Europa națiunilor și noul război civil

Mihail Neamtu | 19.07.2016

Când mințile noastre sărăcesc, prin desișul comentariilor frivole, între breaking news și momente de isterie emoțională, apare o voce sobră și demnă. La ce bun filozofii, în vremuri de restriște? Pentru a ne chema să gândim temeiurile culturii și ale civilizației. O asemenea minte clară, care ne transportă de la reacția rapidă către reflecția adâncă, este Pierre Manent.

SHARE 3

Pe aceeași temă

 

Cititor excepțional al clasicilor, Pierre Ma­nent a ales să scrie o carte din postura de „cetățean angajat“. Cunoscut românilor prin intermediul unor traduceri ex­cep­țio­nale, profesorul Manent confruntă astăzi o nouă rea­litate: prezența a zeci de mi­lioane de mahomedani în corpul politic al na­țiu­nilor europene. Ce efecte imediate produce o ase­me­nea schimbare demo­gra­fi­că? Care sunt consecințele unei încleștări între două paradigme juridice radical diferite? Quo vadis, Europa?

 

Limbajul lui Kalașnikov

 

Pierre Manent nu propune, deci, o dis­cu­ție economică despre costurile integrării, nici o reflecție sociologică despre modelele diversității culturale. Înainte de-a studia tipologia integrării minorităților în ma­tricea culturală a majorității, Pierre Ma­nent descoperă tensiunea dintre formele politice ale Occidentului și Islamul născut în peninsula arabică.

 

Plecând de la provocările uriașe prin care trece Republica Franceză, Pierre Manent a scris un eseu intitulat Situation de la France (în România a fost tradusă de Cris­tian Preda şi a fost publicată de Ed. Ade­nium sub titlul Musulmanii, obstacolul inedit. Situaţia Franţei). Apărută după asa­sinatele din redacția Charlie Hebdo (ia­nuarie 2015), cartea a căpătat și mai multă relevanță după măcelul petrecut la Ba­ta­clan și Stade de France (regiunea pari­zi­a­nă St. Denis). Foarte probabil, această re­cenzie apare înaintea altor tragedii care ne vor reaminti caracterul absurd, brutal și grotesc al altor incidente din spațiul oc­ci­den­tal: New York 11/09/01, Madrid 11/03/04, Londra 7/07/05, Frankfurt 02/03/11, Cha­ta­nooga 16/07/15, San Bernardino 02/12/15, Köln 31/12/15, Bruxelles 22/03/2016, Or­lan­do 12/06/16.

http://revista22.ro/files/news/manset/default/carte-neamtus.png

// PIERRE MANENT
// Musulmanii, obstacolul inedit. Situaţia Franţei
// Traducere de Cristian Preda
// Ed. Adenium, 2016

Pășim, deci, pe teritoriul analizei politice care aduce laolaltă limpezimea literară a lui Alexis de Tocqueville, profunzimea spi­ri­tuală a lui F.M. Dostoievski și severitatea conceptuală a lui Raymond Aron. În fața terorii islamiste și a rațiunii slabe a post­modernității, Pierre Manent ne propune o me­tanarațiune plecând de la opoziția „noi-ei“. Privind la spectacolul mil­io­a­ne­lor de europeni distrați și distrași, Si­tua­tion de la France ne tulbură cu o vi­vi­sec­ție a unor realități recente și urgente.

 

Teze și antiteze la Paris

 

Înainte de-a tăia în carne vie, orice chi­rurg recurge la un diagnostic. Printr-o operă filozofică vastă, scrisă de-a lungul unei jumătăți de secol, Pierre Manent a câștigat dreptul de a nu oferi cititorilor doar cronologii impersonale ori simple sta­tistici. Interpretarea relației dintre Europa și Islam e valoroasă întrucât are niște pre­su­poziții istorico-filozofice tari. Cer­ce­tă­ri­le minuțioase anterioare îl îndreptățesc pe autor să opereze cu următoarele axio­me:

 

1) Ideea libertății străbate întreaga istorie a Europei, de la primii antici până la ul­ti­mii moderni.

 

2) Tradiția republicană, împreună cu ci­vi­li­zația Decalogului iudeo-creștin susțin re­la­ția dintre virtutea personală a in­di­vi­du­lui și bunăstarea cetății.

 

3) După experiența ce­tă­ți­lor grecești și a Imperiului Roman, națiunea e forma po­li­tică prin care libertatea in­dividuală poate fi re­con­ci­liată cu experiența bi­ne­lui comun.

 

4) Independent de apariția Islamului po­li­tic pe bă­trâ­nul continent, elanul fe­de­ralist și ideologia mesianică a UE au slă­bit cor­pul fragil al na­țiu­ni­lor occi­den­tale.

 

5) Societățile europene tra­versează o stare de plictis, lene și amorțeală față de exi­gen­ța re­pre­zentării intereselor private ale ce­tățenilor într-un spațiu politic național.

 

6) Vigoarea religioasă a comunităților mu­sulmane se explică prin cultura su­pu­nerii pe care o prescrie Coranul.

