Pe aceeași temă
Lăsând în urmă fascinanta istorie a Balcanilor, NETA și festivalul aferent organizat la București privesc cu viziune spre zări tot mai largi, întinzând o mână prietenească tuturor iubitorilor scenei, dincolo de orice discriminări, în numele unui ideal superior animat de gânduri înalte și generoase.
Un eveniment care are loc la București la sfârșitul lunii august și începutul lui septembrie, Festivalul Internațional de Teatru NETA (New European Theatre Action), are la origini o acțiune de asociere născută la Ljubljana pe vremea când perspectiva de integrare europeană a Balcanilor era doar o vagă intenție. Odată cu pașii concreți făcuți pe acest drum de cele mai multe dintre țările acestui areal, câmpul asociativ s-a lărgit. Problemele nu mai sunt doar de definire identitară într-un spațiu care mai are oricum mult până să-și clarifice pentru sine statutul în raport cu Europa, ci mult diferite și concrete presupuse de orice proces de integrare. Paneuropenismul, ca termen de referință, lasă în urmă specificul balcanic, urgențe devenind soluțiile de cooperare și conlucrare în noua ordine geopolitică a continentului.
Cum să elimini însă din discuție istoria controversată a problemei Balcanilor și cum să crezi că, peste noapte, acest fenomen care a generat atâtea patimi și a născut atâta literatură poate fi neglijat sau chiar eludat? Și, la urma urmelor, de ce? Occidentalii mai sunt încă fascinați de pitorescul unei lumi multă vreme socotită incompatibilă cu civilizația, dar cât de ispititoare prin parfumul ei de Levant! Iar balcanicii se mai zbat încă între o mândrie orgolioasă care i-a condamnat adesea la izolaționism și, la extrema cealaltă, un mod de autoflagelare care merge până la forțări ale istoriei. (Nu scria Eugène Ionesco despre Garda de Fier că e expresia durității sufletului balcanic?) Cum timpul ne grăbește, să observăm că, cel puțin în planul culturii, învinge tot mai ferm rațiunea, chiar când e vorba de a accepta că unele mentalități sunt incompatibile și nu se schimbă cu una, cu două. Pe de altă parte, cum observa un cercetător citat în cartea Mariei Todorova, Balcanii și balcanismul, nimeni n-ar trebui să dorească „să ocupe regiunea balcanică, să îmblânzească popoarele sale, să le controleze“... Și atunci? Ce maniere, ce modalități de atitudine se cer adoptate față de o realitate atât de complexă precum cea balcanică, pentru a nu-i înfuria pe românii care nu s-au crezut niciodată balcanici, ci oază de latinitate, pe greci, cu atotputernicia simbolului albastru (marea, cerul) și valorile clasicismului elen, pe sârbii care țin la parcursul slavofil al istoriei lor și-și neagă uneori vehement balcanismul ș.a.m.d.?
La urma urmelor, orice cale e binevenită, cu condiția ca punctul de pornire să fie unul nediscriminator, cu alte cuvinte, să nu plecăm de la ideea că, oricum, pe continent sunt culturi mari și culturi mici, chiar dacă așa e. Că unele sunt defavorizate e însă o realitate și asta nu doar din cauza limbii de circulație restrânsă în care se exprimă. Și totuși, limba cehă în care a început să scrie Milan Kundera nu l-a împiedicat să devină un mare scriitor al Europei (ce-i drept, de limbă franceză!) și nici pe albanezul Ismail Kadare să ia Premiul Nobel. Sau pe atât de popularul Orhan Pamuk dintr-un fabulos Istanbul, căruia i-a dedicat și o carte, să urce pe același celebru și râvnit podium. Ce-i defavorizează atunci pe estici, în raport cu vesticii Europei? Într-o convorbire mai veche, publicată în revista Observator cultural cu Dominique Dolmieu, fondatorul unuia dintre cele mai prolifice centre culturale Est-Vest, La Maison d’Europe et d’Orient, și al unei edituri de traduceri destinată teatrului, acesta, îndrăgostit de marginea estică a continentului și refuzând discriminarea, se întreba, retoric, „cine e fundamental defavorizat între un surd și un mut?“. Evident, niciunul, căci nici cel care nu se poate face auzit și nici cel care nu-l poate înțelege fie din dezinteres, fie din incapacitate obiectivă, nu e într-o poziție privilegiată. Ca atare, singura cale e dialogul și așezarea pe poziții egale de disponibilitate receptivă a celor două părți dispuse să participe la crearea unui concept nou, a unui produs cultural care să-i reprezinte pe ambii. Să permită, cu alte cuvinte, afirmarea identității culturale specifice zonei de origine a creatorului, ca diferență specifică a unui model european făcut să apere valorile care unesc și dau forță de persuasiune bătrânului continent.
