze la scenă deschisă, de n-ar fi fost clipa atât de grea pentru noi toți.
Ce a mai reținut Cătălin Ștefănescu din capodopera lui Marin Preda? Cred că mai tot ce e era important pentru demonstrația despre filosofia țăranului român, a românului, în general, că doar veșnicia s-a născut la sat!, cum a zis antologic Blaga. În șueta lor sentimentalo-filosofico-politică (suntem un popor de comentatori, nu?), cei doi aduc vorba ba despre nedreptățile istorice („dă-mi și mie ici niște colonii să sug de la ele și să trăiesc bine, să vezi după aia cum învăț bine“), ba despre inexplicabila tăiere a salcâmului, care la vremea faptei trăda sacrificiile impuse de viață, ba despre țiganul Pisică Traian și confuzia de origini („nu suntem noi toți de-ai lu’ Traian, ăla cu freza aranjată“), ba despre cel cu coarne și copite și coadă, care și-a cam făcut sălașul pe la noi („pe la alții trece și-i înghiontește, p-aicea stă“), ba despre educație și familie („bătaia e ruptă din rai“). Tabloul e viu colorat și mai ales de o mare sugestie plastică, înțelegând prin asta că e unul metaforic, deschizând pentru spectator uși secrete, tentante, spre înțelegerea unor taine care sunt deopotrivă ale neamului și ale omului. Autorul și regizorul, cei doi admirabili actori creează un spectacol de stare, o stare bună, care se prelungește cu siguranță în fiecare dintre noi cu o cădere pe gânduri. Or, ce poate fi mai frumos la teatru atunci când artiștii câștigă, iată, și un pariu cu marea literatură. Punctul lor de vedere e, ca și al lui Ilie Moromete, unul omologat: „Așa e lumea, Ilie, ca nuca aia costelivă. O deschizi și nu e nimic înăuntru“. //