 

7) Laicismul înțeles ca neutralizare a sen­timentului religios în viața publică nu re­prezintă o soluție la problema politică a Islamului european.

 

Pe suprafața a mii de pagini dense și ar­bo­rescente, Pierre Manent a demonstrat deja validitatea, coerența sau măcar plau­zi­bi­litatea enunțurilor de mai sus. O erudiție perfect consolidată, însă deloc ostentativă, îl face pe autor să renunțe la citate. Situa­tion de la France reprezintă deopotrivă un eseu filozofic și un manifest cetățenesc, redactat din perspectiva patriotului cos­mo­polit și a catolicului ecumenic, în­gri­jorat de faptul că „Islamul s-a impus în­tr-o Europă care a dărâmat sau a lăsat în paragină vechile sale parapete“.

 

O republică debilă

 

În primele pagini ale cărții, Pierre Manent deplânge iluziile cărturarilor marxiști sau pozitiviști, care încă mai socot religia drept o realitate arhaică, irelevantă pen­tru științele sociale. Progresiștii afirmă că îmblânzirea Islamului prin retorica drep­turilor omului e doar o chestiune de timp. În fapt, lumea musulmană din ultimul mileniu și jumătate n-a produs decât teo­cra­ție, autoritarism sau regimuri politice derivate (naționalismul arab fiind, totuși, o invenție modernă de șușă occidentală). Ca și Alain Besançon sau Michel Houelle­becq, Pierre Manent pornește la drum vac­cinat împotriva oricăror reverii utopice: „o conciliere între europeni și arabo-mu­sulmani e greu de realizat“. Între su­pu­nerea colectivă față de Sharia și răstăl­mă­ci­rea hedonistă a „drepturilor omului“ se deschide o falie uriașă. Cine va juca rolul mediator?

 

Esența politicii constă într-un efort per­ma­nent de identificare a temeiurilor prie­teniei civice. Pentru Islam, renunțarea la comunitatea credincioșilor este o apos­ta­zie care trebuie pedepsită. Pentru rela­ti­viști, apartenența indivizilor la un corp po­litic omogen (cunoscut drept națiune) reprezintă o formulă depășită, retrogradă, ba chiar periculoasă. Tensiunea dintre co­munitarismul predicat de imamii extre­miști și individualismul post-politic al noilor generații de „cetățeni globali“ se su­prapune pe o altă slăbiciune.

 

Vorbim aici despre debilitatea statului fran­cez care, după ultimul strigăt de mân­drie al lui Charles de Gaulle, a păstrat o birocrație redundantă, dar „și-a aban­do­nat ambiția“ istorică, adică a renunțat la narațiunea care îi putea justifica pretenția de excepționalism, măreție sau origi­na­li­tate între celelalte popoare europene.

 

Declarație de război

 

Slăbită de apatia propriilor cetățeni și ero­dată instituțional de militantismul juridic al Uniunii Europene, Franța lui Charles Mar­tel s-a trezit atacată, ca la Poitiers (732), de adversari politici veniți din exteriorul Eu­ropei. După atacurile teroriste de la Tou­louse ori Vincennes, Republica a eșuat în a garanta evreilor francezi dreptul absolut și inalienabil la viață. Iată cum descrie Pierre Manent această nouă situație: „Cu­vân­tul care se potrivește noii realități e război. Unul care ne-a fost declarat. Un război în care sunt vizați fie doar evreii — caz în care putem și trebuie să vorbim despre un război împotriva evreilor —, fie evreii și creștinii, blasfemiatorii, po­li­țiștii și, în general, autoritățile și ins­tituțiile națiunilor occidentale, fie cei nu­miți deja, plus musulmanii «apostați»“.

 

Ocurența atâtor conflicte sângeroase ne confruntă cu scenariul unui război civil în­tre minoritatea unor jihadiști și ma­jo­ri­ta­tea unor cetățeni pașnici din societățile li­be­­rale construite pe temeliile democrației și ale statului de drept (fie că vorbim des­pre SUA, Marea Britanie, Germania, Spa­nia, Franța, Belgia sau Israel). Nu vorbim des­­pre un război civil convențional (pre­cum cel ilustrat de conflictul armat între Iulius Cezar și generalul Pompei ori de Răz­boiul de secesiune din Statele Unite), ci despre reconfigurarea violenței en­de­mi­ce într-un context marcat de globalizare (fi­nanțarea terorismului islamist fiind fă­cută din exteriorul Europei).

 

Să observăm că una este violența ani­ma­lică a individului pur irațional, lipsit de aspirații mesianice, și alta e originea vio­len­ței ideologice, prin care ucigașul ju­s­tifică crima politică printr-un limbaj me­tafizic. Pentru indivizii care au obiceiul să împuște oameni inocenți pe stradă, moder­nitatea a construit spitale psihiatrice, în­chi­sori fortificate ori scaune electrice. Pen­tru teroriștii care, după ce au descărcat o mitralieră AK-47 în capul unor carica­tu­riști, strigă Allahu akbar!, modernitatea re­centă mai caută încă soluții. Vor învinge instituțiile statului de drept și societățile libere ale Occidentului mișcarea de en­cla­vizare a populației musulmane, care se re­u­nește, astăzi, în Europa, sub cupola fai­moa­sei Sharia?