Programele culturale tematice emise de la nivelul Uniunii Europene în ultimii ani au netezit calea spre o astfel de atitudine dezvoltată și în interiorul unei structuri ca NETA, care și-a asumat sarcina dificilă de a se constitui într-un pol al integrării pentru țările din regiunea Balcanilor și a Sud-Estului Europei, unde s-au născut și se nasc și cele mai provocatoare teme susceptibile de a ajunge pe scenă.De la un text emblematic precum Butoiul cu pulbere, piesa macedoneanului Dejan Dukovski (cel care a scris nu de mult și textul Balcanii n-au murit) și până la invocarea teatrului antic în piese precum Electra sau Medeea, de la spectacole care abordează repertoriul contemporan universal precum Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O’Neill, în interpretarea Naționalului din Tirana, și până la experimentele laboratorului bulgar Sfumato sau ale teatrului italian Koreja din Lecce, preocupat să ilustreze dialogul acestor spații, afișul primului Festival NETA de anvergură, pe care-l va găzdui Teatrul Național din București, e cea mai vie dovadă a faptului că teatrul trece cu ușurință orice munți, fie și Balcanii, pentru a se pune în slujba adevăratei culturi, care e dintotdeauna marea cultură. Privilegiații acestui banchet sunt, cum se vede, locatarii acestei părți de continent, pe care suntem chemați s-o cunoaștem mai bine privind piese noi, cu nume noi de autori precum Svetlana Makarovič, Andrej Skubic, Ivan Dobcev, Ljubomir Durković, Radmila Vojvodić, Jordan Plevnes, Ingmar Vilkvist, acesta din urmă sosind tocmai din îndepărtatul Sankt Peteresburg. Cu ani în urmă când, în cadrul Festivalului de Teatru de la Brăila, cu deviza Europa via Balcani, am inițiat și sprijinit apariția unei antologii de dramaturgie balcanică, aceste nume ne erau străine. I-am făcut cunoscuți atunci în România pe clasicii contemporanilor de azi, Biljana Srbljanović, Milena Marković, albanezul Stefan Capaliku, macedoneanul Goran Stefanovski, bulgarul Hristo Boicev, jucați cu succes și pe scenele noastre. Problemele arzătoare dezbătute în piesele lor au rămas însă cumva în urmă, deși Trilogia belgrădeană, de pildă, având în centru problema emigrantului, face și astăzi săli pline. S-ar părea însă că nu mai prezintă atâta interes temele legate de mentalitățile locale cum am întâlnit la Stefan Capaliku, nici ironiile tragicomice ale domnului Boicev la adresa UE din Colonelul-pasăre (piesa s-a jucat în România chiar în anul apariției datorită clarviziunii regizorului Alexandru Dabija). Acești autori trăiesc de altfel mai toți acum în Vest, până peste Ocean (cazul Biljanei Srbljanović), locul lor fiind luat se pare de o altă generație care a preluat steagul, continuând cu un teatru al urgențelor la fel de oportun. În ceea ce ne privește, România a exportat cu succes, prin nume cunoscute ca Alina Nelega, Gianina Cărbunariu, Peca Ștefan, problemele identitare născute de vechile și mai noile realități românești – de la viziunea defetistă, mioritică, de supraviețuitor a românului, la deficitul de moralitate, dureros de realist – înfruntate de autorii citați.
Europa e obligată însă, de mai bine de un deceniu, să ia aminte și pe calea teatrului la un strigăt uneori asurzitor, în care se amestecă sentimente ciudate și contradictorii de frustrare, resemnare, dar și demnitate și ambiție. Ieșind din muțenie și surzenie, forurile abilitate creează în același timp tot mai multe punți de înțelegere, sub forma unor programe comune în care participanții sunt invitați mai presus de orice să mediteze la problemele comune și, în multe privințe, grave ale continentului, de la ora actuală. Un asemenea program accesat de Convenția Europeană a Teatrelor a adus, de pildă, în acest an la Timișoara spectacole în coproducție pe tema de larg interes a îmbătrânirii; un altul, Orașele pe scenă, a dat ocazia comunităților să se exprime în tot ce au ele specific, dar și comun. Teme ecologice sau altele sensibile, dar la fel de generale precum xenofobia, sărăcia sau euthanasierea au devenit, pe de altă parte, mult mai importante decât micile-mari drame locale, care, ce-i drept, par a-i implica pe spectatorii amatori de reality show mult mai direct, dar cât de superficial. Cred că avem de a face cu o deplasare a preocupărilor spre o conștiință a globalizării în care aportul Europei poate fi decisiv, cum a fost de atâtea ori în istorie. Ca și al teatrului, de altfel.
Lăsând în urmă, așadar, fascinanta istorie a Balcanilor, NETA și festivalul aferent organizat la București privesc cu viziune spre zări tot mai largi, întinzând o mână prietenească tuturor iubitorilor scenei, dincolo de orice discriminări, în numele unui ideal superior animat de gânduri înalte și generoase. O nouă mișcare flower- power pare să se ivească la orizont.