Pe aceeași temă
Cupa UEFA, sau tabloidul stufos al fotbalului european de subsol, nu e o competitie chiar lipsita de pedagogie. Darul exemplar al acestei competitii pe care o tin minte doar castigatorii si amatorii de quiz-uri bolnave ("Care e legatura intre Koprivnica, Nordsjælland si Vaslui? Toate trei sunt orase fara echipe in faza grupelor, Cupa UEFA, editia 2008/9!" ) e tocmai irelevanta. Sute de nume de sub-, pre- si pseudo-cluburi se ciocnesc, intr-o aglomeratie care nu permite nici macar forta de impact. In urma, ramane o pulbere de confeti macinata dupa serbari amanate sau contramandate. Si inca ceva, mult mai inselator: o senzatie de eveniment, importanta si participare. Acest zumzet de fond cvasipermanent e, practic, principala tonalitate a fotbalului contemporan, cu deosebirea ca, in vreme ce Liga Campionilor ajunge la acest efect repetand spectacole majore, Cupa UEFA ruleaza o telenovela cu buget limitat. Insa consecinta e aceeasi: o productie multipla si nesolicitata care creeaza, prin inflatie, impresia de abundenta si da spectatorului siguranta ca e martorul unui calendar istoric. Niciodata n-au fost aceste impresii mai inselatoare si niciodata n-a fost spectatorul mai departe de esenta sportului. In chiar clipa in care zace pe sofa, troienit de un continuum care vrea sa faca ceva "memorabil" din fiecare meci, competitie si fiinta aruncata sub un tricou, spectatorul pierde. Pierde placerea intensa si castiga obisnuinta indiferenta. Pierde unicitatea si castiga serializarea banalitatii. Sportul insusi, condus in aceasta directie de fotbalul global si de industria olimpica, se transforma in propria imitatie si devine mai mic, mai putin "istoric" si mai greu de urmarit.
Discobolul nu e anticapitalist
Asemenea consideratii dau de obicei painea acida pe care o mananca foarte critic si necuviincios marii contestatari ai modernizarii si evolutiei. In definitiv, contestatia consumismului occidental, asa cum a fost ea impusa de cei mai nonsalanti beneficiari ai prosperitatii occidentale, nu suna cu mult diferit. A deplange belsugul fotbalului ramificat global pare totuna cu a face figura de romantic regresiv anticapitalist. Paralela e tentanta si stupida. Modernizarea fertila a Occidentului e o ruptura cu pastoralismul anterior al societatilor. In schimb, sportul e, practic, neschimbat si ramane o invarianta estetica. Expresiile care au vorbit, de la inceputurile sportului modern, de arta cutarui boxer, fotbalist sau tenismen nu sunt un cliseu. Sportul e, prin excelenta, un joc sau o proba competitiva care se sprijina pe o ipostaza, fie ea imagine, fie miscare. Discobolul e intruchiparea perfecta a acestei definitii si cu asta geniul grec a spus, lapidar si definitiv, tot ce se putea spune despre misterul sportului. In termeni mai apropiati de noi si fara deranjul pe care il presupune un pic de cultura, nu retinem din fotbal scoruri si trofee (desi putem pastra, un timp, amintirea meciurilor "epocale"), ci amprenta unor jucatori de geniu care repeta imaginea perfectiunii. Vorbim de maretia si frumusetea fotbalului, sustinuti de imagini: rapiditatea fara retus a lui Diego Maradona, poza relaxata si usor obosita de atata supradotare a lui Nicolae Dobrin, virulenta voioasa a lui Ferenc Puskas, calmul geometric al lui Alfredo DiStefano. Toate aceste imagini reduc fotbalul la un continut vecin cu arta si neperisabil. Mania contemporana a meciurilor rulante impinge in afara acestei zone si face din spectatorul modern subiectul unei diete egale, intr-o cantina planetara.
