Festivalul filmului european, editia a 9-a

Laurentiu Bratan | 27.05.2005

Pe aceeași temă

Ae Fond Kiss / Un sarut tandru (2004), de Ken Loach, Marea Britanie - filmul din deschidere, avand ca subiect metisajul cultural european, vazut prin prisma dragostei blamate dintre o catolica irlandeza si un musulman pakistanez, traind ambii în Glasgow, în zilele noastre
Gegen die Wand / Cu capul înainte (2004), de Fatih Akin, coproductie germano-turca - era de asteptat, de la acest copil teribil, ale carui filme Goethe Institut a avut inspiratia sa le aduca la Bucuresti în repetate randuri, sa devina un cineast matur de prima mana; excelent!
Donau, Duna, Dunaj, Dunav, Dunarea (2003), de Goran Rebic, Austria - film cu pretentii mari si cu reusite mici, "river" movie, adica o calatorie pe fluviul Dunarea din Austria pana la Sulina, trenant si plicticos
Ricordati di me / Aminteste-ti de mine (2003), de Gabriele Muccino, Italia - vedere de ansamblu asupra societatii italiene de azi, cu un zoom pe latura ei amoros-sentimentala, cu punerea sub lupa a membrilor unei familii oarecare din Roma de azi
Jesenna (zato) silna laska / Dragoste tarzie (2003), de Zita Furkova, Slovacia - probabil cel mai prost film din festival - oricat ai încerca, nu reusesti sa-i gasesti vreo calitate: de la imaginea (filmul pare gonflat de pe digital pe pelicula) si cadrele neglijente, pana la dialogurile pretios-ridicole si actorii care joaca mai prost decat în filmele lui Ed Wood Arven / Mostenirea (2003), de Per Fly, Danemarca - cronica de familie, cu nimic peste nivelul seriilor TV de gen, doar ca redus la 115 minute
Any Way the Wind Blows / Incotro bate vantul (2003), de Tom Barman, Belgia - film flamand - înca o vedere de ansamblu (deloc rea) asupra societatii din ziua de azi, în Antwerpen de data asta
Bekleme odasi / Anticamera (2004), de Zeki Demirkubuz, Turcia - un sinopsis interesant si atragator si o confirmare a proverbului cu socoteala de acasa vs. cea din targ; depresia scenaristului-personaj principal nu ne convinge deloc si alternarile logoreei cu tacerile lungi sunt cat se poate de obositoare
Die Mitte / Centrul (2004), de Stanislaw Mucha, Germania - excelent documentar, de un umor nebun, despre ridicolul punerii de întrebari de genul "unde este centrul Europei?"; simt al grotescului foarte tipic pentru Europa de Est,
Dzien swira / Ziua nebunului (2002), de Marek Koterski, Polonia - criza de la jumatatea vietii a unui profesor paranoic, depasit de schimbarile rapide din societatea poloneza postcomunista
Liever verliefd / De dragul dragostei (2003), de Prim van Hoeve, Olanda - film cumintel, mic-burghez, comedioara (prea) oarecare, cu un final simpatic, dar care nu repara mediocritatea ce-l caracterizeaza
Skrítek / Spiridusul (2005), de Tomas Vorel, Cehia - ai impresia, din sinopsis, ca e doar un film pentru copii, dar ai placerea sa descoperi ca e destul de provocator; scenele de un adorabil umor macabru sunt, din pacate, întrerupte de perioade prea lungi în care nu se-ntampla nimic
La Femme de Gilles / Nevasta lui Gilles (2004), de Frederic Fonteyne, Belgia - Emmanuelle Devos e irezistibila ca de obicei, iar Frederic Fonteyne ceva mai cuminte decat în Une liaison pornographique, dar totusi cu un stil ce te captiveaza Ta divna splitska noc / O minunata noapte în Split (2004), de Arsen Anton Ostojic, Croatia - unul din cele mai bune filme din anul acesta, cu o constructie complicata, dar impecabila - mai multe personaje ce se întalnesc întamplator în noaptea de Revelion, în Split; o imagine sepia excelenta, un ton (amar) perfect tinut pe toata durata filmului - debut impresionant de matur
800 balas / 800 de gloante (2002), de Alex de la Iglesia, Spania - comedie eficace dulce-amaruie, bine tinuta în mana, mai putin nebuna decat extravagantul La Comunidad, al aceluiasi regizor, dar care functioneaza foarte bine înauntrul conventiei propuse de realizator
Kahleguningas / Rege încatusat (2002), de Arto Koskinen, Finlanda - film pentru copii, cu ceva intolerante etnice, cu ceva morala... dupa regulile jocului Agents secrets / Agenti secreti (2004), de Frederic Schoendoerffer, Franta - film de actiune cu o French touch - multa miscare & imagine si putine cuvinte; Monica Bellucci e destul de OK
I Gospod sleze da ni vidi / Chiar Dumnezeu a venit sa ne vada (2001), de Petar Popzlatev, Bulgaria-Franta - satira-parabola, cu un umor absurd foarte reusit, dar cu pauze foarte lungi si trenante de la o repriza de ras la alta
Alla alskar Alice / Toata lumea o iubeste pe Alice (2002), de Richard Hobert, Suedia - (tot) pentru copii, (tot) dupa regulile jocului
Vera Drake (2004), de Mike Leigh, Marea Britanie - un film de varf al regizorului care e poate cel mai profund fizionomist si portretist din istoria cinematografului; Imelda Staunton, magnifica!
Pregi / Urme de bici (2004), de Magdalena Piekorz, Polonia - o imagine foarte buna, o atmosfera reusita, interpretari bune - într-un cuvant un foarte bun film de debut, cu o puternica tusa Zanussi
In Oranje / In portocaliu (2004), de Joram Lürsen, Olanda - un al treilea film pentru copii în festivalul de anul acesta; cu o parte amuzant-fantastica ce nu-l scoate totusi din zona comuna
Vagabond (2003), de Szomjas Gyorgy, Ungaria - film în care tanchaz ocupa un rol nejustificat de mare, dar nu lipsit de pitoresc pentru cei ce nu cunosc acest fenomen unic în Europa ("casa dansului", traditionala în Ardeal mai întai, apoi si-n Ungaria, în care tinerii se aduna pentru a învata dansuri populare)
La Vida de nadie / Viata nimanui (2002), de Eduard Cortes, Spania - porneste de la acelasi caz (un barbat care, timp de 20 de ani, are o identitate falsa vis-a-vis de familie) pe care era bazat L'Adversaire, de Nicole Garcia, distribuit si în Romania; mai putin încrancenat decat acela, e un film de debut destul de reusit
Lavorare con lentezza / Lucrand cu încetinitorul (2004), de Guido Chiesa, Italia - film foarte proaspat, cu o imagine foarte buna, umor din belsug, atmosfera retro; despre revoltele studentesti din Bologna, 1976
Marele jaf comunist (2004), Romania, de Alexandru Solomon - provocator si incitant, despre un caz de jaf la o banca din Bucuresti, în plina epoca stalinista, de la unul din cei mai buni documentaristi romani ai momentului

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22