 

Replica la acțiunea beligerantă continuă a te­roriștilor trebuie să fie, în opinia lui Pierre Manent, o apărare a instituțiilor ca­re au dat naștere lumii occidentale: liber­ta­tea de conștiință, raționalitatea discur­su­lui public, ordinea legală, proprietatea pri­vată, exercițiul politic de reprezentare, co­merțul liber cu bunuri și servicii, dar și ce­tățenia modernă (opusă identităților tri­ba­le). În mod evident, Occidentul n-a însem­nat doar știință, drept, economie sau filo­zofie. Sufletul Europei s-a hrănit din vir­tu­țile creștinismului, ne-a lăsat moștenire sen­timentul pudorii, lăcașuri pentru me­di­tație și reculegere, catedrale gotice și bi­serici romane, muzee pline de alegorii bi­blice și ceea ce Novalis numea prin eine mächtige friedenstiftende Gesselschaft„o puternică societate pacificatoare“.

 

Care este soluția, dincolo de o repliere de­fen­sivă? Ce putem face concret pentru a ieși din situația de conflict?

 

Națiune, fii deșteaptă!

 

Europenii ar face bine să redescopere vir­tu­țile națiunii (înțeleasă aici ca formă po­litică). Musulmanii binevoitori sunt bi­ne­ve­niți să participe la viața națională, asu­mând însă loialitatea față de țara care i-a primit. Nu poți oferi drepturi fără să spe­cifici anumite obligații; nu există libertate fără responsabilitate.

 

Cu ajutorul instituțiilor democrației libe­ra­le, Europa a rezolvat problema confesiu­ni­lor, propunându-le evreilor, creștinilor sau agnosticilor să asume cetățenia ca ele­ment de convergență și solidaritate. Prin lim­ba comună și moravurile apropiate, re­prezentanții mai multor religii au prac­ticat „prietenia civică“. Dincolo de etnie, există așadar o cetățenie care merită res­pectată și înțeleasă în temeiurile sale.

 

Atât iudaismul, cât și creștinismul s-au aco­modat de-a lungul timpului cu toate for­mele politice ale Occidentului. În sânul națiunilor moderne, atât evreii emancipați ca Baruch Spinoza (Olanda), cât și puri­ta­nii englezi din Boston (sau ortodocșii tran­silvăneni din Mărginimea Sibiului) și-au regăsit libertatea politică. Va demonstra și Islamul aceeași suplețe spirituală?

Comentarii 3

ion - 07-24-2016

e corect ca filozof, decat corul ultramajoritar de filozofi agitati multiculti, sex, text etc care nu mai vad padurea din cauza copacului, resping orice nu le confirma ideologia, are dreptate puna problema ca e o utopie nerealista, un fel de revolutie continua a la trotki care o sa sfarseasca la fel de prost, pentru ca orice societate are nevvoie de o anumita coerenta pe care o dau constantele umane, exista asa ceva, chiar daca poti sa utilizezi matura pe post de arta ready made si alte licente din astea cat timp nu face toate lumea la fel

Răspunde

cristi - 07-23-2016

autor din categoria era mai bine cand eram eu tanar! pe toate planurile inclusiv pe planul asta cu musulmanii caci atunci Franta stapenea Algeria! cineva poate crede ca e ceva mai mult de capul lui dar daca n-ar fi francez si n-am avea de-a face cu un context social si cultural destul de diferit, care creaza un fel de iluzie optica, ar suna exact de scortos ca PSDistul sau PDListul tipic de varsta a treia, inclusiv cativa intelectuali romani care intra in categoria asta si se exprima des pe temele astea, care se plange ca tinerii de azi nu stiu ce e viata grea, nu mai muncesc, nu mai fac familii si stau pe internet unde isi prostesc mintea cu pornografie, copiaza la examane, nu mai invata...nu mai au nevoie de ei sa le spuna ce sa faca cu netarmurita autoritate, cum ar veni....cam asta e toata filozofia franceza, asa la nivelul cotidian, pentru generatia conservatoare pe care o reprezinta

Răspunde

claudiu - 07-22-2016

trei sferturi din text n-are legatura cu cartea, ar fi mai bine daca deputatii cu limbaj bombastic neogandirist-churchillian n-ar face cronica de carti - cu toate astea adevarul smplu, necomplicat e ca in conditiile in care sistemul politic liberal permite astazi unor emigranti alfabetizati sa isi pastreze cultura si religia distincta - o Franta magrebiana sau o Europa occidentala cu o masa critica musulmana nu va mai fi aceeasi Franta/Europa ca pana acum si conflictualitatea interna va creste, exemplul simplu fiind conflictualitatea mai mare din sanul societatti americane multirasiale, multietnice sau mai nou multilingvistice, desi eterogenitatea e relativ moderata caci e in interiorul crestinismului cu o dominanta culturala britanica si a unei societati de emigranti.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22