Mediocritate comentata in formulare goale
Toate cele 5 cluburi românesti cazate in calificarile largi ale Cupei UEFA au ratat pasul inainte. Catastrofa? Nu. Mizerie. In ciuda aparentelor, nici partida robusta a CFR in fata lui Chelsea nu e o exceptie. CFR isi poate asuma titulatura de "Ceferelsea", dar meciul de la Cluj a fost o partida de fotbal fizic, fara elemente de calitate notabile. Marea dezamagire a fost Chelsea si lipsa constanta de imaginatie a acestei echipe, care continua sa fie, si cand joaca bine, si cand joaca rau, o functie, nu un spectacol. CFR (mai putin Steaua, care a achizitionat rangul de egala a Otopeniului) e singura echipa din România (româneasca inseamna cu totul altceva) care poate face fata unui meci de nivel major. Steaua, care a dat, la Florenta, cel de-al doilea 0-0 al Ligii Campionilor, e o echipa potential decenta, dar si un poligon de tir pentru toanele manageriale ale lui Becali. De unde lipsa de coerenta si nivel. Discutia poate continua asa, pana la plictisul suprem: CFR, Steaua, Liga... E o dezbatere fara continut. Lipseste, din aceasta insiruire mecanica de nume, meciuri, competitii, punctaje si situatii, ceva vital: valoarea. Revenind la natura prima a fotbalului, e de observat ca logoreea profotbalistica a presei, competitiile interne sau externe, cluburile si Nationala, nu pot, pur si simplu, livra niciun caz de departe asemanator cu ceea ce am numit amprenta fundamentala a calitatii. Acest anonimat glorificat de o presa sportiva submediocra si diversificat de competitiile europene e singura realitate de fond a fotbalului românesc. Corolarul e de gasit in neputinta si subdezvoltarea fotbalului jucat de Nationala. Cu alte cuvinte, fotbalul românesc s-a asezat foarte bine intr-un ciclu care risca sa-i devina conditie: mediocritatea comentata. Acea stare de aparenta importanta si relief care mascheaza un gol adanc si prelung. Avem, adica, toata formularistica, dar nu avem nimic de completat. Cu o asemenea capacitate de a cultiva incapacitatea, fotbalul românesc e mai aproape, astazi, de versantul rasaritean decat de tunelul care conduce spre Vest. E foarte probabil ca saltul spre valoare sa se amane enorm sau sa nu mai aiba niciodata loc, pentru ca iluzia locala a grandorii a devenit obisnuinta si a luat, treptat, locul valorii. Bineinteles, fotbalul nu face decat sa repete schema care a deformat si indepartat de sensul propriu economia, finantele si educatia scolara româneasca. Deplasarea fotbalului spre modelele de functionare economic si politic nu e un accident banal, un caz de oglindire sociologica fara urmari. Fotbalul pierde enorm dintr-un astfel de contact. Indepartarea de nucleul estetic face din fotbal o ocupatie monotona si din suporteri chibiti in perpetuitate. Totul devine un pic mai clar daca privim in directia cuvenita. Spre cea mai frumoasa si mai pura imagine a sportului. O vom gasi usor, pe terenuri maloase inconjurate adesea de garduri obosite si de tacerea vreunui palc de enoriasi inraiti sau, dimpotriva, in temple racoroase, inverzite de excesul mustos al gazonului, pe Parc de Prince sau pe Twickenham. Cu alte cuvinte, pe orice teren de rugby.
Va descalci copilul truda elefantina?
Imaginea pe care rugby-ul o pune in fata oricarui spectator, spre mantuirea de banalitate, scor si palmares, se naste in fiertura umana crancena a gramezii. Nu intamplator. Intre toate spatiile si scenariile jocurilor sportive, gramada de rugby e cea mai obscura si, in acelasi timp, cea mai productiva forma de organizare. Gramada e premisa aparenta a haosului, iar gramada deschisa garanteaza, chiar, disparitia oricarei sanse de revenire la cursivitate. O vreme, gramada e chiar asta. Insa spatiul incolacit si intunecat al gramezii e intotdeauna castigat de principiul vietii. O suta de sfortari si scrasnete scot la iveala mingea, ca intr-o nastere grea, sub grindina si intuneric. De aici incolo, in cateva clipe orbitoare de vointa si gratie, se petrece marea transformare. Mijlocasul la gramada, copil de trupa iute si istet, pripasit pe langa matahalele din linia a treia, agata mingea cu mana de caligraf puternic si arunca, in acelasi moment, o privire care scaneaza tot terenul. Inca o clipa, si corpul mijlocasului la gramada se strange in cel mai indesat resort. E clipa insesizabila in care jocul si suflarea stadionului ingheata, intr-o anticipatie infrigurata: e posibil? Va descalci necoptul si prematurul mijlocas tot ce s-a incalcit cu atata truda elefantina in duelul stabilopozilor? Dubiul atarna, plin de plumbul scepticismului, pana in ultima clipa. Apoi, cand toata lumea, de la legile fizicii la bunul simt, aproape ca s-a lepadat de speranta, corpul mijlocasului la gramada se destinde si porneste o miscare lunga de daruire. Suspendat in aer, mijlocasul la gramada aduce vestea buna si se intinde punte spre malul pe care asteapta cel mai de incredere prieten. O secunda sau doua, miracolul e vizibil si palpabil. Apoi, vlaguit de arsura arcului electric pe care l-a inchipuit, trupul mijlocasului la gramada cade secerat pe gazon. Intotdeauna cu capul intors intr-un spasm care incearca sa vada: a ajuns mingea cu bine in mainile coechipierului? a fost restabilita armonia initiala a lumii? Jocul de rugby e intrerupt sistematic de aceste momente scaparatoare care desfac haosul gramezii si forteaza redescoperirea ordinii. Nici un alt joc nu a pus intr-o imagine mai dramatica legatura sportului cu frumusetea incapatanata a vietii. Zborul mijlocasului la gramada e, de fapt, echivalentul clipei in care o minte stralucita descopera calea spre intelegere si despica necunoscutul. Numai o timiditate exagerata ii impiedica pe mijlocasii la gramada sa nu strige de fiecare data cand reusesc pasa pefecta: Evrika!
Evrika! - efectul final
Nu trebuie sa intelegi regulile jocului de rugby pentru a fi captat si electrizat de aceasta imagine repetata. Nu trebuie decat sa accepti ca numele mijlocasului la gramada, numele echipelor, scorul si cronicile din presa de a doua zi sunt adaosuri inutile. Iar cine poate trai un asemenea moment de sinceritate si inaltare estetica s-a salvat si a salvat toate jocurile sportive. Inclusiv fotbalul.